TEST Subaru Outback 2.5i Lineartronic – Muldoborec
Outback se v polovině devadesátých let stal zakladatelem specifického segmentu, který kombinuje karoserii kombi střední třídy se zvýšenou světlostí, ochrannou podvozku a především pohonem všech kol. Původní derivát kombi Legacy se časem téměř osamostatnil a například na malém českém trhu jej v prodejích i předstihl.
Konkurence ale nespí a od původně jediného konkurenta v podobě Volva XC70 dospěl vývoj až k nejnovějším přírůstkům Audi A4 Allroad nebo Saab 9-3X. Z jmenovaných konkurentů je nový Outback nejvyšší i nejdelší a má nejobjemnější zavazadlový prostor – s výjimkou Volva XC70, které je delší a pojme více zavazadel, tento model ale hierarchicky stojí na pomezí střední a vyšší střední třídy.
Proti minulé generaci Outback tradičně vyrostl ve všech směrech. S délkou 4775 mm je o 45 mm delší než předchůdce, rozvor narostl o významných 75 mm na 2745 mm. Bobtnání se projevilo na výšce – 1615 mm (+70 mm) – i šířce – 1820 mm (+50 mm).
Vnější vzhled je o dost lepší, než se zdálo z prvních oficiálních fotografií. Výrobce se vzdal rozměrného bočního okna zavazadlového prostoru a alespoň trochu tak umožnil střeše, aby opticky odlehčovala objektivně mohutnou záď. Rozměry vozu podtrhují koncová světla podobná těm u sedanu a obrovský zadní nárazník. Od Legacy se (kromě zřetelně větší výšky) liší maskou chladiče se třemi stříbrnými lamelami místo jedné chromované, spodním jinak tvarovaným a nelakovaným dílem na obou náraznících a nelakovanými nástavci bočních prahů. Outback má také standardně střešní ližiny. Nejpodstatnějším rozdílem je ale světlá výška, která vzrostla o 50 mm na 200 mm, a je tak srovnatelná s nejlepšími SUV.
Nabídka motorizací obsahuje to lepší z Legacy a navíc také plochý šestiválec 3.6R, který pro evropská Legacy není nabízen. I když český dovozce předpokládá dominantní zájem o mimořádně zdařilý naftový boxer, sáhli jsme pro první seznámení raději po dvouapůllitrovém zážehovém čtyřválci, spřaženém s bezstupňovou převodovkou Lineartronic.
Její konstrukce využívá místo běžného článkového řemene ocelový řetěz, stále je navíc přítomen hydrodynamický měnič, který se nadále stará o plynulý i rychlý rozjezd. Zkosené páčky pod volantem umožňují velmi rychlé přeřazování v sekvenčním režimu a to, že jde stále „jen“ o CVT, je znát v podstatě jen při maximální akceleraci. Výhodou převodovky je značný převodový rozsah, který snižuje otáčky při vyšších cestovních rychlostech a šetří tak palivo. V praxi to znamená, že elektronika i při rychlé jízdě drží otáčky pod 2500 min-1 (například při 130 km/h na šestku motor točí 2200 min-1), a motor tak dosahuje stejných papírových hodnot spotřeby jako dvoulitr (8,0 l na 100 km).
Subaru si ale zákazníci kupují také kvůli vyspělému pohonu všech kol a ani tady nenabízí Outback mnoho důvodů ke zklamání. Systém je optimalizován pro každou z nabízených motorizací trochu jinak – pro testovanou kombinaci motoru a převodovky nabízí značka aktivní systém Active Torque Split AWD, jenž pomocí čidel sleduje provozní podmínky všech kol, točivý moment motoru a údaje ze stabilizačního systému VDC, a upravuje rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy podle okamžité situace.
Po nastartování konstatujeme jediné: To dobré se nezměnilo. Tichý běh motoru a komfortní odpružení mohou ukolébat a náklon v první zatáčce neznalého i překvapit, stačí ale přidat plyn a rázem je poznat rozdíl této značky od zbytku světa. Hýře sebevědomím, poslouchá vůz řidičovy pokyny i v situacích, kdy by konkurenční vozy ryly potupnou brázdu v příkopu. Elektrický posilovač řízení je účinnější, než by bylo zdrávo, řízení je však dostatečně strmé a přesné. Posádka je chráněna nejen před hlukem, ale díky vyspělému odpružení i před valnou částí nerovností.
Interiér je přepracován téměř kompletně a po lehké stísněnosti předchozí generace není ani památky. Americky široká a evropsky tuhá přední sedadla jsou přitom jen začátek. Po otevření zadních dveří totiž i největší nepřítel značky zjistí, že ani tady se místem nešetřilo. Skutečně, prostor a komfort na zadních sedadlech je na samé špici třídy a i díky vysoko uloženým sedákům lze mluvit o opravdu nadprůměrném pohodlí. Chcete-li srovnání, nabízíme místo na zadních sedadlech u Superbu.
Zavazadlový prostor s objemem 526 litrů narostl o 61 l proti předchozí generaci a vyniká především době využitelnou šířkou 1090mm mezi podběhy. Po stranách jsou umístěny páčky sklápění zadních opěradel – ta pak mimořádně rychle zvětší využitelný prostor na 1677 litrů, navíc s rovnou podlahou.
Několikasetkilometrové seznámení s nejnovějším přírůstkem v nabídce Subaru tak až na výše zmíněné drobnosti potvrdilo, že pozici technologického i komfortního lídra specifického podsegmentu má Outback šanci udržet i nadále. Námi naměřená průměrná spotřeba 10,1 l/100 km na tom nic nemění.
Plusy:
- Jízdní vlastnosti
- Schopnosti mimo vozovky
- Světlá výška
- Rozsah výbavy
- Prostornost
- Kultivovaný motor
- Odhlučnění
- Komfort jízdy
Minusy
- Ovládání počítače,
- Minimální možnost individualizace výbavy
První cena vozu | 840.000,- (2.0D 110 kW Trend) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 840.000,- (2.5i 123 kW Active) |
Základní cena testovaného vozu | 1.030.000,- (2.5i 123 kW Comfort Lineartronic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.030.000,- (2.5i 123 kW Comfort Lineartronic) |