TEST SsangYong Korando 1.6 e-XDI (100 kW) AT AWD – Konkurence by se ho měla bát
SsangYong po návratu na český trh opět dokazuje, že dělá výborná auta. Korando nepochybně způsobí poprask.
Design, interiér
Nestává se tak často, aby na český trh oficiálně vstoupila nějaká nová automobilová značka a přitom letos jich bylo hned několik – Cupra, SsangYong nebo Tesla. Konkrétně SsangYong se ve skutečnosti na trh „jen“ vrátil – od posledního působení ale uběhlo hodně vody, nabídka se proměnila, a tak de facto SsangYong vstupuje na trh znovu – opět buduje dealerskou síť a hlavně povědomí o značce.
Dosavadní testy nabízených modelů (velké SUV Rexton, pick-up Musso Grand) ukázaly, že korejský výrobce má v boji o zákazníky hned několik silných zbraní. Jednak je zastoupen v populárním segmentu SUV, druhak láká na atraktivní ceny a především, jeho díla jsou nadmíru povedená. A to potvrzuje i zatím poslední novinka SsangYongu v prodeji, nová generace Koranda.
Model pojmenovaný SsangYong Korando známe už z předchozích působení značky na českém trhu. Korando z devadesátých let byl třídveřový offroad s ryze asijským designem, zatímco Korando představené v roce 2010 bylo už kompaktní SUV (tehdy spíše nazývané crossover), tedy stejně jako dnešní provedení, které se světu poprvé ukázalo na jarním autosalonu v Ženevě. Součástí historie značky je ale Korando ještě déle, úplně původně šlo v osmdesátých letech o licenční variantu Jeepu CJ-7. Ta se ale u nás nenabízela.
Design kráčí ve šlépějích sourozenců
Už dávno se ale SsangYong nemusí spoléhat na licenční výrobu auta cizí značky, nové, v pořadí tedy již čtvrté, Korando je tak svébytný kousek. Z designérského hlediska navazuje na velký Rexton nebo nedávno modernizované Tivoli, zvlášť s druhým jmenovaným sdílí obdobně tvarovanou příď, byť přímé porovnání bok po boku odhalí odlišný nárazník, jinou masku chladiče i jinak tvarované světlomety, které jsou u nejvyššího stupně výbavy diodové.
Vzájemnou podobu obě SUV nezapřou ani zboku, konkrétně prolisem zvýrazňujícím boky nad zadními koly. Nejvíce se tak tato dvojice liší zezadu, kde Korando vsadilo na asijský styl s mohutnou chromovanou linkou propojující koncová světla a jiný tvar pátých dveří.
Design je vždy subjektivní záležitost, za sebe však musím říct, že čistě z estetického hlediska se mi z tria SUV SsangYongu (Tivoli, Korando, Rexton) stále líbí to největší, tedy Rexton. Naroubování některých jeho designových nápadů na menší karoserii zkrátka z některých úhlů působí poněkud neforemně, ani chromovaná linka vzadu není podle mého gusta, byť chápu, že má za úkol opticky rozbíjet celek víka kufru.
Z hlediska velikosti se SsangYong Korando řadí do segmentu kompaktních SUV. S délkou 4.450 mm a rozvorem 2.675 mm tak odpovídá třeba Volkswagenu Tiguan (4.486 mm, 2.677 mm), v rámci nabídky korejské automobilky je druhým největším. Nad ním stojí pouze velký Rexton, pod ním pak Tivoli a jeho prodloužená varianta XLV.
SsangYong Korando – srovnání rozměrů s konkurencí | |||||
Model | SsangYong Korando | Kia Sportage | Mazda CX-5 | Opel Grandland X | VW Tiguan |
Délka (mm) | 4450 | 4485 | 4550 | 4477 | 4486 |
Šířka (mm) | 1870 | 1855 | 1840 | 1856 | 1839 |
Výška (mm) | 1620 | 1645 | 1680 | 1609 | 1673 |
Rozvor (mm) | 2675 | 2670 | 2700 | 2675 | 2677 |
Objem zavazadelníku (l) | 551 | 503/480/439* | 506 | 514 | 615 |
*Podle motoru |
Také interiér se inspiroval u velkého Rextonu, co se týče výběru materiálů a jejich zpracování. To znamená, že je Korando uvnitř až nečekaně luxusní, s nádechem prémie, rozhodně se v jeho kabině necítíte jak v obyčejném mainstreamovém autě. Tomu odpovídá rovněž výbava, zahrnující klidně vyhřívání předních i zadních sedadel, ventilování předních sedaček, bezdrátové nabíjení chytrého telefonu nebo vyhřívání volantu. Zaujme též originální ambientní osvětlení, které tvoří trojrozměrné plochy ve dveřích. Obrazovka multimediálního systému je však na dnešní poměry celkem nízko, místo našla až pod výdechy ventilace.
Co naopak obyčejné je, je ovládání, avšak v tom dobrém slova smyslu! SsangYong zkrátka razí cestu intuitivnosti a jednoduchého ovládání. Dotyková obrazovka od multimediálního systému tak sice nechybí (v dnešní době už ani nemůže), zároveň ji však doplňují tlačítka pro ovládání důležitých funkcí. Ta z infotainmentu s vrcholnou devítipalcovou obrazovkou jsou dotyková, po stranách displeje, pod ním jsou konvenční ovladače a vlevo od volantu tlačítka od bezpečnostních asistentů. Rychle se uvnitř zorientujete a během jízdy nehledáte všemožné dotykové plochy jako jinde. SsangYong za to chválíme a zároveň si zoufáme, že je takových aut dnes stále méně. Pro nás plusem je i chybějící stop-start systém u verze s pohonem všech kol – tenhle otravný prvek stejně vždycky ihned vypínáme.
To však neznamená, že by SsangYong nebyl moderní. V některých ohledech jde s davem a u vyšších stupňů výbavy má digitální přístrojový štít. Ten však zůstává přehledný a nepůsobí lacině, navíc si můžete vybrat různou grafiku (ať už konvenční kulaté budíky, nebo futuristické ukazatele), a tak si svůj oblíbený mód najde každý. Nutno ale podotknout, že přepínání v menu a v nastavení někdy trvá softwaru déle, než by se nám líbilo. Stejně tak navigace působí v konkurenčních autech moderněji.
Za volantem se sedí spíše výše, volant má ideální průměr a logicky rozmístěná tlačítka, na můj vkus má ale až příliš tenký věnec – u vozů asijských značek však nic neobvyklého. Prostoru je tu dostatek všemi směry, a to i na zadních sedadlech, u nichž lze nastavit sklon jejich opěradla. V dané velikostní kategorii opravdu není zvykem, abyste před koleny měli tolik místa.
V rámci kategorie je slušný také zavazadelník, poskytující objem 551 litrů (verze bez rezervy, s náhradním kolem poskytne korando 407 litrů) – třeba takový VW Tiguan je ale s 615 litry ještě o nějaký kus větší. V případě Koranda má 73 cm na délku, mezi podběhy 104 cm na šířku a v závislosti na poloze dvojitého dna 37 až 49 centimetrů pod roletku. Ta je látková stahovací, plusem je síť na upevnění zavazadel nebo háčky na nákupní tašky nebo možnost vytvořit z dvojitého dna přepážku dělící kufr na dvě části. Po sklopení zadních sedadel navíc nevznikne žádný schod.
Motor, jízdní vlastnosti
Za volantem naftového Koranda
Co se týče nabídky motorů, je v případě Koranda jednoduchá, zahrnuje pouze dva agregáty, jeden zážehový (1.5 e-XGI se 120 kW) a jeden vznětový (1.6 e-XDI se 100 kW). Ono to ale vlastně úplně stačí, protože oba jsou dostupné jak s manuálem, tak s automatem (šestikvalt od Aisinu za příplatek 38.900 Kč), navíc lze vybírat i mezi pohonem předních a všech kol (opět za příplatek 38.900 Kč, dostupný od druhého stupně Style).
V redakčním testu jsme týden zkoušeli naftovou variantu a musím říct, že po zkušenostech Martina s benzinem z mezinárodní jízdní prezentace musím doporučit právě turbodiesel.
Ne že by to byl nějaký zázračný motor, je to ale přesně ten agregát, který zastane poctivou práci, a v praxi si s ním hravě vystačíte. Jestliže patnáctistovku Martin hodnotil jako příliš línou, u šestnáctistovky je vše v pořádku. Trhač asfaltu to sice rozhodně není, v nízkých otáčkách má ale síly více než dostatek, zrychlování na dálnici je tak důstojné a naftové Korando hravě zvládá i nějaké to předjíždění.
Pravdou ale je, že by motor mohl být o něco tišší. V tomto případě ale musím podotknout, že jsme si testované Korando přebírali jen s pár desítkami kilometrů na kontě, věříme tak, že nezajetý kousek se časem uklidní. V tomto směru pak doufáme, že se sníží i spotřeba. S Korandem jsme totiž v průměru jezdili za osm až devět litrů, což nám vzhledem k naftě v nádrži přijde jako hodně – takové hodnoty bychom čekali spíše od benzinu. Opět se ale může stát, že zajetý motor bude holdovat palivu méně. Na druhou stranu už udávaná kombinovaná spotřeba (6,5 l/100 km) je vyšší, což naznačuje, že tohle král úspornosti zrovna nebude.
SsangYong Korando – srovnání testované varianty s konkurencí | |||||
Model | SsangYong Korando | Kia Sportage | Mazda CX-5 | Opel Grandland X | VW Tiguan |
Motor | 1.6 e-XDI | 1.6 CRDi | Skyactiv-D150 | 1.5 CDTI | 2.0 TDI |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x2 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1597 | 1598 | 2191 | 1499 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 100/4000 | 100/4000 | 110/4500 | 96/3750 | 110/ |
Točivý moment [N.m/min] | 324/1500-2500 | 320/2000-2250 | 380/1800-2600 | 300/1750 | 340/1750-3000 |
Převodovka | 6A | 7DS | 6A | 8A | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 181 | 180 | 196 | 192 | 200 |
Kombi. spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 4,7 | 4,4 | 5,4 | |
Základní cena [Kč] | 632.700 | 749.980 | 1.014.400 | 705.990 | 955.900 |
Primárně pohodář
Naopak takřka bez výhrad je to ke sladění s převodovkou. Při rozjezdu se sice musíte naučit pracovat s nohou na plynu, stává se, že Korando zběsile uhání vpřed a převodovka žene motor až do příliš vysokých otáček, když se ale naladíte na pohodovější notu, automat od Aisinu (už tu tedy není převodovka od Mercedesu jako v minulosti) se odvděčí plynulou a hladkou změnou převodu. To pak najednou o řazení ani nevíte.
Při ostřejším tempu ale převodovka znervózní, ostatně jako celé auto. Korando totiž při vyšší rychlosti dá okamžitě najevo, že se mu takové chování řidiče příliš nelíbí. Jíž zmíněná převodovka najednou moc neví, co dělat, řízení není tolik komunikativní, karoserie se začíná povážlivě naklánět a i pohon všech kol dá najevo, že je tu pro plynulé rozjezdy a ne pro nějaké dovádění – na mokru při prudkých rozjezdech si vůz klidně prohrábne předními koly, jak nestíhá připojit pohon zadní nápravy.
Korando ale nemá ambice být sportovcem, jakožto kompaktní SUV chce být hlavně pohodlným dostavníkem a přesně to zvládá perfektně. Od podvozku se sice občas ozve nějaká rána, vzhledem ale k tomu, že testovaný kousek obouval 19palcová kola, je to ještě v pořádku – čekali bychom to horší. Jinak ale nerovnosti Korando překonává s nečekaným přehledem. Na dálnici by ale vůz mohl být tišší, přece jen hranatá karoserie a vysoká příď udělá své – aerodynamický šum kolem karoserie je zkrátka slyšet.
Atraktivní cenovka
Cílové klientele hledající kompaktní SUV pro rodinu ale bude pohodový charakter sedět, zvlášť když na ni SsangYong cílí více než atraktivní cenovkou. Výhodou Koranda je, že i v nižších výbavách můžete dostat kombinaci turbodieselu s automatem a čtyřkolkou, což v rámci segmentu nebývá vždy obvyklé. Taková verze vyjde minimálně na 632.700 korun, což je v rámci dané kategorie skvělá nabídka. Vždyť i takový Opel Grandland X s 1.5 CDTI (96 kW) a automatem stojí přes sedm set tisíc, a to má přitom jen pohon předních kol.
Korando navíc ani není nějaké nedochůdče, co se výbavy týče. Už v základu dostanete tempomat, šest airbagů, multimediální systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou nebo dešťový a světelný senzor, tedy prvky, s nimiž si množství zákazníků vystačí.
Testovaný exemplář nabitý výbavou, čítající sedm airbagů, digitální přístrojový štít, vyhřívaný volant, kožené čalounění, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla a spoustu dalších prvků, pak stále přijde na relativně dostupných 824.000 korun, což je pořád skvělá nabídka.
Závěr
Závěr
Třída kompaktních SUV je opravdu nabitá, statistika Svazu dovozců automobilů počítá hned s 60 modely této kategorie, SsangYong ale jako vlastně nově příchozí má v rukávu silné zbraně, které mu mohou zaručit úspěch. Plusem Koranda jsou především atraktivní cena a také bohatá výbava, korejské SUV ale dokáže zaujmout také pohodlným podvozkem nebo až luxusním interiérem.
Někoho zaujme i tím, že je to vlastně obyčejné auto – není to žádný tablet na kolech s přemírou dotykových ploch uvnitř, ale normální automobil, který stále slouží primárně k tomu, aby se s ním jezdilo. Že to znamená přece jen zastaralý infotainment, bude zájemcům o takové auto pouze vyhovovat. Co jim však může vadit, je horší odhlučnění a poměrně žíznivý naftový motor.
Nevýhodou také zatím zůstává úzká prodejní síť – aktuálně u nás funguje pouhých pět oficiálních dealerů – tím byste se ale neměli nechat odradit. Kvality Koranda mluví samy za sebe, konkurence by s ním rozhodně měla počítat!
Nejlevnější verze modelu | 439.900 Kč (1.5 Turbo e-XGI/110 kW Eco) |
Základ s testovaným motorem | 632.700 Kč (1.6 e-XDI/100 kW Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 737.900 Kč (1.6 e-XDI/100 kW Premium) |
Testovaný vůz s výbavou | 824.000 Kč (1.6 e-XDI/100 kW Premium) |
Plusy
- Luxusně působící interiér
- Prostorná kabina
- Bohatá výbava
- Hladce řadící převodovka
Minusy
- Zastaralý infotainment
- Vyšší spotřeba
- Aerodynamický šum
- Pro někoho až příliš asijský design
