Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
41 Fotogalerie

TEST Subaru Forester 2,0 XS - Úspěšná transplantace srdce

Forester 2011 právě prošel modernizační kúrou. Motor zcela nové generace však vidět není.

Forester vypadá na obrázcích v podstatě stejně jako benzinová verze testovaná naší redakcí před třemi lety. Při detailnějším průzkumu drobné rozdíly odhalíte, ten nejzásadnější se ale ukrývá pod kapotou.

Celkem velkému SUV se stálým pohonem všech kol klasické subaří koncepce aktuální facelift prospěl. Na první pohled se nic klíčového nezměnilo a přece soubor změn přispívá k pocitu dospělejšího celku.

Nově tvarovaná je maska chladiče uvnitř je nová jednotka dvouzónové klimatizace, modernější displej rádia, horní díl palubní desky z měkčeného plastu nebo nové barevné sladění interiéru.

Výborně čitelné optitronové přístroje (standard pro vyšší verzi výbavy XS) nahrazují lehce pouťový konvenční přístrojový štít. Sedmnáctipalcová kola dostala pozměněný design a vnější zpětná zrcátka s integrovanými LED blikači jsou nyní optimalizovaná pro co nejnižší aerodynamický odpor (i hluk).

acz 

Palubní počítač zůstává poněkud méně inteligentní, nabízí jen ujetou vzdálenost plus průměrnou a okamžitou spotřebu přičemž například dojezd chybí úplně. A to je škoda, protože ve spojení s digitálním zobrazením plnosti palivové nádrže (plný stav indikuje dvanáct obdélníčků) nemáte tak úplně přesný přehled o dojezdu. Jeden čtvereček totiž zastupuje zhruba pět litrů benzinu a tedy dojezd přibližně 60 kilometrů. Zato můžeme okamžitou spotřebu a její relativní stav ke dlouhodobému průměru sledovat na ručičkovém ukazateli; který je však dublován okamžitou spotřebou na palubním počítači. Původní, velice dobře čitelný (ručička při indikaci opisovala úhel větší než 90 stupňů) ukazatel stavu paliva se nám líbil více.

Zachováno zůstalo i nepohodlné ovládání pomocí kolíčků umístěných mezi budíky stejně jako pouze jedno jednodotykové elektricky ovládané okno (u řidiče).

Nejpodstatnější změnou je však bezesporu nový motor. Vůbec poprvé u Subaru byl vyroben nadčtvercový čtyřválec; vrtání je teď 84 mm a zdvih 90 mm. Předchozí dvoulitr byl naopak výrazně podčtvercový; 92 x 75 mm. Podrobněji jsme o něm psali v článku Motor Subaru FB20: Nový boxer debutuje ve Foresteru 2011.

Sama automobilka klade důraz na snížení vnitřních ztrát motoru o 28 %, použití rozvodového řetězu místo ozubeného řemenu, či použití systému chlazené recirkulace výfukových plynů EGR. Výsledkem má být nejen plynulejší a silnější zátah agregátu v nižších otáčkách, ale také snížení emisí (spotřeby) o zhruba 10 %.

acz 

Podvozek míří do nového modelového roku s hlavou vztyčenou. Podle našeho názoru nyní díky vyladěnému zavěšení kol po letech opravdu dospěl – na sedmnáctipalcových litých kolech vůz velice dobře drží stopu, na rozdíl od dřívějška se ani příliš nenaklání a přitom velmi dobře filtruje všechny nerovnosti a díry. Z jízdních vlastností jsme popravdě velmi potěšeni, pamatujeme na první testy a přílišné náklony při prudkých manévrech, čemuž je nyní konec. Za volantem Foresteru panuje opravdová jistota.

Škoda že u Subaru neměli potřebu zastavět kromě motoru i novou převodovku. Ne, že by snad byl pětistupňový manuál (převody se nezměnily) špatný, leč při vyšších rychlostech víte o motoru pod kapotou až příliš a na delších cestách se časem zají i jeho charakterní zvukový projev. Agregát točí při reálné dálniční stotřicítce přijatelných 3.600 min-1, šestka by snad ale mohla ještě nějakou tu stovku ubrat, vždyť síly má boxer v nízkých otáčkách dost.

Inženýři však naštěstí při laboratorních měřeních spotřeby s kombinovanou hodnotou příliš nekouzlili. Pro SUV s velkou čelní plochou a se světlou výškou 215 mm je výsledek při této rychlosti, 9,2 litru benzinu na 100 km, rozhodně potěšitelný. Nezapomínejme, že Forester je permanentní čtyřkolka.

acz 

Volnější reálná stokilometrová rychlost by však přeci jen mohla přinést o něco příznivější výsledek než je 7,2 litru, na šestku by si boxer býval jen spokojeně předl, takto nám nové optitronové přístroje ukazují hodnotu 2.900 min-1 a posádka motor stále velmi zřetelně slyší pracovat. Ještěže má opravdu pěkný, mechanický zvuk.

Poznat, že je pod kapotou nyní nadčtvercový benzinový dvoulitr, vám bude trvat jen chvíli. Stačí razantněji přidat plyn. Motor má opravdu lepší zátah a lépe se sbírá z nižších otáček, do těch vyšších se mu však dvakrát nechce, za což samozřejmě mohou i těžší převody pětistupňového manuálu. Gradace výkonu je však velice příjemná, nad třemi tisíci otáček se motor dostává do rytmu a ve čtyřech tisících byste mu rozhodně nehádali pouhých 110 kW.

Ano, mezigeneračně motor zůstal takříkajíc na svém, zvýšil se pouze točivý moment ze 196 na 198 Nm. Toto maximum je nyní dostupné ve znatelně vyšších otáčkách, křivka ale doznala dalšího vyhlazení.

Subaru Forester třetí generace dospěl. Nabídne výborné jízdní vlastnosti, nový ekonomičtější motor připravený plnit i nadcházející emisní limity či pohodlný a dobře sestavený interiér. A samozřejmě perfektní systém stálého pohonu všech kol.

Nám by se sice ve voze líbila místo redukční převodovky (fakticky tak máte 10 stupňů pro jízdu vpřed) šestistupňová manuální převodovka zvyšující komfort posádky na delších cestách nebo bychom uvítali návrat analogového ukazatele paliva.

Novinářům se stále něco nelíbí, podstatné je že můžete mít toto velice dobré SUV za cenu nižší než 700 tisíc Kč a to i s výbavou jako je parkovací kamera, dvouzónová automatická klimatizace nebo xenonové světlomety. První dvě jmenované položky například Forester 2.0 XS Comfort na začátku prodejů v ČR neměl ve výbavě, stejně jako neměl sedmnáctipalcová litá kola (pouze 16“). O to více nyní zájemce o tento vůz může těšit nižší cena provedení 2.0 XS Comfort ve srovnání s cenou platnou před dvěma lety a to o zhruba 150 tisíc Kč!

acz 

První cena vozu589.000,- Kč (Forester 2.0 X Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací589.000,- Kč (Forester 2.0 X Trend)
Základní cena testovaného vozu689.000,- Kč (Forester 2.0 XS Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků691.500,- Kč (Forester 2.0 XS Comfort)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Jízdní komfort a vlastnosti
  • Kultivovaný motor
  • Redukční převodovka, pohon všech kol
  • Výhled z vozu
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava

Minusy

  • Hluk motoru na dálnici
  • Chod řadicí páky
  • Palubní počítač nezobrazuje dojezd
  • Méně praktická loketní opěrka