TEST Toyota Avensis Kombi 2.2 D-CAT 110 kW AT - Na pohodu
Toyota už nějaký čas láká na Avensis Style Edition, přičemž nejvýhodnější se zdá být s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW, pohánějící přední kola skrze samočinnou převodovku. Díky akci byl totiž smazán čtyřicetitisícový příplatek za automat, takže nyní můžete nechat práci strojům bez příplatku. A právě tuto verzi jsme otestovali.
Vzhled Avensisu je v rámci akční výbavy vylepšen tmavými broušenými sedmnáctipalcovými koly z lehkých slitin či chromovanými detaily, jako jsou koncovka výfuku nebo lišty na dveřích a na zádi. Sériová výbava vychází ze třetího stupně Sol, zahrnuje tedy čalounění kombinující Alcantaru a kůži, vyhřívání předních sedadel, bezklíčové startování, duální samočinnou klimatizaci, tempomat, zadní parkovací kameru, diody pro denní svícení, bixenonové adaptivní světlomety nebo multimediální systém ovládaný pomocí 6,1” dotykové obrazovky. To je hodně slušná nabídka, uvážíme-li, že tohle kombi střední třídy pořídíte za necelých 700.000 korun...
Neodpustíme si malé srovnání s jedním z největších konkurentů - Volkswagenem Passat. Nad ním před časem Avensis dokonce vyhrál ve srovnávacím testu kombi, byť šlo o rozdílné motory. Pokud vyjdeme z platného ceníku (Passat Variant nyní v žádné akci není), tak za dvoulitrové TDI (103 kW) s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG zaplatíte 784.900 Kč. Vzhledem k rozsáhlé výbavě Toyoty by však spíše bylo fér porovnávat ji s verzí Highline, kde je cenová diference již 135.000 korun. A to ještě stále nemáme v autě třeba bezklíčový vstup a startování nebo couvací kameru. Volkswagenu však hraje do karet větší možnost individualizace, volitelných příplatků v ceníku Toyoty je výrazně méně. Tenhle „japonský“ systém proto musíte vzít jako fakt: něco přináší, něco si však bere.
Nabídka dobrá, ale...
Avensis Kombi moc slabin nemá. Jízda v něm je pohodlná a příjemná, zavazadelník se základním objemem 543 litrů bude pro rodinu ideální a jak už jsme si řekli, výbava taktéž stojí za pozornost. Přesto nám Avensis s daným motorem a automatem k srdci nepřirostl. Proč?
Interiér je sesazen z kvalitních materiálů, to nejlepší už má ale dávno za sebou. Oranžové displeje i design palubní desky jasně prozrazují stáří modelu, který byl představen na autosalonu v Paříži před pěti lety. Po čase si uživatel zvykne, navíc všechno funguje tak, jak má. To však neplatí o kombinaci vznětového motoru 2.2 D-CAT o výkonu 110 kW a šestistupňové samočinné převodovky. Tvrdší běh agregátu není vykoupen nízkou spotřebou, navíc ani reakce na přidání plynu není nikterak blesková. Zde je na vině z velké části automat, který je sice příkladně komfortní a jemný, nicméně snahou o „vyhlazování“ jízdy dynamickým vlastnostem škodí.
Toyota Avensis Kombi 2.2 D-CAT AT | odečtené otáčky [min-1] | odečtená spotřeba [l/100 km] |
Rychlost 100 km/h | 1750 | 5,5 |
Rychlost 130 km/h | 2300 | 7,0 |
Automat se nemá rád ani se spotřebou paliva, která se po dobu redakčního testu držela poměrně vysoko: s klidnou nohou jsme po okreskách jezdili za necelých osm litrů. Když jsme však automobil vzali na dálnici a nechali mu spolykat stovku kilometrů v ustáleném tempu, byly výsledky příznivější. Ve 100 km/h si motor vyžádal 5,5 litru na 100 km (motor v tu chvíli na šestku točí 1.750 otáček), stotřicítka si řekne o litr a půl nafty více. Vysvětlení je jednoduché: automat zhoršuje spotřebu hlavně při předjíždění, akceleraci ze zatáček a výjezdu prudších kopců, což na dálnici není. Celkově nás čistý turbodiesel od Toyoty, spojený s automatickou převodovkou, příliš nepřesvědčil.

Nejlevnější verze modelu | 591.900 Kč (1.8 Valvematic 108 kW Luna) |
Základ s testovaným motorem | 681.900 Kč (2.2 D-CAT 110 kW MT Sol) |
Testovaný vůz s výbavou | 737.400 Kč (2.2 D-CAT 110 kW AT Style Edition) |
Plusy
- Stabilní chování v přímém směru
- Jízdní komfort
- Dobré odhlučnění podvozku a oken
- Bohatá výbava, poměr cena/výbava
Minusy
- Grafika palubního počítače
- Hlučnější motor
- Relativně vyšší spotřeba
- Minimální možnosti příplatkové výbavy
Foto: Petr Homolka