TEST Subaru Forester 2,5X – Místo šestiválce
Velkou mezeru mezi atmosférickým dvoulitrem 2,0X (110 kW) a přeplňovaným boxerem 2,5XT (169 kW) vyplnil letos do Evropy běžně nedovážený atmosférický motor 2,5X. Posledních několik kusů ještě čeká ve skladech na své zákazníky, a tak nás zajímalo, co od (dnes už nestandardního) motoru očekávat.
Celohliníkový plochý čtyřválec s variabilním časováním sacích ventilů (Active Valve Control System) je základem nabídky na americkém, kanadském i australském trhu. Nejvyšší výkon 126 kW při 6000 min-1, ani točivý moment 229 Nm při 4400 min-1 na první pohled neoslňují, ale podobné pocity jsme měli i v případě skvělého naftového boxeru 2,0D.
První nastartování velkoobjemového motoru připomene kvality koncepce motorů s protiběžnými písty, totiž velmi klidný a tichý chod, i když jde v tomto případě jen o čtyřválec. Po stále kostrbatém zařazení jedničky a s mírným přidáním plynu je znát příjemně velká síla, kterou nadprůměrně velké písty dokáží dodávat směrem ke kolům už od volnoběžných otáček. Tah motoru je téměř konstantní v celém otáčkovém spektru, čímž velký boxer hodně připomíná objemnější šestiválce. Tento dojem podporuje i vysoká kultura běhu motoru, která je další důležitou charakteristikou pro klíčového amerického zákazníka, ale mohla by zaujmout i specifickou klientelu Foresteru v Evropě.
Obávaná ekonomika provozu není ve skutečnosti vůbec tragická. Když uvážíme rozměry (zejména výšku a šířku) a tvar Forestera (jako typického SUV střední třídy), je dosažených 10 l/100 km ve 130 km/h celkem rozumný odběr. Když zpomalíte na 100 km/h, odečete na otáčkoměru jen 2600 min-1 a spotřebu 7,5 l/100 km. Když se hodně snažíte, dá se mimo město a s velmi lehkou nohou na plynu jet s odběrem nižším než 7 l/100 km.
Tyto údaje lze navíc relativizovat instalací plynového pohonu (LPG), který nyní dovozce nabízí se zvýhodněným příplatkem 20 tisíc Kč. 55litrová nádrž na LPG v prohlubni po rezervním kole rozšiřuje akční rádius zážehového Forestera minimálně o dalších 350 km, nádrž na 60 litrů benzinu zůstala zachována. Spotřeba na plynový pohon je asi o pětinu vyšší než při provozu na benzin, jenže LPG stojí necelých 15 Kč, tedy polovinu toho co benzin.
Motor startuje na benzin, ale brzy po startu přechází na plynový pohon. I v něm je do sacího potrubí vstřikováno minimální množství benzinu. Provoz na plyn je indikován malou kontrolkou vedle řadicí páky, která současně indikuje stav LPG v nádrži. Za jízdy můžete libovolně přepínat mezi dvěma palivy. Rozdíl mezi nimi zřejmě nepoznáte.
Při cestovní rychlosti 130 km/h je auto i na dálnici velmi tiché, motor pracuje s pouhými 3400 min-1 a není v autě prakticky slyšitelný. Velmi dobře vyřešená aerodynamika zajistila neslyšnost obtékání vzduchu kolem vskutku velkých vnějších zpětných zrcátek, a tak největším zdrojem hluku je asi velmi strmé čelní sklo a ostré přechody kolem A-sloupků.
TEST Subaru Forester 2,0X - Věk dospělosti (5/2008)
TEST Subaru Forester 2,5XT - Turbína pana polesného (5/2008)
TEST Subaru Forester 2,0D - Happy end (11/2008)
TEST Subaru Forester 2,0X - Pohodlí na maximu (5/2010)
První cena vozu | 610.000,-Kč (Forester, 2,0 X 110 kW, Trend) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 730.000,-Kč (Forester, 2,5X 126 kW, Comfort) |
Základní cena testovaného vozu | 750.000,-Kč (Forester, 2,5X 126 kW, Comfort) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 750.000,-Kč (Forester, 2,5X 126 kW, Comfort) |
Plusy
- Jízdní pohodlí
- Kultivovaný motor, velká hnací síla od nízkých otáček
- Velký dojezd
- Nízké provozní náklady
- Ve srovnání s 2,0D výhodná cena
Minusy
- S rezervním kolem nepoužitelný zavazadelník (v podstatě nutnost přejít na lepicí sadu)
- Jen průměrné maximální hodnoty výkonu i točivého momentu
- Zadrhávající řazení, pouze pětistupňová převodovka
- Náklony karoserie v zatáčkách
- Vyšší sazba povinného ručení