Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
24 Fotogalerie

TEST Subaru Outback 2.5i Lineartronic – Allroad s atmosférou

Nový motor, nová převodovka a kosmetické retuše. Tak vypadá rok 2013 v podání Subaru Outback.

Subaru uvádí na trh modernizované terénní kombi Outback. K testu jsme zvolili dnes již jedinou benzinovou variantu, která dostala zcela nový čtyřválec 2,5i a samočinnou převodovku Lineartronic.

Výchozí sedan Legacy je stálicí, vyrábí se již v páté generaci, linie předchůdců sahá do roku 1989. Tradice odvozeného Outbacku není o mnoho kratší – přidal se s druhou generací Legacy v roce 1994. Jako vůbec první auto postavené podle dnes oblíbeného receptu: kombi, zvýšená světlá výška, ochranné plasty a pohon 4x4.

Není bez zajímavosti, že se po celou tu dobu pod kapotu montoval jediný benzinový čtyřválec, byť v různých evolucích. Teď přichází zcela nový motor, který patří do konstrukční řady FB. Je příbuzný s dvoulitrem v Subaru XV – vznikl převrtáním z 84 na 94 mm, zdvih 90 mm zůstal společný. Nový agregát v Outbacku má proto výrazně delší zdvih než předchůdce, to znamená vice newtonmetrů na úkor točivosti.

subaru testy strednitridasubaru testy strednitrida | acz 

Hlavní přednost benzinového boxeru, tedy kultivovaný běh a mechanická izolace od posádky, zůstal zachován. K tomu se přidává suverénnější běh v nízkých otáčkách: při běžné jízdě do 100 km/h nemusí otáčky vůbec překročit 2000 min-1, na palubě pak panuje ticho a klid. Na opačné straně otáčkoměru to ale tak veselé není – to už je motor docela slyšet a maximálních 127 kW není mnoho. Na status důstojné (a jediné benzinové) motorizace to stačí – Outback by snesl i něco slabšího, ale větší porce výkonu by mu slušela více než nabízený dvaapůllitr.

Druhou výraznou změnou je nová generace bezestupňové převodovky Lineartronic. Původ má opět v modelu XV a proti dosavadnímu provedení nabízí dvě klíčová vylepšení: je kompaktnější a účinnější. Největší čtyřválec od Subaru si s ní dobře rozumí, protože na většinu jízdních situací má dostatek sil v nízkých a středních otáčkách. Lineartronic se v takových chvílích chová skoro jako klasický automat, protože se převodovka snaží pohybovat po předem vypočítaných převodových poměrech.

subaru testy strednitridasubaru testy strednitrida | acz 

Jedině při razantním sešlápnutí pedálu plynu dochází k tomu, co řidiči na bezestupňových ústrojích kritizují: otáčky motoru váhavě vystřelí těsně pod omezovač a auto při neměnném zvukovém projevu využívá sílu motoru na maximum. Takový přístup je samozřejmě nejúčinnější, takže jde spíše o věc zvyku. Co se týká výsledku, nelze než převodovku Lineartronic doporučit.

Zmínku si zaslouží nezvyklý převodový rozsah – při 100 km/h může motor klidně pracovat jenom na 1800 min-1 (pod zátěží otáčky plynule rostou). Outback si potom nárokuje slušných 6,2 l na 100 km. Při 130 km/h je situace o něco horší – motor potřebuje v průměru 9,2 l na 100 km a otáčky v kopcích mohou vystřelit z 2300 až ke třem tisícům. Tady se projevuje jen přiměřený výkon a točivý moment atmosférického motoru.

subaru testy strednitridasubaru testy strednitrida | acz 

Specialitou převodovky Lineartronic je měnič točivého momentu, který vyhlazuje rychlé změny převodů a zároveň fakticky nahrazuje redukční převodovku. Pomáhá i plynulé jízdě v nízkých rychlostech, naopak rozjezd s nohou na plynu znamená ostrý úprk vpřed.

Menším překvapením je nepřítomnost systému start-stop, který má převodovka Lineartronic v XV standardně. U Outbacku si Subaru nechává tuto fintu na snížení normované spotřeby zřejmě v záloze pro další modernizaci. V praxi z toho plyne jediné – udávaná spotřeba je bez problémů dosažitelná. Městský průměr se v lehce zimních podmínkách pohybuje od 9 do 11 litrů, přitom výrobce udává pro tento režim spotřebu 10,1 l na 100 km.

subaru testy strednitridasubaru testy strednitrida | acz 

Dalším unikátem, alespoň v kontextu výrobního programu Subaru, je pohon všech kol s aktivním rozdělováním točivého momentu. Systém sleduje provozní podmínky kol, točivý moment motoru, údaje stabilizačního systému VDC a s pomocí elektroniky funguje mimořádně účinně. Absence klasického mezinápravového diferenciálu (respektive planetové převodovky, kterou jinak Subaru používá u automatů) Outbacku rozhodně neuškodila. Akorát je potřeba zapomenout na jízdu v přetáčivém smyku, řídící jednotka totiž na zadní kola přebytek točivého momentu nepouští.

Důsledně neutrální chování v zatáčkách si rozumí s přesným řízením, bohužel jeho posilovač je příliš horlivý. Drobné pohyby volantu působí jako vůle řízení, ve skutečnosti ale nejsou ničím jiným než zpětnou vazbou od předních kol. Ano, Subaru je stále řidičským autem, jenom tento dojem ředí vysokým účinkem posilovače řízení. Opačným extrémem je přitvrzený podvozek, který nepřipouští náklony karoserie a výborně odolává bočnímu přetížení, ovšem komfortní jízdu v přímém směru nabídnout nedokáže.

subaru testy strednitridasubaru testy strednitrida | acz 

Pominout nemůžeme ani změny v interiéru - zaměřily se sice na detaily, ale celkový dojem se výrazně zlepšil. Z volantu a středového panelu zmizel stříbrný dekor, matně černý sluší kabině mnohem více. Tlačítko elektronické parkovací brzdy se přesunulo z palubní desky na středový tunel, což je příhodnější pozice. Nový přístrojový štít jde proti aktuálním trendům, přibyl na něm ukazatel teploty chladící kapaliny. Indikátor okamžité spotřeby se totiž zabydlel na barevném multifunkčním displeji, hlavní funkce palubního počítače ovšem stále zůstávají na displeji pod čelním sklem – a s nepraktickým ovládáním kolíčkem vedle rychloměru. K dalším nepovedeným drobnostem patří povrzávající schránka na brýle nebo slabé osvětlení zavazadlového prostoru.

Hlavním problémem Outbacku ale není pár nedotažených detailů. Pohon všech kol je sice stále lepším prodejním artiklem, Subaru však škodí omezený výběr pevně daných kombinací motoru a výbavy. Navíc za poctivou konstrukci a japonskou výrobu účtuje nadprůměrné ceny a v případě benzinového motoru naráží na nepříznivý poměr výkonu a spotřeby. Se zážehovými agregáty mají srovnatelné čtyřkolky spotřebu podobnou, často ale nabízejí znatelně lepší dynamiku. Stačí vzpomenout na Opel Insignia 2,0 Turbo – ten má při stejném apetytu a podobné pořizovací ceně podstatně silnější motor se 184 kW.

subaru testy strednitridasubaru testy strednitrida | acz 


Cena testovaného vozu vč. příplatků1.007.325 Kč (2,5i Lineartronic Comfort)

Plusy

  • Síla motoru v nízkých otáčkách
  • Kultivované chování převodovky
  • Zpětná vazba řízení, přesné reakce
  • Stabilita v zatáčkách, minimální boční náklony
  • Prostorný interiér
  • Světlá výška překonává většinu SUV

Minusy

  • Slabý komfort tlumení
  • Nabídka pevně daných konfigurací
  • Výkon motoru „jen“ dostatečný
  • Nemá denní svícení
  • Ovládání palubního počítače
  • Povrzávající schránka na brýle