TEST Toyota Auris Hybrid – Ve jménu pokroku
Redakce Auto.cz jako první na českém internetu otestovala novou generaci Toyoty Auris Hybrid. Novinka navazuje na předchůdce, ale přináší několik výrazných změn. Nepřehlédnutelný je nový design, který sice není krásný v pravém slova smyslu, ale je mnohem výraznější než už předchozí Aurisu.
Další změna se ukáže při pohledu do ceníku. Se základní cenou 489.900 Kč není Auris Hybrid zrovna z levného kraje – stojí o rovných 40 tisíc víc než dvoulitrový turbodiesel s manuální převodovkou. Jenže vychází na stejné peníze, za jaké se doprodával předchozí model. A k tomu přidává bohatší základní výbavu.
Obsahuje litá kola, mlhovky, automatickou klimatizaci, parkovací kameru nebo Bluetooth. Provedení Active (od 489.900,-) lze navíc rozšířit třemi balíčky výbavy, nebo rovnou připlatit 50 tisíc za vyšší výbavu Style. Ta jezdí na 17palcových kolech, má xenonové světlomety, tempomat, parkovací senzory, bezklíčový vstup, vyhřívaná sedadla, dvouzónovou klimatizaci nebo kůží obšitou palubní desku. Jestli se vám snad cena 539.900 Kč za takový Auris zdá nekonkurence schopná, připomínáme například loni testovaný dieselový Hyundai i30 s automatem v plné výbavě, který stál víc než tento Auris Hybrid.
Nejzásadnější změna se ale ukáže při pohledu do zavazadelníku. Už zde nečeká mělkých 280 litrů, ale poctivých 360 l jako v Aurisu s konvenčním benzinovým nebo dieselovým motorem. Baterie se totiž přesunuly po vzoru Yarisu Hybrid pod zadní sedadla a to s sebou přineslo hned několik výhod najednou: větší prostor pro zavazadla, vhodnější umístění zadních sedáků, které pořádně podepřou nohy a lepší rozložení hmotnosti.
Není tedy divu, že Toyota má s novým hybridem velké ambice. Věří, že alternativní pohon bude představovat třetinu všech prodaných Aurisů, a v létě tomu pomůže i hybridem s karoserií kombi.
Při stavbě nového Aurisu Toyota zvolila ekonomický kompromis. Na existující platformě vystavěla auto s novým designem a hlavně o 55 mm nižší karoserií. Díky tomu se zlepšila aerodynamika a těžiště se k vozovce přiblížilo o 40 mm. Bez nutnosti vymýšlet novou konstrukci vzniklo ovladatelnější auto, které si může dovolit měkčí naladění podvozku. I když zrovna toto platí u hybridu jen částečně.
Menší celkovou výšku kompenzuje snížení posazu v kabině. Přesto se na sedadlech se sedí pohodlně a výhled z vozu je všemi směry, kromě šikmo vzad. Nepříjemně ovšem může působit masivní palubní deska a rozpaky vyvolá její design. Z ergonomického hlediska je sice vše v pořádku, zvláštní hra oblých linií a hran ale v dnešní době těžko hledá obdoby. A Toyota tento zvláštní celek korunuje digitálními hodinami s retro grafikou, které modře září před spolujezdcem.
Pohonné ústrojí je na první pohled stále beze změn. Kombinuje benzinovou osmnáctistovku se dvěma elektromotory a dohromady ze sebe vydá 100 kW, sílu tří motorů dělí planetová převodovka e-CVT. Toyota ale provedla optimalizaci a zejména zlepšila práci převodovky. Ta se v pásmu eco snaží držet spalovací motor v co nejnižších otáčkách a teprve v zóně, kde ekonoměr ukazuje power „ulítávají“ otáčky do hlučných výšin. Dohromady to znamená výrazně zlepšení akustického komfortu a jedinou výhradu – při jízdě do kopce nebo při rychlejším výjezdu ze semaforů stejně musíte hybrid vyhnat do režimu power.
Mimochodem, stejný je i název jízdního módu, který se aktivuje tlačítkem na středovém tunelu. Auris v takovém případě na nic nečeká a veškerou dobitou energii okamžitě pálí. Hybrid pak předvádí pružnost, jakou může kterékoliv jiné 100kilowattové auto leda závidět. V praxi je ale důležitější úsporný mód, protože hybrid je především synonymem nízké spotřeby paliva.
Tato premisa opravdu platí, ale ne vždy s tak fantastickými výsledky, jak naznačuje tabulka technických údajů. Nejlepší výsledky jsou samozřejmě ve městě, kde se elektrický pohon dostane ke slovu nejčastěji a výrazně odlehčí neefektivní fáze rozjezdu. Spotřeba v zimním provozu osciluje mezi čtyřmi a pěti litry, za vhodných okolností jde vyrovnat tovární údaj 3,9 l/100 km.
Mimo město není problém dosáhnout stejné i nižší spotřeby, to ale budete patřit k těm nejpomalejším na cestě. Benzin z nádrže totiž nejméně odkapává v rychlostech 70 až 80 km/h. Běžné tempo kolem devadesátky a občasné předjíždění spotřebu zvedne na stále dobrých pět litrů. „Nejhůř“ si pak Auris Hybrid vede – ne překvapivě – na dálnici. Průměrný odběr při 130 km/h dosahuje 6,4 litrů benzinu na ujetých 100 km a to už dokáže překonat celá řada turbodieselů. Mimo jiné i ten z vlastní stáje, velmi povedený 2,0 D-4D. Důvod je jednoduchý: ve vyšších rychlostech je pomoc elektromotorů spíše symbolická.
Zapomenout nemůžeme ani na podvozek. Toyota se vydala opačným směrem než Volkswagen, takže i do slabších modelů nově osadila zadní víceprvkovou nápravu. U Hybridu je to umožněno přesunutím baterií pod zadní sedadla, vzadu proto zbylo místo na složitější zavěšení i na rozumně velký zavazadlový prostor.
Obě úpravy společně prospívají komfortu tlumení i ovladatelnosti. Zadní kola se drží asfaltu a nenutí ESP ke zbytečným zásahům, však také setrvačnosti zádi je menší než u starších hybridů. Zároveň Auris lépe pracuje i v přímém směru, na větších nerovnostech je vysloveně komfortní. Drobné výtluky a krátké „rolety“ ale nijak suverénně nepřejíždí – příliš tuhé tlumiče nestíhají pracovat a ostatní měkce laděné díly podvozku propustí rázy až do kabiny. S měkčími tlumiči by ale Auris přišel o obratnost, která se dnes zvlášť v losích testech velmi cení. Faktem ale je, že v dieselovém Aurisu se po českých silnicích svezete pohodlněji.
Zatížená zadní náprava v kontrastu s relativně lehkým předkem ale kazí dojem z řízení, zvlášť když je účinek posilovače neúměrně silný. Auto sice reaguje na natočení volantu přesně a jede stabilně zvoleným směrem, nedokáže ale vyvolat dojem patřičné jistoty.
Na jedné straně stojí kontroverzně pojatý design a na druhé bezkonkurenčně nízká spotřeba ve většině jízdních režimů. Jinak je Auris Hybrid téměř normálním autem. Zbavil se malého zavazadlového prostoru, zlepšil svůj zvukový projev a nasadil vstřícné ceny. Jazýčkem na vahách se proto stane fungování hybridního pohonu, které nemusí každému vyhovovat. Objektivních argumentů proti koupi je ale méně než kdy dřív a další podstatný odpadne při příchodu kombi. Už dnes ovšem Toyota nabízí hybrid hned ve čtyřech karosářských formách, takže vybrat si dokáže skoro každý.
První cena vozu | 329.900 Kč (Auris 1,33 Dual VVT-i Power) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 489.900 Kč (Auris Hybrid Active) |
Základní cena testovaného vozu | 539.900 Kč (Auris Hybrid Style) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 591.500 Kč (Auris Hybrid Style) |
Plusy
- Full hybrid v nenápadném balení
- Příznivá cenová politika, bohatá výbava
- Prostorný interiér vpředu i vzadu
- Nízká spotřeba paliva mimo dálnici
Minusy
- Tlumení přejezdu krátkých nerovností
- Hlučnější motor ve vysokých otáčkách
- Laciný design interiéru
Foto: Petr Homolka