TEST Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI (110 kW) – Je fajn, přesto bych volil jinak
Kompaktní kombi s naftovým motorem pod kapotou, to bylo v Evropě dlouho typické rodinné auto. Nový VW Golf Variant s 2.0 TDI je fajn, bral bych ale stejně výkonný benzin.
Volkswagen Golf osmé generace od svého uvedení na konci roku 2019 postupně rozšiřuje svoji nabídku. Jenže zatímco portfolio motorizací se značně rozkročilo, a tak tu máme ostré sportovní deriváty, plug-in hybridy, mildhybridy i verzi na CNG, karosářské verze jsou a budou k dispozici jen dvě. Třídveřový model kvůli nízkým prodejům skončil a nástupce se podle všeho nedočká ani MPV Golf Sportsvan. Kombi ale pokračuje a my ho už vyzkoušeli v rámci redakčního testu.
Golf Variant přitom nemá tak bohatou historii jako výchozí Golf. Jestliže kompaktní hatchback s tímto jménem se prodává už od roku 1974, praktické kombi nabídku obohatilo až v roce 1992 s příchodem třetí generace. Od té doby už v produkci zůstalo, však se od té doby prodalo přes tři miliony kombíků. Přesto se před příchodem osmé generace spekulovalo, zda nové kombi opět přijde. Nakonec tu ale je a v lecčems jiné než předchůdce.
Takový malý Passat
Design logicky navazuje na hatchback. Mluvíme tu však nejen podle mého názoru o nijak zvlášť povedené nízké přídi se světlomety protaženými o jakési "ocásky" do boků karoserie, ale také o zadních partiích, které jsou až na pár detailů shodné jako u krátké varianty. S koncovými světly protaženými do víka zavazadelníku, které navíc zdobí nápis Golf pod logem výrobce. Výsledkem je tak styl "malého Passatu".
Nejvýraznější změnou jsou tak boky. Golf Variant se totiž tentokrát dočkal ve srovnání s výchozím derivátem o 66 mm prodlouženého rozvoru, díky čemuž se hodnotou 2.686 mm dostal na úroveň Seatu Leon a Škody Octavia. Výchozí Golf totiž používá kratší podvozek s 2.620mm rozvorem jako Audi A3. Celková délka kombíku tak činí 4.633 mm, což je o zásadních 349 mm více než u hatchbacku.
Podepisuje se to na bohatším vnitřním prostoru. Přestože na tom výchozí Golf není na zadních sedadlech nijak špatně, prodloužený rozvor kombíku je uvnitř zkrátka znát. I nad hlavou mám pak i s výškou 185 cm královský prostor.
Prodloužená karoserie se logicky projevuje také v zavazadelníku, jehož udávaný objem činí 611 litrů, což je mimochodem o šest litrů více než u předchůdce. Kufr vedle velikosti potěší pravidelnými rozměry, stejně jako chytrými detaily. Líbí se mi třeba dvoupolohová krycí roletka. Po sklopení zadních sedadel nicméně nevznikne zcela rovná plocha. Otevírání kufru pak zřejmě kvůli snížení nákladů není umístěno v logu, jak by se mi líbilo, ale u registrační značky.
Na infotainment si prostě nezvyknu
Prostor pro řidiče nicméně odpovídá hatchbacku. Velkou pochvalu zaslouží příplatkové sedačky ergoActive, které poskytnou pohodlný posaz i na dlouhých cestách, stejně jako dostatečnou oporu. Co naopak nadále příliš chválit nebudu, je nový multimediální systém. Testovaný Golf Variant už sice má nejnovější verzi softwaru, která nechybuje tak jako ta předchozí, pořád mám ale pocit, že předchozí infotainment byl přehlednější a uživatelsky příjemnější.
Dotyková plocha pod displejem není ve tmě podsvícená, hlavně se ale o ni nemůžete opřít rukou při ovládání infotainmentu, abyste si neztlumili rádio nebo nezměnili nastavení klimatizace. Samotný systém má však hezkou grafiku a vcelku přehledné ovládání, hlasové pokyny ale nadále nezafungují vždy tak, jak byste očekávali. Třeba v uzavírce v Psárech u Prahy jsem pak marně hledal, jak navigaci přinutit, aby místo objela. Nakonec nezbylo nic jiného, než si poradit sám. Multimediální systém tak bohužel nadále kazí dojem z jinak povedeného auta. Plusem testovaného výbavového stupně Style je alespoň běžný volant, tedy bez dotykových ploch, ale s konvenčními tlačítky, který je rovněž během jízdy příjemnější na používání.
Dvoulitr potěší, bral bych ale benzin
Zatímco Golf hatchback je dostupný také ve formě plug-in hybridu nebo ostrých variant GTI, GTD, GTE nebo R, v případě kombi Golf Variant tyto možnosti dostupné nejsou, minimálně prozatím. Třeba příchod nového Golfu R Variant už automobilka potvrdila, zatímco Golf GTD tentokrát má být vyhrazen hatchbacku.
I tak je však nabídka motorizací vcelku rozsáhlá. Sahá od benzinového tříválce 1.0 TSI (81 kW) přes čtyřválec 1.5 TSI (96 a 110 kW), který je v kombinaci s automatem mildhybridem, a provedení 1.5 TGI (96 kW) na CNG, po turbodiesel 2.0 TDI (85, 110 a 147 kW).
V prvním redakčním testu Golfu Variant jsme sáhli po 2.0 TDI (110 kW), který je de facto nejsilnějším vznětovým motorem v běžné nabídce kombíku. Nejsilnější provedení je totiž vyhrazeno pouze Golfu Alltrack, tedy zvýšené verzi s oplastovanou karoserií.
Jde o nejnovější evoluci dobře známého dvoulitru. Zatímco nejsilnější provedení se spoléhá na hliníkový blok, testovaná verze má stále litinový, stejně tak tu nejsou hliníkové písty, ale z lehké kované oceli. Nechybí však pokročilá řešení na snížení emisí, jako je dvojité vstřikování kapaliny AdBlue. Jeden z katalyzátorů SCR je přitom blízko u motoru, díky čemuž se rychle zahřeje na provozní teplotu už krátce po startu. Druhý je zase pod podlahou, díky čemuž lépe pracuje při vysokém zatížení, protože mezitím se výfukové plyny už dostatečně ochladí.
Pokročilá technika zahrnuje rovněž elektricky ovládané turbodmychadlo s variabilními lopatkami, chladicí soustava s odděleným okruhem pro hlavu a blok nebo vstřikovací čerpadlo s magnetickými ventily a tlakem až 2200 barů.
Sám o sobě je to velice povedený motor. Neprotestuje v nízkých otáčkách, když nad volnoběhem neduní. Jeho síla rychle roste, už od 1800 otáček se dočkáte parádního zátahu, který vydrží do nějakých 4000 otáček.
Dvoulitr navíc vynikne spotřebou, která skoro až dává vzpomenout na legendární 1.9 TDI. Ve městě si řekne o 5,5 litru, při kratších pojížďkách či popojíždění v kolonách apetit roste ke stále akceptovatelným sedmi litrům. Úsporný je také na dálnici, kde se spotřeba pohybovala kolem 5,5 l/100 km. A ani při vyšším tempu se mu nechtělo překonat osmilitrovou hranici, zatímco při klidnější jízdě se spotřeba pohybuje kolem pěti litrů.
Přesto všechno bych pořád volil dříve zkoušený benzinový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW). Elán je podobný, jeho zvuk je však příjemnější a ani spotřeba není o tolik vyšší. I s benziňákem jsem se často vešel do šesti litrů a na dálnici do sedmi.
Navíc díky mildhybridnímu pohonu se mi 1.5 TSI zdála příjemnější i při městském popojíždění. Stop-start je totiž u nafty poměrně slyšet, jinak hladké řazení DSG se mi u benzinového derivátu zdálo ještě o chlup hladší. I tak je ale sladění TDI a DSG konečně adekvátní, na jednu stranu hladké, stále však rychle reagující na manuální pokyn.
Pro benzin pak logicky mluví i cena, která je však u Golfu Variant jako obvykle poměrně vysoká. Testovanou variantu Style v kombinaci 1.5 eTSI (110 kW) s DSG pořídíte za 758.900 korun, zatímco zkoušené dvoulitrové TDI (110 kW) s DSG přijde na 795.900 korun. Alespoň že výbava je slušná a za tuto cenovku čítá třeba i navigaci, parkovací čidla nebo automatickou klimatizaci. Konkrétně testovaný kousek nabitý příplatkovou výbavou pak vyšel na více než milion, což je závratné číslo s ohledem na to, že jde pořád "jen" o kompaktní kombi.
VW Golf Variant – srovnání s konkurencí | ||||
Model | VW Golf Variant | Ford Focus kombi | Hyundai i30 kombi | Škoda Octavia Combi |
Motor | 2.0 TDI | 2.0 EcoBlue | 1.6 CRDi | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1996 | 1598 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/- | 110/3500 | 100/4000 | 110/3000-4200 |
Točivý moment [N.m/min] | 360/1600-2750 | 370/2000-2500 | 320/2000-2250 | 360/1700-2750 |
Převodovka | 7DS | 8A | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 223 | 207 | 200 | 222 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,9 | 9,1 | 10,1 | 8,8 |
Komb. spotřeba dle NEDC [l/100 km] | 4,0 | 4,8* | 4,0 | 3,7 |
Základní cena [Kč] | 795.9 | 742.9 | 554.99 | 731.9 |
Jako auto výtečný
Obecně pak musím opět říct, že nový Golf je velice příjemně jezdícím automobilem. V tomto směru mu není co vytknout. Podvozek měkce překonává nerovnosti, zároveň je však dostatečně jistý při jízdě vyšším tempem. Adaptivní podvozek si přitom umí poradit s nástrahami českých silnic i ve sportovním nastavení. Diesel se každopádně jeví na předek o chlup těžší a o chlup méně hbitý než s benzinovou patnáctistovkou.
Práce podvozku je navíc slušně odhlučněna, snad jen příčné nerovnosti lehce uslyšíte, byť utlumenou rankou. Je to tím, že u tohoto motoru už Golf má vzadu víceprvkové zavěšení, zatímco Škoda Octavia se shodným základem ještě pořád torzní příčku. Na dálnici se pak Golf projevuje lehkým šumem vzduchu vanoucího kolem karoserie.
Závěr
Jako auto je Volkswagen Golf i v osmé generaci skvělý. Je pohodlný, příjemně se řídí, kabina je prostorná, kufr v případě kombíku objemný a pochvalu zaslouží i sladění testované kombinace úsporného turbodieselu 2.0 TDI s hladce řadicí dvouspojkovou převodovkou. Dříve zkoušené 1.5 TSI (110 kW) ale přece jen nabízí jemnější chování a obdobnou spotřebu a za nižší cenu.
Z uživatelského hlediska však už tak dokonalý není, bohužel. Strávil jsem nějaký čas už s několika kousky, a tak už po těchto zkušenostech můžu s čistým svědomím říci, že na tuto novou koncepci ovládání se nezvyká snadno. Palubní počítač se ovládá nesmyslně složitě, dotykový pás pod displejem infotainmentu není podsvícený a často ho nechtěně stisknete při ovládání multimediálního systému. A ani to hlasové ovládání není pořád dokonalé. Je to škoda, protože uživatelskou přívětivost a ergonomii Volkswagen vždy zvládal na jedničku.
Pokud jste však fandou nových technologií a rádi se budete s novým infotainmentem učit, nemá pro vás nový Golf chybu. Tedy snad jen vyšší pořizovací cenu, která je však pro něj už léta typická. Pokud by vám to jako mně vadilo, můžete spolu se mnou jen doufat, že v rámci budoucího faceliftu dojde u infotainmentu k nápravě.
Nejlevnější verze modelu | 538.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Golf) |
Základ s testovaným motorem | 795.900 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 795.900 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.086.900 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG Style) |
Plusy
- Prostorná kabina
- Objemný zavazadelník
- Hezké zpracování interiéru
- Bohatá výbava
Minusy
- Vyšší pořizovací cenovka
- Kompromisní ovládání infotainmentu
- Stejně výkonné 1.5 eTSI je tišší a podobně úsporné