TEST Škoda Karoq 1.0 TSI 81 kW Style – Tentokrát o tříválci
Omlazenou Škodu Karoq jsme už testovali ve verzích 1.5 TSI DSG a 2.0 TDI DSG 4x4. Tentokrát se podíváme na základní motorizaci.
Design, interiér
Tu představuje zážehový tříválec o objemu 999 kubických centimetrů, poskytující maximální výkon 81 kW a nejvyšší točivý moment 200 Nm. K mání je výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Omezený je také výběr výbav, a to na Ambition a Style. K nám dorazilo dražší provedení Style, které s litrovým motorem začíná na částce 663.900 Kč a nabízí vcelku bohatou výbavu. Ale ještě než vám ji přiblížím, připomeňme si, co facelift provedl s designem.
Modernizovaný Karoq poznáte především podle výraznější masky a upravených světlometů. Lampy vpředu i vzadu mají trochu jiný tvar, navíc jsou ve všech verzích LEDkové. Škoda se dále zaměřila na aerodynamiku, auto dostalo aktivní lamely ve spodním otvoru nárazníku, prodloužený střešní spoiler s finlety po stranách (od verze Style) či kryty podvozku a palivové nádrže. Nechybějí ani odnímatelné aerodynamické kryty kol – dostanete je k ráfkům od linie Style.

Takhle by to šlo!
A teď k té výbavě… Provedení Style zahrnuje například bezklíčový přístup a startování, vyhřívaná přední sedadla, zadní parkovací senzory, 12V zásuvku, deštník ve dveřích řidiče, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaný volant, ostřikovače předních světlometů, výškově nastavitelná přední sedadla s bederními opěrkami, infotainment Bolero s 8" obrazovkou či bezdrátový SmartLink.
Zajímavě zní položka jménem „virtuální kokpit mini“. Jde o digitální přístrojový panel s 8palcovou úhlopříčkou, který nahradil analogové budíky, a to i v základní verzi Ambition. Testované auto však bylo vybaveno příplatkovým 10palcovým panelem.
Ten nabízí poměrně bohaté možnosti přizpůsobení vzhledu (kromě pěti režimů zobrazení si lze totiž pohrát také s obsahem a informacemi, které ukazuje) a potěší skvělou čitelností. Stejně jako u ostatních modelů mladoboleslavské značky však musíte počítat s pomalejšími reakcemi na pokyny od ovladačů na volantu. Chce to tedy trochu trpělivost – použít ovladač, počkat, až se změna projeví, pak znovu tlačítko na volantu, zase počkat a takto pokračovat dál, až se proklikáte k tomu, co potřebujete. Během řízení je to celkem mrzuté, protože očima musíte neustále sjíždět k budíkům a kontrolovat, jestli se v kapličce událo to, co jste chtěli.
Když už jsem se dostal k příplatkům, dodám, že v našem autě pracoval infotainment Amundsen s navigací a 8" dotykovou obrazovkou. A až na pomalejší najíždění systému po nastartování nemám nic zásadního, co bych mu vytkl. Mně osobně udělala radost přítomnost dvou otočných ovladačů – jedním se reguluje hlasitost médií, druhým si můžete velice jednoduše a spolehlivě přiblížit mapu v navigaci. Jestli jste někdy zkoušeli „zoomovat“ s dražší verzí infotainmentu bez těchto ovladačů, určitě víte proč. Přibližování mapy pohybem prstů po displeji je totiž – minimálně ve vozech koncernu VW - občas vyloženě za trest. V souvislosti s multimediálním systémem bych měl také zmínit, že se mi sem tam při zařazení zpátečky na displeji neukázal obraz ze zadní kamery.
Skvělé je, že si Karoq i po faceliftu zachoval uživatelsky přívětivé prostředí s fyzickými ovladači. Vlastní panel má klimatizace, stiskem tlačítka si můžete snadno zapnout vyhřívání sedadla, vypnout stop-start, přepnout jízdní režim nebo třeba aktivovat parkovací asistent. Líbí se mi také ovladače na volantu (jak jejich rozložení, tak samotné provedení), jsou mnohem lepší a příjemnější než dotykové plochy známé z jiných vozů koncernu Volkswagen.
Další plus Karoq od mě dostává za možnost vypnout hlídání jízdního pruhu jednou provždy. Tady se vám tento spíš otravný „asistent“ ještě automaticky neaktivuje po každém nastartování. Pochválit bych chtěl sedadla: mají příjemný tvar, tak akorát měkký sedák, nastavitelnou opěrku hlavy a bederní opěrku. Vážně mi skvěle sedla.
Zaujalo mě i čalounění. Jde o příplatkový potah sedadel nazvaný „ECO látka“, který využívá recyklované materiály a umělou kůži. Patří k němu také charakteristické dekory. Mně se tahle kombinace líbila nejen na pohled, ale také na dotek. Interiér Karoqu navíc tohle čalounění sympaticky oživuje, jinak je totiž spíše strohý. A třeba výplně dveří z tvrdého plastu podle mě vypadají vyloženě lacině.
Velmi dobře je na tom Karoq po stránce prostornosti. Vpředu vás nijak neomezuje skromný středový tunel, vzadu mám s výškou 182 cm dostatek místa před koleny i nad hlavou. Kdybych si škodovácké SUV objednával, určitě bych si ale připlatil 20 tisíc za sedačky VarioFlex. „Lavici“ pak tvoří tři samostatná zadní sedadla, která lze nezávisle na sobě posunout, sklopit nebo je dokonce z kabiny vyjmout.
Zavazadlový prostor testované verze má objem 521 litrů, po sklopení zadních opěradel pobere až 1630 litrů – mezi podlahou kufru a sedadly však vznikne schod. Zavazadelník jinak potěší tvarem, skvělým přihrádkami po stranách (jedna je i nad podběhem) nebo posuvnými háčky. Tyhle detaily prostě Škoda umí.
Motor, jízdní vlastnosti
Tříválec jede. Když mu vyjdete vstříc
Základní motorizaci představuje zážehový litrový tříválec přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií. Jednotka je vybavena dvouhmotovým setrvačníkem pro účinnější tlumení torzních kmitů a litinové vložky válců jsou u ní nahrazeny plazmovým nanášením povrchové vrstvy o celkové tloušťce 0,15 mm. Toto řešení snižuje vnitřní tření, což má dopad na spotřebu paliva i emise. A díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru se také snižuje tepelné namáhání motoru.
Tříválec poskytuje maximální výkon 81 kW při 5000 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 200 Nm mezi 2000 a 3000 min-1. Z uživatelského pohledu jde o vcelku příjemnou pohonnou jednotku, která v pohodě zvládne běžné nástrahy českého provozu. Jen se jí musíte trochu přizpůsobit, chováním jde totiž o typický malý tříválec s turbem.
Litřík potřebuje nejen optimální otáčky, ale také trochu času, aby se nadechl. Pod dvěma tisíci otáček skoro netáhne, zato ve středním pásmu potěší solidním elánem a nabízí dostatek síly pro pohotová předjíždění či bezpečnou akceleraci na dálnici. Nad pěti a půl tisíci pak tříválec začne lehce odpadávat.
Charakter motoru 1.0 TSI tedy vyžaduje poměrně častou práci s pákou manuální převodovky. Řazení je naštěstí přesné, dráhy krátké a chod řadičky je příjemně mechanický. Výhrady nemám ani k odporu spojkového pedálu.
Pohonná jednotka ale zaujme také kultivovaností. V nízkých otáčkách nevibruje ani neduní, „jen“ prostě moc nejede, a ve vyšších zase neruší takovým tím typickým tříválcovým vrčením. Mimochodem, při 90 km/h tříválec na šestku točí asi dva tisíce otáček, při 130 km/h pak tři tisíce.
A spotřeba? Když jsem na začátku nuloval palubní počítač, ukazoval průměr 7,9 l/100 km po ujetí posledních 1607 kilometrů. Po Praze jsem jezdil za 7,9 l/100 km, po dálnici za 7,6 l/100 km a jednu trasu vedoucí mimo města a dálnice Karoq vládl dokonce s průměrem 5,1 l/100 km. Ve všech případech šlo o cestování víceméně v rámci rychlostních limitů, žádné courání, ale ani nějaká divočina. Při vrácení pak palubní počítač hlásil dlouhodobou průměrnou spotřebu 7,2 l/100 km.
Prostě příjemné auto
Na podvozku či naladění tlumičů se v rámci modernizace nic neměnilo. A stále platí, že verze s pohonem všech kol mají vzadu víceprvkové zavěšení s podélným a příčnými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, předokolky pak jednodušší klikovou nápravu s vlečenými rameny a torzní příčkou. A protože testovaný motor 1.0 TSI nelze mít se čtyřkolkou, v našem Karoqu se uplatnilo druhé řešení. Pro provedení Style navíc není dostupný adaptivní podvozek.
I tak mě ale poskytovaný komfort mile překvapil. „Základní“ Karoq na příplatkových 18palcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 215/50 důstojně odtlumí většinu nerovností, auto je navíc celkově uvnitř hezky tiché – bez ohledu na povrch, po němž zrovna jedete. Ano, na hlubších výmolech kola občas „kopnou“ a na některých nerovnostech umí záď drobně odskočit, nejde ale o nic strašidelného nebo dramatického.
Karoq s litrovým tříválcem se celkově řídí pěkně. Řízení sice neposkytuje žádnou zpětnou vazbu, auto se ale ovládá hezky a i díky lehkému motoru v přídi jde ochotně za volantem, takže působí sympaticky obratně.
V rozumných rychlostech pak tohle kompaktní SUV nerozhodí ani náhlé změny směru, vůz při nich působí neutrálně a stabilně. Sportovec to však samozřejmě není, naladění podvozku představuje spíš velice povedený kompromis mezi komfortem a ovladatelností.
Závěr
Závěr
Škoda Karoq je i se základním tříválcem auto, na němž se obtížně hledají vážné nedostatky. Je prostorné, praktické, škodovácky chytré, pohodlné a opravdu dobře se řídí. Litrový motor nabízí dostatek síly, jen mu musíte trochu vyjít vstříc. Navíc dokáže být mile úsporný.
Ve verzi Style potěší i poměrně bohatá standardní výbava. To se ale také promítá do ceny, testované provedení totiž začíná na částce 663.900 Kč, náš vůz s několika příplatky vychází dokonce na 833.400 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 638.900 Kč (Škoda Karoq 1.0 TSI 81 kW Ambition) |
Základ s testovaným motorem | 638.900 Kč (Škoda Karoq 1.0 TSI 81 kW Ambition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 663.900 Kč (Škoda Karoq 1.0 TSI 81 kW Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 833.400 Kč (Škoda Karoq 1.0 TSI 81 kW Style) |
Plusy
- Prostornost a praktičnost
- Příjemné jízdní vlastnosti
- Komfort
- Slušná ergonomie ovládání
- Zajímavá výbava
Minusy
- Chování podvozku na některých nerovnostech
- Projev tříválce v nízkých otáčkách
- Pomalé reakce digitálního přístrojového panelu
- Některé materiály v kabině vyhlížejí lacině
