Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Seat Leon
Seat Leon
Seat Leon
Seat Leon
35 Fotogalerie

TEST Seat Leon 1,4 TSI (90kW) – El Golfiňo

Seat Leon má za úkol nabídnout víc emocí, než jeho koncernoví bratři. Co však nabízí doopravdy?

Technika Golfu smíchaná se španělským temperamentem? To by mohlo fungovat! Jen kdyby pánové v centrále Volkswagenu chtěli...

U modelu se sportovnějším zaměřením, v porovnání s Octávií nebo Golfem, asi není úplně dobré rezignovat na vyspělejší techniku podvozku a u nejprodávanějších verzí nabídnout jednoduchou vlečenou nápravu. Zatímco u Golfu mají toto řešení (oficiálně nazývané lightweight suspension) jen slabé verze s výkonem pod 90 kW, Seat Leon i Škoda Octavia se musí s jednoduchou zadní nápravou smířit i ve verzích o výkonu 110 kW. Dražší performance suspension zatím nabízí je 1,8 TSI (132 kW). Připlatit si za víceprvek nemůžete a nic s tím neudělá ani akčně nazvaný stupeň výbavy FR (Formula Racing).

Ano, kdyby měl dnes testovaný motor 1,4 TSI (90 kW) pod kapotou Golf, mohli bychom si užívat komfortnějšího a v zatáčkách jistějšího jízdního projevu. Jak si dále ukážeme, oproti minulé generaci Leon v interiéru velmi vyspěl, na poli techniky podvozku však bohužel došlo k ústupu z dobytých pozic: tehdy Leon vycházel z Golfu V, což znamenalo, že zadní víceprvkovou nápravu měly všechny verze. Nu což, těšit nás může alespoň jedenáctikilová úspora hmotnosti.

seat testy nizsistredniseat testy nizsistredni | acz 

Design plný emocí

Leon navazuje na vizuálně povedenou Ibizu, v aplikaci dynamických linek však designéři zašli ještě o něco dál. Z takřka všech úhlů vypadá nový Leon přitažlivě, i pětidveřová verze se může pochlubit šmrncovním profilem. Detaily jako hezky řešená zpětná zrcátka nebo zadní světlomety jen podtrhávají dobrý výsledek.

Pokud bychom si ještě připlatili za LED světlomety (od výbavy Style výš), kdy osvětlování prostoru před vozem je zajišťováno pokrokovou diodovou technikou (a to včetně dálkových světel), měl by pohled Leonu opravdu neopakovatelný říz. Neopakovatelný, a mezi konkurencí i ojedinělý. I standardní halogenové světlomety svítí poměrně dobře, nicméně příplatek 30.000,- Kč za špičkovou LED optiku je skoro povinnost.

Interiér: no konečně!

Jak už bylo řečeno, testovaný kus není v úplně nejlepší výbavě. Automobilky k testům zapůjčují většinou samé načančané verze či ještě lépe speciální edice napěchované příplatky. I tak je však vnitřek nového Leonu o tisíc procent lepší než dříve, Seat přepracoval (i za použití kvalitních koncernových dílů) téměř vše.

Zaměření palubní desky na řidiče zůstává, kaplička přístrojů připomíná grafikou ukazatelů i znázorněním teploty chladicí kapaliny osmi diodami Audi. Jak asi tušíte, o náhodu rozhodně nejde. Přesto bychom měli výtku: znázornění pomocí pouhých osmi segmentů nikdy nemůže dát řidiči tak přesnou informaci, jako starý dobrý analogový ukazatel z minulé verze.

TEST SEAT Leon 1,4 TSI – Lehkonohý Španěl (04/2008)

Celý horní díl je vyroben z opravdu poctivě měkčeného plastu, části, které přichází do kontaktu s dolními končetinami předních cestujících, jsou však tvrdé. Kvalita všech plastů se výrazně zvýšila, stejně tak i dílenské zpracování a ergonomie.

Řadicí páka je nyní o něco výš a tlačítko ovládající sdružené blikače se konečně přesunulo na dobře dosažitelné místo uprostřed středového panelu. Barevná dotyková obrazovka rádia je umístěna až k horní hraně palubní desky mezi výdechy klimatizace, tedy z pohledu ergonomie rozhodně lépe než u bratrského Golfu. Ovládání klimatizace je nyní klasicky hned nad odkládací schránkou před řadicí pákou. Spolujezdec už si také nebude hrát s nastavováním zpětných zrcátek, jejich ovládání se ze středového panelu posunulo na tradiční místo před ovládáním oken u řidiče.

seat testy nizsistredniseat testy nizsistredni | acz 

Když už jsme v předešlém textu zmínili odkládací schránku před řidičem: její útroby by mohly být vystlané měkkou gumou, přeci jen položit klíče nebo mobilní telefon na tvrdý plast není ideální. Poloha za koženým multimediálním volantem je velmi příjemná a uvolněná, všechno je pěkně na dosah a to i díky velkému rozmezí nastavení sedadla i volantu. Sedadla nevynikají ani rozměry, ani bočním vedením a v průměru třídy je i jejich tuhost.

V zavazadlovém prostoru přibylo 30 litrů navíc, objem 380 l se shoduje s Golfem. Stejná je i šířka mezi podběhy, a to 102 cm. Leon ovšem hodně přidal na vnitřní výšce, 55 cm mezi podlahou a krytem zavazadelníku je o pořádný kus víc než 42 cm v Golfu. To ale za cenu zmenšení úložného prostoru pod podlahou a velkého schodu za nárazníkem. Při stěhování se navíc docela nadřete; náklad je potřeba zvednout 76 cm nad úroveň silnice (v Golfu jen 68 cm). Při testu jsme narazili na fakt, že s víkem bylo potřeba poměrně silně praštit, jinak se zavřelo jen na oko a monochromatický displej mezi budíky hlásil špatné zavření.

Jízda a spotřeba

Přeplňovaná čtrnáctistovka nepřekvapila: dokáže vás hbitě dostat tam, kam potřebujete a navíc se solidní spotřebou. Dopomáhá k tomu i relativně nízká provozní hmotnost, která se o kilogram „vešla“ pod hranici 1300 kilogramů.

Devizou downsizovaného motoru je točivý moment: od 1.400 do 4.000 otáček máte k dispozici ne méně než 200 N.m, což v praxi znamená, že pokud nechcete, nemusíte příliš často řadit. Při sportovnější jízdě je ideální držet agregát mezi čtyřmi a pěti tisíci. Pokud však na Leon nebudete spěchat, odvděčí se vám hezky: při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h spotřebuje 5,4 litru Naturalu, stotřicítka znamená zhruba 2.900 otáček (na šestku) a spotřebu o 1,1 litru vyšší. Po městě se dařilo spotřebu držet pod sedmi litry. Radost z jízdy kazila jen občasná rezonance, přicházející při zhruba polovičním sešlápnutí plynu z motorového prostoru.

TEST SEAT Leon 1,2 TSI Copa – Copa výbavy (05/2011)

Podvozek je i na šestnáctipalcových kolech spíš tužší, v zatáčkách se karoserie příliš nenaklání a na dobrém asfaltu dobře drží zvolenou stopu. Na kostkách nebo nekvalitním povrchu si zadní náprava někdy v zatáčce trochu odskočí, nicméně to je (vzhledem ke zvolené koncepci) normální. Dunění zadní nápravy na českých silnicích, známé třeba z Toleda nebo Octavie s vlečenou nápravou, jsme díky odlišně pojaté karoserii nezaznamenali. Řízení i řazení je velmi podobné Golfu a tedy bez připomínek, brzdy jsou sympaticky ostřejší.

Závěr

Leon je pro Seat obrovským skokem vpřed. Kvalitou materiálů, designem i ergonomií. Uvidíme, zda mu zákazníci odpustí jednodušší techniku zadní nápravy. Vzhledem k ceně 318.900 Kč za 1,2 TSI (63 kW) s klimatizací nebo rádiem s 5“ monochromatickým dotykovým displejem by mohli.

seat testy nizsistredniseat testy nizsistredni | acz 

První cena vozu299.900 Kč (Basis 1,2 TSI/63 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací408.900 Kč (Style 1,4 TSI/90 kW)
Základní cena testovaného vozu408.900 Kč (Style 1,4 TSI/90 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků421.900 Kč (Style 1,4 TSI/90 kW)

Plusy

  • Dobrá kvalita zpracování

 

  • Motor, spotřeba

 

 

  • Dynamický design

 

 

  • Posun v ergonomii

 

 

  • USB v základním rádiu

 

 

  • Užitná hmotnost

 

Minusy

  • Horší jízdní vlastnosti na špatném povrchu

 

  • I na 16palcových kolech je relativně tvrdší

 

 

  • Vysoko položená nakládací hrana kufru

 

 

  • U testovaného kusu rezonance z motorového prostoru

 

Foto:Petr Homolka