Střešní boxy: Pořádek nad hlavou
Střešní boxy nejsou jen záležitostí zimní sezony. Dodatečný přepravní prostor oceníte i v jarních a letních měsících, kdy přijdou ke slovu možná ještě častěji
Německý autoklub ADAC otestoval 13 střešních boxů. Osm z nich příjemně zaujalo bezpečností při nárazu, zpracováním i zachováním příznivých jízdních vlastností vozu, na němž byly namontovány. Zbytek pole na tom už tak dobře nebyl, přičemž sem bohužel spadlo i pár produktů nabízených přímo jako originální příslušenství jednotlivými automobilkami. Zástupce Škody měl problémy při instalaci, model od BMW zase vyžadoval pouze originální střešní nosiče BMW se speciální šířkou drážky, čili se nehodil na vozy jiných značek.
Vítězem srovnání se ovšem stal box Audi, jenž zvláště dobře zabodoval v nárazovém testu a brzdný a vyhýbací manévr zvládl na výbornou. Jeho výrobcem je věhlasná švédská firma Thule, která svou dominanci v testu potvrdila ziskem stříbrné příčky, kde se umístil její nezávislý model Motion 3 XL Low. Poslední slovo v názvu značí pojetí stavby, nikoliv cenu – ta je naopak mimořádně vysoká, u většiny prodejců vysázíte na stůl skoro 23.000 korun. Slušný střešní box ovšem tolik stát nemusí: Norauto Bermude 300 od řetězce ATU přijde na třetinu, Hapro Traxer 6.6 na polovinu.
Nedobře si vedly produkty VDP Xtreme 400 z on-line tržiště Kaufland a Northline EVOspace TEF XL. Při nárazovém testu se oba uvolnily z jedné ze dvou základních podpěr. Víko boxu VDP se navíc při prověrce odolnosti proti chladu rozbilo – jasná slabina, protože ve vysokohorských oblastech mohou teploty v noci klidně klesnout právě až k minus dvaceti, což byla teplota při zkoušce.
Testovacím vozidlem byl Volkswagen Golf modelového roku 2017 s přípustným zatížením střechy 75 kilogramů. To je běžná hodnota, které ovšem některé boxy moc vstříc nejdou - nejtěžší model v porovnání autoklubu ADAC (Mercedes M) vážil téměř třetinu tohoto limitu a sestava střešních nosičů přidávala dobrých pět kilogramů. Na náklad tedy zbývalo 45 kilo, což se zdá dost a dost. Jenže ona i lyžařská výbava něco váží: pár sjezdovek s botami, hůlkami a helmou vydá na řekněme osm až devět kilogramů, snowboard na pět až osm. Oč flexibilnější se pak zdá ani ne třináctikilový Volkswagen 340… Boxy se zkoušely nakládáním dvou párů 175centimetrových lyží a obvyklé letní výbavy, při zkoušce bezpečnosti (náraz, úhybné manévry auta) šly dovnitř čtyři páry lyží a stejný počet lyžáků.
Nejsnáze se instalují systémy od společností Atera, Audi, Mercedes, Hapro a Thule. Střešní boxy od Audi, Northline a Thule se ukázaly objemově asi o desetinu menší. U posledního VDP byla skutečnost horší dokonce o pětinu, místo deklarovaných 400 litrů bylo k dispozici jen 320! Zásadní je navíc využitelnost dutiny.
Pozor! Bohužel nadále existují nerovné podlahy, nevhodné konstrukce víka a rovněž upevňovací systémy, které zabírají příliš mnoho místa na výšku. Tuto výzvu řeší nejlépe výrobce Kamei. U střešních boxů Kamei a VDP se zámek při zavření boxu automaticky a slyšitelně uzamkne, což je dobré.
Test střešních boxů ADAC | |||||
Model | Konstrukce | Použití | Jízda | Crashtest | Známka |
Váha v hodnocení | 20% | 40% | 20% | 20% | |
Audi | 2,2 | 2,0 | 2,2 | 1,0 | 1,9 |
Thule Motion 3 XL Low | 2,4 | 1,9 | 2,6 | 1,0 | 2,0 |
Mercedes-Benz M | 2,2 | 2,1 | 2,7 | 1,5 | 2,1 |
Hapro Traxer 6.6 | 1,9 | 2,1 | 2,4 | 2,5 | 2,2 |
Kamei Base 400 | 1,7 | 2,3 | 2,2 | 2,5 | 2,2 |
Atera Casar L | 2,0 | 2,1 | 2,8 | 2,5 | 2,3 |
BMW 420 | 2,0 | 2,4 | 2,7 | 2,0 | 2,3 |
Norauto Bermude 300 | 1,9 | 2,8 | 2,7 | 2,5 | 2,5 |
G3 Spark 480 | 2,4 | 3,0 | 1,8 | 3,5 | 2,7 |
Škoda | 2,1 | 3,4 | 2,5 | 2,0 | 2,7 |
Volkswagen 340 | 1,9 | 3,6 | 2,6 | 2,5 | 2,8 |
Northline EVOspace TEF XL | 2,2 | 3,0 | 2,6 | 4,5 | 4,0 |
VDP Xtreme 400 | 3,0 | 3,2 | 2,5 | 4,5 | 4,0 |
Jak se testovalo
- Pro stanovení objemu se střešní box naplnil sypkým materiálem. Sólo se plnila horní a spodní polovina a výsledky se sečetly.
- Pro kontrolu vodotěsnosti se nezatížený box namontoval na základní nosič vozu a zevnitř až po hranu vyložil savým papírem. Ve výšce střešního boxu byl ve vzdálenosti tři metry před čelem umístěn ventilátor, jenž generoval vítr o rychlosti 70 km/h. Box se pak během 15 minut postříkal asi sto litry vody. Po této fázi ventilátor pokračoval v provozu dalších pět minut.
- Odolnost proti chladu: box šest hodin ochlazovaný na -20 stupňů Celsia byl zasažen 2,5kg závažím padajícím z výšky jednoho metru. Oproti standardnímu testu se nezkoumal pouze jeden bod, ale dopad mířil na přední a zadní rohy víka, na střed a na bok.
- Test upevnění: na přední a zadní fixaci působila po dobu 10 minut síla o velikosti přibližně 2000 N.
- Jízdy využívaly dlažební kostky, dálnici, zatáčky. Každý box byl podroben třem manévrům nouzového brzdění z rychlosti 100 km/h při plném zatížení a třem z 20 km/h až do zastavení. Průměrná brzdná dráha byla asi 40 metrů nebo 3 metry a průměrné zpomalení okolo 9,6 m/s².
- Nárazový test se prováděl na zkušebním zařízení ADAC. Za tímto účelem se boxy montovaly na saně. Simuloval se náraz při rychlosti 30 km/h. Zpomalení činilo 10 g po dobu 50 ms. Vedle toho se prověřovala kvalita materiálů a zpracování, otevírání, zamykání, návod, snadnost instalace na auto a nakládání, vnitřní uspořádání a podobně.
