Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
36 Fotogalerie

TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI DSG – Milionář z Boleslavi

Druhá generace kombi Škoda Octavia Scout dostala výraznější design a motor z verze RS. Terénními schopnostmi a přepravní kapacitou si přitom nezadá s rodinnými SUV.

Verze Scout nedávno doplnila již tak rozsáhlou nabídku modelové řady Octavia. Druhá generace oplastovaného kombi opět těží z pohonu všech kol, větší světlé výšky a především úsporných motorů. K tomuto testu jsme vybrali silnější z dvojice nabízených naftových čtyřválců, díky kterému může mít i Škodovka do terénu podobné dynamické vlastnosti, jako verze RS TDI.

Nejdrsnější Škoda

Nebojím se říct, že v případě Scoutu se jedná o jednu z nejpovedenějších změn identity původního modelu. Zatímco přední a zadní část běžné Octavie vypadá trochu jednolitě a po roce a půl na českých silnicích už moc neohromí, Scout ohromuje neustále. Především vystouplý přední nárazník se velmi povedl, kontrastní stříbrné prvky vozu vysloveně sluší a černé lemy blatníků vás nenechají na pochybách, s kým máte tu čest.

Dokonce i bílá barva Scoutu náramně sluší a k mému překvapení se boky karoserie díky kolům zapuštěným do podběhů ani moc nešpiní (pokud si tedy cestu domů nezkrátíte přes rozmočené pole). Samotná kola jsou sedmnáctipalcová a jinou velikost Scoutu ani nepořídíte, z hlediska komfortu a průchodnosti terénem se však jedná o ideální volbu.

Vzhled auta je jedna věc, na ten se však v terénu příliš nehraje. Důležité prvky zastupuje světlá výška 171 milimetrů (o 31 mm více než u běžné verze), ochrana podvozku proti kamenům a především nájezdové úhly 16,7° vpředu a 13,8° vzadu. V podstatě rodinné kombi se tak schopnostmi v horších podmínkách vyrovná běžným SUV, navíc při zachování lepší agility na kvalitních silnicích díky nižší karoserii.

skoda octavia testy nizsistredniskoda octavia testy nizsistredni | acz 

Uvnitř skromné, leč znatelné změny

Vlivu designérů se Scout neubránil ani v interiéru. Na první pohled zaujme nové vnitřního obložení dveří a středové konzoly, vedle plakety Scout na volantu už ale žádnou divočinu nečekejte.

Síla samotné Octavie Combi však zůstala zachována – zavazadelník má základní objem 610 litrů, prostor pro posádku není omezen v podélném ani příčném směru a na místo nad hlavou si nebudou stěžovat ani dlouháni. Díky větší světlé výšce se navíc do Scoutu výborně nastupuje a také z něj vysedá.

RS do terénu

Škoda Octavia Scout je dostupná s trojicí pohonných jednotek, každá přitom standardně pohání všechna kola pomocí systému s mezinápravovou spojkou Haldex.

Pokud se zaměříme na výkon, základ tvoří vznětový dvoulitr se 110 kW, standardně spolupracující s manuální šestistupňovou převodovkou. Druhým stupněm je osmnáctistovka TSI (132 kW), kterou však pořídíte pouze s dvouspojkovým DSG, a na samém vrcholu stojí testovaná varianta 2.0 TDI se 135 kilowatty. Také zde je výběr převodovek omezen pouze na šestistupňový automat, ten si ale zamilujete navzdory drobnému cukání při popojíždění v režimu Eco, kdy skříň po odlehčení pedálu plynu sama vyřazuje do neutrálu.

Maximálního výkonu motor dosahuje v rozmezí 3500 – 4000 otáček za minutu, přibližně od 1800 min-1 však naplno zasahuje točivý moment 380 N.m a Scout začíná posádku tlačit do sedadel. Zrychlení působí přirozeně, skoro až lineárně, navíc za nevtíravého zvuku čtyřválce. Pro zachování co nejlepší dynamiky je dobré nechat řadit samotnou převodovku nebo udržovat otáčky na pomezí maxima výkonu. Za touto hranicí už motor citelněji uvadá.

Výhodou nejsilnějšího turbodieselu je jeho spotřeba i při využití maximálního výkonu. Jak jinak si totiž chcete vysvětlit dálniční přesuny s pouhými 6,3 l na 100 km? Motor při 130 km/h točí na šestý rychlostní stupeň jenom něco málo přes 2000 min-1 a na požádání je schopen rozvášnit všech 181 koní pouze s lehkou prodlevou kvůli podřazení. Jinak tomu není ani v kombinovaném cyklu, kdy si agregát bez problémů vystačí s 5,5 litru, a při popojíždění ve městě se neopováží zvýšit apetit o více než dva litry.

skoda octavia testy nizsistredniskoda octavia testy nizsistredni | acz 

Nenechte se ale zmást – nejsilnější turbodiesel v nabídce není vyhrazen pouze Octavii Scout. Škoda jej ve stejné konfiguraci (tedy s automatickou převodovkou a pohonem všech kol) nabízí také pro standardní kombi, které ve výbavě Ambition pořídíte od 690.900 Kč. V podstatě se tak jedná o stejné auto, pouze bez kontrastních plastů, ochrany podvozku a zmíněných dekorů v interiéru.

V souvislosti s točivým momentem musela projít úpravami také samotná převodovka. Ta je stejně jako u slabších variant 2.0 TDI vybavena dvojicí spojek v olejové lázni, primárně však byla určena pouze pro přenos do 350 N.m. Šestistupňové DSG Octavie Scout proto dostalo mechanicky zesílenou skříň (objevilo se již u Octavie RS TDI), která je schopna odolat nárůstu o 30 newtonmetrů. Nicméně označení DQ350 zůstalo zachováno.

Nejlepší Octavia?

Předem je třeba si položit otázku, po čem čeští zákazníci nejvíce prahnout? V první řadě je to velký vnitřní prostor, následovaný nízkou spotřebou, vysokým výkonem a odolným podvozkem. Tohle všechno testovaná Octavia Scout má, pro obvyklé použití chalupářů je tedy dokonale univerzální.

Všechno přitom začíná na zpevněném povrchu, kde je podvozek přirozeně komfortní a s nástrahami se pocitově lépe vyrovnává než dříve testovaná verze s osmnáctistovkou TSI. Jistě, větší světlá výška a padesátiprocentní profil pneumatik mají za následek výraznější náklony karoserie v zatáčkách, automobil však svorně drží stopu, nepůsobí odtažitě a díky pohonu všech kol není třeba se obávat ani kluzkého povrchu.

Možnost volby jízdního profilu (tlačítkem u voliče převodovky) za příplatek 2.500 Kč je na zvážení. V režimu Eco sice oceníte vyřazování převodovky do neutrálu, DSG se však stále snaží udržovat co nejnižší otáčky (volí co nejvyšší stupně) a především v kopcovitém terénu dokáže narušovat plynulost jízdy častým přeřazováním. Mód Sport v praxi také moc nevyužijete, protože Octavia Scout na řezání zatáček prostě není. Zlatá střední cesta je z hlediska běžného použití správnou volbou.

skoda octavia testy nizsistredniskoda octavia testy nizsistredni | acz 

Jiné je to ale v terénu. Octavia Scout totiž nedostala režim Off-road, který by pomáhal se sjížděním kopců nebo měnil charakter automatické převodovky (u Škody Yeti tak nahrazuje redukci). Tady už se Sport hodí především proto, že „jedničku“ udržuje až k omezovači, je ale třeba velmi citlivě zacházet s pedálem plynu. Výhodou je také možnost úplného vypnutí protiprokluzového a omezení činnosti stabilizačního systému. Takto nastavený vůz se pak po kopcích a polích pohybuje hbitě jako kamzík, dokonce i na hodně rozbitých silnicích podvozek výborně filtruje nerovnosti a do karoserie tu a tam přenese rázy pouze při náhlém odlehčení kol. Robustní konstrukce náprav a karoserie navíc snese i hrubší zacházení bez výraznějších známek kroucení.

Scout za milion

Možná vám to bude připadat bláznivé, ale druhou generaci Škody Octavie Scout považuji za jeden z nejlepších počinů mladoboleslavské automobilky za poslední roky. Mimořádně pohodlný podvozek testované verze snese i drsnější zacházení, pohon všech kol se systémem Haldex páté generace podrží na silnici i mimo ni a souznění nejsilnějšího turbodieselu s automatickou převodovkou si jednoduše zamilujete.

Jistě, mouchy se najdou – třeba cukání převodovky při popojíždění v režimu Eco a někomu by mohla vadit absence kombinace motoru s manuální převodovkou. Diskutabilní je také pořizovací cena. Nutno ale podotknout, že již v základu dostanete velmi rozsáhlou výbavu, pohon všech kol a zmíněný šestistupňový automat. Přesto se nejedná o nejdražší Octavii v nabídce, tou je totiž kombi se stejným hnacím řetězcem a výbavou Laurin & Klement za 817.900 korun.

Video placeholder
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI DSG – Milionář z Boleslavi • auto.cz

Nejlevnější verze modelu364.900 Kč (1.2 TSI/63 kW, Active)
Základ s testovaným motorem734.900 Kč (2.0 TDI DSG/135 kW, Scout)
Testovaný vůz s výbavou1.038.800 Kč (2.0 TDI DSG/135 kW, Scout)

Plusy

  • Mimořádně pohodlný podvozek
  • Atraktivní designové změny
  • Bohatý vnitřní prostor
  • Nízká spotřeba paliva
  • Terénní schopnost a ochrana podvozku
  • Kultivovaný projev motoru

Minusy

  • Absence silnějšího TDI s manuálem
  • Cukání převodovky v režimu Eco
  • Poněkud vyšší základní cena

Foto: Petr Homolka