TEST Seat Leon SP Vamos – Rodinný kombík jako kdysi
Aut bez zbytečných příkras, ale s důstojnou výbavou, prostorností i motorem už na dnešním trhu moc není. Kombíkový Seat Leon v edici Vamos k nim ale bezvýhradně patří a svůj účel za svou cenu plní tak skvěle, že všechny nevýhody jsou relativně drobnosti.
Design, interiér
„Dneska už se nedělají auta, jako dřív,“ slýchám nezřídka. Na jednu stranu to je dobře, neb dnešní auta jsou nesrovnatelně bezpečnější než kdy dřív, a taky líp svítí, na stranu druhou mají hromadu zbytečností ve výbavě, z nichž některé jsou, lidově řečeno, kurvítka. Do této filozofické debaty však zabíhat nebudu a představím vám auto, které je jako kdysi. Tedy, skoro – je to obyčejný rodinný kombík za zhruba 600 tisíc, kterému ale nic podstatného nechybí. A je to jedno z nejpříjemnějších aut, kterými jsem v celém roce 2024 jezdil.
Zvenčí není moc co popisovat – leon se v téhle podobě prodává už od roku 2020. Zatímco verze značky Cupra dostala poměrně výrazný facelift přinejmenším přední části, verze Seatu se měnila hlavně pod kapotou a uvnitř.
Exteriér nicméně stojí za zmínku z jiného důvodu – to, co vidíte na fotkách, je vyjma barvy naprosto základní výbava. Reflektorové LEDky coby hlavní světlomety jsou dnes ve standardních výbavách už relativně běžnou věcí, ale naopak přední mlhovky mizejí i z těch nejdražších aut.
Stejně tak jsou v základu 16“ litá kola, která mají obrovskou výhodu v cenách pneumatik – špičkovou sadu nových gum na tohoto leona koupíte zhruba za 10 tisíc korun. Zkuste to s nízkoprofilovými „devatenáctkami“ a se stejným budgetem pořídíte pneumatiky dvě a kousek.

Zmínkou elegantního profilu, danou delší karoserií kombi, a krásných zadních lamp, které se táhnou napříč šířkou zádě a nabízejí párové couvačky i netradiční umístění třetího brzdového světla, se můžeme dostat k tomu, co je u rodinného auta jednou z nejdůležitějších věcí. Je to pochopitelně zavazadelník.
Objem 620 litrů je příjemný, víc ale řeknou rozměry přes metr na metr u podlahy a těsně přes dva metry za dopředu odsunutou sedačkou spolujezdce, to když je třeba přepravit roli koberce. Líbí se mi i dva páry velkých háčků na tašky v bočnicích kufru, navíc umístěných v různé výšce. Ve standardní výbavě je taky dojezdová rezerva, což je něco, za co musíte např. u základního golfu Variant připlatit pár tisíc. Navíc jí stačí prostor pod dvojitou podlahou v dolní poloze a samozřejmě k ní lze uložit další drobnosti.
Rozměry zavazadelníku | |
Základní/maximální objem | 620/1.600 l |
Délka u podlahy | 1.033 mm |
Max. délka za sedadlem spolujezdce | 2.021 mm |
Šířka mezi podběhy | 1.025 mm |
Výška pod roletkou | 567 mm |
Neméně důležité jsou zadní sedačky, na kterých mě příjemně překvapily nejen dva nabíjecí porty USB-C, ale i třetí zóna automatické klimatizace. Připomínám – v základní výbavě. U leckterého konkurenta je třeba připlatit i za dvouzónovou klimu. Mám radost i z prostornosti, která je dostatečně velkorysá i pro dospělého, „za sebe“ si sednu ještě se slušnou rezervou.
Drobné výtky mohou mířit snad jen k tomu, že základní látkové přední sedačky nemají koženková záda, takže se budou hůře čistit od bláta z dětských bot, nebo že úchyty ISOFIX na dolním konci opěradla jsou pečlivě schované. Vypadá to hezky, ale dostat se k nim je horší. To na sedačce spolujezdce jsou dostupné o trochu lépe.
Infotainment má jedinou chybu
Do přední části interiéru se soustředila většina snah značky Seat při modernizaci leonu. Klíčovou novinkou je nový infotainment, zde na displeji o úhlopříčce 10,4“. Jde o nejnovější verzi systému, označenou 4.0, a oproti těm starším je zásadně lepší v několika důležitých ohledech. Především jsou reakce rychlejší, a také je systém stabilní.
Zmizela také kontroverzní trojice dlaždic z domovské obrazovky, která sice byla hezká, ale pokud jste tu věc chtěli otevřít, museli jste klepnout dvakrát. Nahradily ji dvě menší dlaždice na levé straně s větší mapou vpravo. Tedy – u lépe vybavených kousků. Ten „můj“ nemá odemčenou navigaci a dlaždice jsou tak jen dvě. Co však v základní výbavě je, je bezdrátové zrcadlení smartphonu a to dokáže vestavěnou navigaci skvěle nahradit.
Velkým plusem je také podsvícený panel pod displejem, na němž lze dotykem ovládat klimatizaci. Naopak nevýhodou seatího designu je, že po stažení horní lišty dolů nenajdete posuvník k ovládání jasu. Je tu možnost uložit si oblíbené funkce, ale jas se nastavuje hlouběji v menu a cestu k tomu, která je na několik klepnutí, je třeba se naučit.
Displejem je už v základu i přístrojový štít, ale nečekejte kdovíjaké možnosti nastavení. V podstatě tu jsou dva ukazatele ve formě tří čtvrtin kruhů, které nejsou moc přehledné, a informace o spotřebě – to je všechno. Chybí mi tu i ručičky, na stupnicích jen roste šedá tlustá linka, jak se zvyšují otáčky i rychlost jízdy, a jiný design není dostupný. Účel to nicméně splní.
Kvituji také snadné vypínání hlásiče překročení rychlosti i sledování čar na silnici, jen k tomu, na rozdíl třeba od škodovek, potřebujete obě ruce, protože rychlá nabídka se otvírá tlačítkem nalevo a pak se v ní posouváte kolečkem na pravém rameni volantu. Příjemné je také jeho vyhřívání – opět, věc v základní výbavě, za kterou je třeba u řady konkurentů připlácet.
Motor, jízdní vlastnosti
Další velká změna je pod kapotou, kde už nenajdete tříválec. Základním motorem pro leon, golf i octavii po faceliftech je čtyřválcová zážehová patnáctistovka o 115 koních s technologií vypínání válců. Tohle všechno představuje zlepšení oproti minulosti. O třetinu počtu válců a polovinu objemu větší motor je totiž lépe odolný podtáčení a kromě o chloupek vyššího výkonu má také citelně vyšší točivý moment, jehož maximum 220 Nm je dostupné už od 1.500 otáček.
Dynamika i částečně zatíženého vozu tak není vůbec bídná, navzdory relativně dlouhým převodům. Ty nicméně dokážou udržet spotřebu opravdu nízkou – s trochou snahy (a většinou trasy z kopce) se mi podařilo dosáhnout 5,3 l/100 km, plynulá a nijak rychlá jízda v rovinatém terénu znamená průměr těsně pod šest litrů a dálniční stotřicítka znamená 6,6 l/100 km. Celkový průměr 6,2 l/100 km za 859 ujetých kilometrů považuji za krásné číslo. I proto, že je jen o půl litru nad hodnotou normovanou dle WLTP.
Kultivovaný díky čtyřem válcům
Zmíněná deaktivace dvou prostředních válců je jemnější než dřív; zatímco v předchozích verzích motoru EA211 evo ji v určitých chvílích šlo cítit, dnes už ji poznáte výhradně z informace, že motor běží ve dvouválcovém režimu, v přístrojovém štítu. Také se tento mód používá v širším spektru jízdních situací. Účinnost motoru zlepšilo, a tedy spotřebu snížilo, také zvýšení kompresního poměru z 10,5 na 12 – ovšem stále stačí klasický 95okt. benzin – a posunutí modulu katalyzátoru a filtru pevných částic blíže k motoru.
Spíš než tyto technikálie však bude pro zamýšlené použití motoru důležitější něco jiného – jeho kultivovanost, s níž se tříválce pochopitelně měřit nemůžou. Na přílišné vibrace zapomeňte, motor je také skvěle utlumen – tak, že když si pustím hudbu a jedu zvolna, vůbec ho neslyším.
Delší zpřevodování znamená, že mi většinu času stačí první čtyři kvalty, pětku a zejména šestku používám v podstatě jen na dálnicích. Tam dokáže leon bez problémů držet krok s ostatními auty v levém pruhu, ovšem nesmíte se bát motor vytočit do vyšších otáček – maximum výkonu je v pěti tisících.
Na okreskách naopak vynikne druhá výhoda malých kol – jsou lehká. Leon se základním podvozkem, a ostatně octavia a golf taky, potřebují malá kola, aby jezdila příjemně. Pohyby těch velkých a těžkých totiž základní odpružení nedokáže dost dobře uhlídat. Tady je ovšem všechno v pořádku, přilnavost je dobrá, odolnost ostrým nerovnostem také. Jedinou nevýhodou je hlučnost podvozku, zejména od zadních kol. Vyváženost chování přídě a zádě je i díky těžší zádi kombíku dobrá, stejně jako dynamická stabilita – tady nemám co vytknout.
Zmínit musím také základní LEDkové světlomety. Prvních pár dnů mi přišly poddimenzované, ale čím déle jsem s leonem jezdil, tím víc jsem si zvykal; pomohlo taky správné seřízení šroubovákem pod kapotou. Následně se jejich sklon seřizuje skrz obrazovku infotainmentu a je tu sedm stupňů, od nuly do šestky, takže můžete světla nastavit přesně podle toho, jak moc je záď vozu zatížená. Kdybych chtěl být hnidopich, mohl bych chtít širší kužel dálkových světel, ale na tu cenu a kategorii jsou světla naprosto dostačující.
Problémy jsem neměl ani s jízdními asistenty. Ono jich tu tedy moc není, ale Front Assist nehlásí falešné poplachy a sledování čar na silnici se také nechytá kdekterého „hada“ v asfaltu, takže ho na většině okresek nemusím vypínat. Chybělo mi radarové sledování mrtvých úhlů, ale spíš jen proto, že jsem na něj z ostatních novinářských aut zvyklý; výhled z vozu je na všechny strany velmi dobrý.
Nejbližší konkurenti | Opel Astra ST | Volkswagen Golf | Kia Ceed SW |
Motorizace | 1.2 Turbo S/S | 1.5 TSI ACT | 1.5 T-GDI ISG GPF |
Zdvihový objem [cm3] | 1.199 | 1.498 | 1.482 |
Největší výkon [kW/min] | 96/5.500 | 85/5.000 | 103/5.500 |
Točivý moment [N.m/min] | 230/1.750 | 220/1.500-3.500 | 253/1.500-3.000 |
Převodovka | 6st. man. | 6st. man. | 6st. man. |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 203 | 197 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,0 | 9,9 | 9,9 |
Komb. spotřeba [WLTP, l/100 km] | 5,8 | 5,4 | 5,8-6,3 |
Pohotovostní/celková hmotnost [kg] | 1.394/1.880 | 1.374/1.900 | 1.449/1.880 |
Rozměry d × š × v [mm] | 4.642 × 1.860 × 1.480 | 4.635 × 1.789 × 1.459 | 4.605 × 1.800 × 1.460 |
Objem zavazadelníku zákl./max. [l] | 597/1.634 | 611/1.642 | 625/1.694 |
Rozvor [mm] | 2.732 | 2.669 | 2.650 |
Cena od [Kč] | 569.990 | 579.990 | 459.980 |
Srovnatelná výbava s test. vozem | Edition + výbava | Limited + výbava | Spin + barva |
Cena od [Kč] | 605.990 | 617.800 | 474.980 |
Závěr
Leon v edici Vamos dnes krásně naplňuje myšlenku, s níž akciová společnost Sociedad Española de Automóviles de Turismo v roce 1950 vznikla – nabídnout mobilitu masám. Dávno to nicméně není v licenci vyrobený fiat, ovšem ani volkswagen – je svébytným modelem, byť samozřejmě sdílení platformy a techniky se dnes vyhnout nejde.
Pokud přijmeme fakt, že 600 tisíc korun je dnes ve světě nových aut nižší střední třídy málo peněz, je tenhle leon dokonalou definicí rčení „hodně muziky za málo peněz“ a nikdo, kdo si ho koupí, se za to nemusí ani v nejmenším stydět. Má totiž skvěle praktické rodinné auto, dobře vybavené, ale nikoliv plné zbytečností – takové, jako kdysi.
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 589.900 Kč (Leon SP Vamos 1,5 TSI, 85 kW, 6st. man., 4×2) |
Základ s testovaným motorem | 589.900 Kč (Leon SP Vamos 1,5 TSI, 85 kW, 6st. man., 4×2) |
Testovaný vůz bez příplatků | 589.900 Kč (Leon SP Vamos 1,5 TSI, 85 kW, 6st. man., 4×2) |
Testovaný vůz s výbavou | 606.800 Kč (Leon SP Vamos 1,5 TSI, 85 kW, 6st. man., 4×2) |
