Subaru Impreza 2.0 WRX
Subaru Impreza 2.0 WRX
Subaru Impreza 2.0 WRX
Subaru Impreza 2.0 WRX
20 Fotogalerie

TEST Subaru Impreza 2.0 WRX

Málokdy se testovaný vůz těšil takové pozornosti kolemjdoucích jako nová Impreza WRX. Není divu - modernizace udělala z tohoto bezmála kultovního vozu atraktivní objekt i pro oko neznalce.

Modrá metalíza, se kterou je Impreza vidění i v automobilových soutěžích pak spolu s atraktivními 17palcovými litými koly a sportovním vzhledem přitahuje trvale pozornost i něžné poloviny lidstva.

Nový vnější design Imprezy se dle očí příznivce této svébytné japonské značky téměř nezměnil - stále nepodléhá módním trendům, stále kombinuje dravý sportovní vzhled s přizpůsobením běžnému provozu. Obě karosářské varianty - sedan i sportovní kombi jsou charakteristické prolomenou přední maskou, na jejíchž okrajích vystupují dominantní oválné světlomety s čirou optikou. Zachovány zůstaly i výrazné mlhovky v masivních náraznících. Dominantou přední části modelu WRX je přední i přídavný horní tvor přívodu vzduchu k motoru. Při pohledu z boku zaujme Impreza prakticky jen jakoby useknutou zádí (v našem případě doplněnou o elegantní přítlačné křídlo) a nezvykle umístěnými předními blikači. Ani zezadu nezdůrazňuje toto auto svůj pravý charakter - snad jen široké pneumatiky a koncovka výfuku napoví, že Impreza není jen obyčejný sedan.

 

Oproti předchozí verzi získal interiér na pohodlnosti, ale konstruktérům se přesto podařilo zachovat jeho sportovní vzhled. Ten charakterizují především skořepinové sedačky s bezchybným bočním vedením a sportovní volant Momo. V interiéru je tak nově výrazně zastoupen hliník, ať už na obložení středového panelu, nebo na vrtaných sportovních pedálech. Z ergonomického hlediska se nové Impreze nedá vytknout nic - tady proběhly podle mého jedny z nejužitečnějších změn. Všechny ukazatele a ovládací prvky jsou nyní nejen snadno dosažitelné, ale i ovladatelné, což se u předchozího modelu říci nedalo. Výbava vozu pak posouvá využitelnost vozu i jako běžného rodinného sedanu - kromě klimatizace a tónovaných skel je tu například i překvapivě velké množství odkládacích prostor.

I na zadních sedadlech lze ve sportovní Impreze cestovat pohodlně - krátké zadní sedáky jsou vyváženy velmi pohodlnými vysokými opěradly a i prostor pro kolena lze označit za přijatelný. Zavazadlový prostor pak disponuje u sedanu slušným objemem 401 litrů. Víko kufru však postrádá jakékoli čalounění. Daní za větší zavazadlový prostor je pouze úzká dojezdová rezerva, protože široká plnohodnotná rezerva (rozměr pneu 215/45 R17) by jej neúměrně zmenšila.

Pod kapotou Imprezy WRX je známý čtyřválcový boxer, který poskytuje maximální výkon 160 kW při 5600 ot/min. Oproti předchozí verzi došlo u tohoto motoru pouze ke zvýšení maxima točivého momentu při nižších otáčkách (290 Nm při 3600 ot/min) Naladění turbodmychadla však způsobuje, že v nízkém spektru otáček se motor chová jako běžný pružný dvoulitr a svůj sportovní charakter dává najevo jen ostřejším zvukem. Po překročení hranice 3000 otáček však turbodmychadlo udělí vozu takovou razanci, že slovní obrat o "zatlačení do sedadel" přestane být frází. Jadrný zvuk ve vysokých otáčkách doprovázený hvízdáním turba pak připomíná, že konstruktéři měli na paměti i ty řidiče, kteří chtějí svezení s tímto vozem prožívat více smysly. Téměř ideálně odstupňovaná převodovka s krátkými dráhami řazení pak umožňuje řidiči volit jízdní režimy skutečně podle aktuální potřeby - motor si nechá líbit téměř všechno, pokud je udržován v otáčkách.

Podvozek Imprezy, založený na systému stálého pohonu všech kol, poskytuje i při velmi dynamické jízdě dostatek stability i možnost kontroly nad vozidlem. Do zatáček je možno najíždět rychleji, auto si nechá líbit i náhlá trhnutí volantem. Boční náklon v zatáčkách je sice znatelný, ale díky nízko položenému těžišti se není třeba obávat nestability. Díky "obejmutí" sportovních sedadel má řidič intenzivní kontakt s vozem a může tak lépe předvídat jeho příští reakce. Strhnout vůz úmyslně do neovladatelnosti je však velmi těžké. Zážitek, kdy se Impreza řítí ostrou zatáčkou v řízeném smyku, a přesto jede tam, kam volant přikáže, je nezapomenutelný. Výhodou je zde strmé řízení - i ve vyšších rychlostech stačí otočit volantem a auto poslušně a s kvílejícím pneumatikami jede tam, kam je třeba. Brzdy mají subjektivně progresivní účinek - nijak jedovaté, ale při intenzivním brázdění dostatečně účinné.

Dynamické jízdě s takto dimenzovaným vozem odpovídá i spotřeba, která se v námi testovaném relativně "syrovém" voze pohybovala okolo 15 l/100 km. Je ovšem pravda, že 90% provozu připadlo na jízdy po městě, případně velmi dynamické příměstské jízdy s plným využíváním výkonového potenciálu vozu.

Subaru Impreza představuje ve variantě WRX osobitý sportovně laděný vůz, který může díky výbavě a vnitřnímu komfortu sloužit i jako plnohodnotné rodinné auto. Vzhledem k výjimečnosti konstrukce, jízdním vlastnostem a míře aktivní i pasivní bezpečnosti lze považovat prodejní cenu přes milion korun za odpovídající.