TEST SsangYong Korando vs. Subaru Forester – Není SUV jako SUV
Už na první pohled dosti nesourodá dvojice toho skutečně nemá mnoho společného, Korando i Forester však spadají do segmentu kompaktních SUV a rozhodně vystupují z davu.
Úvod, pořizovací náklady
SsangYong Korando i Subaru Forester už jsme v našich testech měli několikrát. Oba modely sice prošly drobným vylepšením pro modelový rok 2021, jenže všechny inovace by se daly shrnout do pár odstavců. Když se nám ale v kalendáři sešly oba vozy v jeden týden, řekli jsme si, že by nemuselo být marné postavit je proti sobě.
Oba vozy totiž spadají do segmentu kompaktních SUV a oba působí na českých cestách stále spíš výjimečně, jakkoliv zde má forester podstatně delší historii a s tím související tradiční zákazníky. Naopak korando je na českém trhu stále nováčkem, který ale přinesl svěží vítr a rozhodně zajímavou nabídku.
Výkon srovnávaných benzínových motorizací je dosti podobný, každá automobilka si k němu ale našla jinou cestou. Podobný je také rozvor nebo jízdní komfort, tedy alespoň na první dojem, k tomu se ale ještě dostaneme. Začněme ale tradičně srovnáním pořizovacích cen, které je už na první pohled dosti jednostrannou záležitostí.
Bez peněz do Subaru nelez
Největší rozdíl mezi testovanými vozy totiž najdeme právě v ceníku, kde je odstup v základní ceně pro testované motorizace doslova propastný. Subaru Forester e-Boxer v základní výbavě ES Active totiž začíná od 925.000 Kč, zatímco SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI pořídíte v základní výbavě Eco již od 449.900 Kč. Jenže je tu samozřejmě pověstné ale.
Subaru vám totiž již v základní výbavě nadělí naprosto fantastický pohon všech kol, automatickou převodovku (jakkoliv pouze CVT), Bi-LED světlomety, 17“ litá kola, duální klimatizaci, vyhřívání předních sedadel, Subaru Starlink Infotainment, adaptivní tempomat nebo kupu bezpečnostních a asistenčních systémů. S rostoucími výbavami se pak nabídka rozšiřuje vlastně docela decentně a míří především na luxus a pohodlí.
Pořizovací náklady | SsangYong Korando | Subaru Forester |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | 1.5 Turbo GDI (120 kW) | 2.0ie (110 kW) |
Převodovka | 6M | CVT |
Stupeň výbavy [Kč] | Eco (449.900 Kč) | ES Active (925.000 Kč) |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Airbagy | 6 | 7 |
Automatická převodovka [Kč] | 40.990 Kč | S |
Pohon 4x4 [Kč) | - | S |
Centrální zamykání s dálkovým o. [Kč] | S | S |
Digitální přístrojový štít | - | - |
Elektricky ovládaná okna vpředu/vzadu [Kč] | S/S | S/S |
Elektricky ovládaná/vyhřívaná zrcátka [Kč] | S | S |
Klimatizace | manuální | automatická dvouzónová |
Kola | 17" litá | 17" litá |
Metalíza [Kč] | 9.900 Kč | 12.000 Kč |
Mlhová světla [Kč] | - | LED |
Palubní počítač [Kč] | S | S |
Parkovací senzory vpředu/vzadu [Kč] | - / - | - / - |
Parkovací kamera vzadu [Kč] | S | S |
Rádio | 8", 6 repro | 8", 6 repro |
Rezervní kolo [Kč] | 6.500 Kč | - |
Navigace [Kč] | - | - |
Střešní ližiny | - | S |
Světlomety | projektorové | Bi-LED |
Tempomat [Kč] | S | adaptivní |
Vyhřívání volantu/sedadel vpředu [Kč] | - / - | - / - |
Záruky | ||
Celý vůz/lak/neprorez. Karoserie (roky) | 5/5/12 | 5 (200.000 km)/3 (100.000 km)/12 |
Prodloužená záruka | - | již v ceně |
To u koranda sice taky dostanete v základu 17“ lité disky, za téměř všechno ostatní je však potřeba připlácet, případně je nutné sáhnout po vyšším výbavovém stupni. Šestistupňový automat Aisin sice přijde i v základu Eco na 40.900 Kč, pro pohon všech kol už si ale musíte zvolit výbavu Style (od 489.900 Kč) a připlatit dalších 46.900 Kč. Chcete dvouzónovou klimatizaci? Až od výbavy Style. Vyhřívání předních sedadel? Nejlevněji s výbavou Style a paketem Style+ (+30.000 Kč). A pokud byste snad pomýšleli na LED světlomety, budete muset vzít přinejmenším výbavu Clever (od 539.900 Kč) s paketem Clever+ (52.900 Kč).
Pro úplnost se ale sluší doplnit, že testovaný forester v galerii dorazil ve výbavě ES Sport, za kterou si české zastoupení účtuje 1.085.000 Kč + 12.000 Kč za lak. Testovaný SsangYong Korando, který se svou výbavou mohl s foresterem měřit, přijel v nejvyšším výbavovém stupni Premium (od 619.900 Kč) a se všemi drobnostmi (4x4, automat, paket Premium+ a 19“ disky) vyšel na 771.500 Kč. Vítěze tohoto klání snad netřeba komentovat.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | SsangYong Korando | Subaru Forester |
Základní cena | 9 | 3 |
Standardní výbava a příplatky | 4 | 8 |
Záruky | 7 | 6 |
Průměr | 6,67 | 5,67 |
Design, interiér
Město, nebo venkov?
Už na první pohled je patrné, že designéři obou vozů vsadili spíše na hrany a ostře řazené linky. Ovšem zatímco u foresteru je cítit důraz především na neohrožený vzhled dobrodruha, korando působí trochu víc jako městský švihák. Rozdělení rolí pak jen potvrzuje pohled na světlou výšku obou modelů. Zatímco forester slibuje minimální světlost 220 mm, v případě benzínového koranda je to nanejvýš 182 mm. K tomu se ale vrátíme ještě u jízdních vlastností.
Forester v galerii se možná nezavděčí každému svými oranžovými dekory, to však souvisí s testovanou verzí ES Sport. Naopak u koranda mě s odstupem času mrzí možná až příliš robustní a jednolitá záď, respektive víko pátých dveří. To je však pravděpodobně jediná moje výtka.
K exteriéru se pak sluší zmínit, že SsangYong nabízí kromě základní bílé barvy Grand ještě šest metalických laků za příplatek 9.900 Kč - bez ohledu na výbavu. Nabídka kol pak startuje od standardních 17“ litých disků až po 19“ lité disky pro vrcholnou výbavu za příplatek 10.900 Kč. Forester má kromě základní červené barvy v nabídce dalších sedm laků, pro verzi Sport ovšem pouze šest, každý za příplatek 12.000 Kč. V nabídce kol pak kromě 17“ litých disků najdeme ještě dvoje 18“ lité disky – klasické pro vrcholnou výbavu Executive a černě lakované pro výbavu Sport.
HODNOCENÍ DESIGNU | SsangYong Korando | Subaru Forester |
Vnější vzhled | 7 | 8 |
Vnitřní vzhled | 8 | 7 |
Zpracování | 8 | 8 |
Ergonomie | 9 | 9 |
Konektivita | 7 | 8 |
Průměr | 7,8 | 8 |
Potěší staromilce
Interiéry obou modelů pak potěší především staromilce, kteří preferují knoflíky a otočné voliče před dotykovými obrazovkami a kapacitními tlačítky. Situace je vyrovnaná také v oblasti ergonomie, kvality zvolených materiálů, kvality zpracování nebo jemnosti a grafice displejů. Přesto je i ze snímků v galerii patrné, že korando působí nepatrně elegantněji a moderněji, zatímco forester zůstává věrný své jednoduchosti a robustnosti.
Jihokorejci se v korandu rozhodli vsadit na hodnotně působící lesklé plasty v kombinaci s chromovým/stříbrným dekorem, zatímco forester potěší ve verzi ES Sport nanejvýš oranžovými dekory, které ale nemusí být po chuti konzervativnějším zákazníkům.
Ve vyšších výbavách koranda pak nechybí dokonce ani plně digitální přístrojový štít nebo bezdrátová nabíječka, zatímco forester může nabídnout například unikátní multifunkční MFD displej na palubní desce a více USB portů. I kvůli většímu počtu obrazovek je však volant Subaru poset více tlačítky a vyžaduje delší zvykání. Celkově však působí jeho kabina nepatrně intuitivněji. Korando pak nepotěší všechny tím, že jeho infotainment není lokalizovaný do češtiny.
Po stránce prostoru pak nečekejte žádné velké překvapení. SsangYong má sice o 5 mm delší rozvor, na celkové rozměry však s výjimkou šířky jasně vyhrává Subaru. A tomu odpovídají i naměřené hodnoty v kabině, kdy jasně vítězí forester. Po praktické stránce je však potřeba konstatovat, že ve čtyřech budete pohodlně cestovat v obou vozech.
Zavazadelník pak možná poněkud překvapivě nabídne větší korando, které má dvojitou podlahu s jedním esem v rukávu. Pro dvojici základních výbav si totiž ke korandu můžete připlatit plnohodnotné rezervní kolo R17, které přijde na 6.500 Kč. Forester bohužel rezervu vůbec nenabízí, což je u podobně koncipovaného vozu věčná škoda. I taková je daň za hybridní pohon.
Základní objem zavazadelníku Subaru Forester e-Hybrid je tak 509 litrů, zatímco SsangYong Korando nabídne standardně až 551 litrů, respektive 407 litrů s rezervou a zvýšenou podlahou. Po sklopení zadních opěradel se pak zavazadelník foresteru zvětší na maximálních 1179 litrů, zatímco korando nabídne až 1248 litrů, respektive 1104 litrů s rezervou. Maximální hmotnost připojeného brzděného vleku pak může být maximálně 1870 kg u Subaru, zatímco benzínový SsangYong zvládne nanejvýš 1500 kg.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | SsangYong Korando | Subaru Forester |
Prostornost | 7 | 8 |
Přední sedačky | 7 | 8 |
Zadní sedačky | 7 | 8 |
Kufr | 8 | 7 |
Variabilita | 9 | 7 |
Průměr | 7,6 | 7,6 |
Motor, jízdní vlastnosti
e-Boxer vs. turbo
Pohled do motorových prostorů je pak dalším střetem zcela rozdílných světů. Pod kapotou koranda totiž najdeme naprosto klasický spalovací motor, přeplňovaný turbodmychadlem, zatímco forester sází na atmosférický motor s větším objemem a hybridním systémem. Vezměme to ale postupně.
SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI je osazen benzínovým 1,5litrovým řadovým čtyřválcem s přeplňováním turbodmychadlem, který slibuje nejvyšší výkon 120 kW (163 k) v rozmezí 5000 až 5500 otáček. Se standardní manuální převodovkou je točivý moment až 280 N.m, v kombinaci s příplatkovým šestistupňovým automatem Aisin se však bavíme o nejvyšším točivém momentu 260 N.m, který je dostupný v rozmezí 1500 až 4000 otáček.
Benzínový turbomotor je sice tím nejsilnějším v nabídce modelu korando, příliš oslnivou dynamiku od něj ale nečekejte. Do zhruba 3000 otáček je motor spíše laxní a výrazněji ožívá až po překonání hranice 3500 otáček. Ani pak ale nečekejte žádné výraznější zatlačení do sedaček. Automatická převodovka přitom na sešlápnutí plynového pedálu reaguje svižně a mnohdy podřazuje na můj vkus možná až příliš často, zatímco se zařazením vyšší rychlosti mnohdy trochu otálela. Motor je celkem slušně odhlučněn, ve vyšších otáčkách se však začíná projevovat trochu mdlým zvukem.
Subaru Forester 2.0ie-S, jak zní správné označení, je osazen atmosférickým 2,0litrovým horizontálně uloženým benzínovým čtyřválcem typu boxer, který nabízí nejvyšší výkon 110 kW (150 k) v rozmezí 5600 až 6000 otáček a nejvyšší točivý moment 194 N.m při 4000 ot/min. Ztrátu Subaru však pomáhá kompenzovat ještě integrovaný startér-generátor a do bezstupňové převodovky Lineatronic integrovaný synchronní elektromotor s permanentním magnetem, tedy hybridní ústrojí označované jako e-Boxer, které nabízí nejvyšší výkon 12,3 kW (17,7 k) a točivý moment 66 N.m.
Dynamické měření | SsangYong Korando | Subaru Forester |
Pneumatiky | Nokian VR SUV3 | Bridgestone Dueller H/P Sport |
Rozměr pneumatik | 235/55 R18 | 255/55 R18 |
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h) [s] | 7,2 | 11 |
Pružnost na 5. RS a 6. RS (80-120 km/h) [s] | 11,8 | 17,3 |
Otáčky na nejvyšší rych. Stupeň při 130 km/h dle GPS (min-1) | 2800 | 3000 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 47,88,127 | 48, 88, 128 |
CVT převodovka s integrovaným elektromotorem navíc nabízí celkem slušný odpich, ve kterém je téměř okamžitých 66 N.m elektromotoru znát. Kvůli snaze vymáčknout z atmosférického benzínového motoru maximální výkon se však ručička otáčkoměru často pohybuje poměrně vysoko, což znamená celkem otravný monotónní zvuk řvoucího boxeru. Zkrátka klasický nešvar hybridu, potažmo variátoru.
Pokud porovnáme dynamiku, tak čistě v akceleraci z 0 na 100 km/h má nepatrně navrch o zhruba 200 kilogramů těžší forester. Pokud se ale zaměříme na pružné zrychlení, pak už jednoznačně vévodí korando, kterému pomáhá turbodmychadlo. Jenže rovnou si můžeme říct, že ani jedna z těchto pohonných jednotek nebyla stavěna na kdovíjaké spěchání.
V obou případech je totiž pro posádku příjemnější, když řidič našlapuje na plynový pedál s lehkostí a citem. Například forester se pak umí odvděčit alespoň krátkou jízdou v čistě elektrickém režimu, což můžete ocenit například na parkovištích nebo při poskakování v koloně. Oba vozy jsou ale při citlivém zacházení tišší a především úspornější, což jim jinak zrovna dvakrát nejde.
Žádný spořílek
Například SsangYong sice u koranda s výkonnějším benzínovým motorem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou upozorňuje na kombinovanou spotřebu 8,61 l/100 km/h, v praxi ale počítejte spíše s 9,5 l/100 km. A pokud pojedete svižněji, klidně se vám může na přístrojovém štítu zobrazit hodnota v rozmezí 10 až 11 l/100 km. Že by výsledek robustně vyhlížející karoserie? Ta se mimochodem podepisuje i na obecné hlučnosti koranda při jízdě na dálnici.
Subaru pak slibuje kombinovanou spotřebu foresteru e-boxer 8,1 l/100 km, ovšem ani tentokrát nejde o zrovna reálnou hodnotu. Osobně jsem při stejném jízdním stylu jako s korandem cestoval v průměru za 9 až 9,5 l/100 km, dlouhodobý průměr však podle palubního počítače dosahoval 10,2 l/100 km. V tomto případě tedy hybrid velkou úsporou není...
HODNOCENÍ MOTORU | SsangYong Korando | Subaru Forester |
Zrychlení | 6 | 6 |
Pružnost | 7 | 5 |
Spotřeba udávaná | 4 | 5 |
Spotřeba v testu | 3 | 3 |
Odhlučnění motoru | 4 | 4 |
Průměr | 4,8 | 4,6 |
Především komfortně
Ani jedno z testovaných SUV tak není zrovna úsporné, obě však nabízejí velice solidní komfort. Cestování po rozbitých okreskách zvládaly oba vozy s noblesou, řízení u koranda však působilo poněkud odtažitě, zatímco forester je podstatně komunikativnější.
Při pokusu o sportovní jízdu se pak prvotní dojem pouze potvrzoval. Korando se potýkalo s výraznějšími náklony karoserie a nepůsobilo tak jistě jako forester. Japonský lesník pak jen znovu připomněl, že jeho velice působivě odladěný podvozek by bez potíží snesl i podstatně větší stádo koní, s nimiž by řidiče dokázal jistě královsky pobavit. Kromě silnic ale forester vynikal i v lehčím terénu.
Do terénu jen s jedním
Obě auta se sice na první pohled tváří jako dobrodružně ladění společníci do nepohody, pravdou však je, že skutečným drsňákem je z této dvojice pouze forester. Tomu hraje do karet nejen lepší světlá výška až 220 mm, ale také lepší nájezdový, přejezdový i odjezdový úhel. A samozřejmě musím zmínit i stálý symetrický pohon všech kol, zatímco korando je primárně předokolkou s možností dočasně uzavřít mezinápravovou spojku a využít tak pohon všech kol.
Při rozjezdu do mírného stoupání, na čistě hliněném svahu, však bylo dobře cítit, že zatímco SsangYong nejprve prohrábl kola a pak se teprve chytil, Subaru se dokázalo rozjet bez nejmenšího zaváhání. Asistent pro sjíždění svahů pak v Subaru zpomalí vůz na nižší rychlost a nabízí jistější ovladatelnost. Při lehkém pokusu o křížení náprav pak byla opět plně cítit dominance Subaru, které ani v tomto pokusu nezaváhalo.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | SsangYong Korando | Subaru Forester |
Ovladatelnost | 6 | 8 |
Komfort odpružení | 8 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 6 | 7 |
Řízení | 6 | 8 |
Řazení | 7 | 7 |
Brzdy | 7 | 7 |
Průměr | 6,67 | 7,5 |
Závěr
Závěr
SsangYong Korando a Subaru Forester sice mají několik společných charakteristických rysů, pravdou však zůstává, že se jedná o zcela rozdílné vozy, mezi nimiž se bude ve skutečném světě nejspíš rozhodovat jen málokdo.
Jihokorejský SsangYong totiž nabízí nesrovnatelně nižší ceny, více stylu, konvenčnější techniku a možnost sestavit si vůz prakticky na míru, zatímco Subaru se drží tradičně strohých japonských ceníků a stále nabízí fantastické jízdní vlastnosti na silnici i v terénu, jeho e-Boxer ale stále považuji za rozporuplný experiment, který nemusí sednout každému.
Pohled do ceníku však zůstává naprosto jednostrannou záležitostí. I nejlevnější forester je v základní výbavě o necelého půl milionu dražší než naprosto základní korando. Po přičtení automatické převodovky, pohonu všech kol a další výbavy se finanční propast zmenšuje, stále však hraje výrazně do karet jihokorejského SsangYongu.
Design si samozřejmě každý posoudí podle svého, minimálně kvalitou zpracování nebo volbou materiálů si však SsangYong a Subaru nemají co vyčítat. SsangYong sice kvůli kratší karoserii ztrácí v naměřené velikosti kabiny, v praxi však oba vozy nabídnou místa dostatek. Zavazadelník je pak větší u koranda.
Vítězem na body je tedy korando, v praxi ale vždy půjde o to, co vlastně od vozu skutečně očekáváte. SsangYong bude nejspíš vyhovovat každému, kdo touží po stylovém a praktickém SUV - schopném poradit si s nečekanou sněhovou nadílkou. Forester však zůstává parťákem do nepohody, který si nechává zaplatit nejen za prověřené terénní dovednosti, ale také za vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti již od základní výbavy.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | SsangYong Korando | Subaru Forester |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 6,7 | 5,7 |
DESIGN | 7,8 | 8 |
INTERIÉR | 7,6 | 7,6 |
MOTOR | 4,8 | 4,6 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 6,7 | 7,5 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 6,72 | 6,68 |
SsangYong Korando 1.5 T-GDI
Nejlevnější verze modelu | 449.900 Kč (Korando 1.5 Turbo GDI, ECO, 2WD, 6 man.) |
Základ s testovaným motorem | 577.700 Kč (Korando 1.5 Turbo GDI, Style, 4x4, 6 auto.) |
Testovaný vůz bez příplatků | 707.700 Kč (Korando 1.5 Turbo GDI, Premium, 4x4, 6 auto.) |
Testovaný vůz s výbavou | 771.500 Kč (Korando 1.5 Turbo GDI, Premium, 4x4, 6 auto.) |
Plusy
- Zajímavé ceny
- Svobodná možnost konfigurace
- Neokoukaný design
- Prostornost a praktičnost
- Ergonomie kabiny
Minusy
- Nepříliš oslnivá dynamika
- Vyšší spotřeba
- Značka si zatím stále buduje renomé
- Menší servisní síť a komunita
Subaru Forester 2.0 e-Boxer
Nejlevnější verze modelu | 925.000 Kč (Forester ES Active) |
Základ s testovaným motorem | 925.000 Kč (Forester ES Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.085.000 Kč (Forester ES Sport) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.092.000 Kč (Forester ES Sport) |
Plusy
- Jízdní vlastnosti na silnici i v terénu
- Čistě elektrická jízda
- Prostorná kabina
- Větší zázemí značky
Minusy
- Vyšší ceny
- Pouze jako e-Boxer
- Omezené možnosti konfigurace
- Vyšší spotřeba
Model | SsangYong Korando 1.5 T-GDI | Subaru Forester 2.0 e-Boxer |
Cena základní sestavy | 707 700 Kč | 1 085 000 Kč |
Cena testované sestavy | 771 500 Kč | 1 092 000 Kč |
Motor
| ||
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 1497 | 1995 |
Zdvihový objem (ccm): | 120 / 5000 | 110 / 5600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 260 / 1500 - 4000 | 194 / 4000 - 0 |
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): | 0 / 0 - 0 | 0 / 0 - 0 |
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): | 0 / 0 | 0 / 0 |
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): | 0 | 0 |
Provozní vlastnosti
| ||
Maximální rychlost (km/h): | 193 | 188 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 12 | 11.8 |
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): | 0 / 0 / 8.6 | 0 / 0 / 8.1 |
Emise CO2: | 197 | 185 |
Rozměry a hmotnosti
| ||
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): | 551 / 1248 | 509 / 1179 |
Objem nádrže (l): | 50 | 48 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1525 / 605 | 1767 / 418 |
![]() | ||
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
| ||
a) délka (mm): | 4450 | 4625 |
b) šířka (mm): | 1870 | 1815 |
c) výška (mm): | 1620 | 1730 |
d) rozvor (mm): | 2675 | 2670 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1590 | 1565 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1610 | 1570 |
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
| ||
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 850 / 1060 | 890 / 1140 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 620 / 860 | 650 / 900 |
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): | 990 | 1000 |
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): | 950 | 910 |
k) šířka vpředu (mm): | 1470 | 1505 |
l) šířka vzadu (mm): | 1460 | 1485 |
Délka sedáku vpředu (mm): | 450 | 500 |
Délka sedáku vzadu (mm): | 460 | 480 |
Výška opěradla vpředu (mm): | 620 | 610 |
Výška opěradla vzadu (mm): | 650 | 620 |
Místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano | Ano |