Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Seat Leon SP Vamos
Seat Leon SP Vamos
Seat Leon SP Vamos
Seat Leon SP Vamos
38 Fotogalerie

TEST Seat Leon SP Vamos – Rodinný kombík jako kdysi

Marek Bednář

Aut bez zbytečných příkras, ale s důstojnou výbavou, prostorností i motorem už na dnešním trhu moc není. Kombíkový Seat Leon v edici Vamos k nim ale bezvýhradně patří a svůj účel za svou cenu plní tak skvěle, že všechny nevýhody jsou relativně drobnosti.

Design, interiér

„Dneska už se nedělají auta, jako dřív,“ slýchám nezřídka. Na jednu stranu to je dobře, neb dnešní auta jsou nesrovnatelně bezpečnější než kdy dřív, a taky líp svítí, na stranu druhou mají hromadu zbytečností ve výbavě, z nichž některé jsou, lidově řečeno, kurvítka. Do této filozofické debaty však zabíhat nebudu a představím vám auto, které je jako kdysi. Tedy, skoro – je to obyčejný rodinný kombík za zhruba 600 tisíc, kterému ale nic podstatného nechybí. A je to jedno z nejpříjemnějších aut, kterými jsem v celém roce 2024 jezdil.

Zvenčí není moc co popisovat – leon se v téhle podobě prodává už od roku 2020. Zatímco verze značky Cupra dostala poměrně výrazný facelift přinejmenším přední části, verze Seatu se měnila hlavně pod kapotou a uvnitř.

Exteriér nicméně stojí za zmínku z jiného důvodu – to, co vidíte na fotkách, je vyjma barvy naprosto základní výbava. Reflektorové LEDky coby hlavní světlomety jsou dnes ve standardních výbavách už relativně běžnou věcí, ale naopak přední mlhovky mizejí i z těch nejdražších aut.

Stejně tak jsou v základu 16“ litá kola, která mají obrovskou výhodu v cenách pneumatik – špičkovou sadu nových gum na tohoto leona koupíte zhruba za 10 tisíc korun. Zkuste to s nízkoprofilovými „devatenáctkami“ a se stejným budgetem pořídíte pneumatiky dvě a kousek.

Video placeholder
Seat Leon SP Vamos • Svět motorů

Zmínkou elegantního profilu, danou delší karoserií kombi, a krásných zadních lamp, které se táhnou napříč šířkou zádě a nabízejí párové couvačky i netradiční umístění třetího brzdového světla, se můžeme dostat k tomu, co je u rodinného auta jednou z nejdůležitějších věcí. Je to pochopitelně zavazadelník.

Objem 620 litrů je příjemný, víc ale řeknou rozměry přes metr na metr u podlahy a těsně přes dva metry za dopředu odsunutou sedačkou spolujezdce, to když je třeba přepravit roli koberce. Líbí se mi i dva páry velkých háčků na tašky v bočnicích kufru, navíc umístěných v různé výšce. Ve standardní výbavě je taky dojezdová rezerva, což je něco, za co musíte např. u základního golfu Variant připlatit pár tisíc. Navíc jí stačí prostor pod dvojitou podlahou v dolní poloze a samozřejmě k ní lze uložit další drobnosti.

Rozměry zavazadelníku
Základní/maximální objem620/1.600 l
Délka u podlahy1.033 mm
Max. délka za sedadlem spolujezdce2.021 mm
Šířka mezi podběhy1.025 mm
Výška pod roletkou567 mm

Neméně důležité jsou zadní sedačky, na kterých mě příjemně překvapily nejen dva nabíjecí porty USB-C, ale i třetí zóna automatické klimatizace. Připomínám – v základní výbavě. U leckterého konkurenta je třeba připlatit i za dvouzónovou klimu. Mám radost i z prostornosti, která je dostatečně velkorysá i pro dospělého, „za sebe“ si sednu ještě se slušnou rezervou.

Drobné výtky mohou mířit snad jen k tomu, že základní látkové přední sedačky nemají koženková záda, takže se budou hůře čistit od bláta z dětských bot, nebo že úchyty ISOFIX na dolním konci opěradla jsou pečlivě schované. Vypadá to hezky, ale dostat se k nim je horší. To na sedačce spolujezdce jsou dostupné o trochu lépe.

Infotainment má jedinou chybu

Do přední části interiéru se soustředila většina snah značky Seat při modernizaci leonu. Klíčovou novinkou je nový infotainment, zde na displeji o úhlopříčce 10,4“. Jde o nejnovější verzi systému, označenou 4.0, a oproti těm starším je zásadně lepší v několika důležitých ohledech. Především jsou reakce rychlejší, a také je systém stabilní.

Zmizela také kontroverzní trojice dlaždic z domovské obrazovky, která sice byla hezká, ale pokud jste tu věc chtěli otevřít, museli jste klepnout dvakrát. Nahradily ji dvě menší dlaždice na levé straně s větší mapou vpravo. Tedy – u lépe vybavených kousků. Ten „můj“ nemá odemčenou navigaci a dlaždice jsou tak jen dvě. Co však v základní výbavě je, je bezdrátové zrcadlení smartphonu a to dokáže vestavěnou navigaci skvěle nahradit.

Seat Leon SP VamosSeat Leon SP Vamos | auto.cz/David Rajdl

Velkým plusem je také podsvícený panel pod displejem, na němž lze dotykem ovládat klimatizaci. Naopak nevýhodou seatího designu je, že po stažení horní lišty dolů nenajdete posuvník k ovládání jasu. Je tu možnost uložit si oblíbené funkce, ale jas se nastavuje hlouběji v menu a cestu k tomu, která je na několik klepnutí, je třeba se naučit.

Displejem je už v základu i přístrojový štít, ale nečekejte kdovíjaké možnosti nastavení. V podstatě tu jsou dva ukazatele ve formě tří čtvrtin kruhů, které nejsou moc přehledné, a informace o spotřebě – to je všechno. Chybí mi tu i ručičky, na stupnicích jen roste šedá tlustá linka, jak se zvyšují otáčky i rychlost jízdy, a jiný design není dostupný. Účel to nicméně splní.

Kvituji také snadné vypínání hlásiče překročení rychlosti i sledování čar na silnici, jen k tomu, na rozdíl třeba od škodovek, potřebujete obě ruce, protože rychlá nabídka se otvírá tlačítkem nalevo a pak se v ní posouváte kolečkem na pravém rameni volantu. Příjemné je také jeho vyhřívání – opět, věc v základní výbavě, za kterou je třeba u řady konkurentů připlácet.

Motor, jízdní vlastnosti

Další velká změna je pod kapotou, kde už nenajdete tříválec. Základním motorem pro leon, golf i octavii po faceliftech je čtyřválcová zážehová patnáctistovka o 115 koních s technologií vypínání válců. Tohle všechno představuje zlepšení oproti minulosti. O třetinu počtu válců a polovinu objemu větší motor je totiž lépe odolný podtáčení a kromě o chloupek vyššího výkonu má také citelně vyšší točivý moment, jehož maximum 220 Nm je dostupné už od 1.500 otáček.

Dynamika i částečně zatíženého vozu tak není vůbec bídná, navzdory relativně dlouhým převodům. Ty nicméně dokážou udržet spotřebu opravdu nízkou – s trochou snahy (a většinou trasy z kopce) se mi podařilo dosáhnout 5,3 l/100 km, plynulá a nijak rychlá jízda v rovinatém terénu znamená průměr těsně pod šest litrů a dálniční stotřicítka znamená 6,6 l/100 km. Celkový průměr 6,2 l/100 km za 859 ujetých kilometrů považuji za krásné číslo. I proto, že je jen o půl litru nad hodnotou normovanou dle WLTP.

Kultivovaný díky čtyřem válcům

Zmíněná deaktivace dvou prostředních válců je jemnější než dřív; zatímco v předchozích verzích motoru EA211 evo ji v určitých chvílích šlo cítit, dnes už ji poznáte výhradně z informace, že motor běží ve dvouválcovém režimu, v přístrojovém štítu. Také se tento mód používá v širším spektru jízdních situací. Účinnost motoru zlepšilo, a tedy spotřebu snížilo, také zvýšení kompresního poměru z 10,5 na 12 – ovšem stále stačí klasický 95okt. benzin – a posunutí modulu katalyzátoru a filtru pevných částic blíže k motoru.

Spíš než tyto technikálie však bude pro zamýšlené použití motoru důležitější něco jiného – jeho kultivovanost, s níž se tříválce pochopitelně měřit nemůžou. Na přílišné vibrace zapomeňte, motor je také skvěle utlumen – tak, že když si pustím hudbu a jedu zvolna, vůbec ho neslyším.

Delší zpřevodování znamená, že mi většinu času stačí první čtyři kvalty, pětku a zejména šestku používám v podstatě jen na dálnicích. Tam dokáže leon bez problémů držet krok s ostatními auty v levém pruhu, ovšem nesmíte se bát motor vytočit do vyšších otáček – maximum výkonu je v pěti tisících.

Seat Leon SP VamosSeat Leon SP Vamos | auto.cz/David Rajdl

Na okreskách naopak vynikne druhá výhoda malých kol – jsou lehká. Leon se základním podvozkem, a ostatně octavia a golf taky, potřebují malá kola, aby jezdila příjemně. Pohyby těch velkých a těžkých totiž základní odpružení nedokáže dost dobře uhlídat. Tady je ovšem všechno v pořádku, přilnavost je dobrá, odolnost ostrým nerovnostem také. Jedinou nevýhodou je hlučnost podvozku, zejména od zadních kol. Vyváženost chování přídě a zádě je i díky těžší zádi kombíku dobrá, stejně jako dynamická stabilita – tady nemám co vytknout.

Zmínit musím také základní LEDkové světlomety. Prvních pár dnů mi přišly poddimenzované, ale čím déle jsem s leonem jezdil, tím víc jsem si zvykal; pomohlo taky správné seřízení šroubovákem pod kapotou. Následně se jejich sklon seřizuje skrz obrazovku infotainmentu a je tu sedm stupňů, od nuly do šestky, takže můžete světla nastavit přesně podle toho, jak moc je záď vozu zatížená. Kdybych chtěl být hnidopich, mohl bych chtít širší kužel dálkových světel, ale na tu cenu a kategorii jsou světla naprosto dostačující.

Problémy jsem neměl ani s jízdními asistenty. Ono jich tu tedy moc není, ale Front Assist nehlásí falešné poplachy a sledování čar na silnici se také nechytá kdekterého „hada“ v asfaltu, takže ho na většině okresek nemusím vypínat. Chybělo mi radarové sledování mrtvých úhlů, ale spíš jen proto, že jsem na něj z ostatních novinářských aut zvyklý; výhled z vozu je na všechny strany velmi dobrý.

Nejbližší konkurentiOpel Astra STVolkswagen GolfKia Ceed SW
Motorizace1.2 Turbo S/S1.5 TSI ACT1.5 T-GDI ISG GPF
Zdvihový objem [cm3]1.1991.4981.482
Největší výkon [kW/min]96/5.50085/5.000103/5.500
Točivý moment [N.m/min] 230/1.750220/1.500-3.500253/1.500-3.000
Převodovka6st. man.6st. man.6st. man.
Max. rychlost [km/h]210203197
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,09,99,9
Komb. spotřeba [WLTP, l/100 km]5,85,45,8-6,3
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.394/1.8801.374/1.9001.449/1.880
Rozměry d × š × v [mm]4.642 × 1.860 × 1.4804.635 × 1.789 × 1.4594.605 × 1.800 × 1.460
Objem zavazadelníku zákl./max. [l]597/1.634611/1.642625/1.694
Rozvor [mm]2.7322.6692.650
Cena od [Kč]569.990579.990459.980
Srovnatelná výbava s test. vozemEdition + výbavaLimited + výbavaSpin + barva
Cena od [Kč]605.990617.800474.980

Závěr

Leon v edici Vamos dnes krásně naplňuje myšlenku, s níž akciová společnost Sociedad Española de Automóviles de Turismo v roce 1950 vznikla – nabídnout mobilitu masám. Dávno to nicméně není v licenci vyrobený fiat, ovšem ani volkswagen – je svébytným modelem, byť samozřejmě sdílení platformy a techniky se dnes vyhnout nejde.

Pokud přijmeme fakt, že 600 tisíc korun je dnes ve světě nových aut nižší střední třídy málo peněz, je tenhle leon dokonalou definicí rčení „hodně muziky za málo peněz“ a nikdo, kdo si ho koupí, se za to nemusí ani v nejmenším stydět. Má totiž skvěle praktické rodinné auto, dobře vybavené, ale nikoliv plné zbytečností – takové, jako kdysi.

Plusy

  • Cena vzhledem k výbavě
  • Prostornost
  • Výhled

Minusy

  • Hlučnější podvozek

Nejlevnější verze modelu589.900 Kč  (Leon SP Vamos 1,5 TSI, 85 kW, 6st. man., 4×2)
Základ s testovaným motorem589.900 Kč  (Leon SP Vamos 1,5 TSI, 85 kW, 6st. man., 4×2)
Testovaný vůz bez příplatků589.900 Kč  (Leon SP Vamos 1,5 TSI, 85 kW, 6st. man., 4×2)
Testovaný vůz s výbavou606.800 Kč  (Leon SP Vamos 1,5 TSI, 85 kW, 6st. man., 4×2)

Seat Leon SP Vamos
Cena základní sestavy
589 900 Kč
Výbava základní sestavy
16" kola z lehkých slitin Design, pneu 205/55 R16, 3x ISOFIX + TopTether úchyty pro dětskou sedačku (2x vzadu, 1x vpředu), Airbag řidiče a spolujezdce, deaktivovatelný airbag spolujezdce, kolenní airbag řidiče, Akční model Vamos, Alarm, Automatická klimatizace Climatronic 3zónová, Boční airbagy vpředu a vzadu, hlavové airbagy vpředu a vzadu a centrální airbag vpředu mezi řidičem a spolujezdcem, Coming Home + Leaving Home funkce, Čalounění sedadel - látka v odstínu šedá/černá, Dešťový a světelný senzor, automatické stěrače a světlomety. Digitální příjem rádia (DAB), Digitální přístrojový štít, 10,25" barevný TFT displej, Dojezdové rezervní kolo, Držák pod sedadlem spolujezdce neuzavíratelný (na dokumenty/vestu), Dvojité dno zavazadlového prostoru, eCall, funkce nouzového volání, Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka včetně parkovací funkce, Elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu vč. automatických dojezdů všech oken, Elektromechanická parkovací brzda s funkcí Autohold, Elektronická uzávěrka diferenciálu na přední nápravě (XDS), Elektronický stabilizační systém ESC, Front Assist, systém sledování provozu před vozidlem, funkce nouzového brzdění včetně detekce chodců a cyklistů, Full LED přední světlomety + LED světla pro denní svícení, Full Link, bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto, Hlavice řadící páky v kůži, Interiérový paket chrom, Kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, Kessy, bezklíčové odemykání/zamykání vozu, startování vozu tlačítkem, Komfortní přední sedadla Style, Lane Assist, automatické udržování vozu v jízdním pruhu, LED přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, Media System Ready4Navi 10,4", 10,4" dotykový displej s vysokým rozlišením, 2x USB-C vpředu, 2x USB-C vzadu (pouze nabíjecí), handsfree Bluetooth, hlasové ovládání, 7 reproduktorů, Multifunkční kamera pro systémy Front Assist, Lane Assist a rozpoznávání dopravních značek, Nastavitelná bederní opěrka řidiče, Parkovací senzory vpředu a vzadu se zobrazením na centrálním displeji, Podélné střešní nosiče černé, Posilovač řízení s proměnným převodem, Prodloužená záruka výrobce na 5 let nebo 100 tisíc km, Přední loketní opěrka s integrovanou schránkou a držáky nápojů, výškově a podélně nastavitelná, Sada nářadí a zvedák vozu, Samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, SEAT CONNECT online služby, Senzor únavy a pozornosti řidiče, Sklopná opěradla zadních sedadel v poměru 60/40 vč. průvlaku na dlouhé předměty, středová loketní opěrka vzadu, Sportovní kožený vyhřívaný multifunkční volant, Střešní spoiler, Systém sledování tlaku v pneumatikách, Šedé čalounění stropu, Tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti, funkce automatické úpravy rychlosti podle dopravních značek, Tmavá okna od B sloupku, Tři zásuvné hlavové opěrky vzadu, Turn Assist, asistent nouzového vyhýbacího manévru, asistent pro odbočování v křižovatkách, Vyhřívání předních sedadel, Výškově nastavitelná přední sedadla, Zadní LED světla Coast-to-Coast, Zadní parkovací kamera
Cena testované sestavy
606 800 Kč
Výbava testované sestavy
barva šedá Magnetic (+16.900 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
85 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
220 / 1500 - 3500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.7
Emise CO2:
129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
620 / 0
Objem nádrže (l):
45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1429 / 501
Seat Leon SP Vamos schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4642
b) šířka (mm):
1799
c) výška (mm):
1437
d) rozvor (mm):
2684
e) rozchod vpředu (mm):
1545
f) rozchod vzadu (mm):
1516
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
965
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
920
k) šířka vpředu (mm):
1480
l) šířka vzadu (mm):
1445
délka sedáku vpředu (mm):
500
délka sedáku vzadu (mm):
450
výška opěradla vpředu (mm):
650
výška opěradla vzadu (mm):
650
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano