TEST Škoda Fabia vs. Fabia Combi vs. Roomster – Bratři v triku
Ještě pár měsíců a nejstarší z českého tria bude na českém trhu již 3 roky. Roomster se představil na jaře 2006 a do prodejen Škody se dostal krátce na to v červnu. V té době jsme jen tušili, co všechno z Roomsteru se dostane do nové Fabie. Marketingově zvládla automobilka uvedení na trh velmi dobře. Inovativní přístup v designu, důmyslná koncepce variabilního interiéru a akceptovatelná i když rozhodně ne podbízivá cenová politika zatím Roomsteru přinášely úspěchy.
Druhé generace Fabie jsme se dočkali v roce 2007. Její design se podle očekávání vydal ve stopách Roomsteru, ale zklamáním bylo seškrtání některých nákladnějších prvků výbavy (xenonové světlomety) a materiálových standardů, zejména v interiéru. Firemní heslo Simply Clever se v tomto případě neslo ve znamení velkého Simply a miniaturního Clever. Velkých novinek bylo pomálu (např. natáčecí, ale jen halogenové projektorové světlomety) a vlastně vše – mimo designové bílé střechy – jsme již znali z Roomsteru. V duchu lidovosti značky dostal každý zákazník třísetlitrový zavazadelník, mimořádně prostornou kabinu na zadních sedadlech, ale také poněkud úzký interiér a diskutabilní design, podřízený účelu snad více, než by si praktično-milující Češi vůbec přáli.
Třetím do party se na podzim 2007 stala Fabia Combi. Každý kdo trochu předvídal, měl jasno v tom, že třísetlitrový zavazadelník se po nastavení zadní části karoserie krátké Fabie dostane na rekordní hodnotu. 480 litrů nedokázal dosud překonat žádný z francouzských rivalů (Renault Clio Grandtour, Peugeot 207 SW) a nestačí na ně dodnes ani řada kombi nižší střední třídy.
Jenže nejen objemem zavazadelníku živ je prodej automobilů, o čemž se přesvědčili prodejci hlavně na domácím českém trhu. V roce 2008 byla poprvé řada malých škodovek úplná, jenže díky cenové válce, na kterou automobilka reagovala spíše se zpožděním, nepřišel nový prodejní rekord, ale asi desetinový propad prodeje. Ovšem ani toto konstatování nelze vykládat jednoznačně. Optimisté z Boleslavi říkají: podívejte se, před několika lety jsme neměli mezi malými MPV zastoupení, dnes tam prodáváme 6500 aut ročně. Skutečnost, že část klientely Fabie Combi jednoduše přešla k většímu Roomsteru, jasně vyplynula i z naší krátké zkušenosti se třemi příbuznými vozy Škoda.
Zavazadlový národ
Chorobná honba za litry, krychlovými decimetry a metry, dnes patří ke genové výbavě typického českého zákazníka, který nakupuje auto. Domácí automobilka má svůj podíl na této genetické změně Čechů, když od dob první novodobé Octavie nastavila politiku nadprůměrných užitných objemů zavazadelníků. A drží se jí dodnes, bez ohledu na velikostní kategorii.
Ani jeden z příbuzných vozů se v tomto ohledu nemá za co stydět. Fabia se 300 l, Fabia Combi se 480 l a Roomster se 450 až 530 l (podle aktuální polohy zadních posuvných sedadel) patří stále ke špičce. Jak se ale liší praktická využitelnost těchto objemů?
Zavazadlový prostor | Fabia | Fabia Combi | Roomster |
Základní objem [l] | 300 | 480 | 450 |
Délka u dna [mm] | 670 | 900 | 800 |
Nejmenší šířka [mm] | 960 | 960 | 1000 |
Výška po plato [mm] | 580 | 595 | 620 |
Objem po sklopení sedadel [l] | 1163 | 1460 | 1555 (1780) |
Délka u dna [mm] | 1270 | 1470 | 1540 |
Délka interiéru [mm] | 2600 | 2840 | 2960 |
Výška nakládací hrany [mm] | 630 | 645 | 640 |
Výška pod otevřeným víkem [mm] | 1915 | 1915 | 1940 |
Od Fabie – jako malého hatchbacku – asi jen málokdo čeká něco víc než velký objem s pravidelným tvarem. Obojí její zavazadelník snadno splňuje. Je u dna 670 mm dlouhý, minimálně 960 mm široký a 580 mm vysoký. Jeho práh je 640 mm nad zemí u nezatíženého vozidla, což není právě málo, ale na trhu jsou i horší případy.
Fabia Combi – to už je malý stěhovák, od kterého se žádá maximum objemu s minimálními překážkami při nakládání. Základ vnitřní stavby zavazadelníku je pochopitelně shodný s Fabií, ale Combi nabízí ložnou délku u dna už v základním uspořádání 900 mm a po sklopení zadních sedáků a následně i opěradel dokonce 1470 mm. Ptáte se na „háčky“? Ano máme. A to jak ty reálné (součást tzv. Funkčního paketu – standard pro všechny Fabie, Fabie Combi i Roomstery) tak ty škodolibé. Aby totiž vznikla po sklopení zadních opěradel plocha bez schodu, musíte si připlatit 3.200,-Kč za mezipodlahu v zavazadlovém prostoru. Ani pak ale nedosáhnete vyrovnání (falešné) podlahy zavazadelníku s prahem, přes který jsou zavazadla nakládána. To vše je navíc možné pouze v Combi, v krátké Fabii podlahové vyrovnání není možné.
Dost místa (pro čtyři)
Zavazadla jsou naložena, ale kdo bude sedět vzadu? To je otázka, která v případě všech tří vozů nemusí znamenat začátek rodinné hádky! Paradox současných malých vozů Škoda spočívá totiž v tom, že stísněněji se můžete cítit dokonce spíše vpředu než vzadu!
Geometrické míry jsou na předních sedadlech o málo lepší, ale do prostoru pro cestující zasahuje mohutná masa přístrojové desky, která objemnému vnitřku ubírá na vzdušnosti. Zamračený výraz vnějšího designu pak seřezává okenní profil v horní části, takže parametr „výhled z vozu“ patří dnes k největším slabinám rodiny Fabia/Fabia Combi/Roomster. Prosklená plocha na tom také není právě dobře, alespoň pokud za nejlepší výsledek považujete něco jako pojízdný skleník. V tomto ohledu lze klaustrofobně temné interiéry vylepšit jen u Roomsteru, který může za 16 tisíc korun dostat příplatkovou velkoplošnou, ale neotvíratelnou střechu, včetně protisluneční clony.
Stručné hodnocení jednotlivých vozů dopadá následovně. Fabia má v rámci třídy malých vozů velmi snadno přístupný interiér, nastupování je jednoduché i pro méně pohyblivé cestující. Uvnitř je dost místa v podélném a vertikálním směru. Slabinou je menší šířka interiéru a horší výhled z vozu. Cestujete-li ve čtyřech a nikdo z cestujících nemá mimořádně zavalitou postavu, budete asi spokojenější ve Škodě než ve voze konkurenčních značek.
Fabia Combi se z hlediska cestujících liší od Fabie jen minimálně. Nastupování dozadu je ještě o něco jednodušší, díky vyšším dveřím v zadní části. Podobně jako u Fabie je výška bočních oken malá, takže si připadáte v interiéru poněkud utopení. Třetí boční okno nemá pro řidiče z hlediska výhledu šikmo vzad velký význam. Výhled je podobně jako z Fabie špatný.
Roomster těží z velkého rozvoru náprav a širšího rozchodu kol vzadu. Vpředu se vše v podstatě stejné, ale ve druhé řadě je výrazně více místa, které lze navíc upravovat podle aktuální potřeby zavazadlového prostoru. Sedadla mají polohovatelná opěradla. Když víte, že pojedete jen ve čtyřech, je možné střední díl (na sezení jednoznačně nevhodný!) nechat doma a posunout pak boční samostatná sedadla směrem ke středu interiéru. Oba dva cestující pak mají prostorový komfort na úrovni mnohem většího automobilu. Velkým plusem Roomsteru je, podobně jako u jeho menších příbuzných, dobrá výška sedáků nad podlahou, která zajišťuje dobrý kontakt se stehny. Poloha sezení je přirozená a snadno s ní překonáte bez únavy i dlouhé vzdálenosti. K optimu schází zadním opěradlům několik centimetrů do výšky, což nevynahradí ani ve velkém rozsahu nastavitelná výška hlavových opěrek.
Prostor vs.cena
Pro cenové srovnání jsme vybrali zlatou střední cestu – základní čtyřválec 1,4 16V (63 kW) - který je dostupný pro všechny modely a je současně dobrým kompromisem mezi cenou a jízdními výkony. Nejprve krátce k motoru. V současnosti nejvýkonnější koncernový atmosférický motor o objemu 1390 cm3 nepatří k parametrickým rekordmanům ani v jedné motorářské disciplíně. V praxi se projevuje hrubším chodem, jeho zvuk ani vibrace nejsou příliš pečlivě utlumeny (v rámci zážehové čtyřválcové konkurence) a očekávat můžete spíše vyšší spotřebu paliva. Mohou za to mj. relativně velké čelní plochy všech tří vozů, ale i relativně široké pneumatiky 195/55 R15 (od Ambiente resp. Style nahoru). Při klidné jízdě konstantní rychlostí 100 km/h počítejte asi s 6-6,5 l/100 km, ve 130 km/h pak bude odběr mezi 8 a 8,5 l/100 km. Dlouhodobý kombinovaný průměr se bude pohybovat mezi 7,5 l/100 km a 8 l/100 km. Pro Roomster platí spíše horní hranice udávaných rozmezí.
Náklady na pořízení jednotlivých modelů mají zajímavé odstupňování. Uvažujeme-li nejprodávanější výbavu Ambiente dělí od sebe Fabii a Fabii Combi příplatek 20 tisíc a je na první pohled jasno. Odstup od k Roomsteru Style je zdánlivě tučných 35 tisíc, ale Roomster již má standardně klimatizaci nebo projektorové halogenové světlomety s jednoznačně účinnějším osvětlováním vozovky. I když v případě Fabie Combi investujete 10 tisíc do Paketu Ambiente Plus (Climatic+SunSet+šedý pruh na čelním skle) a u Roomsteru do Paketu Style Plus ( Rádio Dance (2 DIN) s CD, MP3 a audiozdířka, kola z lehké slitiny Line 6J×15" – 4 ks, SunSet, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu) vyjde nekonvenční a slušně vybavené MPV jen o 15 nebo dokonce méně tisíc dráž než Combi.
Ceny a výbava | Fabia | Fabia Combi | Roomster |
Výbava | Ambiente | Ambiente | Style |
Cena | 289.900,- | 309.900,- | 344.900,- |
ABS, MSR | S | S | S |
ESP | 15.000,- | 15.000,- | 15.000,- |
Čelní airbagy | S | S | S |
Boční airbagy | S | S | S |
Hlavové airbagy | 7.000,- | 7.000,- | 7.000,- |
Přední mlhové světlomety | S | S | S |
Palubní počítač | S | S | S |
Centrální zamykání s dálkovým ovl. | S | S | S |
Elektrické ovl. zrcátek s vyhříváním | S | S | S |
Elektrické ovl. předních oken | S | S | S |
Elektrické ovl. zadních oken | 5.000,- | 5.000,- | 5.000,- |
Projektorové halogenové světlomety | 2.000,- | 2.000,- | S |
Klimatizace Climatic | 20.000,- | 20.000,- | S |
Tempomat | 9.000,- | 9.000,- | 9.000,- |
Metalický lak | 8.500,- | 8.500,- | 8.500,- |
Autorádio Beat | 4.500,- | 4.500,- | 4.500,- |
Autorádio Dance 2DIN CD+MP3 | 8.000,- | 8.000,- | 8.000,- |
Paket Ambiente Plus (Climatic+SunSet+šedý pruh na čelním skle) | 10.000,- | 10.000,- | - |
Style Plus: Rádio Dance (2 DIN) s CD, MP3 a audiozdířka, kola z lehké slitiny Line 6J×15" – 4 ks, SunSet, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu | - | - | 10.000,- |
Závěr
Rozhodovací problém se zjednodušuje. Krátká Fabia je sice relativně prostorným malým autem, ale zůstává v kategorii pseudorodinných vozů. To duel Fabia Combi vs. Roomster je už větší oříšek. Pokud nepotřebujete auto s cenou do 300 tisíc, ale hledáte spíše mírně nadprůměrně vybavený rodinný automobil, vyplatí se jít do Roomsteru. Cenový rozdíl v řádu 10 až 15 tisíc více než dobře vyrovnává variabilita uspořádání interiéru, možnost demontáže sedadel a větší prostor ve druhé řadě a v zavazadelníku.
Mezi plusy malých Škodovek patří pečlivé zpracování detailů, robustní konstrukce, přirozená poloha sezení, mimořádně velký prostor na zadních sedadlech a nadprůměrné objemy zavazadlových prostorů.
Nevýhodou všech tří vozů asi zůstane stísněný interiér na předních sedadlech, malá vnitřní šířka, horší výhled z vozidla a zážehové motory s vyšší spotřebou.
Pozn.: Fotogalerie tří vozů jsou pouze ilustrační. K testu dodané modely nebyly ve srovnatelné specifikaci.
Škoda Fabia 1,4 16V Ambiente
První cena vozu | 229.900,-Kč (Fabia Classic, 1,2 HTP 44 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 274.900,-Kč (Fabia Classic, 1,4 16V 63 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 289.900,-Kč (Fabia Ambiente, 1,4 16V 63 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | - |
Plusy
- kvalitní zpracování, robustní konstrukce
- místo nad hlavou a u kolen, přirozená poloha při sezení i vzadu
- snadné nastupování
- přesné řízení a řazení
- šíře nabídky příplatkové výbavy
Minusy
- úzký interiér
- horší výhled do boku, šikmo vpřed a šikmo vzad
- horší komfort odpružení
- vyšší spotřeba paliva
Škoda Fabia Combi 1,4 16V Ambiente
První cena vozu | 249.900,-Kč (Fabia Combi Classic, 1,2 HTP 44 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 294.900,-Kč (Fabia Combi Classic, 1,4 16V 63 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 309.900,-Kč (Fabia Combi Ambiente, 1,4 16V 63 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | – |
Plusy
- kvalitní zpracování, robustní konstrukce
- velikost a využitelnost zavazadlového prostoru
- prostorný interiér, přirozená poloha při sezení
- velký zavazadlový prostor
- přesné řízení a řazení
- šíře nabídky příplatkové výbavy
Minusy
- úzký interiér
- horší výhled do boku, šikmo vpřed a šikmo vzad
- horší komfort odpružení
- vyšší spotřeba paliva při běžné jízdě
- nutnost připlácet za dvojitou podlahu
Škoda Roomster 1,4 16V Style
První cena vozu | 299.900,-Kč (Roomster, 1,2 HTP 51 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 329.900,-Kč (Roomster, 1,4 16V 63 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 344.900,-Kč (Roomster Style, 1,4 16V 63 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | - |
Plusy
- variabilita v ceně
- kvalitní zpracování, robustní konstrukce
- velikost a využitelnost zavazadlového prostoru
- prostor ve druhé řadě sedadel
- přesné řízení a řazení
- možnost individualizace
Minusy
- úzký interiér
- horší výhled šikmo vpřed
- horší komfort odpružení
- vyšší spotřeba paliva