TEST Toyota Avensis 2.0 D-4D – skvělý základ
Toyoty, i přes celosvětovou proslulost, si zatím ve střední Evropě nenacházejí tolik příznivců, kolik si zaslouží. Jsou relativně drahé, neoslňují designem, a také v nich nejezdí prakticky kompletní česká třída středních manažerů. Takže Toyotu si koupí člověk, který přesně ví, co chce. Jezdit dlouhé roky v nadprůměrném pohodlí a bez nadměrných obav z poruch či problémů. Konstruktéři mají na tuto cílovou skupinu velice přesně zaměřeno a nedbají, co si o marketingu vozů střední třídy myslí Evropa – vůz se buď musí chovat jako poloviční sporťák, nebo být pomalu designovým artefaktem. Avensis v obou dosavadních generacích byla a stále je nenápadným, ale hodnotným a komfortním vozidlem.
Facelift
2.0 D-4D
je novým základním motorem, nahradivším dosavadní dvoulitr o výkonu 85 kW a 280 Nm. Ač papírový nárůst výkonových křivek není ani desetiprocentní, v praxi se jedná o mnohem příjemnější a elastičtější jednotku, s příznivou spotřebou paliva. Hlavní výhodou proti špičkové dva-dvojce je pochopitelně značná úspora při nákupu – politika českého zastoupení Toyoty přisoudila každé ze sedmi úrovní výbavy na výběr vždy jediný diesel, takže za slabší verzi dva-dvojky je nutné připlatit nejméně 180 tisíc, v nejvyšší výbavě ovšem příplatek činí už 320 tisíc. Zajímavé je srovnání s passatem 1.9TDI, který je v základní výbavě proti Avensis o cca 85 tisíc dražší, ač se slabším motorem a pouze pětistupňovou převodovkou.
Avensis druhé generace
Limuzína
nabízí v dobrém slova smyslu konzervativní proporce a ten nejklasičtější tříprostorový střih. Působí trochu usedle, přesto není, zejména díky nové přídi, nudná, a nepostrádá jistou dynamiku. Zavazadelník je obrovský, avšak se vstupním otvorem tak na střední kufr; stěhování jakéhokoliv objemného předmětu je vyloučeno.
Motor
nás od prvních chvil uchvátil neuvěřitelně kultivovaným chodem a vynikajícím odhlučněním, díky kterému byl snadno zaměnitelný se zážehovou jednotkou – dlouholetí majitelé čtyřválců TDI by patrně neuvěřili, že pod kapotou se skrývá skutečně diesel. Při protúrování si své pozitivní vlastnosti zachovává, do otáček se vydává lehce a snadno. Díky malému turbodmychadlu nastupuje točivý moment již kolem 1300 otáček a činí tak zcela plynule a pod precizní kontrolou – na pohyb plynového pedálu reaguje bleskově, což o řadě konkurentů rozhodně říci nelze. Vynikající je i jeho měkkost a předvídatelnost – je zcela oproštěný prudkých zlomů výkonových křivek a tvrdých přechodů mezi provozními režimy. K tomu se přidává přesná a vstřícná spojka s exaktně řadící šestistupňová skříní a výsledkem je pravděpodobně nejpříjemnější vznětový agregát ve své třídě.
Jízda
je především ve znamení velkého ticha – výborně utlumeným agregátem to jen začíná, velice dobře je provedeno i celkové odhlučnění. I v rychlostech daleko za českým dálničním limitem si lze uvnitř povídat nezvýšeným hlasem a crescendo hlasitých hučivých pazvuků je v Avensis vzdálenou věcí. Velice dobře podvozek tlumí i jízdu po rozbité vozovce, avšak o to více vynikne poskřípávání interiérových plastů, které jsme v Toyotě opravdu nečekali.
Podvozek je mistrnou esencí kontroly a komfortu, přikloněnou spíše k houpavému pohodlí, podpořenému ještě relativně velkými koly na plechových diskách. Hranice nedotáčivosti a posléze zásahu příjemně flegmatického stabilizačního systému je dost daleko, s vozem si lze dovolit i poměrně drzé kousky a on kromě větších náklonů v nejmenším neprotestuje.
Závěr
Kdo se přenese přes konzervativní tvary a spartánský interiér, ten může za relativně solidní cenu získat nadprůměrně komfortní vůz, u nějž lze oprávněně předpokládat vysokou kvalitu a spolehlivost. Zvolený typ karoserie má samozřejmě i mouchy – tou největší je malý vstupní otvor do zavazadelníku – ovšem nepostrádá klasické a poměrně reprezentativní linie; s vhodně zvolenou barvou vypadá velice důstojně. Samozřejmě bychom si dokázali představit možnost dokoupit některé prvky výbavy, v tomto případě zejména malý kožený paket, ovšem něco za něco. Testovaný diesel se nám líbil kombinací svých vlastností ze všech tří vznětových jednotek nejvíce – za rozumnou pořizovací cenu nabízí zcela vyhovující výkon, výbornou spotřebu a vynikající kultivovanost. Milovníci komfortu a dobré hodnoty mají o čem přemýšlet!
První cena vozu | 589.900,- (1.6 VVT-i 81 kW, Terra) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 659.900,- (2.0 D-4D 92 kW, Terra) |
Základní cena testovaného vozu | 659.900,- (2.0 D-4D 92 kW, Terra) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 674.900,- (2.0 D-4D 92 kW, Terra) |
Plusy
- jízdní pohodlí
- tichý a úsporný motor s optimálním průběhem točivého momentu
- prostorný interiér s pohodlnými sedačkami
- šestistupňová převodovka s exaktním chodem
- odhlučnění, izolace vibrací
- nízký příplatek ve srovnání se zážehovou verzí 1.8 VVT-i (95 kW)
Mínusy
- chudě působící interiér základní verze
- nedostupnost xenonových světlometů a některých dalších luxusních prvků výbavy pro tuto motorizaci
- nemožnost pořídit tento motor do vyšší specifikace
- nedostatek odkládacích prostor pro nápoje
- malý vstupní otvor do zavazadelníku