TEST Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid (85 kW) AWD-i – Do náročného souboje s unikátní koncepcí
Toyota konečně vstupuje do segmentu malých SUV. Yaris Cross láká na unikát ve své třídě nezvyklou kombinací hybridního pohonu a čtyřkolky.
Design, interiér
O oblibě malých SUV píšeme už několik let. Segment takzvaných A-SUV se za poslední léta natolik rozšířil, že už ho dnes v Evropě nabízí takřka každá mainstreamová značka, některé mají dokonce různé modely pro odlišnou klientelu (Opel, Volkswagen), jiní už dokonce nabízejí druhou generaci takového auta (Peugeot, Renault). Přesto tu dlouho byla jedna klíčová značka, která v tak důležitém segmentu chyběla. Jde o Toyotu, která tuto mezeru v nabídce letos konečně vyplnila, a to modelem Yaris Cross.
Hned na úvod však musíme zdůraznit, že toto jméno může být poněkud matoucí. Yaris Cross sice používá shodný technický základ v podobě platformy TNGA ve verzi GA-B pro malé vozy jako hatchback Yaris, jinak se ale tato dvojice zásadně liší. Yaris Cross tudíž není jen zvýšený Yaris, ale opravdu svébytný model, který navíc zahájil trend takto značených modelů Toyota. V příštím roce do Evropy dorazí také Corolla Cross, crossover na bázi kompaktní Corolly.
Prvky Yarisu i Miraie
Zásadních rozdílů mezi Yarisem a Yarisem Cross si přitom všimnete již na první pohled. Oba vozy totiž využívají zcela odlišného stylu. Zatímco malý hatchback vsadil na výraznou, agresivně se tvářící příď lehce ve stylu Supry, malé SUV se spíše inspirovalo u Miraie s vysoko umístěnou maskou a takřka plochou kapotou. Ostře řezaný tvar C-Sloupků pak připomíná další SUV Toyoty, třeba RAV4, zatímco záď vůz přece jen sjednocuje s Yarisem. I zde najdeme motiv propojených koncových světel, byť trochu ostřeji řezaný.
S Yarisem se mimochodem shoduje i rozvor 2.560 mm, což ve výsledku znamená, že Yaris Cross už dnes s délkou 4.180 mm patří spíše mezi ty menší zástupce segmentu. Mnohá malá SUV totiž přerostla délku 4,2 metru (Škoda Kamiq, Renault Captur, Peugeot 2008), zatímco Toyota Yaris Cross zůstává opravdu "malým" SUV. Podobně Yaris zůstává malým hatchbackem s délkou 3.940 mm, zatímco většina konkurence přerostla hranici čtyř metrů.
Malý, ale přehledný
Toyota zkrátka razí trend typického auta do města, což v praxi sice usnadňuje parkování v městských ulicích díky kompaktním rozměrům, zároveň to ale znamená přece jen průměrný vnitřní prostor. To si uvědomíte okamžitě po nastoupení. Na zadních sedadlech má dospělý jedinec zkrátka málo místa, já osobně s výškou 185 cm se už koleny dotýkám předních sedadel. Mnohá jiná konkurenční SUV jsou zkrátka prostornější, a tak je Yaris Cross opravdu potřeba chápat jako auto pro dva, nebo dva a malé děti vzadu. Takový ale segment B zkrátka kdysi býval a my si jen na to odvykli kvůli růstu aut...
Naopak zavazadelník s udávaným objemem 397 litrů v rámci kategorie ujde. Jenže pozor, tato hodnota se týká jen verze s pohonem jedné nápravy, u testované čtyřkolky se zmenšuje na 320 litrů. A to už najednou moc není... Na druhou stranu pravidelné tvary zlepšují jeho využitelnost, a tak jsem si na jeho velikost ve výsledku stěžovat nemohl. Pod podlahu se navíc pořád vejde pár drobností (počítejte ale v tomto případě s prostorem s odhalenými plechy). Výhodou jsou také u vyšších specifikací zadní sedačky sklopné v poměru 40:20:40. Prostřední část zároveň tvoří loketní opěrku, při jejím sklopení však musíte počítat s "dírou" do kufru. Vadit leckomu může i měkké krycí plato kufru.
Za volantem si pak budete hovět. Pěkně se drží a díky širokému nastavení si každý najde tu optimální pozici. Přístrojový štít s analogovými prvky a displejem palubního počítače je přehledný, stejně jako ovládání celého auta. Vrcholná 9" obrazovka infotainmentu sice sází na dotykové ovládání, pořád je tu ale oddělený panel pro ovládání klimatizace s klasickými tlačítky. Menší 8" obrazovka si navíc uchovává také klasická tlačítka po stranách pro vstup do jednotlivých položek menu. Počítejte ale s tím, že ty vpravo už nejsou moc po ruce a řidič se po nich musí natahovat. Právě na osmipalcovou obrazovku se váže ještě starší multimediální systém Toyota Touch 2, který už v dnešní době působí trochu zastarale, a to hlavně grafikou. Větší displej má už nový infotainment Toyota Smart Connect, který využívá navigaci trvale připojenou k internetu s podklady na cloudu, což může být problém v místech s horším internetovým pokrytím.
Výhrady nemám ani ke zpracování. Vybrané plasty jsou sice tvrdé, působí ale bytelně a kvalitně. Jen bych možná ocenil větší odkládací prostory, do kapes předních dveří sice strčíte 1,5litrovou lahev, jinak jsou ale celkem malé. Líbí se mi ale praktická polička pod displejem infotainmentu, třeba na mobilní telefon.
Motor, jízdní vlastnosti
Úsporný tříválec uslyšíte
Co se týče nabídky motorů, tak Yaris Cross sází výhradně na benzinové tříválce o objemu 1,5 litru a to v atmosférickém provedení, což je dnes už nezvyklé řešení. K dispozici je buď 1.5 Dynamic Force s 92 kW, nebo hybrid využívající rovněž tento tříválec, a to v kombinaci s elektromotorem. Jeho ceny startují na částce 525.000 korun, od verze Comfort za 565.000 korun však lze k hybridu pořídit také čtyřkolku, a to za příplatek 50.000 korun.
Testovaná verze s hybridním ústrojím a pohonem všech kol tudíž vyjde v základu na 615.000 korun, což samo o sobě není zrovna málo. Jenže s přihlédnutím k hybridnímu pohonu a pohonu všech kol je to vlastně zajímavá cenovka. Vždyť takový Renault Captur s hybridním pohonem startuje na částce 618.000 korun, a to jde o jen o dvoukolku.
Co se samotného hybridního ústrojí týče, jde o dobře známé řešení z Yarisu. Atmosférický tříválec o objemu 1,5 litru je tudíž odvozen z dvoulitrového čtyřválce z Corolly či C-HR, sází přitom na dlouhý zdvih a vysoký kompresní poměr 14:1. To v kombinaci s Atkinsonovým cyklem zajišťuje vysokou tepelnou účinnost.
Sám o sobě má tříválec výkon 68 kW, doplňuje ho však 580V elektromotor s výkonem 59 kW, který čerpá energii z 177,6V lithium-iontových baterií. Dohromady toto ústrojí poskytuje kombinovaný výkon 85 kW. To platí i pro testovanou čtyřkolku, která se spoléhá na dodatečný elektromotor pro pohon zadní nápravy. Ten je nezávislý na tom předním, a tak umožňuje precizně posílat sílu na zadní kola podle potřeb. Podle Toyoty jde navíc o kompaktní řešení, které lze díky tomu užít i v autě segmentu B.
Musím však říct, že bych se nebránil tomu, kdyby v Yarisu Cross bylo silnější ústrojí. Přece jen vyšší stavba než u hatchbacku v praxi znamená, že se tříválec musí při akceleraci třeba na dálnici vytáčet do vysokých otáček, aby poskytl náležitou dynamiku. A přitom je vcelku slyšet jeho tříválcový ryk, přestože se vcelku příjemně poslouchá. Částečně však pomůže přepnutí do sportovního režimu, v němž Yaris Cross ožije a rychleji reaguje na pokyn.
Naopak ke sladění elektromotoru a tříválce nemám výhrad. Toyota opět dokazuje, že má v tomto směru bohaté zkušenosti, a tak je přepínání mezi pohony naprosto hladké. Jízdu na ten který motor poznáte leda právě podle spuštěného tříválce, na druhou stranu ve městě při klidné jízdě prakticky slyšet není.
Stejně tak nemám výhrad ke spotřebě, ba naopak. Jestliže Toyota říká, že hybrid je nejvhodnější řešení pro snížení spotřeby, má v tom naprostou pravdu. Díky jízdě na elektřinu a zároveň dobíjení během jízdy totiž klidně i ve městě můžete jezdit za nějaké čtyři litry. Na dálnici pak spotřeba dosáhla průměru 6,5 l/100 km, zatímco na okreskách jsem při běžném tempu jezdil za skvělých pět litrů. I tak by si však Yaris Cross zasloužil větší palivovou nádrž než tu 36litrovou, která se váže právě na hybrid.
Hbitý, ale hlučnější
Celkové naladění Yarisu Cross je spíše tužšího charakteru, na druhou stranu se od kol neozývají žádné hlučné rány a ve většině případů se podvozek jeví dostatečně poddajný. Dobře tak zvládá vyloženě rozbité úseky, kde z posádky nevytřese duši. Pomáhá tomu právě pohon všech kol, spoléhající se na zadní víceprvkové zavěšení místo torzní příčky u předokolek.
Na okresních silničkách je pak auto velice hbité a je radost ho řídit. Na kluzkém povrchu pomáhá pohon všech kol, jehož práci (respektive rozložení síly mezi nápravy) můžete sledovat i na displeji palubního počítače. Dodává dostatečně jistoty, aniž by elektronika nějak zásadně zasahovala do řízení.
Bojoval jsem však s odhlučněním. Zkoušený kousek měl v době testování obuté Nokiany WR Snowproof, které však byly velice hlučné, a to hlavně při jízdě na dálnici, při níž byl znát i šum vanoucího vzduchu kolem karoserie. Trochu přecitlivělé mi pak přišly asistenční systémy, adaptivní tempomat brzdil zbytečně daleko od vozidla vpředu, stejně tak hlídání mrtvého úhlu mnohdy varovalo dříve, než by bylo potřeba. Udržování v jízdním pruhu ale pracuje citlivě, navíc ho lze snadno vypnout.
Závěr
Závěr
Toyota vstoupila do segmentu malých SUV později než konkurence, což dopředu dělá pozici nového Yarisu Cross těžší, musí si totiž budovat pozici už v naplněné kategorii. Zaujmout ale rozhodně dokáže, jde o povedené auto s příjemnými jízdními vlastnostmi, přehledným ovládáním, velmi potěší i superúsporný hybridní pohon.
Na druhou stranu mnohá konkurence má lépe obestavěný vnitřní prostor a nabídne prostornější kabinu, zapracovat by chtělo i na odhlučnění, což částečně mohou řešit jiné pneumatiky. Cena je pak otázkou priorit. Testovaná hybridní čtyřkolka začíná na 615.000 Kč, což samo o sobě není málo, pokud ale hledáte malé SUV s hybridním pohonem nebo pohonem všech kol, cenovka najednou tak přehnaně nevypadá.
Nejlevnější verze modelu | 435.000 Kč (1.5 Dynamic Force/92 kW |
Základ s testovaným motorem | 615.000 Kč (1.5 Hybrid/85 kW e-CVT AWD-i Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 710.000 Kč (1.5 Hybrid/85 kW e-CVT AWD-i Adventure) |
Testovaný vůz s výbavou | 727.000 Kč (1.5 Hybrid/85 kW e-CVT AWD-i Adventure) |
Plusy
- Povedený design
- Slušné jízdní vlastnosti
- Superúsporný hybridní pohon
- Možnost pohonu všech kol
- Přehledné ovládání
Minusy
- Průměrné odhlučnění
- Konkurence mívá prostornější interiér
- Zastarale působící infotainment Toyota Touch 2
- Malý zavazadelník
- Malá palivová nádrž
