TEST Volkswagen Arteon R Shooting Brake – Můj nový sen
Postupná expanze sportovní řady R se dotkla také Volkswagenu Arteon. V rámci jeho faceliftu totiž nabídku obohatila verze poháněná silným čtyřválcem o výkonu 235 kW. Jak jezdí?
Design, interiér
Volkswagen je již léta aktivní také na poli sportovně laděných automobilů, zkratky jako GTI, GTE a GTD jsou dobře známé, přičemž aktuálně si chce podobné renomé vybudovat také čistě elektrické GTX. Na vrcholu hierarchie ale vždy stála řada R, spjatá primárně s Golfem.
Golf býval vždy jejím typickým zástupcem, nikoliv však jediným, v roce 2007 debutovaly Passat R36 s 3,6litrovým šestiválcem a Touareg R50 s pětilitrovým naftovým desetiválcem (!). Tím však na čas expanze „erkové“ řady skončila, aby se opět omezila jen na Golf R. V roce 2019 se to ale změnilo a Volkswagen postupně na trh uvedl ostrá SUV T-Roc R, Tiguan R a Touareg R, k nimž se přidal i Arteon R, uvedený na český trh letos na jaře. Nyní jsme ho konečně měli možnost vyzkoušet v rámci týdenního redakčního testu.
Volkswagen Arteon R nabídku rozšířil v rámci loňské modernizace tohoto modelu, která znamenala rovněž příchod druhé karosářské verze Shooting Braku. A právě v této podobě jsme ostrý Arteon vyzkoušeli. Tak jaký tento větší a stylovější bratr pro mě vysněného Golfu R Variant vlastně je?
Jednoduše krásné auto
Musím říct, že na pohled je opravdu krásný. Arteon se mi líbí už od příchodu na trh v roce 2017, přičemž loni uvedený kombík s nízkou siluetou je snad ještě hezčí. Že se rysy Arteonu v rámci faceliftu měnily jen jemně, je snad nejlepší důkaz toho, jak je jeho design nadčasový.
V případě ostré verze R samozřejmě dostanete tu typickou decentní sportovnost, která je pro „erkové“ volkswageny charakteristická. Vždyť nejvýraznějším prvkem je snad ten oči přitahující modrý lak Lapiz testovaného kousku, což je charakteristický odstín tradičně vyhrazený modelům R, dodává se za 22.400 Kč. Až druhý pohled odhalí poctivé koncovky výfuku nebo výraznější přední nárazník. Buď jak buď, Arteon R Shooting Brake vypadá prostě skvěle, zvlášť na těch příplatkových dvacítkách Estoril za 34.800 Kč.
Uvnitř se pár chybek už najde
To nástup dovnitř už tak bezchybný není. Určitá strohost palubní desky mi vyhovuje, protože to působí nadčasově, vadí mi však přece jen některé lacinější detaily. Na mysli mám buď vybrané plasty (mimo jiné sice velká, ale lacině působící řadicí pádla pod volantem) nebo třeba head-up displej tvořený jen výsuvným sklíčkem nad přístrojovým štítem. Proč tu nemůže být typický průhledový displej s promítáním přímo na čelní sklo, když už ho má dnes třeba i Toyota Corolla nebo Hyundai Tucson?
Výtku bych směroval také k multimediálnímu systému. Hlasové ovládání mi zkrátka během týdne nefungovalo a vždy odmítalo správně rozpoznat hlasový pokyn, pletlo si adresu i další příkazy. Stejně tak bych očekával nějakou výraznější grafiku přístrojového štítu, když už jsme v tom sportovně laděném autě. A nahrazení klasického ovládání klimatizace dotykovými plochami podle mě nedává smysl už vůbec. V praxi nic pozitivního nepřináší, jen budete složitě nahmatávat dotykové plochy na změnu teploty nebo úrovně ventilace. Stejně tak se mi těžko pracovalo s dotykovými plochami na sportovním volantu.
Levný tedy není
Právě zmíněné lacinější detaily navíc podle mě úplně neodpovídají cenovce Arteonu. Ten je prezentován jako vlajková loď běžných modelů Volkswagenu, s čímž souvisí i základní cenovka Shooting Braku 1.024.900 korun za benzinový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) kombinovaný s manuálem. Arteon R Shooting Brake je pak o více než půl milionu dražší, základ činí 1.586.900 korun, přičemž konkrétně testovaný kousek se svojí výbavou takřka přiblížil dvoumilionové hranici. Přišel na více než 1,9 milionu korun.
A to už je cenovka na úrovni prémie. Podobně koncipovaný shooting brake s tak silným motorem na trhu není (Peugeot s 508 PSE u nás aktuálně nepočítá), třeba takové BMW M340i xDrive s šestiválcem o výkonu 275 kW ale vyjde v základu na 1.756.300 Kč, což může vyvolat tradiční otázku, zda vzít nabušený mainstream, nebo hůře vybavenou prémii...
Volkswagen Arteon R Shooting Brake – srovnání s dalšími kombíky střední třídy | ||||
Model | VW Arteon R Shooting Brake | Audi S4 Avant | BMW M340i xDrive Touring | Volvo V60 |
Motor | 2.0 TSI 4Motion | S4 TDI quattro | M340i xDrive | T8 AWD Recharge (PHEV) |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 2967 | 2998 | 1969 |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 | 6/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 235/5350-6500 | 251/3800-3950 | 275/5500-6500 | 287/- |
Točivý moment [N.m/min] | 420/2000-5350 | 700/1750-3250 | 500/1900-5000 | 640/- |
Převodovka | 7DS | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,9 | 4,7 | 4,6 | 4,9 |
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 9 | 6,4 | 7,8 | 2 |
Základní cena [Kč] | 1.586.900 | 1.777.900 | 1.756.300 | 1.674.900 |
To už si musí rozmyslet každý sám, já mohu jen poskytnout své poznatky z týdenního testování Arteonu R Shooting Brake. A ty jsou více než pozitivní, nad Arteonem R má bez diskuze cenu přemýšlet.
Už uvnitř totiž najdeme také silné vlastnosti, které vylepšují prvotní názor z kabiny. Skvělý je třeba posaz za volantem. Sedí se hezky nízko, sportovní sedadlo s integrovanou opěrkou hlavy lze nastavit v širokém rozsahu, aby si optimální pozici našel každý. Masivní bočnice pak poctivě podrží tělo, byť je ocení hlavně útlejší postavy. A když si objednáte sedadlo ergoComfort, máte tu i masážní funkci využívající bederní opěrku. Snad bych jen ocenil, kdyby bylo ukotveno o něco níže.
Plusem je také vnitřní prostor. Navzdory siluetě střechy je dostatek prostoru i na zadních sedadlech, dostatečnou rezervu má před koleny i nad hlavou i 185 cm vysoký figurant. Dospělí si každopádně budou stěžovat na nízko ukotvený sedák zadní lavice. V praxi pak naprosto postačí i zavazadelník, s udávaným objemem 565 litrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Prostě famózní motor
Nic než pochvalu si pak zaslouží také použitý motor. Pod kapotou pracuje benzinový čtyřválec 2.0 TSI rodiny EA888 v nejnovější evoluci evo4, a to rovnou v té nejsilnější formě s výkonem 235 kW a točivým momentem 420 N.m. Jedná se tudíž o stejný agregát jako v menším Golfu R nebo SUV Tiguan R, s přímým vstřikováním, vodou chlazenou recirkulací výfukových plynů či turbem integrovaným do hlavy válců. Nechybí ani variabilní časování ventilů s dvojitým ovládáním vačkového hřídele a variabilní zdvih výfukových ventilů ve dvou úrovních.
Použitý motor kombíkový Arteon R katapultuje z 0-100 km/h za 4,9 sekundy. Maximální rychlost pak činí 250 km/h, pokud si však připlatíte 36.600 korun za odstranění omezovače, můžete uhánět rychlostí až 270 km/h.
Čísla ale nevyjádří to, jak v praxi motor funguje. Přestože vás při koupi nepochybně bude hlodat myšlenka, proč za tu cenu nemá Arteon R šestiválec (údajně by s ním byl těžkopádný), už po krátkém svezení vás všechny pochyby opustí.
Motor má neskutečnou sílu v celém spektru otáček. Už od 1500 otáček příjemně táhne, aby v 2000 otáčkách svoji sílu vypustil v celé své kráse a nepustil ji ještě v nějakých 6000 otáčkách. To všechno navíc doprovází neskutečný zvuk. Volkswagen přitom myslel na různé druhy fanoušků. A tak v duši puberťáci mohou sepnout režim Race s až dětinsky silným, dobarveným brumláním připomínajícím osmiválce, zatímco rozumní dospělí vsadí na mód Pure, v němž se dočkáte přirozených tónů. A nebojte, práskání od výfuku při sundání nohy z plynu se dočkáte i v tomto případě.
Jedinou možností k motoru je pak automatická převodovka v podobě sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Konkrétně jde o zesílený derivát DQ500, který neomezuje točivý moment ani na první převodový stupeň.
Automat přitom dokazuje, že se Volkswagenu DSG konečně povedlo výtečně naladit. Převodovka řadí logicky a hladce. Výchozím nastavením vozu je přitom režim Sport, který v případě převodovky obecně drží otáčky výše, a tak se nedočkáte dříve typické vlastnosti podtáčení motoru. Zvolit však samozřejmě můžete i režim Comfort, v němž se DSG přepne do ekologického režimu s jízdou v nižších otáčkách a vyřazováním na neutrál. Rychlé jsou pak i reakce na manuální pokyn, převodovka si nicméně sama přeřadí, když se dostanete k omezovači. Čistě na vás tedy řazení bohužel nenechá.
Výhodou použitého dvoulitru je pak rovněž fakt, že umí být také úsporný. Ve městě se hravě dostanete do 10 litrů, dálniční přesuny v rámci povolených limitů znamenaly průměr 8,5 litru na 100 km.
Výtečný univerzál
Standardem Arteonu R je pak rovněž pohon všech kol, pro „erkové“ Volkswageny charakteristický. V tomto případě jde o verzi s vektorováním točivého momentu R-Performace, jejíž součástí je vedle tradičního diferenciálu také přepracovaná zadní náprava se dvěma samostatnými vícekotoučovými spojkami pro připojení zadních kol. Opět jde tedy o techniku známou z Golfu R.
Právě proti němu se Arteon R jeví přece jen lehce těžkopádnější, což ale souvisí s jeho rozměry. Vždyť jde o bezmála 4,9 metru dlouhý kombík. Vzhledem k vnějším rozměrům nicméně Arteon R ochotně mění směr a díky účinně fungující čtyřkolce se nenechá rozhodit a je za všech okolností přísně neutrální.
Zároveň to však neznamená nějakou přehnanou tvrdost. Ba naopak, Arteon R Shooting Brake je přesně ten univerzální nástroj, jak jsme léta zvyklí od menšího „erkového“ Golfu. Když máte chuť, užijete si s ním neskutečnou jízdu, jenže on vůz skvěle funguje i za každodenního používání. Adaptivní podvozek totiž komfortně tlumí nerovnosti, a to ani nemusíte rovnou volit komfortní nastavení. Mluvíme přitom pořád o voze s 20“ koly. Navzdory bezrámovým dveřím je pak pořád výtečné také odhlučnění.
Závěr
Závěr
Už léta je pro mě vysněným automobilem Volkswagen Golf R Variant. Výtečný univerzál, který s přehledem zvládá jak každodenní jízdu do práce, tak víkendové radovánky. Po zkušenostech s novým Arteonem R Shooting Brake si však říkám, jestli roli mého vysněného vozu nepřevzal právě tenhle stylový kombík.
Ano, díky svým rozměrům je při rychlé jízdě přece jen těžkopádnější než Golf R. Vypadá ale fantasticky a při každodenní jízdě nadchne jak vnitřním prostorem (včetně zavazadelníku), tak poskytovaným pohodlím.
Zásadnější chybu sem na něj našel vlastně jedinou, a to sázku na dotykové ovládání, které se Arteon dočkal v rámci faceliftu. Nepřináší totiž v praxi žádnou výhodu, kvůli které byste toto řešení potřebovali. A ještě pár lacinějších detailů v interiéru... Jinak je to ale výtečné auto a do mé garáže snů jednoznačně patří. Jen ta cena vyvolává otázky, zda se neporozhlédnout raději u prémie a klidně i šestiválcové… Na to už si ale musí odpověď každý sám.
Nejlevnější verze modelu | 1.024.900 Kč (Arteon Shooting Brake Elegance 1.5 TSI/110 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.586.900 Kč (Arteon R Shooting Brake 2.0 TSI DSG 4Motion/235 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.586.900 Kč (Arteon R Shooting Brake 2.0 TSI DSG 4Motion/235 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.921.500 Kč (Arteon R Shooting Brake 2.0 TSI DSG 4Motion/235 kW) |
Plusy
- Stylový vzhled
- Vnitřní prostor
- Poskytovaný komfort
- Sladění motoru a převodovky
- Univerzální jízdní vlastnosti
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Dotykové ovládání nepřináší žádnou výhodu
- Chybující infotainment
- Některé lacinější detaily
