Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris
18 Fotogalerie

TEST Toyota Auris Hybrid Touring Sports Style – Ve znamení trojek

David Šprincl

Z ročního soužití s hybridní toyotou můžeme nahlásit velkolepý rekord. Trasu 33,3 kilometru jsme zvládli za 0,77 litru benzinu.

Bílý auris s dvěma motory pod kapotou má našlápnuto stát se nejoblíbenějším autem, jaké kdy ve Světě motorů absolvovalo dlouhodobý test.

Jeden primát má skoro jistý už teď: vyhrát soutěž o nejnižší spotřebu.

Rekord za rekordem

Velkým rodinným kombíkem jezdíme čím dál úsporněji. Těžko říct, zda za to může fakt, že ho nyní pravidelně řídí šéfredaktor, proslulý svými výsledky v soutěžích spotřeby, nebo se zkrátka hybrid dostal ke konci ročního testu ve Světě motorů do nejlepší kondice. Zatímco první stovky kilometrů polykal v průměru 5,5 litru benzinu, poté, co se jeho služba v redakci přehoupla přes tři sta dní a na ukazateli ujetých kilometrů vyskočil magický údaj 33 333 ujetých kilometrů, začal trhat rekord za rekordem.

Poslední týden v srpnu zvládl stokilometrovou trasu za 3,3 litru. V září si to zopakoval, přičemž jeho velký den přišel v pondělí dvaadvacátého: po 33,3 km na okreskách kolem Prahy ukázal palubní počítač spotřebu 2,3 litru na 100 km – a to jsme ani na chvíli nestiskli tlačítko elektrického módu EV.

toyota technika svetmotorutoyota technika svetmotoru | acz

Ve městě si libuje

Z čistě praktického hlediska si nemůžeme vynachválit hlavně provoz po metropoli. Aniž bychom jezdili vyloženě „na spotřebu“, auris městské trasy dlouhodobě zvládá pod pět litrů.

Je to hlavně tím, že při městském stylu brzda-plyn ušetří hybrid ve srovnání s běžným autem hodně energie. Při nuceném zastavování na semaforech ji nezahazuje proměnou na teplo kotoučů, ale hezky ukládá do baterií. Navíc se auris svým pojetím vyhýbá režimům, kde benzinový motor nepracuje efektivně. Tady odvádí zlatou službu elektromotor, jehož účinnost je proti zážehovému agregátu šestkrát vyšší: devadesát (elektro) procent proti benzinovým patnácti. A při 36 000 ujetých kilometrech už je úspora paliva pořádně znát.

Servis po 30 000 kilometrech

Auto už má za sebou druhý servis. Po třiceti tisících kilometrů došlo na výměnu oleje, obou důležitých filtrů a pořádně jsme nechali proklepnout i brzdy. Na nich je vidět, že zabírají až v nízkých rychlostech a nestačí se obrušovat. Škoda že kotouče nejsou vyrobené z lepšího materiálu: zdá se, že vyreznou dřív, než je člověk opotřebí. Že brzdové destičky nezabírají v celé ploše, bývá obvyklé u opotřebených brzd, ale raritní při tak nízkém kilometrovém nájezdu. Životnost a odolnost brzd přitom mají být výhodou hybridu, který zpomaluje většinou rekuperací.

Plusy

  • Snadné ovládání

 

  • Spotřeba bez ohledu na styl jízdy

 

 

  • Cestovní komfort

 

 

  • Plynulejší převodovka než nejlepší automat

 

 

  • Desetiletá záruka na trakční baterii

 

 

  • Bohatá výbava

 

Minusy

  • Menší rozsah nastavování volantu

 

  • Hybridy Toyoty nesmí tahat přívěs

 

 

  • Lehce vtíravý hluk při rychlé jízdě

 

Motorhybridní systém s maximálním výkonem 100 kW
Spalovací motorřadový zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1798 cm3
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Výkon73 kW při 5200 ot./min
Točivý moment142 N.m při 4000 ot./min
Elektromotormaximální napětí 650 V, výkon 60 kW
Točivý moment207 N.m
Pohonpředních kol
Převodovkasamočinná planetová bezestupňová
Nejvyšší rychlost175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h11,2 s
Emise CO292 g/km
Spotřeba město/mimo město3,9/3,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba4,0 l/100 km
Rozvor náprav2600 mm
Délka x šířka x výška4650 x 1760 x 1475 mm
Provozní/užitečná hmotnost1445/495 kg
Objem palivové nádrže45 l
Pneu225/45 R 17
Objem kufru530/1658 l
Celková záruka3 roky nebo 100 000 km, na hybridní ústrojí 5 let nebo 100 000 km a 12 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného vozu594 900 Kč (paket Touch & Go 15 000 Kč)
Základní cena579 900 Kč