TEST Škoda Octavia Combi LPG 1,6 MPI – Dvě paliva, dvě nádrže
Když je pod kapotou Octavie Combi kultovní té-dé-íčko, stává se z mladoboleslavského vozu sen a ideál mnoha českých zájemců. Ale co když pohonná jednotka spaluje LPG? Je to ekonomičtější volba než naftová modla? Vyplatí se investice do stále ještě mírně netradičního druhu paliva?
Navzdory dlouhému seznamu trofejí a prodejních úspěchů se vývoj Octavie nezastavil. Škoda se snaží zaujmout zákazníky, kteří myslí v první řadě na finance a nabízí jím zajímavou alternativu. V dnešním testu se zaměříme na “benzinový motor“ spalující LPG a chování vozu poháněného tímto palivem. Stejně tak zkusíme naťuknout i ekonomickou stránku případné koupě.
Starý známý v letech
Pokud uvažujete o koupi Octavie poháněné alternativním palivem LPG (z angličtiny Liquefied Petroleum Gas, nebo-li zkapalněný ropný plyn, který je tvořen směsí plynů propanu a butanu a menším množstvím vyšších uhlovodíků), máte jedinou možnost – v nabídce musíte zaškrtnout motor 1,6 MPI o výkonu 75 kW ve spojení s pětistupňovou mechanickou převodovkou.
Zážehový osmiventilový čtyřválec, uložený vpředu napříč a splňující emisní normu Euro 4, není třeba dlouze představovat. Není to žádná novinka, ale léty prověřený agregát jednoduché konstrukce. Ale i přesto (nebo právě proto) jej můžeme nalézt v celé řadě koncernových vozů.
Výkon graduje už při 5600 min-1 hodnotou 75 kW a největší točivý moment 148 Nm dostanete na výstupním hříděli motoru při 3800 min-1. Škoda Octavia Combi s ním zrychlí na stovku za 12,9 sekundy a dosáhne maximálně na 188 km/h – to vše při provozu na Natural 95.
V režimu provozu na LPG se situace mírně mění: motor poskytuje o tři kilowaty méně (72 kW při 5600 min-1), točivý moment klesá na 144 Nm při 3800 min-1 a horší jsou i hodnoty maximální rychlosti a zrychlení – 184 km/h resp. 13,1 sekundy.
Jaká je praxe?
Žlutá vás prozradí
Testovaná Octavia Combi byla oděna do červené barvy Corrida, která je dodávána bez příplatku, ale vozu mimořádně sluší. A to, že agregát pod kapotou spaluje LPG, zvenku na první pohled nepoznáte. Ti pozornější si všimnou žluté kruhové nálepky LPG v pravém horním rohu zadních dveří. A úplně ti nejpozornější zaznamenají ještě jeden malý detail – zelené písmenko I v označení motorizace MPI na víku kufru.
Vevnitř je situace obdobná, jediný rozdíl proti benzinové variantě znamená přepínač se signalizací systému LPG, umístěný na středovém tunelu za řadicí pákou. Samotný přepínač je vpravo dole doplněn modrou diodou signalizace zapnutí provozu na LPG. Vpravo nahoře je signálka provozu na benzin resp. vypnutí pohonu na LPG, která svítí žlutě. V levé části se nachází signalizace pěti úrovní naplnění nádrže LPG, čtyři svítí modře a nejnižší – výstražná – vás upozorní na docházející “plyn“ červenou barvou.
Stejně tak se budete moci radovat z nepoškozeného zadního nárazníku, který vám nebude ošklivit tankovací otvor, jako tomu bývá u individuálních přestaveb. Tankovací otvor pro LPG je totiž schován pod standardním krytem tankovacího otvoru pro benzin. Stačí našroubovat plnící nástavec a čerpání čtyřiceti čtyř litrů kapalného LPG může začít.
Teorie před jízdou
Počáteční stav je pevně dán – startuje se vždy na benzin. Pokud jste vozidlo odstavili při pohonu na plyn nebo ručně zapnete pohon LPG, tak dochází po splnění podmínek k neznatelnému přepnutí pohonného média. Z prostoru plynové nádrže se ozve tlumené cvaknutí a do motoru již proudí LPG. Přepnutí je opravdu neznatelné a i když budete přepínat tam a zpět, tak si toho téměř nevšimnete.
Ony požadované podmínky jsou: požadavek na provoz na plyn, dostatek LPG v nádrži, teplota chladicí kapaliny větší než 30 °C a otáčky motoru větší než 1200 min-1.
Proti třípísmenovému dieselovému snu mnoha českých řidičů si ihned po nastartování na stránku výhod připíšete velkými písmeny první zápis – v kabině je ticho a nikde nic nevibruje. Stejně tak lineární příliv síly od atmosférického motoru k předním kolům je podle nás velké plus, někomu však typický “zátah odspodu“ může scházet. Ticho uvnitř přetrvává i při jízdě v nízkých otáčkách, ve středních už o motoru pochopitelně víte, ale nijak si na to stěžovat nebudete.
Ve vysokých patrech otáčkoměru motor již hlučí opravdu dost, ale ruku na srdce – kdo bude tento osmiventilový agregát “honit“ nad metou pěti tisíc otáček? Nehledě na to, že se motoru tak vysoko ani moc nechce. Takže z hlediska kultivovanosti a hluku v běžném provozu dáváme rozhodně palec nahoru.
A zase ta spotřeba
Při jízdě dopolední Prahou jsme se v benzinovém režimu pohybovali za více než 10 litrů Naturalu na 100 km. A nejinak tomu bylo i při spalování LPG, spotřeba se však od benzinového cyklu nijak diametrálně nelišila. Zaznamenatelný rozdíl se objevil při pohybu na opačném konci rychlostního spektra – na dálnici jsme při dodržování limitů naměřili spotřebu benzinu 9,4 l/100 km, při jízdě na LPG se spotřeba vyšplhala o 1,1 litru výše.
Při zpomalení na úroveň 100 km/h se spotřeba při spalování benzinu ustálila na hodnotě 6,9 l/100 km, po přepnutí na LPG jsme na stejném úseku naměřili 8,3 l/100 km. Orientačně odečtené hodnoty jsou v následující tabulce.
Spotřeba paliva benzin vs. LPG | ||||
Rychlost jízdy | otáčky na 5.r.s. [min-1] | spotřeba benzinu [l/100 km] | spotřeba LPG [l/100 km] | |
100 km/h | 3200 | 6,9 | 8,3 | |
130 km/h | 4200 | 9,4 | 10,5 |
Pokud se budete při provozu na LPG trochu snažit o ekonomickou jízdu, odvděčí se vám Octavia spotřebou okolo 8,0 l/100 km. Při snaze o co nejnižší spotřebu jsme se dostali na 7,2 l/100 km. Možná že o desetinku nebo dvě bychom výsledek ještě dokázali vylepšit, ale “pod sedm“ to určitě nejde.
Pokud se ptáte na rozdíl v chování automobilu při provozu na dvě různá paliva, není v podstatě co popisovat. Pokud bychom zakryli přístroje podle nichž by šlo poznat aktuálně spalovanou pohonnou látku, pouze malé procento řidičů by poznalo, zda jde o plyn nebo benzin. Agregát je sice při provozu na benzin lehce živější a jde lépe za plynem, ale rozdíl není nikterak markantní a poznají jej pouze zkušení uživatelé. Přestavba je opravdu profesionální, pryč jsou doby, kdy vozy po přepnutí na plyn “umřely“.
LPG versus TDI
Nebudeme přihlížet k cenám povinného ručení ani k nákladům na případný servis a budeme počítat jen rámcově. Při průměrné spotřebě 9,0 l/100 km a ceně jednoho litru LPG asi 15 Kč vás vyjde jeden ujetý kilometr na 1,35 Kč. U naftové Octavie 1,9 TDI budeme brát v potaz spotřebu 6,0 l/100 km a průměrnou cenu nafty 29 Kč/litr, ujetý kilometr vás tedy vyjde na 1,74 Kč. V předmětu “ekonomika provozu“ tedy jednoznačně vítězí plynový vůz.
Testovaný vůz měl příplatková skla Sun Safe Glass – dvojice skel je spojena bezpečnostní fólií (spolu s elektrickým ovládáním předních i zadních oken + 30.200,- Kč). Když pomineme fakt, že se okna při rozbití nevysypou a mají i tepelné izolační vlastnosti, tak navíc nádherně izolují hluk zvenku. Ani při dálničním limitu vás zvenku nic neruší, aerodynamický šum vnímáte pouze lehce a se spolucestujícími můžete komunikovat bez jakéhokoliv zvyšování hlasu – vřele doporučujeme. A snad právě proto, že jste od okolí tak dobře odizolováni, více vnímáte ruch od podběhů a hučení zimních pneumatik – za uši vás přímo tahá dunění při přejezdech příčných spár na naší nedokonalé dálniční tepně.
Při jízdě v noci jsme zaznamenali jedno malé negativum – LED diody ukazující stav LPG v nádrži dost výrazně svítí a i když jsou umístěny mimo zorné pole řidiče, tak dost “tahají“ za oči. Méně jasu nebo dvoustupňové nastavení intenzity by v tomto případě bylo vhodnější.
Ekonomika na závěr
Škoda Octavia poháněná LPG bude triumfovat ve městě a na okresních silnicích, kde je její dynamika pro běžného řidiče celkem dostačující. Na dálnici s naloženým vozem samozřejmě k těm rychlejším patřit nebudete, ale pro přesun na dovolenou jednou či dvakrát ročně to bude taktéž stačit. Palubní počítač sice neukazuje tak impozantně nízká čísla spotřeby jako u dieselových motorizací, ale pokud si spočítáte “za kolik“ budete reálně jezdit, objeví se na vaší tváři spokojený úsměv.
Za Octavii Combi LPG budete muset proti benzinové 1,6 MPI připlatit 36 000,- Kč. Ujetý kilometr vás u této varianty vyjde (viz výše) na 1,35 Kč. U benzinové varianty vás při průměrné spotřebě 7,5 l/100 km (za kterou jsme jezdili) a ceně jednoho litru Naturalu 95 cca 31 Kč vyjde ujetý kilometr na 2,30 Kč. Vynaložený příplatek se vám tedy vrátí po ujetí přibližně 38 tisíc kilometrů. Rozhodnutí je již pouze na vás…
První cena vozu | 392.900,-Kč (Classic 1,4 MPI 59 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 427.900,-Kč (Classic 1,6 MPI 75 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 519.900,-Kč (Ambiente 1,6 MPI LPG 75 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 611.000,-Kč (Ambiente 1,6 MPI LPG 75 kW) |
Plusy:
- Přestavba přímo od automobilky se všemi kvalitativními standardy a zárukami
- Plnohodnotný objem zavazadlového prostoru 580 litrů
- Neznatelné přepínání mezi jednotlivými pohonnými látkami
- Nízká cena LPG resp. nízká cena za ujetý kilometr
- Rozumný příplatek za přestavbu
- Velký dojezd (benzin + LPG)
Mínusy:
- Ve voze nelze mít rezervní kolo
- Nižší dojezd při provozu na LPG
- Menší hustota čerpacích stanic LPG
- Horší dynamika