
TEST Toyota Avensis 2012: První jízdní dojmy
Výstavní premiéra faceliftu Toyoty Avensis se odehrála v září na frankfurtském autosalonu. Podrobnější představení novinářům uspořádala Toyota začátkem prosince ve svém designérském studiu ED2 nedaleko Nice.
První vozy jsou již na cestě distribuční sítí a k zákazníkům se dostanou v lednu. Český trh patří mezi několik vybraných zemí, kde budou dodávky zahájeny přednostně.
Facelift mění hlavně design přídě. Vizuální změny se soustředí do dvou rovin: nárazník má větší nasávací otvor, který zdůrazňuje šířku karoserie, nová přední světla zase autu dodávají dynamičtější a sebevědomější výraz.
Všechny výbavy dostanou dnes již povinné denní svícení, verze Sol a Premium mají speciální grafiku tvořenou bodovými diodami.
Změny na zádi zahrnují nové uspořádání prolisů na nárazníku a dynamičtější grafiku zadních světel. Design litých kol zůstává nezměněn, Toyota ale nově sází na tmavé nebo dvoubarevné lakování kol.
Došlo i na novinky v interiéru. Z modelu Yaris přebírá Avensis dotykovou obrazovku Toyota Touch, resp. navigaci Touch & Go s možností vyhledávání přes Google a rozhraním pro práci s SMS. Nejvyšší provedení Touch & Go Plus (v Avensisu slaví debut) přidává hlasové ovládání, emaily a kalendář.
Tržní pozice, změny v nabídce
V celoevropském měřítku dosahoval Avensis v letech 2008 až 2010 tržní podíl mezi 6 a 7 % střední třídy. V letošním roce prodeje poklesly k 5 %, na vině je oslabující zájem ze strany firemní klientely. U soukromých zákazníků si drží Toyota stabilně silnou pozici, a proto nepřekvapí, že změny související s faceliftem cílí primárně na flotilové prodeje.
Pozice na českém trhu je slabší, v letošním roce dosahuje Avensis 2,2 %. Pro rok 2012 ale Toyota očekává růst na 3,3 %. K tomu má dopomoci příznivá cenová politika, která díky akčním slevám navazuje na výprodejový ceník modelu před faceliftem.
Model/podíl na prodejích | Terra | Luna | Sol | Premium |
2008-2011 | 3 % | 7 % | 80 % | 10 % |
facelift 2012 | 3 % | 20 % | 70 % | 7 % |
z toho kombi | 80 % prodejů |
Toyota chce na českém trhu nasměrovat větší zájem českých zákazníků k verzi Luna. Pomůže v tom rozšíření seznamu standardní výbavy.
Základní Terra má nově navíc denní svícení a rádio s CD/MP3/USB. Luna bude bojovat o zákazníky posílena o rozhraní Toyota Touch, Bluetooth a zadní parkovací kameru. Nosná verze českých prodejů, Sol nově přidává k adaptivním bi-xenonovým světlometům diody pro denní svícení a má sedadla čalouněná kombinací Alcantara/kůže. Vrcholná verze Premium si s faceliftem polepšila o navigaci Touch & Go Plus a čalounění perforovanou kůží.
U všech motorů dochází s modernizací ke snížení spotřeby paliva v řádu jednotek procent. Výjimku tvoří základní dieselový čtyřválec 2,0 D-4D (91 kW), který je nově úspornější o 15 %, když si v kombinovaném režimu vystačí s 4,5 l/100 km.
Toyota soustředila vývojové úsilí adresně na tento motor, protože tvoří 45 % celkových prodejů. Na českém trhu je jeho význam ještě větší – pracuje pod kapotou 71 % Avensisů prodaných u nás.
Při prvních zkušebních jízdách ale padla volba na turbodiesel 2,2 D-CAT (110 kW) s automatickou převodovkou a benzinový 1,8 Valvematic (108 kW). Modernizovanému dvoulitrovému čtyřválci se budeme, včetně technického popisu, věnovat v samostatném redakčním testu.
Avensis kombi 2,2 D-CAT 110 kW Sol
První polovinu testovací trasy jsem absolvoval v nejdražším modelu – 2,2litrovém turbodieselu s automatickou převodovkou. Právě silný motor by měl nejsnáze odhalit slibovaný pokrok v naladění podvozku.
A opravdu, faceliftovaný Avensis se chová ještě o kousek lépe než stávající provedení, například se podařilo omezit boční náklony. Sice to není žádný silniční dravec, ale zatáčí přirozeně a zlehka. Zkrácení převodu řízení nelze bez možnosti přímého srovnání posoudit, odezva na volant je ale bez výhrad. Auto se navíc může spolehnout na velmi dobré boční vedení 17palcových pneumatik Michelin Pilot Exalto.
Samotný motor ovšem nezapře, že je ze starší školy, ve verzi D-CAT navíc přidušený integrovaným čističem spalin (verze 2,2 D-4D s manuální převodovkou toto zařízení pro redukci NOx nemá). Pod 2000 otáček toho moc nepředvádí a po relativně silném středním pásmu následuje podprůměrný výkon ve vysokých otáčkách. Ve střední třídě se navíc dnes nosí lepší odhlučnění, ale vibrace čtyřválce jsou naštěstí dobře potlačeny.
Automatická převodovka si je dobře vědoma charakteristiky motoru. K vytáčení na úroveň 3000 min-1 dochází častěji, než by bylo zdrávo. A to třeba i jen na čtvrt plynu a za vytrvalého svícení zelené ikonky ECO. Ve stoupáních převodovka podřazuje na pětku i v rychlostech kolem 120 km/h, a to je vzhledem ke slabšímu odhlučnění poněkud otravné.
Naštěstí existuje spolehlivý lék ve formě manuálního řazení na volantu. To se osvědčilo i mimo dálnici, převodovka totiž reaguje rychle. Při řazení nahoru hraje na efekt i efektivitu – na zlomek sekundy se odpojí vstřikování a vyšší převod se zařadí rychleji. V automatickém režimu naopak převodovka sází na jemné vyhlazování měničem.
V otázce vyšší kvality interiéru faceliftovaný Avensis přesvědčil jen napůl. Zlepšování se totiž zaměřilo hlavně na detaily, zatímco má řidič stále před očima třeba archaický displej palubního počítače.
Velkou pochvalu si ovšem zaslouží nová sedadla pro výbavu Sol. Lehce do sportovna tvarované sedáky nabízí solidní oporu, vhodnou délku sedáku i rozsah výškového nastavení. Navíc čalounění v kombinaci Alcantary a kůže působí hodnotným dojmem.
Toyota Avensis (2012) - akční ceny dieselových motorů na českém trhu | ||||
Motor | 2,0 D-4D | 2,2 D-4D | 2,2 D-CAT | 2,2 D-CAT |
Převodovka | 6M | 6M | 6A | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 2231 | 2231 | 2231 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 91/3600 | 110/3600 | 110/3600 | 130/3600 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 310/1600-2400 | 340/2000-2800 | 340/2000-2800 | 400/2000-2800 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 210 | 205 | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,8 | 8,9 | 9,5 | 8,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 | 5,5 | 6,4 | 5,9 |
Cena Terra sedan [Kč] | 469.900,- | - | - | - |
Cena Terra kombi [Kč] | 649.900,- | - | - | - |
Cena Luna sedan [Kč] | 569.900,- | - | - | - |
Cena Luna kombi [Kč] | 589.900,- | - | - | - |
Cena Sol sedan [Kč] | 614.900,- | 654.900,- | 694.900,- | - |
Cena Sol kombi [Kč] | 634.900,- | 674.900,- | 714.900,- | - |
Cena Premium sedan [Kč] | - | - | 819.900,- | 749.900,- |
Cena Premium kombi [Kč] | - | - | 839.900,- | 769.900,- |
Avensis kombi 1,8 Valvematic 108 kW Luna
Druhý testovaný vůz poháněla benzinová osmnáctistovka a interiér odpovídal standardu provedení Luna. Už v tomto bodě přichází první výraznější rozdíl – látková sedadla nejsou tak pohodlná, mají kratší sedák a sedí se v nich výš.
Motor je lépe odhlučněn a i díky variabilnímu zdvihu ventilů nabízí hbité reakce na plynový pedál. Jeho výkonnostní parametry ale nejsou nic víc než přiměřené. To značí orientaci na pohodovější jízdu, které odpovídá i velmi lehký chod spojkového pedálu a hladký, avšak nikterak přesný pohyb řadicí páky v kulise šestistupňové převodovky.
Podvozek se vyznačuje měkčím naladěním, nebo přinejmenším působí měkčím dojmem. V zatáčkách je cítit výrazně menší zatížení přední nápravy. To se projevuje v počáteční fázích větší ochotou změnit směr, následně ale benzinový Avensis přechází podstatně dříve do nedotáčivosti, kterou musí často korigovat stabilizační systém. Zážehové verzi nesedí ani časté změny směru nebo rychlé průjezdy táhlými zatáčkami.
Vadí to ale? Role jsou v produktovém mixu jasně rozděleny: dieselové motory mají nejvyšší důležitost a ty benzinové jsou doplňkem mířícím na jinak smýšlející zákazníky. Kdo chce auto jako Avensis se zážehovým motorem, ten nic jiného než maximální pohodu nepožaduje.
Toyota Avensis (2012) - akční ceny benzinových motorů na českém trhu | |||||
Motor | 1,6 Valvematic | 1,8 Valvematic | 1,8 Valvematic | 2,0 Valvematic | 2,0 Valvematic |
Převodovka | 6M | 6M | CVT | 6M | CVT |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1798 | 1798 | 1987 | 1987 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 97/6400 | 108/6400 | 108/6400 | 112/6200 | 112/6200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 160/4400 | 180/4000 | 180/4000 | 196/4000 | 196/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 200 | 205 | 205 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,4 | 9,4 | 10,4 | 9 | 10 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 6,5 | 6,7 | 6,9 | 7,0 |
Cena Terra sedan [Kč] | 419.900,- | - | - | - | - |
Cena Terra kombi [Kč] | 599.900,- | - | - | - | - |
Cena Luna sedan [Kč] | - | 564.900,- | 599.900,- | - | - |
Cena Luna kombi [Kč] | - | 584.900,- | 619.900,- | - | - |
Cena Sol sedan [Kč] | - | 609.900,- | 644.900,- | 629.900,- | 664.900,- |
Cena Sol kombi [Kč] | - | 629.900,- | 664.900,- | 649.900,- | 684.900,- |
Cena Premium sedan [Kč] | - | - | - | - | 734.900,- |
Cena Premium kombi [Kč] | - | - | - | - | 754.900,- |