TEST Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 81 kW DSG Monte Carlo – Nejlepší z rodu
Design, interiér
Malá mladoboleslavská Škoda Fabia oslaví v příštím roce dvacetiny. V září 1999 byla ve Frankfurtu představena první generace, po níž následovalo druhé (2007) a třetí (2014) vydání. To poslední před sebou mělo nelehký úkol. Druhá generace Fabie totiž pro svou disproporčnost nebyla žádným designovým hitem a spokojit se musela i s technikou svého předchůdce.
Třetí generace dokázala tyto nedostatky eliminovat. Fabia je sice ve srovnání s koncernovými sourozenci pořád o něco vyšší a nepůsobí možná tak dynamicky, přijela ale v hezčím balení, které minimálně po optické stránce modelu prospělo. Technika v útrobách navíc využívá některé prvky modulární platformy MQB, byť musíme uznat, že Polo či Ibiza už stojí na podstatně modernější architektuře, u nich už to je MQB komplet.
Nedávná omlazovací procedura změnila auto zvenčí jen hodně nenápadně. To podstatné se odehrálo v nabídce pohonných jednotek. Chcete-li nejnovější Fabii, pořídíte ji již výhradně s litrovým tříválcem. Nabídku jednotek otevírají motory MPI, na které navazují přeplňovaná TSI. To nejsilnější má výkon 81 kW a jako jediné jej můžete mít se samočinnou převodovkou.
A právě takovou motorizaci jsme nedávno podrobili tradičnímu redakčnímu testu. Náš exemplář nejenže dostal vrcholovou výbavu Monte Carlo, ale také karoserii kombi, která má v případě Fabie hodně nejistou budoucnost. Malé kombíky v posledních letech celkově příliš netáhnou, třeba v nabídce koncernu je Fabia Combi jediná svého druhu. A jiné to nebude ani ve světě, zástupce tohoto segmentu byste napočítali na prstech jedné ruky. I proto se stále více spekuluje, že nový městský crossover, který Škodovka chystá z konceptu Vision X, bude nepřímým nástupcem kombíku Fabie. Ještě než se budoucnost tohoto auta definitivně vyřeší, pojďme se s jeho vrcholovým provedením podrobně seznámit.
Drobné ladění
Žádnou revoluci po vzoru rozdělených předních světlometů nečekejte, avšak právě svítilny se u omlazené Fabie měnily. Zatímco doposud měl vůz k dispozici pouze diody pro denní svícení, dnes už LED technologii nalezneme vpředu i vzadu, minimálně tedy v testované verzi Monte Carlo či stupni Style. Přední světlomet je vlastně rozdělen na tři části: spodní diodový pás obstarává denní svícení, nad ním najdeme svítilnu pro odbočování (funkce Corner) a vedle „ledku“ pro potkávací a dálkové světlo. U světla couvacího, mlhovky či směrovky Fabia i nadále sází na konvenční žárovky.
Ve srovnání s předchozím vydáním Fabia lehce podražila. Rozdíl v ceně se sice může vyšplhat až na 23 tisíc korun, v případě 1.0 TSI 81 kW ve výbavě Monte Carlo se ale bavíme o nárůstu ceny „jen“ o pět tisíc korun. Ve všech výbavách je nárůst ceny kompenzován bohatší standardní výbavou. Právě testované Monte Carlo si ve srovnání s předchůdcem polepšilo o LED přední a zadní světla, dodatečné odhlučnění, černou stropnici interiéru, osvětlení středové konzole či červené prošití výplní dveří.
Za karoserii kombi se připlácí 14 tisíc korun, přičemž ve výbavě Monte Carlo dostanete kupříkladu automatickou klimatizaci, multifunkční kožený volant, černá šestnáctipalcová kola z lehké slitiny, černé detaily včetně mřížky chladiče, zadní spoiler v barvě karoserie, bluetooth připojení, audiosystém se šesti reproduktory, zadní parkovací senzor či zatmavená zadní okna. Při volbě nejvyšší výbavy přijde kombík na 434.900 Kč.
Při projíždění ceníku však zjistíte, že za některé prvky, které byste zprvu brali za samozřejmost, je nutné si připlatit. Určitě bychom doporučili balíček Monte Carlo Plus v hodnotě 22.000 Kč, který přijde na deset tisíc a obsahuje tempomat, světelný a dešťový asistent či bezklíčové odemykání, zamykání a startování vozidla. Za příplatek 5.800 Kč je vyhřívání předních sedaček a ostřikovačů čelního skla, 3.200 Kč zase dáte z a loketní opěrku vpředu. Zadní parkovací senzor máte ve standardu, pokud byste však chtěli i přední, připravte si dalších 8.000 Kč. A pokud patříte mezi náročnější a chtěli byste tempomat adaptivní, ve verzi Monte Carlo za něj dáte nemalých 13.800 Kč. Přitom ve výbavě Style stojí podstatně méně – 4.800 Kč. Podíl na ceně testovaného exempláře má i červený metalický lak Velvet za 23 tisíc korun či panoramatické střešní okno za 16.000 Kč.
Praktičnost zůstala
I po faceliftu zůstává třetí generace Fabie autem s překvapivou praktičností, která se minimálně pocitově ještě zlepšila. Na zadní lavici jsem si ve srovnání s předchůdcem, kterého jsme postavili proti novému Polu, nepřipadal co do šířky až tak utiskovaně. Zároveň lze pochválit i pohodlné sezení, a drobnou rezervu před koleny i nad hlavou, kde příliš neomezovala ani panoramatická střecha. Myslete ale na to, že ani kombík není nafukovací, tudíž dozadu sice tři urostlé dospělé posadíte, na cestu za mořem to ale úplně není.
Chytrá řešení z dřívějška si zachoval i zavazadelník, jenž v základu pojme sympatických 330 litrů, při sklopení zadní lavice se dostaneme na hodnotu 716 litrů. Minusem kufru je snad jen schod, jenž vznikne po sklopení sedaček. Chcete-li docílit ideálně rovné ložné plochy, nezapomeňte v ceníku zaškrtnout mezipodlahu zavazadelníku, jež přijde na 3.400 Kč. V kufru nechybí věšáky, boční kapsy či přihrádka na drobnosti, zavazadelník tedy bez problému poslouží i malé, avšak náročnější rodině.
Ve srovnání s předchůdcem se bohužel nezměnilo nic co do materiálů, i tady tak musíte počítat s tvrdými plasty všude kolem. Pochválit lze posez za volantem, který se ve srovnání s druhou generací zlepšil opravdu dramaticky. Doma Fabii druhé generace máme. A že jsem se s ní něco najezdil… v novém vydání už řidič nemusí být tak vzpřímený, řidičskou pozici si lze mnohem více přizpůsobit a celkově mám pocit, že je tu všechno tak nějak víc na dosah ruky.
Na mysli mám třeba 6,5“ obrazovku multimediálního systému Swing, který už v základu umí Apple konektivitu a má zdířku pro USB a SD kartu. Bezpříplatkově je navíc kombinován se systémem Surround o šesti reproduktorech, které hrají velmi dobře. Kdyby vám ani to nestačilo, můžete si připlatit za Swing Plus či rovnou Amundsen s navigačním systémem a online připojením na jeden rok. To už se ale bavíme o další položce za 15.500 Kč.
Motor, jízdní vlastnosti
Nejsilnější tuplák
Jak už jsem zmínil v úvodu, Fabii třetí generace v omlazeném balení už koupíte výhradně s benzinovým litrovým tříválcem. Méně nároční mohou volit MPI s výkonem 55 kW, které později doplní i slabší verze o síle 44 kW. Jestli ale dáváte přednost motorům přeplňovaným s přímým vstřikováním paliva, je k dispozici TSI s výkony 70 či 81 kW. My testujeme silnější provedení. Řadový tříválec uložený vpředu napříč je chlazený kapalinou a výkon 81 kW poskytuje od pěti do pěti a půl tisíce otáček. Nejvyšší točivý moment má hodnotu 200 N.m dostupnou v pásmu od 2000 do 3500 otáček.
Ve všech případech je Fabia předokolkou. Zatímco motory MPI a slabší TSI se párují s pětistupňovou manuální převodovkou, nejvýkonnější verze dostává o jeden kvalt navíc. Zkoušený motor lze mít jako jediný v kombinaci se sedmistupňovou samočinnou převodovkou s manuálním řazením Tiptronic. Příplatek za automat činí 30.000 Kč.
Monte Carlo se ve výčtu standardní výbavy „navíc“ pyšní dodatečným odhlučněním. Bez přímého srovnání to nedokážu říct s jistotou, ale minimálně pocitově mi přijde, že je na tom Fabia velmi slušně. Vždyť většinu mých všedních cest tvoří dálnice, kde byl motor při předpisové rychlosti a klidném tempu kultivovaným společníkem. Jasně, když jsem potom sešlápl plynový pedál až k podlaze a ručička otáčkoměru putovala nad čtyři tisíce, ozýval se už do kabiny hluk tolik charakterizující maličké tříválce, běžnému řidiči ale celkový zvukový projev rozhodně překážet nebude.
Zkrátka pro kliďase
Byť jde o nejsilnější Fabii v aktuální nabídce, smířit se musíte s tím, že jejím vrcholem bude maximálně občasná svižná jízda, nikoliv sportování. Tomu ostatně odpovídá i celkový charakter a naladění podvozku s MacPhersonem vpředu a klikovou nápravou s vlečnými rameny vzadu. Už při prvních dojmech na sedmnáctipalcových kolech mě překvapilo, jak statečně se vlastně auto pere s rozbitými silnicemi, v případě obouvaných šestnáctek to logicky bylo ještě o kousek lepší. Ano, jízda sice není vyloženě plavná, že byste si Fabii zamilovali právě pro její komfort, žádné velké rány do karoserie ale taktéž nečekejte. Do rychlosti 100 km/h lze chování podvozku označit za opravdu harmonické.
Že Fabia netrpí projevy nedotáčivosti jsme si řekli už po prvních jízdních dojmech v okolí Prahy a týdenní soužití v rámci testu to jen potvrdilo. Směr jízdy lze měnit hbitě, aniž byste si při tom „ukroutili“ ruce. Nečekejte úplně bezprostřední reakce, v tomto ohledu byste v dané třídě jistě našli i lepší auta, malý mladoboleslavský hatchback se ale rozhodně nemá za co stydět.
Vzhledem ke stále se zpřísňujícím emisním normám je litrové TSI vybaveno také filtrem pevných částic. Dobrá zpráva pro všechny, kteří se třeba kvůli tomu obávali koupě modernizovaného provedení: při jízdě to nemáte šanci poznat. Znovu říkám, neměl jsem šanci přímého porovnání a okamžitého přesednutí, výkonnější litrový tříválec bez filtru jsem však naposledy zkoušel relativně nedávno, a pokud tu v jízdním projevu opravdu nějaký rozdíl je, pak hodně maličký.
A co na to spotřeba paliva? S lehkou nohou lze na okreskách balancovat okolo pěti litrů, při běžném tempu pak počítejte s apetitem o půl litru vyšším. Na dálnicích už si litrový tříválec řekne o zhruba 6,5 litru, o něco vyšší hodnotou odpovídá palubní počítač na popojíždění v pražských kolonách. Nakonec jsem testovací týden zakončil s hodnotou 6,2 litru, právě díky tomu, že velmi často jezdím po dálnicích.
Závěr
Závěr
Testovaný exemplář je zajímavý v několika ohledech: dostal nejsilnější motor v nabídce, nejcennější výbavu Monte Carlo a hlavně je to malý kombík, kterých je v nabídkách automobilek méně a méně. Tomu všemu odpovídá i konečná cena. Fabia v základní výbavě Active s litrovým MPI 55 kW sice přijde na sympatických 279.900 Kč, touha po Monte Carlu vás však katapultuje na podstatně vyšších 434.900 Kč. Když k tomu připočtete prémiovou barvu, panoramatické střešní okno, zadní parkovací kameru a pár dalších drobností, dostáváme se lehce pod půl milionu korun.
Během nedávných jízd v okolí Prahy s modernizovanou Škodovkou jsem viděl mnoho konfigurací nové Fabie a nepřekvapí, že právě Monte Carlo je vůbec nejkrásnější. Zkrátka nejlepší z rodu. Otázkou ovšem zůstává, jestli se za porci stylu vyplatí dát tolik peněz. „Nižší“ výbava Style je totiž o třicet tisíc korun levnější a najdete v ní i to, za co si v Monte Carlu musíte připlácet. A když se zaměříte na příplatkové položky, řada z nich je pro výbavu Style levnější. Srdce by jistě sáhlo po Monte Carlu, bude-li ale potenciální zájemce vybírat rozumem, což vzhledem k charakteru a zaměření auta očekávám, určitě mu bude stačit některá z nižších výbav, která s sebou přinese i sympatičtější cenovku.
Nejlevnější verze modelu | 279.900 Kč (1.0 MPI/55 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 330.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Ambition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 434.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Monte Carlo) |
Testovaný vůz s výbavou | 495.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Monte Carlo) |
Plusy
- Po faceliftu hezčí vzhled
- Jedna z posledních svého druhu
- Komplexně dobré jízdní vlastnosti
- Vzhledem k rozměrům solidní praktičnost
Minusy
- „Samozřejmosti“ za příplatek
- Schod v zavazadelníku
Foto: Ondřej Lilling
