TEST Škoda Octavia Combi 1.2 TSI vs. Peugeot 308 SW 1.2 PureTech
Poznat francouzskou kuchyni patří ke vzdělání, ale mnoho z nás se tak rádo vrací k domácí jistotě. Potvrdí to i test rodinných kombíků?
Zatímco čerstvými plodinami od domácích pěstitelů můžeme svoji kuchyni zásobit díky farmářským trhům, francouzské zboží se k nám stále častěji dostává jen v podobě konzerv z diskontních řetězců jako Lidl, Penny Market, Renault a Citroën.
Tam někde míval posledních několik let svoje regály i Peugeot. Teď nově sází na expresní dodávky čerstvých dobrot rychlým a prostorným kombi 308 SW. Podaří se zaujmout usedlé české zákazníky?
DOJEM
Co si dáte?
První setkání s francouzskou specialitou nezačíná dobře: uvnitř mohou vonět čerstvé žloutky a smetana, ale v tak nezajímavém balení je snadno přehlédnete. Designéři ohoblovali tvary až na samou dřeň účelu, okrasné prvky vypadají jako nalepené na povrchu a nepůsobí nijak originálně. Příď a záď alespoň naplňují fenomén nudné elegance, ale zavalitým bokům nad autobusově dlouhým rozvorem není pomoci. Karoserie na pohled ničím neurazí, vypadá jednolitě a dojem neruší žádné nedotažené detaily, ale to je na náš vkus trochu málo.
Řízná selka Octavia veze na trh pytel mouky, vejce i švestky a tváří se přísně. V ostře řezaných rysech se zračí česká schopnost s ničím se dlouho nemazat a nějak si poradit. Jenže pod tím vším dýchá cosi hlubšího. Už Jan Neruda o domácí šampionce prorocky napsal: trochu trpká zdá se, však kvete po svém v osobité kráse. Proporce karoserie jsou dokonale vyvážené, skromné zkrášlující motivy na sebe plynule a logicky navazují, nikde není hluché místo. Octavia mluví jasnou, třeba trochu jadrnou řečí a tím si nás získává.
I účelnost pohladí
Po rozbalení a nahlédnutí dovnitř se věci mění jen částečně. Peugeot se po francouzském zvyku snaží budovat eleganci roztodivnostmi bez účelu. Štíhlé, dvouposchoďově uspořádané palubní desce nechybí kouzlo. Zajímavě nepravidelné tvary, hlavní přístroje vysunuté do jakési půdní vestavby nebo stříbřitý rámeček ve střední části navozují noblesní dojem. Plastová boule pod ním ale nadšení chladí, stejně jako ponuře působící materiál obklopující posádku zepředu i ze stran.
Octavia pracuje s jednoduššími tvary, výsledek přesto působí útulněji. Tajemství vysvětlují příjemnější materiály i vzdušná hojnost prostoru. Palubní deska ani sloupky nás neobjímají tak těsně, a přestože atmosféru našeho vozu prosvětluje volitelné světlé čalounění, volnost v oblasti kolen je jasnou výhodou.
Pořizovací náklady | Renault Mégane Grandtour 1.6 16V/81 kW (etalon) | Peugeot 308 SW 1.2 PureTech/96 kW | Škoda Octavia Combi 1.2 TSI/77 kW |
Základní cena | 294 900 Kč* (Authentique) | 441 500 Kč* (Active) | 392 900 Kč (Active) |
Cena verze Světa motorů | 303 000 Kč* (Authentique + rádio) | 441 500 Kč* (Active) | 408 400 Kč (Active + klimatizace a dálkový centrál) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Rádio/USB/Bluetooth | 8100 Kč | Ano/Ano/Ano | Ano/Ano/3500 Kč |
Dálkové centrální zamykání | Ano | Ano | 4000 Kč |
Airbagy hlavové/kolenní řidiče | Ano/Ne | Ano/Ne | Ano/Ano |
Klimatizace manuál./aut. | Ano/Ne | Ne/Ano | 11 500 Kč/Ne |
Elektrické ovlád. zadních oken | Ne | Ano | 5000 Kč |
Parkovací senzory vzadu | Ne | 7000 Kč | 9200 Kč |
Kola z lehkých slitin | Ne | Ano | 17 000 Kč |
Metalíza | 14 200 Kč | 14 400 Kč | 13 900 Kč |
Palubní počítač | Ano | Ano | 3500 Kč |
Tempomat | Ano | Ano | 11 000 Kč |
Rezerva | 2000 Kč | dojezdová | 1600 Kč |
6° převodovka/Stop-Start | Ano/ne | Ano/Ano | 5000 Kč |
Porovnání cen | 303 000 Kč (100 %) | 441 500 Kč (o 45,7 % horší) | 408 400 Kč (o 34,8 % horší) |
POŘADÍ | 2. | 1. | |
1) akční cena |
PROSTOR A POHODLÍ
Tam se toho vejde
Škoda Octavia je vyhlášeným přepravníkem pro převoz ingrediencí všeho druhu v téměř neomezeném množství. Po otevření kufru je jasné, že se nezalekne ani vrcholu sezony, kdy se – jak zpívá klasik – v celé aleji švestky jen válejí. Takový náklad nevybíráme náhodou: právě švestkami lze ideálně vyplnit celých 610 litrů prostoru, tedy včetně 22 l prohlubně pro rezervní kolo. Škoda, my bychom těch 1600 Kč za jistotu dojetí do cíle určitě připlatili. I pak by nám ale zbylo velmi slušných 588 litrů. Ostatně při pálení slivovice bychom takový deficit suroviny ani nepostřehli.
Ke cti peugeotu budiž řečeno, že u něj slibovaných 610 l platí vždy – rezerva je v základní výbavě. Zadní opěradla se proto skládají do roviny i bez vložené podlážky. Kritiku zaslouží nízký vstup: rozdíl 14 cm může rozhodnout o naložení či nenaložení neskladných předmětů, například částí destilačního přístroje. Ani octavia ale není bez chyby, když nehraje fér s objemem vázaným na přítomnost rezervy, a tak necháváme oběma vozům za jejich 610 litrů výtečnou.
Všichni sedí, ale jak?
Jak se při zásobovací akci bude dařit nám v kabině? To záleží nejen na typu vozidla, ale i na tom, jestli na nás vyjde místo vpředu, nebo vzadu.
Řidiče octavia přímo hýčká. Sedadlo dobře drží stehna i ramena, rozsah seřízení volantu v obou osách přesahuje běžné potřeby, výhled do stran i dozadu je vynikající. Vzadu se ale hraje plichta: spousta místa na kolena, zato sedák nízký a sezení nepohodlné.
Peugeot 308 SW jezdí na velkorysém rozvoru 2730 mm, což je tak na půli cesty mezi passatem a superbem. Znamená to srovnatelný blahobyt pro cestující vzadu? Nikoli, velkou většinu prodloužené podlahy spolkl kufr. Pasažérovi střední postavy zbývá na kolena slušných 19 centimetrů, ale umístění sedáku je stejně přízemní. Na rozdíl od škodovky tady navíc nemáme kam zastrčit chodidla a vzpřímená hlava se dotýká rolety střešního okna. Kratičký dosah hlavové opěrky pak jasně dokazuje, že zadní sedadla jsou míněna hlavně pro děti.
Pilotovi dálkového letu se žije lépe, ne však dokonale. Sedák má tabulkově vzato správnou délku, ale zaoblené čalounění oporu stehen šidí. Podobně tvarované opěradlo končí nejlepší práci pod lopatkami. Zasunutý pod vysokou palubní desku se řidič ocitá blíž u čelního skla, což omezuje výhled přes sloupky i kolem zrcátka. Ne že by se s tím nedalo žít, na pendlování do Francie bychom však volili škodovku.
Údaje o testovaných vozidlech | Peugeot 308 SW | Škoda Octavia Combi |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 161/19 | 165/21 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 90-99/92, 0-5/1* | 92-100/97, 6-12/9 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 131/129, 148/144 | 131/129, 147/146 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 53 x 51/ 45 x 41 | 49 x 41 / 45 x 44 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 63 x 53 | 60 x 46 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 72 x 102 | 86 x 103 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 59/188 | 62/189 |
* platí pro vůz s panoramatickým střešním oknem |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Tříválcová raketa
V čem má třistaosmička bezesporu navrch, je výkon motoru. Ve spojení se skromným objemem jsou parametry 96 kW a 230 N.m téměř neuvěřitelné. Hurónské zrychlení na dálnici i suverénní tah do dlouhých kopců nás ale přesvědčují, že tady to páni konstruktéři nešidili. Octavia s točivým momentem 175 N.m působí vybledleji, což potvrzují i značné rozdíly naměřené v pružném zrychlení. Přitom právě peugeot vykázal nižší kombinovanou spotřebu – teorie sníženého tření a lehčích vnitřností zřejmě nelže. Je však třeba dodat, že 308 standardně obouvá úsporné pneumatiky skromného rozměru 205/55 R 16, zatímco octavia přijela na sportovních sedmnáctkách ráže 225 mm.
Otázkou dne je samozřejmě kultura chodu. Ano, na tříválcové poměry je Peugeot PureTech výborný, zejména když překoná drnčivou hranici 1500 ot./min. Bezprostřední srovnání s uhlazenou octavií ale ukazuje, že úplné rovnosti obě koncepce nikdy nedosáhnou. Po městě je hladce nastupující čtyřválec rozhodně příjemnějším společníkem, plynulejší rozvoj síly navíc nenutí k tak častému podřazování.
JÍZDA
Co jsem to chtěl?
S postupujícím soubojem se nám česká literární klasika začíná vybavovat i za volantem peugeotu, konkrétně Ztížená možnost soustředění od Václava Havla. Ať chceme během jízdy v nastavení vozidla cokoli upravit, musíme se podřídit zdlouhavému dohadování s centrální obrazovkou. Rádio, navigace, klimatizace – každý krok znamená skákat z menu do menu, trefovat ne zrovna citlivě reagující displej a nechat jízdu jízdou. Nepotěší ani krasodušně symetrické hlavní přístroje před volantem. Ne každý na ně pořádně vidí, obrácený otáčkoměr vyvolává zmatek a čísla jsou na takovou vzdálenost příliš malá. Peugeot je všechno, jen ne intuitivní. Když po několika hodinách jízdy přichází únava, začínáme mít strach, abychom dezerty nepřivezli rozplácnuté na čelním skle.
Octavia nechává řidiče řídit – logicky rozmístěné a přesně reagující ovladače brzy nacházíme skoro poslepu, displej navigace odpovídá na povely bleskově a ovládání žádá za jízdy minimum pozornosti. Tak to má být.
Údaje o testovaných vozidlech | Peugeot 308 SW 1.2 PureTech | Škoda Octavia Combi 1.2 TSI |
Motor, počet válců, ventilový rozvod | přeplňovaný zážehový, 3, DOHC | přeplňovaný zážehový, 4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 1197 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 96/5500 | 77/4500-5500 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 230/1750 | 175/1400-4000 |
Převodovka | 6° manuální | 5° manuální (za příplatek 6°) |
Délka x šířka x výška (mm) | 4585 x 1804 x 1470 | 4659 x 1814 x 1465 |
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2730, 1559/1553 | 2686, 1549/1520 |
Pneumatiky standardní (testované) | 205/55 R 16 | 225/45 R 17 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1420/495 | 1247*/645 |
Objem zavazadelníku (l) | 610/1660 | 610/1740** |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 53/1128 | 50/980 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 205 | 193 |
Emise CO2 (g/km) | 109 | 117* |
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS; 6. RS (80-120 km/h) (s) | 7,4/11,3/13,7 | 9,2/14,8/17,9 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2750 | 2750 |
Skutečna rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 47/86/125 | 46/84/124 |
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,3 | 6,8 |
Česká přímost
Totéž lze ostatně říct o rozdílu v ovládání vozu jako celku. Řízení škodovky je přesné, utažené a pocitově ostré, pedály reagují spojitě a citlivě. Také řazení chodí v jasně vymezených drahách – i když, rýpněme si, u předchůdkyně byly vůle ještě menší.
Řadicí páka třistaosmičky zaujme hlavicí s rozšafně plochým kloboukem, která moc nepadne do ruky, a samotný chod připomíná procházku po širokých cestách parku ve Versailles. Lehké a rychlé řízení vyhovuje při pohodové jízdě a manévrování po městě. Spěch a stres ale ukážou druhou stranu věci: komfortně měkká uložení přední nápravy se pod zátěží vlní, přesnost se vytrácí, což v kombinaci s miniaturním volantem působí nervózně. Velkou oporu nenacházíme ani v houbovitém pedálu brzd s dlouhým mrtvým krokem.
Měkčí není pohodlnější
Peugeot 308 SW jsme poprvé testovali s dvoulitrovým turbodieselem a nestačili žasnout, jak harmonicky dokázal podvozek kočírovat pohyby těžké přídě. Na lehký tříválec jsme se těšili o to víc, ale očekávání se naplnilo jen částečně. Po hladkých silnicích pluje kombi důstojně, na menších hrbolech a spárách pérování projevuje přesvědčivou poddajnost. Hrubší nerovnosti se ale do kabiny přenášejí o poznání drsněji, trefit kanál v zatáčce znamená uskočit o půl metru do strany. Sladění tlumičů a pružin zde zjevně nebyla věnována tak detailní pozornost, což je rozhodně škoda. Asi jako když se crème brûlée ocitne ve slevovém regálu kvůli popraskané karamelové krustě.
Octavii jsme za komfort odpružení kritizovali velmi tvrdě, ostatně stejně jako novináři z dalších zemí. A pánové v Boleslavi zaslouží respekt za to, že
nás vyslechli. Ano, stále jde o sportovně tuhé auto, ale přepracované zavěšení v karoserii kombi funguje, jak má. Při ostré jízdě podrží, na výletě nekazí pohodu, a co hlavně – vajíčka dojedou na trh celá.
ZÁVĚR
Česká klasika zvítězila, a nebylo to jen kvůli švestkám. Octavia přesvědčila vyvážeností: využitelností prostoru, snadným ovládáním, bezpečnými
jízdními vlastnostmi, harmonickým chováním na horší silnici i kultivovaností motoru. Peugeot má navrch ve výkonu motoru a spotřebě paliva, ztrácí ale kvalitou zpracování, nedomyšlenými detaily v ovládání, které se obracejí proti uživateli, a nedoladěným podvozkem.
Pořadí | 1. Škoda Octavia Combi 1.2 TSI | 2. Peugeot 308 SW 1.2 PureTech |
Plusy | Velikost a variabilita kufru | Velikost a variabilita kufru |
Kultivovaný motor | Výkon a spotřeba motoru | |
Snadné a přehledné ovládání | Komfortně poddajné odpružení | |
Vynikající výhled řidiče | ||
Minusy | Tužší odpružení | Zmatené ovládání palubních funkcí |
Nepohodlná zadní sedadla | Sedadla se slabší oporou | |
Uskakování na velkých nerovnostech | ||
Průměr celkem | 1,32 | 1,51 |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech | Škoda Octavia Combi 1.2 TSI | |
DOJEM | ||
Design | 1,75 | 1,25 |
Dílenské zpracování | 1,75 | 1,25 |
Průměr | 1,75 | 1,25 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,75 | 1,00 |
Sedadla | 1,75 | 1,50 |
Zavazadelník a variabilita | 1,00 | 1,00 |
Ovládací prvky | 2,50 | 1,25 |
Průměr | 1,75 | 1,19 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,00 | 1,00 |
Pružnost | 1,00 | 2,00 |
Spotřeba | 1,00 | 1,25 |
Průměr | 1,00 | 1,42 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,75 | 1,25 |
Řízení | 1,50 | 1,25 |
Brzdy | 1,50 | 1,25 |
Ovladatelnost | 1,50 | 1,25 |
Jízdní komfort | 1,50 | 2,00 |
Průměr | 1,55 | 1,40 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,51 | 1,32 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším kombi nižší střední třídy s požadovanou výbavou a zážehovým motorem odpovídajícím testované dvojici (výkon v rozpětí 70-100 kW) je Renault Mégane Grandtour 1.6 16V/81 kW Authentique doplněný o rádio za 8100 Kč. Za výslednou cenu 303 000 Kč tedy dostává jedničku, stejně jako auta s cenou do 318 150 korun. Za cenu od 318 151 do 333 300 korun udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.