TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI Shooting Brake – Loučím se a odcházím
Vlajkový spalovací kombík od Volkswagenu se definitivně loučí. Po nedávném ukončení výroby standardní limuzíny Arteon se automobilka rozhodla pro ukončení prodeje také stylového kombi Shooting Brake. To už si ani neobjednáte ve výrobě a musíte se spokojit s aktuálními zbytky na skladech.
Design, interiér
Elegantní Volkswagen Arteon bude už zanedlouho minulostí. Němci jej už nahrazují novým vlajkovým elektromobilem Volkswagen ID.7 a poslední spalovací předchůdce této novinky se chystá do automobilového důchodu. Volkswagen už začátkem letošního roku definitivně ukončil výrobu standardní limuzíny a zatím ve svém portfoliu ponechává praktičtější stylovou kombi variantu Shooting Brake, ale i ta už za pár měsíců přestane sjíždět z výrobní linky.
Volkswagen Arteon se sice vyrábí už od roku 2017, ale nikdy dříve jsem s ním neměl tu čest. Takže když jsem jej našel na seznamu dostupných novinářských volkswagenů, okamžitě jsem si jej musel zarezervovat, a dokonce v té nejlepší verzi. Tou je vrcholný Arteon R Shooting Brake se silným dvoulitrovým čtyřválcem pod kapotou. Po silnicích jich přitom moc nejezdí, takže je i malou exkluzivitou.
Diskrétnost nad stylem
Sportovní Volkswagen Arteon R se na oficiálních fotografiích prezentuje hlavně v charakteristickém modrém odstínu Lapiz, jež si můžete zvolit za příplatek, ale český Volkswagen sáhl po výrazně diskrétnější specifikaci. Na stříbrném arteonu v odstínu Pyrit se totiž nenápadně skrývá písmeno R na zádi. Opravdový potenciál tohohle kousku tak prozrazují zejména velké brzdy s vrtanými předními kotouči i modrými brzdiči s logem divize Volkswagen R v příplatkových 20“ kolech Estoril.
V pomalu končícím arteonu si navíc můžete připomenout jedno z uživatelsky nejlepších lákadel odcházejících modelů, čímž se pomalu přesouváme do prostorného interiéru. Pořád má spoustu tlačítek, i když ne všechna jsou klasická. Sportovní multifunkční volant „eRkových“ volkswagenů sice má kontroverzní ovládací plošky, jichž se automobilka zase začíná zbavovat, ale jinak v arteonu veškerou výbavu ovládáte postaru a ne moc na dotykovém displeji.
Osobně mám raději obyčejná tlačítka, ale na panel klimatizace s dotykovými plochami si zvykám velmi rychle, protože nabízí všechno potřebné – nastavení teploty i intenzitu a směr foukání. V dnešní éře obrovských dotykových displejů navíc někomu může vyhovovat i menší 9,2“ dotyková obrazovka, kterou arteon dostává s paketem Business Pro za 31.500 Kč. Má přehledný infotainment, bezdrátovou konektivitu Apple CarPlay a Android Auto i specifická R zobrazení aktuálních jízdních dat.
Z hlediska ergonomie a praktičnosti však nemám arteonu co vytknout. Voličem automatu DSG je páka ze „staré školy“, a přestože nemá „závodnickou“ logiku řazení (má plus směrem od sebe a minus k sobě), stále máte k dispozici velká pádla pod volantem. Líbí se mi také klasická tlačítka pro volbu jízdních režimů nebo vypínání funkce stop/start. A je důležité připomenout, že díky staré homologaci arteon nemá nový asistent upozorňující na překročení rychlosti Intelligent Speed Assistance (ISA).
O prostornosti na předních i zadních sedadlech jsme se už rozepsali v našich minulých testech. Už jen připomenu, že sportovní kombi Shooting Brake má solidní zavazadlový prostor se základním objemem 565 litrů i pravidelnými tvary bez výstupků. Standardem sériové výbavy je i rezervní kolo, ale v našem testovaném kousku jej nahrazuje opravná sada za 1900 Kč, díky níž pod podlahou kufru vzniká další úložná schránka.
Nejoblíbenější volby Čechů
Během testování arteonu jsem si na českých silnicích všiml zajímavého jevu. S blížícím se koncem modelu se totiž najednou objevuje spousta kusů na nových registračních značkách, a tak jsem se obrátil na české zastoupení Volkswagenu, abych zjistil nějaké prodejní výsledky. Ty však uvádějí data pouze o faceliftovaném modelu.
Český Volkswagen uvádí, že od uvedení modernizovaného modelu v roce 2020 u nás zatím prodal 703 standardních limuzín a více než 1220 kombíků Shooting Brake. V poslední době přitom zaznamenává velký nárůst zájmů zákazníků. Zatímco v roce 2022 se prodalo 272 limuzín, v následujícím roce 2023 to bylo 426 kusů. Stejný jev se projevuje i u kombi – v roce 2022 to bylo 435 kusů, v roce 2023 dokonce 711 kusů a letos je to zatím přes 60 aut.
A jak obchodně daří nejsilnějším arteonům R? Ve stejných letech se u nás prodalo celkem 32 kusů se základní karoserií a přibližně 40 kusů ve verzi kombi. Češi si je nejčastěji objednávají v modré barvě Lapiz (34 % ze všech prodaných aut) a bílém odstínu Oryx (22 % ze všech prodaných aut).
Ve více než padesáti procentech případů si pak zákazníci nejčastěji objednávali následující volitelnou výbavu – IQ.Light LED světlomety s dynamickou regulací dálkových světel, tažné zařízení, vyhřívané čelní sklo, 360stupňovou kameru, 20“ kola Estoril, asistenční systémy Side Assist a PreCrash, vyhřívaná zadní sedadlo, ergoComfort sedadlo řidiče s elektrickým nastavení a masážemi, audio Harman/Kardon, čalounění kůží Nappa a 9,2“ navigaci Discover Pro. Jen 7 zákazníků pak chtělo zvýšení maximální rychlosti na 270 km/h zrušením elektronického omezovače.
Motor, jízdní vlastnosti
Volkswagen Arteon se aktuálně v Česku vyprodává i s obyčejnými zážehovými a vznětovými motory, ale sportovní Arteon R vyráběný až od roku 2020 je tak trochu speciální. Srdcem tohoto modelu totiž je turbodmychadlem přeplňovaný benzinový řadový čtyřválec 2.0 TSI z rodiny motorů EA888, který známe třeba ze sportovního hatchbacku Volkswagen Golf R. V arteonu disponuje maximálním výkonem 235 kW (320 koní) a vrcholným točivým momentem 420 newtonmetrů.
Na cestování i zábavu
Nejsilnější arteon je až ideálním kompromisem mezi pohodlným autem pro každý den i svátečním sportovním svezením na okreskách. Se solidní silou pod kapotou můžete cestovat po dálnicích i vyššími rychlostmi v příjemném komfortu, a když se rozhodnete se trochu pobavit na posledních kilometrech cest mimo dálnice, jednoduše jej tlačítkem R na volantu přepnete do nejostřejšího režimu a pořádně na to šlápnete.
Se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol 4Motion s ním dynamickou jízdu bez větších problémů zvládnou i méně zkušení řidiči. Na velkých kolech v pneumatikách o rozměru 245/35 R20 má silnou mechanickou přilnavost a s chytrou čtyřkolkou se v zatáčkách nemusíte bát šlápnout na plyn. Jakmile budete odvážní a přidáte, pohon využije rozložení točivého momentu mezi jednotlivá kola tak, aby vám pomohl vykroužit oblouk.
Současně se na rovinkách nemusíte bát předjíždět, protože s více než třemi stovkami koní pod kapotou umí arteon R zesměšnit i spoustu výrazně sportovnějších aut. Volkswagen uvádí, že akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a standardně vyvine maximální rychlost 250 km/h, kterou si odstraněním elektronického omezovače za 41.900 Kč můžete zvýšit na až 270 km/h. V reálném provozu však nejvíce oceníte silného středního otáčkového pásma, díky jemuž má arteon okamžitou pružnou dynamiku.
Komfort a reálná spotřeba
Volkswagen Arteon R Shooting Brake umí být autem dvou tváří i díky adaptivnímu podvozku Dynamic Chassis Control (DCC). Ten je tu k dispozici ještě v původní verzi bez dvou nezávisle pracujících ventilů v každém tlumiči, jako to najdeme ve výrazně modernějším novém passatu. V nejměkčím nastavení dělá z arteonu plovoucí koráb s velkým pohodlím, aniž by byl zbytečně houpavý, a v nejtvrdším režimu má pevnost sportovních aut.
K velkému komfortu mu pomáhá i časem a německými inženýry naladěná dvouspojková převodovka, která i v malých rychlostech a kolonách řadí bez cukání, ale v městském provozu se tu přece jen objevuje jedna vlastnost, která z arteonu R dělá méně komfortní auto. Jsou to velká 20“ kola Estoril s nízkoprofilovými pneumatikami, s nimiž je na ostrých nerovnostech trochu tvrdší.
A za kolik arteon R vlastně jezdí? Volkswagen uvádí oficiální kombinovanou spotřebu 8,6 až 9,1 litru na 100 kilometrů v režimu WLTP. Během týdenního testování jsem s ním při klidnějších přejezdech cestoval za zhruba 8,5 litru na 100 kilometrů a na dálnicích si řekl o přibližně 10 litrů.

Závěr
V minulosti vlajkový Volkswagen Arteon letos definitivně končí, a přestože původní spekulace tvrdily pokračování produkce kombíku Shooting Brake až do roku 2026, automobilka ji ukončí už letos. Informaci nám potvrdila Lenka Vaňková, PR manažerka českého Volkswagenu. Aktuální situaci také potvrzuje už nedostupný konfigurátor na oficiálních internetových stránkách tuzemského zastoupení.
Nový arteon si už ani nemůžete zadat do výroby, a pokud po jednom toužíte, musíte si vybrat z ubývajících posledních skladových kusů, přičemž kromě více než dvou desítek kombíků je stále k mání i necelá desítka limuzín. Aktuální nabídku najdete zde.
Teď už jen můžeme připomenout na to, že arteon je příjemným manažerským autem pro každý den, které bude v nabídce značky chybět. Modernější elektromobil ID.7 sice splňuje dnešní požadavky automobilového vývoje i módní trendy, ale je jen otázkou, zda svého předchůdce zvládne plně nahradit. Zatímco arteon byl dokonalým univerzálním autem pro každého, elektrický nástupce zatím zřejmě zaujme spíše jen specifickou skupinu zákazníků.
Srovnání s hlavní konkurencí | Volkswagen Arteon R SB | BMW M340i xDrive Touring | Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 |
Motorizace | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 2998 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 235/- | 275/5500-6500 | 195/5000-6500 |
Převodovka | 7AT | 8AT | 7AT |
Max. rychlost [km/h] | 270 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,9 | 4,6 | 5,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,6-9,1 | 8,1-8,8 | 7,5-8,0 |
Emise CO2 [g/km] | 196-208 | 182-198 | 170-183 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 565 | 500 | 645 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1812 | 1870 | 1856 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4869 x 1871 x 1434 | 4714 x 1827 x 1440 | 4902 x 1849 x 1482 |
Rozvor [mm] | 2838 | 2851 | 2837 |
Cena od [Kč] | 1.802.900 | 1.875.900 | 1.165.000 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 1.149.900 Kč (Arteon Elegance 1.5 TSI Shooting Brake) |
Základ s testovaným motorem | 1.802.900 Kč (Arteon R 2.0 TSI Shooting Brake) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.802.900 Kč (Arteon R 2.0 TSI Shooting Brake) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.259.700 Kč (Arteon R 2.0 TSI Shooting Brake) |
