TEST Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI DSG – Ne sportovec, ale praktik
Volkswagen Golf Plus vydržel na trhu od roku 2005. Nyní na jeho místo nastupuje Golf Sportsvan, který je jednou ze čtyř letošních důležitých novinek značky Volkswagen – modernizované Polo je již na trhu, faceliftovaný Touareg a osmá generace Passatu se teprve začnou prodávat. Krátce po zahájení prodeje jsme nový Sportsvan pečlivě prozkoumali v redakčním testu.
Jméno se proti předchůdci změnilo, automobil si ale i přes svůj cool název ponechává stejnou základní vlastnost jako předchůdce, tedy prostornou kabinu. Proti Plusu se Sportsvan natáhl o 134 mm na 4.338 mm, rozvor se prodloužil o 107 milimetrů na 2.685 mm. Svými rozměry tak Sportsvan stojí mezi nynějším pětidveřovým hatchbackem a kombi Golf Variant. Stejně jako v případě ostatních karosářských verzí Golfu VII je Sportsvan postaven na modulární platformě MQB.
Svěží design
Sportsvan je čtvrtou karosářskou variantou sedmé generace Golfu. S třídveřovým a pětidveřovým hatchbackem a kombi jej spojuje jméno i technika, ale jen několik designových prvků. Celkově lze totiž říci, že Sportsvan stojí svým vzhledem krok od ostatních karosářských variant. Na ně odkazují vnější zrcátka, kosočtverečné víko palivové nádrže nebo zadní nárazník. Třeba příď je ale kompletně jiná, včetně světlometů nebo nárazníku. Tři vodorovné lamely v masce chladiče vůz opticky rozšiřují a spolu s výraznými prolisy na bocích pomáhají zvýraznit design auta.
Také při nástupu do interiéru odhalíme proti kombi a hatchbackům výrazné změny. Volant, kaplička s přístroji nebo ovládání klimatizace nepřekvapí, horní část palubní desky je ale odlišná. Obrazovka multimediálního systému je umístěna výše, mezi výdechy ventilace, přičemž ty jsou navíc vertikální a ne horizontální jako v ostatních verzích.
Prostorná kabina
Velkou předností Sportsvanu je prostorná kabina, čemuž pomáhá rozvor natažený proti Golfu Variant o 50 milimetrů. Zadní lavice je posuvná o 180 milimetrů v podélném směru, sklon jejího opěradla je navíc možné upravit. Díky tomu se vzadu mohou komfortně vozit i vysoké osoby, podle Volkswagenu se za sebe pohodlně vejdou dvě dospělé osoby o výšce 190 centimetrů. Posádka má dostatek místa i v příčném směru, v místech loketních opěrek je kabina vpředu široká 151 cm, vzadu je o dva centimetry užší. Jedinou výtku vidíme v místě řidiče, ideální pozice se hledá obtížněji. Volant se kvůli malému rozsahu nastavení někdy zdá vysoko, při posunu sedačky nahoru se zase sedí příliš vysoko, v případech vyšších postav pak až blízko stropu. Díky velkému prosklení však šofér z auta dobře vidí, pouze výhled šikmo vpřed jako u předchůdce poněkud limitují silnější sloupky A.
Tak jako ostatní MPV myslí i Sportsvan na praktičnost. Automobil disponuje sklopnými stolky na zadní straně předních opěradel nebo mnoha odkládacími prostory. Do předních dveří se vejde 1,5litrová lahev, drobnosti je možné vložit do prostorů před a za řadicí pákou nebo pod sedadla. Vybrané verze mají odkládací prostor i na vrchu palubní desky, v případě testované varianty však v oněch místech byl umístěn reproduktor hudebního systému Dynaudio Excite. Velikost schránky před spolujezdcem zase v našem případě výrazně omezil panel přehrávače CD a zdířky na karty SD a SIM.
Zavazadelník nabízí základní objem zhruba 500 litrů, údaj nicméně platí při umístění zadní lavice v mezipoloze. Při posunu lavice zcela vpřed má kufr 590 litrů, to už ale pasažéři na zadních sedadlech neocení. Zadní sedačky jsou sklopné v poměru 40:20:40, uprostřed se nachází průvlak na lyže. Díky na přání dodávanému sklopnému opěradlu u spolujezdce je možné uvnitř převážet předměty dlouhé až 2,5 metru. Při přesunu dvojité podlahy zavazadelníku do vyšší pozice vznikne po sklopení sedadel rovná plocha bez schodu, v případě nižší pozice schod vysoký 14 centimetrů. Pokud se posune lavice zcela vzad a dno se dá do horní polohy, je zavazadelník dlouhý 74 centimetrů, mezi podběhy je široký 101 centimetrů. Nákladová hrana leží ve výšce 652 milimetrů, o 13 mm níže než v předchůdci.
Pohodlná jízda
Testovaný exemplář byl poháněn čtyřválcovým turbodieselem 1.6 TDI o výkonu 81 kW a točivém momentu 250 N.m, který spolupracoval se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Tato kombinace však pro Sportsvan není úplně ideální. Převodovka se snaží držet otáčky motoru co nejníže, což sice pomáhá spotřebě paliva, v kopcích se ale automobilu nechce moc zrychlovat. Při jízdě v koloně se pak autu nechce příliš rozjíždět. Řešením je tak přepnout převodovku do sportovního režimu, který však otáčky někdy drží až zbytečně vysoko. Například při ustálené rychlosti 130 km/h převodovka trvala na zařazení šestého stupně a ne a ne přeřadit výše. Převodovce tak řidič někdy musí „poradit“ manuálním pokynem.
Konstruktéři by rovněž měli zapracovat na standardně dodávaném systému Start/stop. Automobilu chvilku trvá, než nastartuje, navíc tahle operace je poměrně hlučná. Rychlost spouštění ale mohly ovlivnit vysoké teploty, během kterých jsme vůz testovali, v mnoha případech totiž i při stání v koloně zůstalo auto kvůli naplno běžící klimatizaci nastartované.
Turbodiesel 1.6 TDI znamená podobně jako u ostatních variant Golfu torzní příčku a ne víceprvkovou nápravu jako u silnějších motorů. I s jednodušší zadní nápravou a se sportovním podvozkem sníženým o 15 milimetrů je však Sportsvan pohodlným vozidlem. Automobil kvalitně vyhladí nerovnosti, torzní příčka je znatelná snad jenom na zpomalovacích prazích. Při standardní dálniční rychlosti je aerodynamický hluk vyšší karoserie minimální, pouze se ozývá hluk od odvalujících se kol. Přece jen bychom však dali přednost menším kolům, osmnáctipalcové lité ráfky Serron (za příplatek 27.900 korun) jsou sice krásné, exemplář se sedmnáctipalcovými koly krátce vyzkoušený během české prezentace Sportsvanu však zvládal české silnice přece jen lépe. Se základními patnáctipalcovými tak bude jízda jak na polštáři. Překvapení na řidiče čeká v zatáčkách, kterých se Sportsvan ani přes svoji vyšší karoserii rozhodně nebojí, s 1.6 TDI pod kapotou v nich ale není žádným rychlíkem. Auto se v zatáčkách příliš nenaklání, brzdy by nicméně zasloužily lepší dávkování.
Při akceleraci vznětový agregát ne moc příjemně chrochtá, při ustálené rychlosti se však uklidní. Ve městě, při rychlosti 50 km/h motor pracuje při zařazeném pátém stupni v 1400 min-1, dálničních 130 km/h znamená 2400 min-1 při zvoleném sedmém stupni. Dlouhodobá spotřeba po týdenním ježdění činila 6,5 litru na 100 kilometrů, jezdili jsme hlavně ve městě a po dálnici.
Bohatá výbava
Cena testovaného exempláře činila nemalých 891.599 korun, je však vykompenzována velmi bohatou výbavou. V ní nechybělo například rozměrné panoramatické střešní okno zasahující až nad zadní sedadla, vyhřívaný volant nebo navigace s hlasovým ovládáním, která ve většině případů skutečně rozuměla příkazům. Testovaný Sportsvan disponoval také aktivním parkovacím asistentem, který umí vůz sám zaparkovat podélně i příčně, přičemž k podélnému zaparkování postačí jenom 400 milimetrů volného místa vpředu a vzadu. Na náš vkus ale automobil občas parkoval až příliš blízko obrubníku, až jsme měli strach, aby se jeho módní kola neodřela.
Sportsvan je ale bohatě vybaven již v základu. Všechny vozy disponují mimo jiné automatickou klimatizací, autorádiem s osmi reproduktory, tempomatem, koženým volantem, palubním počítačem, vyhřívanými vnějšími zrcátky nebo sedmi airbagy. Druhý stupeň Highline za příplatek 28.000 korun přidává multifunkční volant, sportovní sedadla, dešťový a světelný senzor nebo mlhovky.
Závěr
Volkswagen Golf Sportsvan je praktickým rodinným vozem. Proti kombi Golf Variant nabízí více vnitřního prostoru pro posádku, ale zase menší zavazadelník. Pokud zákazník upřednostňuje větší a pohodlnější kabinu před kufrem, je pro něj Sportsvan zajímavější volbou, vůz totiž výraznými negativy netrpí. Cena automobilu je sice vyšší, za to však kompenzována kvalitou a bohatou výbavou.
Při výběru motoru bychom dali přednost jinému agregátu, 1.6 TDI je hlučnější jednotkou, ve spojení s DSG navíc nepůsobí nijak silným dojmem. Při zájmu o vůz je tak určitě nutné zapřemýšlet nad jinými motory – třeba benzinovou 1.4 TSI (92 kW), která se nám během prezentace vozu při uvedení na český trh zalíbila více. Nutné je také pečlivě vybírat ze seznamu příplatkové výbavy, takřka 900.000 korun jako v případě testovaného exempláře je za rodinné auto přece jenom hodně peněz.

Nejlevnější verze modelu | 433.900 Kč (Comfortline 1.2 TSI/63 kW) |
Základ s testovaným motorem | 523.900 Kč (Comfortline 1.6 TDI/81 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 891.599 Kč (Highline 1.6 TDI 81 kW) |
Plusy
- Bohatý vnitřní prostor
- Elegantní zevnějšek
- Praktičnost
- Dostatek pohodlí
- Kvalita dílenského zpracování
Minusy
- Menší zavazadelník
- Spolupráce motoru a převodovky
- Hlučnost od valících se pneumatik
- Vyšší cena