Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid e-CVT
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid e-CVT
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid e-CVT
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid e-CVT
51 Fotogalerie

TEST Toyota Corolla TS 2.0 GR Sport – Hybridem i dynamicky

Marek Bednář

Facelift přivál corolle vyšší výkon a příjemnější chování pohonného ústrojí. Dvoulitrový hybrid dokáže jezdit sportovně díky perfektnímu nastavení podvozku, také ale s nízkou spotřebou. Škoda jen drobných ergonomických přešlapů souvisejících s palubní elektronikou.

Design, interiér

Současná corolla s karoserií kombi je na trhu už nějaký ten pátek, vyrábí se od roku 2019. Čerstvě však prošla drobným faceliftem, kterého si – nezaměříte-li se na světla na obou koncích auta – možná ani nevšimnete. Proč byla modernizace po vzhledové stránce jen tak drobná? Protože corolla pořád vypadá k světu, moderně, skoro až mimozemsky. Možná ne tak moc, jako sesterské Suzuki Swace, jehož příď přeci jen víc připomíná přilbu nějakého vesmírného vojáka, ale za staré auto by člověk corollu neoznačil před modernizací ani po ní.

Co že se tedy změnilo? Zvenčí jde hlavně o to, že v předních lampách je blinkr místo malé LEDky nově sdružený s denním svícením, takže opravdu neexistuje možnost, jak by si někdo mohl nevšimnout, že blikáte. Zadní světla mají také novou grafiku, prohozenou pozici brzdového světla a blinkru, ale stále tu nenajdete párové couvačky či mlhová světla. Těší mě ale ostřikovače světlometů i klasické přední mlhovky; oboje to dokáže nejen v nadcházejících zimních měsících pomoci.

Za zmínku stojí i dobrý výkon hlavních světlometů, ale také zelená barva Super Green. Nejen že se líbí mně – právě díky té barvě lidé tohle auto komentují mnohem víc, než jsem zvykem. Přitom je to obyčejný kombík, „jen“ mu Toyota dala nádhernou barvu, metalickou lesní zelenou s odlesky modré v určitém světle, a už je o něj zájem.

Video placeholder
Toyota Corolla Touring Sports facelift 2023 Španělsko • Toyota

K největším novinkám interiéru patří nový infotainment spolu s přístrojovým štítem. Známe je už z C-HR či některých jiných toyot – velkou výhodou systému je, že když si vytvoříte vlastní uživatelský profil, přiřadíte k němu smartphone a pak se po nástupu za volant váš profil sám zvolí.

Ergonomie má jen malé mouchy

Na druhou stranu, přístrojový štít je trochu složitý na ovládání. Hlavně jde o to, že když třeba chcete vypnout „eurohlásítko“ překročení rychlostního limitu – a to chcete, protože systém tu ve čtení limitů nezřídka chybuje a píská nepříjemně – tak abyste to udělali za jízdy, je třeba mít k tomu v jedné ze tří nastavitelných obrazovek přístrojového štítu předem připravený vstup do nastavení vozu. A i potom lze vypnout jen čtení dopravních značek kompletně, pouhého zvukového varování se nezbavíte.

Naštěstí je to asi jediná výtka, kterou k interiéru mám. Ten trochu složitý přístrojový štít umožňuje zobrazení hromady informací, byť svou oblíbenou teplotu oleje hledám marně, nový centrální displej také konečně odpovídá třetí dekádě 21. století místo přelomu milénia a bezdrátové Android Auto funguje spolehlivě. Indukční nabíječka mobilu už méně, deset sekund nabíjí, pak dvacet ne, pak zas chvíli ano, a takhle pořád dokola, ať mám telefon v obalu, nebo mimo něj.

Těší mě ale, že u té nabíječky je přímo tlačítko k jejímu vypnutí, že loketní opěrka je podélně nastavitelná, a nakonec i ty kolébkové přepínače vyhřívání sedaček jsou blbuvzdorné a dokonale funkční. Sedačky vůbec jsou majstrštykem verze GR Sport – hezky vypadají, jsou pohodlné a dobře drží tělo v zatáčkách. Designéři u nich také dokázali najít cestu, jak navrhnout sedačku tak, aby vypadala, jako že má integrovanou hlavovou opěrku, ale přitom ta opěrka je standardně nastavitelná. Řada jiných výrobců tohle nezvládá.

Pochválit můžu také tradičně hapticky příjemné ovládání klimatizace na středové konzole, které má stará dobrá fyzická tlačítka, klasický volič převodovky v podobě páky s pojistkou, která zůstává tam, kam ji posunete, nebo lištu s knoflíky vlevo od volantu, kde si můžu snadno vypínat a zapínat automatická dálková světla. Jen je škoda, že jsou tady tlačítka fakt malá a vždycky se tam musím podívat.

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid e-CVTToyota Corolla TS 2.0 Hybrid e-CVT | Svět motorů/Josef Dvořák

Prostornost zadních sedaček je taktéž dobrá a zavazadelník kromě slušných téměř šesti set litrů objemu nabídne i velké, dobře použitelné háčky na tašky. Potěšilo mě také, že za sedadlem spolujezdce – nastaveným tak, aby řidič ještě viděl doprava ven, a mohl tedy řídit – jsem naměřil přes dva metry na délku, i když celý vůz má na délku hluboko pod 4,7 metru.

Zavazadelník Toyoty Corolla TS GR Sport
Délka u podlahy/u horního konce opěradel1.019/920 mm
Šířka mezi podběhy954 mm
Výška pod roletkou/pod stropem442/644 mm
Max. délka za sedadlem spolujezdce2.075 mm
Výška nakládací hrany618 mm

Motor, jízdní vlastnosti

Konečně se dostáváme k tomu, proč mě současná corolla tak moc baví – k jízdě. Jeden by neřekl, že hybridní rodinné kombi bude mít něco společného se zábavným svezením, ale v případě corolly by se opravdu hodně pletl.

Začíná to už motorizací – dvoulitr pod kapotou nemá přeplňování a spolu s elektromotorem dává téměř dvě stovky koní kombinovaného výkonu. Čtyřválec sám nabídne – navzdory Atkinsonovu cyklu – 152 koní a 190 Nm. Velký točivý moment je tu dán mimo jiné nadčtvercovým návrhem spalovacích komor (vrtání válců je menší než zdvih pístu).

Čtyřválec má stejné parametry jako dřív, elektromotor s modernizací drobně posílil. Přidává dalších 113 koní a hlavně 206 Nm dostupných okamžitě, z klidového stavu, bez jakékoliv prodlevy. Celek, pátá generace hybridního systému Toyoty, je silnější o 10 koní oproti provedení před modernizací; automobilka při představování faceliftu hovořila o výkonnější baterii hybridu a úpravě kalibrace řídící elektroniky.

Podle tehdejší tiskové zprávy „přinesla akceleraci, která přesněji odráží záměry řidiče a jeho práci s plynovým pedálem, kdy vůz reaguje odpovídajícím zrychlením s pocitem intuitivní zpětné vazby. K výslednému efektu přispělo snížení otáček motoru během zrychlování“. Pohon má být také oproti minulosti tišší při plné akceleraci – i to, můžu reportovat, se podařilo.

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid e-CVTToyota Corolla TS 2.0 Hybrid e-CVT | Svět motorů/Josef Dvořák

Výborný podvozek, schopní asistenti

Nejen ve sportovním režimu je tedy dynamika opravdu působivá, a ani nevadí, že všechnu sílu na asfalt přenáší jen přední kola. Tahání za volant se tu nekoná na nerovnostech ani v zatáčkách.

Že je podvozek skvěle naladěn, dokládá i fakt, že ani na takhle nízkých bočnicích pneumatik není jízda nepohodlná či uskákaná, odpružení dobře hlídá pohyby 18" kol za všech okolností a ve všech rychlostech. Přidejte k tomu rychlé a přesné řízení, slušné vyvážení díky uložení baterie hybridního systému u zadní nápravy i delší a těžší zádi kombíku, a máte recept na opravdu zajímavé svezení. Nebojím se dokonce říci, že corolla TS GR Sport patří k autům, s nimiž schválně pojedete klikatější cestou.

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid e-CVTToyota Corolla TS 2.0 Hybrid e-CVT | Svět motorů/Josef Dvořák

Zmínit musím také jízdní asistenty, které jsou u Toyoty tradičně na výši. Čtení dopravních značek, resp. přesněji interpretace značení a průběhu cesty do zobrazeného rychlostního limitu na displeji, má své mezery, ale zbytek funguje příkladně. Adaptivní tempomat je naladěn dobře, neškube a jede plynule a spolu s aktivním vedením v jízdním pruhu je skoro poloautonomním řízením.

Také mě těší, že se nemusím prát s hlídačem čar na silnici – jeho zásahy jsou jemné a stačí pevná ruka na volantu, aby nebyly problémem, když proti vám třeba na úzké okresce vyjede ze zatáčky autobus. Právě v těchto situacích člověk navíc ocení přesné a rychlé řízení spolu se skvělou dynamickou stabilitou, i kdyby se dynamicky vozit zatáčkami vůbec nechtěl.

Jde to i pod čtyři litry

Co na to spotřeba? Týden s corollou jsem strávil z většiny ve městě a tam je průměr do 5 litrů na 100 km, ovšem pokud máte nějakou trasu z většiny z kopce, není problém vidět číslo pod čtyřmi litry. Dálnice samozřejmě průměr zvedají, stejně jako dynamická jízda po okreskách, ale nikdy na konci trasy nevidím číslo vyšší než 8 l/100 km. To je na necelé dvě stovky koní opravdu dobré číslo. Celkový týdenní průměr jsem měl 5,1 l/100 km.

Elektronika dosahuje nižší normované spotřeby než dřív třeba i tím, že do plánování trasy – alespoň podle automobilky – přidává data z vestavěné navigace. Třeba do kopce tak energií v baterii nešetří, protože ví, že potom cestou z kopce ji zase dobije rekuperací. Elektrický jízdní režim se dá aktivovat, máte-li v baterii dost energie, ovšem abyste v něm zůstali, musíte plyn jen lechtat a jet zhruba do 30 km/h. I v dálničních rychlostech však vůz někdy dokáže spalovací motor odpojit.

Zajímavostí také je, jak se vůz chová při stání. Startuje vždycky na elektřinu a také na ni dojíždí do zastavení. Ovšem, v situacích, kdy stojím delší dobu na místě, ať už se zařazeným P nebo s D a tlakem na brzdový pedál, ve chvíli, kdy naskočí spalovací motor, vůz se napruží, jako by chtěl přetlačit brzdy a rozjet se.

Působí to jako starý automat, který skutečně stál na místě díky tlaku na brzdový pedál, kde brzdy držely vůz proti síle oleje v hydrodynamickém měniči a je to svým způsobem příjemné; člověk pod sebou víc cítí tu techniku. Kvitovat musím také to, že se vůz po puštění brzdového pedálu příjemně a bez prodlevy rozjíždí.

Nejbližší konkurentiPeugeot 308 SWSuzuki Swace
VariantaHybrid 1361,8 Hybrid
Motor1,2 PureTech + 48V elektromotor1,8 Hybrid
Největší výkon [kW/min]100/5.500103/-
Točivý moment [N.m/min] 230/1.750-/-
Převodovka6st. dvouspojkováeCVT
Max. rychlost [km/h]210180
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,39,4
Komb. spotřeba [WLTP, l/100 km]5,04,5-4,6
Celková kapacita baterie [kWh]0,89-
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.510/2.0101.475/1.885
Rozměry d x š x v [mm]4.636 × 1.852 × 1.4424.655 × 1.790 × 1.460
Rozvor [mm]2.7322.700
Cena modelu od [Kč]649.000692.900
Srovnatelná výbava s testovaným kusemGTElegance
Cena varianty od [Kč]744.000811.900

Závěr

Pátá generace hybridního pohonného ústrojí dokázala z výborné corolly TS GR Sport učinit ještě lepší auto, než jakým dosud byla. Je dost prostorná pro rodinu, a když děti se ženou vysadíte u babičky, můžete se krásně svézt po okolních kopcích.

Jasně, sněhová kalamita bude trochu problém kvůli nízkému podvozku i pohonu pouze předních kol, stejně jako bude člověk muset být opatrnější při cestě na chatu po nezpevněné cestě. Jen málokdo však skutečně potřebuje SUV pro tyto vlastnosti a pokud k takovým lidem nepatříte, můžete si užívat designu corolly, její krásné barvy i toho, že díky výšce hluboko pod půldruhého metru je spotřeba benzinu tak nízká, jak je.

Koupil bych si ji osobně? Nepotřebovat schopnosti SUV pro jízdu mimo asfalt, které se oddávám často a rád, a chtít ekologický kombík se zajímavými jízdními vlastnostmi v ceně okolo 900 tisíc korun (při započítání slev z ceníku Toyoty; bez nich stojí 1,069 milionu), neměl bych moc důvodů hledat někde jinde.

Plusy

  • Příjemný výkon
  • Spotřeba paliva
  • Vycizelovaný podvozek
  • Skvělé sedačky

Minusy

  • Složitější ergonomie přístrojového štítu
  • Mizerné fungování bezdrátové nabíječky

Nejlevnější verze modelu647.900 Kč (Corolla TS 1,8 Hybrid, 103 kW, FWD, Comfort)
Základ s testovaným motorem722.900 Kč (Corolla TS 2,0 Hybrid, 145 kW, FWD, Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků866.900 Kč (Corolla TS 2,0 Hybrid, 145 kW, FWD, GR Sport)
Testovaný vůz s výbavou916.900 Kč (Corolla TS 2,0 Hybrid, 145 kW, FWD, GR Sport)

Toyota Corolla TS 2.0 GR Sport
Cena základní sestavy
866 900 Kč
Výbava základní sestavy
Přední mlhové světlomety LED, Digitální přístrojový štít 12,3", Upevňovací síť do zavazadlového prostoru, Dotykový multimediální systém Toyota Smart Connect (10,5" displej v HD rozlišení, USB-C, cloudová navigace s předplacenými daty na 4 roky, aktualizace map online, bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto), Předkolizní bezpečnostní systém s funkcí rozpoznávání chodců a cyklistů (PCS), Asistent pro udržení uprostřed jízdního pruhu (LTA), Upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDA), Systém rozpoznávaní dopravních značek (RSA), Zadní parkovací kamera, Automatická klimatizace dvouzónová, Textilní čalounění v kombinaci se syntetickou kůží černé, Přední projektorové Bi-LED světlomety, Ostřikovače světlometů, Zatmavená zadní okna (Privacy glass), Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Parkovací senzory přední a zadní, Smart Entry & Start – bezklíčové odemykání a startování, Bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, Vyhřívaný volant, Smart digitální klíč, Automatická klimatizace dvouzónová s technologií Nanoe-X, Automaticky sklopná vnější zpětná zrcátka, Volant v designu GR SPORT, Vyhřívané stěrače předního okna, Dvoubarevné lakování karoserie, Mřížka chladiče leskle černá v designu GR SPORT
Cena testované sestavy
916 900 Kč
Výbava testované sestavy
paket Dynamic (18" kola z lehké slitiny, pneumatiky 225/40 R18, Sledování slepého úhlu (BSM), Asistent bezpečného vystupování (SEA), Upozornění na dopravu za vozem s brzdnou funkcí (RCTAB)) (+21.000 Kč), paket JBL (Prémiový audio systém JBL (8 reprod.) (dostupný pro verzi GR SPORT v kombinaci s paketem Dynamic), Head up displej 10") (+29.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
112 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
190 / 4400 - 5200
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
206 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
83 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
144
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 4.4
Emise CO2:
103
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
581 / 1591
Objem nádrže (l):
43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1440 / 420
Toyota Corolla TS 2.0 GR Sport schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4650
b) šířka (mm):
1790
c) výška (mm):
1435
d) rozvor (mm):
2700
e) rozchod vpředu (mm):
1530
f) rozchod vzadu (mm):
1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
880
k) šířka vpředu (mm):
1480
l) šířka vzadu (mm):
1470
délka sedáku vpředu (mm):
490
délka sedáku vzadu (mm):
460
výška opěradla vpředu (mm):
622
výška opěradla vzadu (mm):
650
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano