Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Kamiq 1.0 TGI
Škoda Kamiq 1.0 TGI
Škoda Kamiq 1.0 TGI
Škoda Kamiq 1.0 TGI
36 Fotogalerie

TEST Škoda Kamiq 1.0 TGI (66 kW) – Když alternativou není elektřina

Aut na CNG dnes už moc není. Škoda se ale s jednou novinkou vytasila a zamířila s ní do populární kategorie malých SUV. Má povedený Kamiq šanci zaujmout i s alternativním tříválcem 1.0 TGI?

 

Tematika alternativních pohonů se v poslední době takřka výhradně omezila na ty elektrifikované, ať už různé typy hybridů, nebo rovnou elektromobily, až se trochu zapomíná i na kdysi úspěšné alternativy v podobě „plynných“ paliv LPG a CNG. Právě druhý jmenovaný byl jeden čas důležitý také pro Volkswagen Group, výsledkem čehož jsou i modely Škoda na stlačený zemní plyn. Jako třeba Škoda Kamiq, kterou jsme vyzkoušeli v rámci tradičního redakčního testu.

Zážehový tříválec 1.0 TGI schopný spalovat stlačený zemní plyn je přitom v tuto chvíli v případě Kamiqu jedinou alternativou k benzinovým agregátům. Kamiq se totiž letos zcela zbavil turbodieselu 1.6 TDI a žádné elektrifikované provedení (minimálně prozatím) nenabízí.

Pro Kamiq je to každopádně konkurenční výhoda, městských SUV na plyn je na trhu minimum. Na CNG vlastně jen jedno - Seat Arona využívající shodnou techniku. Renault Captur pak podobně jako Dacia Duster nabízí možnost verze na LPG. A to je vše, třeba Opel Crossland X se varianty na LPG zcela zbavil, v rámci nově kladeného důrazu německé značky na elektrifikovaný pohon. CNG verzi pak nenabízí ani sourozenec Kamiqu se shodnou platformou Volkswagen T-Cross. I proto není divu, že je dnes Kamiq u nás třetí nejžádanější auto na CNG, po Octavii a Scale, se 78 registrovanými plynovými kusy za první tři čtvrtletí roku.

Hlavním důvodem nabídnutí verze na stlačený zemní plyn je oslovení klientů hledajících ekologičtější vozidlo a snížení flotilových emisí. Vypouštěné emise jsou totiž v tomto případě opravdu nižší, zhruba o čtvrtinu ve srovnání s konvenčním benzinovým agregátem. Konkrétně v případě Kamiqu s 1.0 TGI (66 kW) činí emise oxidu uhličitého podle metodiky WLTP 93 g/km, zatímco u benzinového 1.0  TSI (70 kW) je to 116 g/km.

Co všechno se změnilo?

Plynová verze s již tradičním přídomkem G-Tec přitom v tuto chvíli hraje svým způsobem roli základního modelu. Motor 1.0 TGI je totiž naladěn jen na 66 kW, což je v nabídce Kamiqu nejméně. Nejlevnější verzí ale logicky není. Dostupný je až pro druhý stupeň Style, a to za 495.900 korun, což je o přijatelných 30.000 korun více než v případě konvenčního benzinového tříválce 1.0 TSI (70 kW) ve stejné výbavě. Na druhou stranu, bratrský Seat Arona s tímto agregátem pořídíte za ceny od 450.900 korun.

 

Škoda Kamiq TGI – technická data a srovnání s konkurencí
ModelŠkoda Kamiq TGIRenault Captur LPGSeat Arona TGI
Motor1.0 TGI1.0 TCe1.0 TGI
PalivoCNGLPGCNG
Zdvihový objem [cm3]999999999
Válce/ventily3/43/43/4
Největší výkon [kW/min]66/4000-550074/500066/4000-5500
Točivý moment [N.m/min]160/1800-3800170/2000160/1900-3500
Převodovka6M5M6M
Max. rychlost [km/h]176?172
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,5?13,2
Základní cena [Kč]495.9410450.9

Plynovou techniku v útrobách přitom známe již z dříve testované Škody Scala G-Tec nebo právě Seatu Arona TGI. To znamená, že pod kapotou pracuje dobře známý zážehový tříválec o objemu jednoho litru, který však byl uzpůsoben pro spalování CNG. Proto má jiné sací i výfukové vačky, přepracovanou hlavu motoru nebo nové sací potrubí i speciální vstřikovače vhodné pro CNG a odolnější výfukové ventily. 

Samotný plyn je pak uložen ve třech ocelových nádržích umístěných před i za zadní nápravou, což bohužel znamená, že ubírají místo zavazadelníku. Chybí tu prostor pro rezervní kolo, stejně tak samotné dno je výše, výsledkem je tak objem pouhých 278 litrů, což je znatelně méně než rovných 400 litrů konvenčních verzí.

Do těchto nádrží se přitom vejde 13,8 kilogramu CNG. Primárně tak vůz jezdí právě na plyn, benzinová nádrž je i kvůli homologaci jen nouzová, pojme devět litrů paliva.

Nejslabší verze. A je to znát

A právě akční rádius se během týdenního testování projevil jako průměrný. Kamiq sice uvádí kombinovanou spotřebu 3,5 kg CNG na 100 kilometrů, v praxi si ale obvykle vzal okolo 5 kilogramů CNG na 100 kilometrů, ať už jsme jezdili po okreskách nebo dálnicích, jen rychlejší tempo zvýšilo spotřebu k 6 kg/100 km, kvůli čemuž Kamiq na plyn neujede ani 300 kilometrů. Ta devítilitrová nádržka na benzin je pak v tomto směru už jen spíše ryzí nouzovka, než něco, co by dojezd zásadně zvýšilo. Skoro jsem si tak za volantem Kamiqu G-Tec připadal jak v nějakém elektromobilu.

Pořád se však CNG z hlediska provozních nákladů vyplatí, byť rozdíl dnes kvůli nižším cenám benzinu není nijak zásadní. Průměrně dnes kilo CNG vyjde podle stránek CNG.cz na nějakých 27,60 Kč, což znamená, že v průměru vám ujetý kilometr na CNG vyjde na 1,38 Kč. To průměrná šestilitrová spotřeba dříve testovaného Kamiqu s 1.0 TSI (70 kW) znamená při průměrné ceně 27,70 Kč za litr naturalu (podle zářijových dat CCS) cenu 1,66 Kč na kilometr.

Samotný motor se projevuje jadrnějším tříválcovým tónem, vibrace jsou ale navzdory chybějícímu dvouhmotovému setrvačníku jen lehké. Agregát je navíc slušně odhlučněn. Svoji silou nicméně plynový litr dokazuje, že je opravdu jen základní motorizací. Pod 2000 otáčkami je prakticky mrtvý a většího elánu se nedočkáte ani ve vyšších otáčkách, snad jen kolem hranice 3000 otáček dojde k jistému zátahu, který ale rychle pomine.

Škoda Kamiq 1.0 TGIŠkoda Kamiq 1.0 TGI | Auto.cz/Petr Homolka

Reakce motoru totiž poněkud tupí dlouhé zpřevodování, které vadí hlavně ve městě. Na čtvrtý převodový stupeň motor při 50 km/h točí 1900 otáček, tudíž se nacházíte v pásmu, kdy se toho zase tolik neděje. Při pohybu ve městě tak musíte využívat hlavně trojku a nezřídka i dvojku. Na šestku pak motor při dálničních 140 km/h točí 3400 otáček. K samotnému řazení šestistupňového manuálu, který je pro tuto variantu jedinou možností, však nemám výtek. Řazení je přesné a tuhé.

Jinak známý Kamiq

Kromě motoru na plyn s průměrnou dynamikou a malého zavazadelníku je to však Kamiq, jak ho dobře známe. Jízdní vlastnosti jsou tedy i v tomto případě jisté, dalo by se říct, že na úrovni nižší Scaly. Ovladatelnost zkrátka připomíná kompaktní hatchback, auto s ochotou mění směr a elektronika na limitu jemně zasahuje. Zároveň i na 17“ kolech Kamiq příkladně filtruje nerovnosti.

Kabina potěší příkladným zpracováním a také bohatým vnitřním prostorem. Také na zadních sedadlech mám se svojí výškou 185 centimetrů dostatečnou rezervu, a to jak před koleny, tak nad hlavou. A to testovaný exemplář měl panoramatickou střechu, která se kvůli pasažérům vzadu netradičně otevírá odzadu dopředu. Aby si děti mohly užívat výhledu ven a řidič nebyl oslňován. Jen škoda nižšího posazu.

Kamiq si pak na rozdíl od mnoha nových aut uchoval také konvenční ovladače doplňující dotykový displej multimediálního systému. Bohužel klimatizaci lze klasickými tlačítky ovládat jen částečně, třeba směřování vanoucího vzduchu už musíte upravit přes obrazovku. Zvláštností je pak chybějící navigace v nabídce. Ta se totiž u tohoto modelu váže na digitální přístrojový štít, který Kamiq TGI nemůže mít – kvůli specifickým ukazatelům. Specifický přístrojový štít totiž logicky má oddělené ukazatele stavu paliva v nádrži, pro CNG a benzin. Dostanete tu tak jen analogové budíky a menší infotainment Bolero s 8“ obrazovkou.

Závěr

Škoda Kamiq na papíře působí jako zajímavá alternativa k benzinovému motoru, v praxi se ale ukazuje, že moc výhod proti konvenčnímu litru nepřidává. Ba naopak tu jsou poměrně zásadní negativa, jako je omezený objem zavazadelníku nebo vcelku nízký dojezd takřka na úrovni elektromobilů. 

Kolem a kolem tak musím prohlásit, že bych raději v nabídce opět viděl spíše turbodiesel, který mi dával pro tento typ auta větší smysl. Jinak je to ale pořád ten známý Kamiq. Pohledné městské SUV s prostornou kabinou, hezkým interiérem, promyšlenými detaily a pohodlným podvozkem. 

Pokud tak hledáte tento typ auta, je Kamiq rozhodně vůz k doporučení. Osobně bych ale určitě volil jinou motorizaci, než je 1.0 TGI na CNG. 

Škoda Kamiq 1.0 TGIŠkoda Kamiq 1.0 TGI | Auto.cz/Petr Homolka

Nejlevnější verze modelu407.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Ambition)
Základ s testovaným motorem495.900 Kč (1.0 TGI/66 kW Style)
Testovaný vůz bez příplatků495.900 Kč (1.0 TGI/66 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou595.600 Kč (1.0 TGI/66 kW Style)

 

Plusy

  • Originální vzhled
  • Pohodlný a zároveň jistý podvozek
  • Prostorný interiér
  • Slušné odhlučnění

Minusy

  • Malý zavazadelník
  • Slabá pružnost
  • Nízký dojezd
  • Méně přehledný multimediální systém