TEST Toyota Avensis 2,2 D-CAT AT (110 kW) – Přiměřeně prémiový
Před měsícem jste si mohli přečíst dojmy z oficiálního představení faceliftované Toyoty Avensis. Na prezentaci v Nice jsem vyzkoušel turbodiesel 2,2 D-CAT (110 kW) ve spojení s automatickou převodovkou a benzinový 1,8 Valvematic (108 kW) s manuální převodovkou.
Na hlavní novinku – modernizovaný turbodiesel 2,0 D-4D (91 kW), který se pyšní velmi nízkou hodnotou kombinované spotřeby – nedojde ani v prvním redakčním testu. Dali jsme přednost opět silnějšímu dieselu s automatem. Výměnou za to si můžete na stránkách Auto.cz přečíst první test faceliftovaného Avensisu na českém internetu.
Tip: test faceliftované Toyoty Avensis s motorem 2,0 D-4D si můžete přečíst v aktuálním čísle Auto Tipu (01/2012), které je právě v prodeji.
O kapku víc emocí
Nový design řádně přiostřil tvar předních světel. Místo neurčitě deformovaných obdélníků přídi vévodí složitější útvar, v případě xenonových světel doplněný o atraktivní a moderní diodovou optiku a tmavé pozadí. S novými světly koresponduje agresivněji střižený nárazník a maska chladiče.
Ostřejší výraz Avensisu jednoznačně prospěl, dojem kazí jen zakončení spodního okraje světel ostrým rohem. V kontrastu s rovným prolisem v nárazníku působí poněkud nepatřičně.
Až na tento detail odvedli u Toyoty skvělou práci. Body sbírá Avensis za moderní grafiku zadních světel s trubicovými diodami i za geniálně jednoduchý nápad nabídnout litá kola v šedém nebo dvoubarevném laku.
Lexus inkognito
Uvnitř čeká civilně vyhlížející interiér čalouněný kvalitní perforovanou kůží, za kterou by se nemusel stydět ani luxusnější Lexus. Avensis se může pochlubit dostatkem prostoru do všech směrů (cestující vzadu navíc ocení podlahu s téměř zarovnaným středovým tunelem) a nadstandardně velkou prosklenou plochou.
Středobodem faceliftu je v interiéru multimediální systém Toyota Touch&Go, poprvé představený v novém Yarisu. Testovaný Avensis Premium má standardně nejvyšší verzi Touch&Go Plus, která se pyšní vylepšenými mapovými podklady a navíc možností připojení na internet, synchronizací e-mailů a prácí s SMS. Bohužel poslední (a velmi lákavou) možnost se nám nepovedlo zprovoznit ani s Nokií E66, ani s iPhonem. Mimochodem, touto cestou by se mohl elegantně obejít zákaz posílání SMS za jízdy…
Příjemnou specialitou je zadní parkovací kamera. Toyota ji dává přednost před senzory a dodává ji automaticky s navigací. Obvyklejší senzory k ní přidává právě jen výbava Premium, v praxi je ale pro parkování plně postačující i samotná kamera.
Japonci ovšem hned na dvou místech dokázali opět potvrdit nechvalně známou ignoraci k podstatným detailům. Jednoduchý displej palubního počítače s oranžovým fontem (navíc bez integrace s vestavěnou navigací) působí jako špatný vtip nebo trestuhodné opomenutí. Jako vhodnou inspiraci Toyotě doporučujeme třeba Ford Focus nebo Hyundai i40.
A nemít v autě za osm set tisíc trojblik? To si dnes dovolí asi opravdu jen Toyota…
Když však nepotřebujete k životu elektrická sedadla, elektricky nastavitelný volant a pár dalších drobností, uspokojí vás nižší výbava Sol s čalouněním v kombinaci kůže/Alcantara (a také lepším tvarováním sedadel). S tím nakonec počítá i prodejní plán českého zastoupení, které chce prodávat 70 % Avensisů ve verzi Sol.
Diesel s automatem?
Vůz zkoušený v Nice byl ještě syrový, a tak jsem s nadšením uvítal fakt, že český testovací vůz začíná svoji kariéru s 1000 km na tachometru. Další tisícovku jsem vzal jako seznamovací – během ní si motor dál znatelně sedl a spotřeba paliva konečně poklesla pod hrdě drženou osmilitrovou hranici.
Hlavní neduhy 2,2litrového agregátu přesto zůstaly. Patří k nim v prvé řadě hrubý zvukový projev, který v dnešní době patří v nanejvýš k průměru střední třídy (vibrace jsou ovšem utlumeny dobře). Dále se motor vyznačuje podprůměrnou spotřebou paliva a vlažnou reakcí na plyn.
Toyota Avensis 2,2 D-CAT AT | odečtené otáčky [min-1] | odečtená spotřeba [l/100 km] |
Rychlost 100 km/h | 1800 | 5,4 |
Rychlost 130 km/h | 2300 | 7,2 |
Obojí jde zčásti na vrub automatické převodovky, polovina vysvětlení se ale skrývá ve zkratce D-CAT. Takzvaný integrovaný čistič spalin zachytává škodlivé emise NOx, ovšem český zákazník by asi víc ocenil jeho absenci než čistotu výfukových plynů. Doplňme, že verze 110 kW s manuální převodovkou toto zařízení nemá.
Zajetý motor slušně pracoval i v nízkých otáčkách, stále ale platí, že nejlíp se cítí mezi 2000 a 3000 min-1. Do tohoto pásma také převodovka směřuje otáčky při vyšší zátěži. Dle mého názoru třeba při jízdě do kopce ustálenou rychlostí naprosto zbytečně – naštěstí to elegantně řeší manuální režim řazení.
Sportovnější Toyota
Houpavé podvozky se dnes nenosí a nakonec já sám jsem asi tím posledním, kdo by něco takového ocenil. Už původní provedení třetí generace Avensisu umělo vkusně spojit očekávanou úroveň komfortu se solidní jistotou za volantem. Kdo chtěl strávit v Toyotě podzim života poklidnou jízdou, neměl se čeho obávat, kdo potřeboval cestovat rychleji, mohl se na podvozek Avensisu spolehnout.
V souladu s aktuálními trendy to ale Toyotě nestačilo a rozhodla se ještě přitvrdit. Kombinace tužšího podvozku dieselové verze a 17palcových kol se před měsícem osvědčila na jedničku, zatímco zkoušený vůz s 18palcovými pneumatikami ukázal, že přechod na větší rozměr už žádné zásadní výhody nepřidává.
Avensis na osmnáctkách je zbytečně tvrdý. Platí to však v relativním srovnání – proti menším kolům tento rozměr hůře zvládá jednotlivé nerovnosti, na rozbité cestě nebo terénních vlnách pracuje podvozek výborně.
Je až s podivem, jaké dosahuje Toyota kombinace komfortu a ovladatelnosti. Mimo německou konkurenci stěží hledá obdoby, třeba takový Peugeot 508 se přes veškerou snahu jen přibližuje.
Závěr
Co tedy ukázal tento test? Především to, že je Toyota Avensis neprávem podceňovaným vozem střední třídy. Na současné cenové úrovni se jedná o velmi zajímavou nabídku, zvlášť u racionálně uvažující klientely.
Ovšem automatickou převodovku a nadstandard v podobě výbavy Premium si troufnu označit za zbytečnou rozmařilost. Volba verze Sol ušetří nemalých 70 tisíc a dosáhne lepšího poměru cena-užitná hodnota. Kupující, který nevyžaduje automat, ušetří dalších 40 tisíc a k tomu 13 % na spotřebě paliva (dle továrních údajů).
Pak se z Avensisu stává opravdu černý kůň neprémiové střední třídy.
První cena vozu | 419.900,- Kč (1,6 Valvematic 97 kW Terra) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 694.900,- Kč (2,2 D-CAT 110 kW AT Sol) |
Základní cena testovaného vozu | 764.900,- Kč (2,2 D-CAT 110 kW AT Premium) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 829.900,- Kč (2,2 D-CAT 110 kW AT Premium) |
Plusy
- Stabilní chování v přímém směru i v zatáčkách
- Vyvážený mix komfortu a ovladatelnosti
- Dobré odhlučnění, podvozku, valivého hluku kol i obtékajícího vzduchu
- Bohatá výbava, dobrý poměr cena/výbava
- Kvalita zvuku audiosystému
Minusy
- Grafika palubního počítače, absence funkce „trojblik“
- Hlučný motor
- Relativně vyšší spotřeba
- Časté podřazování převodovky při zvýšené zátěži
- Víko zavazadlového prostoru nemá „odskok“
- Adaptivní tempomat funguje až od 50 km/h