Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Proace Verso FullVans
Toyota Proace Verso FullVans
Toyota Proace Verso FullVans
Toyota Proace Verso FullVans
47 Fotogalerie

TEST Toyota Proace Verso FullVans – Nový hráč tasí silné karty

Toyota Professional rozšířila svou nabídku přestaveb modelu Proace Verso o komplexní obytnou vestavbu FullVans, která má rozhodně co nabídnout.

Design, interiér

Obytné automobily se v posledních letech těší obrovské popularitě, takže vlastně není divu, že se každou chvilku setkáváme s nějakou novinkou. Jednu do své nabídky zařadila i Toyota, respektive divize Toyota Professional, od které jsme si v minulém roce vyzkoušeli obytnou dodávku Proace Verso Nomad Wanderer s praktickou vestavbou Visu.

V dnešním testu se ale podíváme na komplexnější přestavbu s označením FullVans, která kromě praktického obytného modulu přináší také výklopný střešní stan a řadu dalších vychytávek. Vezměme to ale popořadě.

Základem této přestavby se stala Toyota Proace Verso s tradiční délkou karoserie L1, tedy 4959 mm, na které toho ale moc nového nevykoukáme. Výbavový stupeň Family, který je druhý nejvyšší, ale automobilka rozšířila o praktický paket Comfort Navi za 60.000 Kč, který exteriér doplňuje o několik výrazných prvků.

Například 17“ ocelová kola nahrazují 17“ kola litá, přídi dominují xenonové světlomety s LED denním svícením, v předním i zadním nárazníku můžeme vidět praktické parkovací senzory, vnější kliky jsou lakovány v barvě karoserie s chromovanými detaily a za zmínku stojí i systém Smart Entry pro pohodlnější nastupování a startování s klíčem v kapse.

Černý metalický lak Sicílie vyšel na 15.000 Kč, cenu specifické grafiky ale neznáme. Kromě grafiky vrstevnic ale cestovatelskou úpravu prozrazuje i zvýšená střecha, pod kterou je stan, nebo příplatková markýza, která je jednou z položek doplňkové výbavy pro tuto vestavbu.

Toyota Proace Verso FullVansToyota Proace Verso FullVans | auto.cz/David Rajdl

Komfort, prostor i výbava

Pojďme se ale konečně podívat do kabiny, která je samozřejmě tím nejzajímavějším na celém automobilu. Vpředu zůstalo prakticky vše při starém. Vůz v rámci své výbavy Family a paketu Comfort Navi nabízí látkou čalouněná sedadla v kombinaci černé a hnědé, vyhřívání předních sedadel, multimediální systém Toyota Pro-Touch s navigací i podporou Android Auto/Apple CarPlay, dvouzónovou klimatizaci, čelní akustické a atermické sklo, atd. Zkrátka příjemná výbava, která ani v nejmenším neurazí. Pozice za volantem je vcelku příjemná, ergonomie ovládacích prvků zdařilá a nechybí ani dostatek odkládacích prostor. Jediná věc, která mě tu trochu mrzela, je ruční brzda utopená hluboko pod sedadlem řidiče, ke které je potřeba se vždy ohýbat.

V rámci výbavy Family jsou přední sedadla osazena výklopnými „leteckými“ stolky na zadní straně, v rámci přestavby ale dostala i systém otáčení, díky kterému mohou směřovat do kabiny. Nad prostorem předních sedadel je decentně zakrytý průchod do střešního stanu. Jeho odjištění a otevření probíhá podobně snadno a rychle jako u jiných přestaveb tohoto charakteru. Stačí odjistit pár pojistek, zatlačit a zbytek zařídí plynové vzpěry. Ve střešním stanu, vybaveném ventilačními okny s praktickou síťkou, se přitom pohodlně vyspí i dvě dospělé osoby. Pokud postel není třeba, lze ji jednoduše pomocí plynových vzpěr zvednout pod strop a vytvořit si tak v kabině více prostoru.

Tím se dostáváme k druhé řadě sedadel, respektive zadní třímístné lavici, ke které je u výbavy Family snadný přístup přes posuvné dveře po obou stranách. Lavice je posuvná, díky čemuž bylo možné mezi lavici a vestavbu v zavazadelníku uložit další vybavení jako například stolek či menší skládací židle. Vůz je každopádně pohodlně pětimístný (dokonce se třemi ISOFIX body) a drobná zavazadla bude možné uložit buď za zadní lavici, nebo před nohy cestujících. Místa je totiž před druhou řadou sedadel víc než dost, čehož se úpravce rozhodl šikovně využít. Před zadní sedadla lze totiž umístit stolek, takže se celá posádka může pohodlně najíst/poklábosit v teple a bezpečí kabiny. Zmiňované teplo přitom umí zajistit i externí topení s výdechem přímo pod předními sedadly a ovládáním na B sloupku za spolujezdcem.

Pokud chcete v kabině vytvořit spaní, stačí pouze složit zadní opěradla, za hlavové opěrky umístit dřevěnou vzpěru a poté z boxu vestavby v zavazadelníku vytáhnout dřevěnou desku, na které se jednoduše roztáhne matrace. Ta je jinak umístěná na vestavbě v zavazadelníku, kde ničemu nepřekáží. Lůžko v kabině měří bezmála dva metry a pohodlně se na něm vyspí další dvě dospělé osoby. Toyota Proace Verso FullVans tak nabídne pohodlné spaní pro čtyři dospělé. Při cestování s dětmi ale pohodlně využijete kompletní pětimístnou konfiguraci.

Šikovná vestavba

Po otevření dveří zavazadelníku, která mají i praktické samostatně výklopné okénko (při kempování to má své kouzlo), je konečně naplno vidět vestavba FullVans se čtyřmi šuplíky. Ty jsou zajištěny praktickými madly s integrovanými zámky, takže za jízdy nikde nic nebouchá.

V levém šuplíku je umístěn kompaktní dřez s výklopnou baterií. Systém je napojen jak na kanystr s čistou vodou, tak na kanystr na vodu špinavou. Práce v kuchyňce je tak příjemně bezstarostná. Za kanystry se navíc vešel i malý úložný prostor, v našem případě využitý pro uskladnění nádobí, příborů, atd.

V prostředním šuplíku nahoře je umístěn elektrický indukční vařič, což může znít na první pohled celkem zvláštně. Vařič je ovšem funkční pouze při připojení automobilu do sítě, k čemuž slouží přípojka v motorovém prostoru. Na indukci si tak uvaříte jen v kempu. V šuplíku pod indukčním vařičem se však ukrýval ještě klasický plynový vařič s vlastní kartuší, který je ideálním řešením pro vaření na cestách. Zbylý prostor kolem vařičů je přitom možné využít zcela podle vlastního uvážení. V našem případě například na akumulátorové příslušenství.

Pravý šuplík pak kompletně obsadila příplatková kompresorová lednice, která byla připojena na zvláštní baterii. Běh lednice, který je příjemně tichý, tak nemohl ohrozit baterii startovací. K dobíjení externí baterie přitom dochází buď za jízdy, nebo prostřednictvím solárního panelu na střešním stanu.

Celkově vzato působí vestavba vcelku promyšleně, nabízí dostatek prostoru a také pohodlí na cestách. Na druhou stranu je potřeba dodat, že v době testování bylo potřeba doladit ještě pár mušek jako například aretaci některých zásuvek. Práce s výsuvným panelem pod matrací pak působila možná až lehce vachrlatě, zatímco drobnosti uložené za opěradly (stolek a židle) občas zarachotily. Je však potřeba také dodat, že se jednalo o první vyrobený kus, kde jsou dětské nemoci vcelku pochopitelné. Jako celek ale přestavba působila skutečně promyšleně a funkčně. Obě matrace jsou pohodlné a člověku zbývá dostatek místa k volnému pohybu. Stolek, který je umístěn v kolejnici mezi sedačkami, pak dovoluje i pohodlné stolování a posezení v kabině, což se o řadě jiných podobných vestaveb říci nedá.

Toyota Proace Verso FullVansToyota Proace Verso FullVans | auto.cz/David Rajdl

A na kolik vlastně vestavba vyšla? Základní set FullVans Basic pro krátkou karoserii L1 se stanem, dolní matrací, atd. vyšel na 243.936 Kč (včetně DPH). Seznam všech položek souvisejících s vestavbou FullVans je nicméně mnohem delší - kuchyně (75.624 Kč), solární panel (17.187 Kč), přípojka na 230V (2.200 Kč), stůl (12.375 Kč), dodatečná baterie (20.625 Kč), markýza (30.937 Kč), lednička (20.625) a nezávislé naftové topení (27.500 Kč).

Testovaný vůz tedy dostal plnou obytnou palbu, která přišla na asi 451.000 korun. To sice není úplně málo, na druhou stranu je výsledkem obytné auto s pohodlným spaním pro čtyři dospělé, plně vybavenou kuchyňkou, zásobou vody a alespoň minimalistickou energetickou nezávislostí. Nakonec tak tahle nabídka nevypadá vůbec marně. Toyota Proace Verso je navíc velmi solidní základ pro podobnou přestavbu.

Motor, jízdní vlastnosti

Starý známý

Jak už jsem zmiňoval v úvodu, není to poprvé, co nám Toyota svěřila model Proace Verso v obytné úpravě. A i tentokrát zvolila jako základ vrcholnou motorizace, tedy vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 D-4D s nejvyšším výkonem 130 kW, maximálním točivým momentem 400 Nm a standardně osmistupňovou automatickou převodovkou.

Motor má sice navenek trochu hrubší chod, uvnitř je však kvalitně odhlučněn a skvěle si rozumí s automatickou převodovkou, což zajišťuje velmi plynulou jízdu. Akceleraci z 0 na 100 km/h by měla dodávka s touto motorizací zvládnout za 10,1 sekundy, nicméně vestavba přidala dodávce pěkných pár kilogramů, což je při jízdě také docela cítit. Motor má přesto slušný zátah a rozhodně se nemusíte bát, že byste byli brzdou provozu.

Kromě zvýšení hmotnosti ale došlo také k posunutí těžiště o něco výš, což vyžaduje trošku opatrnější přístup k průjezdu ostřejších zatáček. To ale platí pro většinu obytných automobilů se střešním stanem.

Toyota Proace Verso FullVansToyota Proace Verso FullVans | auto.cz/David Rajdl

Podvozek Toyoty Proace Verso je celkově naladěn spíš komfortně a jízda působí především plavně. Ani na horších silnicích se tak od podvozku neozývají žádné rány, kabina navíc obstojně eliminuje i aerodynamický ruch na dálnicích. Celkově je tedy Toyota Proace Verso velmi příjemným cestovním společníkem i při jízdě na delší vzdálenosti.

A spotřeba? Zatímco s delší Toyotou Proace Verso Nomad Wanderer (tedy s vestavbou Visu) se mi dařilo držet spotřebu lehce nad hranicí 7 l/100 km, tentokrát už jsem se pohyboval spíše okolo 8 l/100 km. Díky nádrži s objemem 69 litrů se však nemusíte bát jakýchkoliv omezení souvisejících s dojezdem.

Závěr

Závěr

Toyota Proace Verso s vestavbou FullVans je vcelku příjemný obytný automobil, který nabízí komfort na cestách, v kempu a do určité míry i mimo civilizaci. Je samozřejmě škoda, že Toyota Proace Verso nenabízí pohon všech kol, pokud ale nepotřebujete kempovat daleko mimo zpevněné silnice, zřejmě vás tahle drobnost nebude příliš omezovat.

Samotný vůz přitom se základním motorem a výbavou startuje na ceně od 799.000 Kč, testovaná verze s kratší karoserií, výkonnějším motorem a druhou nejvyšší výbavou začíná na 1.067.000 Kč. K tomu připočtěte 60.000 Kč za šikovný paket Comfort Navi, 14.900 Kč za tažné zařízení a asi 451.000 Kč za všechny doplňky související s vestavbou. Nakonec jsme na částce 1.592.000 Kč, což vlastně na takto univerzální a schopné auto není úplně marné, nemyslíte? Pokud navíc nebudete trvat na plné výbavě, jako dostal testovací vůz, pravděpodobně se povede cenu ještě snížit.

Nejlevnější verze modelu799.000 Kč (2.0 D-4D 140 6st. MT, Kombi)
Základ s testovaným motorem960.000 Kč (2.0 D-4D 180 8st. AT, Shuttle)
Testovaný vůz bez příplatků1.067.000 Kč (2.0 D-4D 180 8st. AT, Family)
Testovaný vůz s výbavou1.592.900 Kč (2.0 D-4D 180 8st. AT, Family) + FullVans

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Dostatečný výkon
  • Příjemná spotřeba
  • Praktická a komplexní zástavba
  • Komfortní spaní
  • Univerzální možnosti využití

Minusy

  • Náklony karoserie
  • Vyšší hmotnost
  • Absence 4x4 v nabídce
  • Drobné nedotaženosti  

Toyota Proace Verso FullVans
Cena základní sestavy
1 067 000 Kč
Výbava základní sestavy
Adaptivní světlomety, 17“ ocelová kola, dvouzónová automatická klimatizace, přídavná klimatizace vzadu se stropním rozvodem, multimediální systém Toyota Pro-Touch, akustické čelní sklo, paket sedadel Family (8 míst), hlavové airbagy ve 2. a 3. řadě, zadní dveře s výklopným oknem
Cena testované sestavy
1 592 900 Kč
Výbava testované sestavy
Paket Comfort Navi (60.000 Kč), Tažné zařízení pevné (14.900 Kč), Set Fullvans Basic L1 (243.936 Kč), Solární panel (17.187 Kč), Přípojka na 230V (2.200 Kč), Stůl (12.375 Kč), Dodatečná baterie (20.625 Kč), Markýza (30.937 Kč), Lednička (20.625), Nezávislé naftové topení (27.500 Kč), Kuchyně (75.624 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
130 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
400 / 2000 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 7
Emise CO2:
128
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
1600 / 0
Objem nádrže (l):
69
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1730 / 900
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4959
b) šířka (mm):
1920
c) výška (mm):
1910
d) rozvor (mm):
3275
e) rozchod vpředu (mm):
1630
f) rozchod vzadu (mm):
1618
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
850 / 1035
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
510 / 1190
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
1010
k) šířka vpředu (mm):
1545
l) šířka vzadu (mm):
1595
délka sedáku vpředu (mm):
480
délka sedáku vzadu (mm):
470
výška opěradla vpředu (mm):
620
výška opěradla vzadu (mm):
580
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ne