TEST Seat Leon TGI – Spanish bombs
S automobily na CNG jako by se v poslední době roztrhl pytel. Zareagovat na tento trend se rozhodl také Seat a stvořil Leon TGI, který má pohonné ústrojí stejné jako Škoda Octavia G-Tec.
Britští The Clash možná zpívají o španělských bombách na pobřeží Costa Brava, tenhle Seat Leon se dvěma bombami pod podlážkou zavazadlového prostoru se však vyrábí sice také v Katalánsku, ale více ve vnitrozemí, konkrétně v závodu Martorell poblíž Barcelony. Mohla by to ovšem být opravdová bomba pro ty, kteří touží po nízkých provozních nákladech, ale nechtějí se vzdávat současné podoby automobilů.
Nejprve se však pojďme podívat na Leon zvenku. Nebýt propagačních polepů, měli bychom zde automobil v překvapivě povedené kombinaci výrazné barvy Alor modrá a atraktivních diodových světlometů. U nich příplatek 30.000 Kč doporučujeme, protože nejen dobře vypadají, ale zároveň i výtečně svítí, o kousek lépe než obdobný systém Peugeotu 308. A nevadí ani pouze šestnáctipalcová kola, i tak je Leon v rámci třídy za fešáka.
Uvnitř možná až příliš vládne černá barva, interiér je kvůli tomu dost ponurý. Na kvalitu dílenského zpracování si nelze stěžovat a rovněž design se proti předchůdci posunul výrazně dále. Pochválit musíme řidičsky příjemný posaz za volantem, naopak barevný dotykový displej mnoho plusových bodů nenasbírá, jeho grafika vypadá jak z předchozího milénia.
V očích českého zákazníka bude nejspíše hodně diskutovaný objem zavazadlového prostoru, který se kvůli dvěma nádobám na zemní plyn zmenšil z 380 na 275 litrů. Jeho objem je sice dobře využitelný, ale zmenšení se samozřejmě pozná na první pohled. Pokud chcete praktický automobil na CNG, můžete si koupit třeba Škodu Octavia G-Tec či Mercedes-Benz B 200 NGD, na Leon se ovšem lépe dívá. A ne každý majitel velký zavazadelník využije. Uznáváme ale, že zabudování nádrží na plyn bez omezení kufru by bylo vítané.
Motor a převodovka – Čtrnáctistovka schizofrenik
Ať už budete jezdit na plyn či na benzin, v obou případech dostanete velmi tichý motor, u kterého na volnoběh v podstatě nevíte, že běží. Při jízdě na CNG je čtrnáctistovka TSI přece jenom o něco tišší a má klidnější běh bez vibrací. Při rozjezdu ale musíte trochu více přidat, do nějakých 1500 otáček se totiž jednotce nechce moc zrychlovat a jít do otáček (myšleno i na jedničku či dvojku).
Ve středním pásmu objevíte slušný zátah dovolující i svižnější jízdu, což je příjemné. Motor pocitově jede lépe, než by se mohlo z papírových hodnot zdát, a působí jako naprosto dostatečná verze pro automobil této velikosti. Naopak za hranicí pěti tisíc otáček za minutu se toho již mnoho neděje. Roztočení turbodmychadla pak v celém spektru otáčkoměru trvá trochu déle, než na co jsme u čistě benzinových motorů 1.4 TSI byli zvyklí.
Když ale dojde CNG a tubomotor automaticky začne spalovat benzin, rázem jedete o trochu jiným vozem. Pod hranicí 1500 otáček za minutu již není takové hluché místo, motor se nadšeněji sbírá a působí o poznání živěji. Ve zbylém pásmu otáček ale agregát funguje trochu atmosféricky. Najednou chybí pružnost pro předjíždění a musíte tak čtrnáctistovku ždímat, protože to nejlepší ze sebe vydá až za pěti tisíci otáček za minutu. Předpokládáme ale, že drtivá většina zákazníků se bude snažit jezdit co nejčastěji na zemní plyn.
Samotný agregát pak vedle kultivovanosti vyniká také velmi dobrou poslušností na řidičovy povely. Odezva na sešlápnutí pedálu plynu není vůbec špatná, souhra motoru s šestistupňovou manuální převodovkou rovněž, takže ve výsledku zde máme velmi příjemnou jednotku, se kterou je navíc radost spolupracovat. K převodovce se ještě hodí dodat, že dráhy řadicí páky v kulise nejsou nejkratší, ale potěší jemnost, hladkost a přesnost, se kterou v nich řadička běhá.
Srdce skrblíka nejvíce potěší nízký apetit agregátu. I ve městě se jenom těžko budete dostávat přes spotřebu šest kilogramů plynu na sto kilometrů. Což je při ceně okolo 25 Kč za kg velmi potěšující. Jízda po dálnici znamená spotřebu něco přes pět kilogramů, naprosto regulérní každodenní cestování lze zvládnout pod čtyři kilogramy na sto kilometrů.
Náš průměr v testu byl 4,5 kg na 100 km a to včetně zkoušení dynamických vlastností motoru, což v přepočtu na peníze znamená provozní náklady nižší, než kdy předtím. Problémem je tak pouze malá kapacita nádrží, zejména v kontrastu s omezenou sítí čerpacích stanic CNG v České republice. Celkový dojezd automobilu však výrazně navyšuje standardní padesátilitrová nádrž na benzin. Při jízdě na tohle palivo jsme pak dosáhli spotřeby 6,5 litru na sto kilometrů.
Vhodný kompromis
V rámci koncernových vozů nižší střední třídy má Seat Leon blíže k Audi A3, zatímco Volkswagen Golf je pod povrchem podobnější Škodě Octavia. Audi se nám jízdně velmi líbilo, zejména ve třídveřové verzi, zazáří tedy Leon rovněž?
Naladění španělského vozu je překvapivě slušný kompromis pro tuzemské silnice. Automobil sice kopíruje povrch, ale zároveň umí docela dobře tlumit nerovnosti, to všechno při zachování jistoty v zatáčkách. Celkový projev se dá ovšem vyjádřit slovy „neurazí, nenadchne“. To však v této třídě není vůbec špatně, naopak. Běžný zákazník bude mít z auta dobrý pocit, kdy se nejedná o rozbředle houpavý stroj, avšak ani tuhý kostitřas. V zatáčkách pak ničím nezaskočí, prostě se na automobil můžete spolehnout.
Na nerovnostech slyšíte práci zavěšení, není to ale o nic výraznější, než u mnohých soupeřů. Zadní nápravu s torzní příčkou pak na specifických typech nerovností poznáte, je ale naladěna výrazně lépe než u většiny konkurentů s tímto typem zavěšení. Nedočkáte se tak odskakování ani silných rázů. Celkový dojem umocňuje dobře naladěné řízení. Nejedná se sice o sportovce do zatáček, na to jsou i v dané třídě jiní borci, přesto nás i navzdory ekologičtějšího pohonného ústrojí jízda Leonem nějakým zvláštním způsobem bavila, což dáváme na vrub slušnému naladění každé z důležitých částí vozu. Není zde tedy nic, co by vás při jízdě nějak rušilo.
Závěr
Již nejednou jsme psali, že pohon na zemní plyn se nám líbí jakožto alternativa k benzinovým a naftovým vozům. Není totiž přehnaně drahá a proti běžným automobilům nejste příliš omezeni. V tomto případě je Seat Leon TGI jenom o 9000 korun dražší než verze s turbodieselem 1.6 TDI, což znamená, že průměrnému českému řidiči se v tomto srovnání vyplatí provoz na CNG do jednoho roku. Přitom se jedná o kultivovaný agregát zabalený do automobilu s vyváženými vlastnostmi. Škoda, že nádrže na plyn ukrajují z objemu zavazadelníku a turbomotor se chová rozdílně při spalování jednotlivých paliv. Celkově ale dostanete atraktivní stroj, jehož úspornost je na velmi vysoké úrovni.

Nejlevnější verze modelu | 294.900 Kč (1.2 TSI Basis 3D/63 kW) |
Základ s testovaným motorem | 462.900 Kč (1.4 TGI Style 5D/81 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 531.700 Kč (1.4 TGI Style 5D/81 kW) |
Plusy
- Kultivovaný motor
- Reálné provozní náklady
- Naladění podvozku
- Atraktivní vzhled
- Diodové světlomety
Minusy
- Omezený objem zavazadelníku
- Ponurejší interiér
- Slabý dojezd na CNG
- Ne vždy dotažené naladění motoru
Foto: Petr Homolka