TEST Toyota Urban Cruiser 1,33 l Dual VVT-i – Big citylife…
Toyota koncem dubna uvedla na český trh nejnovějšího člena rodiny Cruiserů. Tentokrát se ovšem nejedná o čistokrevný terénní stroj nebo typické SUV. Je to malý městský crossover, který dostal pohon všech kol snad jen z povinnosti a to jen pro vrcholnou verzi s turbodieselem. K němu se dostaneme příště, dnes je tu velmi dobře vybavený základ s tučnou cenovkou a výkonnou třináctistovkou.
Historie Toyoty Urban Cruiser se pro evropskou veřejnost začala psát již v roce 2006 na autosalonu v Ženevě. Tehdy se na stánku japonské automobilky představilo designérské cvičení evropského designcentra Toyoty ED2. Koncept vznikl ve studiu, sídlícím v jižní Francii pod vedením šéfdesignéra Elvio d´Aprile. Světle zelený automobil se tehdy pochlubil nápaditě řešeným interiérem, jehož provedení inspirované moderním nábytkem navrhl korejský designér Yi Yeong Jaeho.
Produkční Toyota Urban Cruiser od konceptu z roku 2006 převzala jen jméno. I když jsme ji poprvé v Evropě viděli až loni, v zásadě nejde o úplně čerstvou novinku. Japonský trh zná Urban Cruiser jako Toyotu ist a v Americe ji mladí znají jako Scion xD. Mladistvá odnož americké Toyoty prodává xD už od roku 2007 jako nástupce Scionu xA a jen v minulém roce jej zakoupilo více než 30 tisíc zákazníků. Pod kapotou amerického modelu tepe čtyřválcové zážehové srdce o objemu 1,8 litru s výkonem 94 kW (128 k) a v Japonsku je navíc k dispozici i patnáctistovka o výkonu 80 kW (106 k).
Základem malého auta s netradičně tvarovanou karoserií je platforma Yarisu. Z toho se odvíjí rozměry, chování auta na silnici i případné terénní schopnosti.
Toyota Urban Cruiser se ve své evropské podobě představila s dvojicí pohonných jednotek, které mají vyhovět především emisním normám Evropské unie a image Toyoty, jako značky, která se zajímá o životní prostředí. Poptávku má uspokojit moderní benzinový motor 1,33 l Dual VVT-i (74 kW/100 k) a turbodiesel 1,4 l D-4D (66 kW/90 k). Oba motory spolupracují s šestistupňovou manuální převodovkou. V případě vznětového čtyřválce je vedle pohonu předních kol v nabídce i pohon všech čtyř kol. Na český trh dorazila Toyota Urban Cruiser ve dvou stupních výbavy s označením Terra a Sol.
Sympatický výraz
Vzhled karoserie malého, necelé čtyři metry dlouhého crossoveru vyvolává dojem určité robustnosti, i když v ne právě tuctovém balení. Příď s téměř kolmou maskou chladiče, rozměrným nárazníkem, malými světlomety a krátkou kapotou je zde jen proto, aby se měla kam ukrýt pohonná jednotka. Nevyhrožuje, nestraší. Hlavní masu karoserie představuje oddíl pro posádku.
Vedle nečekaných hran a zvláštních detailů navozujících dojem terénního auta zaujmou také nadstandardně velká kola s pneumatikami 195/60 R15.
Ve finále tedy příjdete na to, že kdyby se cena dostala i několik desítek tisíc níž, bude tento Cruiser dobrým plničem mezer mezi Yarisem a Aurisem. Co mu schází na Yaris do výšky (-5 mm), nahrazuje délkou (+145 mm).
Mezi Yarisem a Aurisem
Ani ne čtyřmetrové auto se tváří jakoby nemělo mnoho přímých konkurentů, ale fakticky by interiér měl snést srovnání se všemi malými auty této velikosti. Mistrem v obestavování malých vnějších rozměrů zůstává Yaris, ale ani Cruiser do města na tom v zásadě není špatně.
Posaz za volantem je poměrně vzpřímený a dá se říci, že v dané kategorii nijak nevybočuje ze standardu. Přední sedadla sice nemají nikterak výrazné boční vedení (pochopitelně, vzhledem k primárnímu účelu modelu), přesto umí těla cestujících podržet i v ostřejších zatáčkách. Volant se drží příjemně a je nastavitelný jak výškově, tak podélně, ale větší podélný rozsah nastavení by rozhodně nebyl na škodu. Nepříjemně působí krátké sedáky, které stehna podpírají přeci jen málo. Druhý problém za volantem i na sedadle předního spolujezdce představuje zvláštní tvarování spodní části středového panelu palubní desky (panel klimatizace), které svým vyboulením čas od času přijde do kontaktu s koleny cestujících.
Zadní sedadla jsou uložena nezvykle vysoko – celých 38 cm nad podlahou – a tak dobře podpírají stehna i dospělým cestujícím. Ti vyšší však mají velký problém s nízkou střechou. Nad zadním sedákem jsme naměřili ke stropu jen 900 mm, což je méně než v Yarisu (930 mm), Fusionu (930 mm) i Fabii (970 mm). Všechny tři jmenované vozy Urban Cruiser překonává nabídkou podélného prostoru. Díky podélně posuvným zadním sedadlům je tato Toyota schopna obsloužit přepravní potřeby rodin lépe než Yaris. Když máte jen malé děti, stačí posunout zadní dělenou lavici o 15 cm vpřed a tím dosáhnete na – nejen ve třídě malých aut - velmi slušný objem 388 l. Základní objem u naší verze bez poháněné zadní nápravy činí stále ještě nadprůměrných 314 l.
Ještě snad trocha čísel pro zájemce o převoz kol nebo rovnou kočárků. Zavazadlový prostor má šířku 980 mm, výšku po krycí plato 540 mm a po strop 950 mm. V případě posunutí zadních sedadel co nejvíce vzad je k dispozici délka 550 mm, jestliže se posunou co nejvíce vpřed prodlouží se ložná plocha na 700 mm. Po sklopení zadních sedadel je vzniklý prostor dlouhý až 1330 mm. Nákladová hrana je 710 mm nad zemí a podlaha zavazadelníku je 210 mm pod ní. Vstupní otvor do zavazadlového prostoru je široký rovných 1000 mm a vysoký 700 mm. Spodní hrana otevřených pátých dveří je 1850 mm nad zemí.
Město ano, dálnici ne
Náš Urban Cruiser byl vybaven zážehovým čtyřválcem 1,33 l Dual VVT-i v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou (standardně pro všechny verze), pohonem předních kol a systémem Start&Stop. To je kombinace, kterou sice Yaris umí nabídnout už za necelých 300 tisíc korun, i když s podstatně méně kompletní výbavou.
V městském provozu se Cruiser cítil jako ryba ve vodě. Motor ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou propůjčuje autu slušnou dynamiku, velmi pohodové ovládání a typickou kultivovanost, kterou si spojujeme se všemi Toyotami na trhu.
Na okreskách moderní třináctistovka ještě stále stačila udržovat poměrně slušné jízdní tempo v mezích zákona, ale sportovní jízda si žádá vytáčení motoru do hodně vysokých otáček a ani pak není odezva taková, jakou vzhled auta slibuje. Dálnice se nakonec projevila jako místo, kde se čtyřmetrová Toyota na velkých kolech moc dobře necítí. V dlouhých táhlých stoupáních je nutné z šestého (rychloběžného) rychlostního stupně řadit směrem dolů klidně i o dvě rychlosti (4. r.s. je první rychlost do pomala), aby si Urban Cruiser obsazený dvojicí dospělých udržel rychlost okolo 120 km/h. Navíc při rychlostech nad 100 km/h proniká do interiéru hluk od motoru, který je okolo 130 km/h hodně hlasitý a pro cestující nepříjemný.
Při rychlosti 100 km/h se průměrná spotřeba při jízdě po dálnici ustálí na velmi dobré hodnotě 4,8 litru na 100 km. V rychlosti 130 km/h stoupnou otáčky na 3500 min-1 a palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 6,8 l/100 km. Na konci testu jsme odečetli průměrnou spotřebu 6,5 l/100 km.
Podvozek je na danou třídu klasický, tedy vpředu má své místo zavěšení se vzpěrami McPherson a příčnými rameny, vzadu jsou vlečená ramena a zkrutná příčka. Malá Toyota se chová víceméně tak, jak se od ní očekává. Je mrštným nezáludným městským autem, které předvádí přijatelný jízdní komfort i na rozbitých českých cestách. Při rychlém průjezdu ostrou zatáčkou ale spolehlivě drží stopu.
Řízení je ideálně tuhé, má minimální „mrtvou zónu“ a při rychlejší jízdě dostanete i jakousi zpětnou vazbu. Řazení má středně dlouhé dobře vymezené dráhy; jednotlivé stupně bez protestů a rychle (i když nikterak sportovně) v kulise zapadají.
Yaris nebo Cruiser?
Při pohledu na cenovku je situace jasná. Na trhu, kde nákupní tašky zastávají stále ještě roli rodinného auta a spíše výjimečně jsou nakupovány za více než 300 tisíc korun, působí základní cena Urban Cruisera (399.900,-Kč) nepatřičně. Co ale vlastně dostanete navíc?
Nejprve pojďme na tvrdá data. Yaris Luna se stejným motorem, sedmi airbagy, klimatizací a stabilizačním systémem stojí 344.900,-Kč. Vyváží však padesátitisícový rozdíl v ceně výjimečný vzhled, dospělejší jízdní projev, větší zavazadelník a prostornost interiéru Urban Cruisera? Jako vždy, rozhodne trh.
My bychom zřejmě chtěli po prodejcích slevu z ceníkových cen Urban Cruisera v řádu 25 až 30 tisíc Kč. Pak bude Cruiser lépe zapadat do aktuálního portfolia značky a zákazníci s ním budou tak spokojení jak jsou s ostatními Toyotami.
První cena vozu | 399.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 399.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 399.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW ) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 409.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW) |
Plusy
- Svébytný styl
- Kultivovanost v ovládání a při jízdě
- Přesné řízení
- Podélný vnitřní prostor
- Prostorný a variabilní zavazadlový prostor
- Kvalitní dílenské zpracování
- Bohatá standardní výbava
Minusy
- Malá vnitřní výška
- Ovládání a omezenost funkcí palubního počítače
- Pronikání hluku motoru do interiéru při rychlostech nad 100 km/h
- Pouze maloobjemové pohonné jednotky
- Plasty v zavazadelníku náchylné k poškrábání
- Vysoké ceny