TEST Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG – A nechcete raději Leona?
Španělská alternativa k u nás tolik populární Škodě Fabia dorazila v modernizovaném balení. Rozvášnění se v ceníku vás může vyjít pořádně draho.
Design, interiér
Nesčetněkrát jsme za poslední měsíce slyšeli, že to malá auta nemají jednoduché. Požadavky na bezpečnostní prvky (a tím bohatší standardní výbavu) i plnění přísných emisních limitů rostou, stejně jako jejich cena. A to takovým způsobem, že se až nebezpečně přibližují o třídu větším vozům. Do redakce teď dorazil omlazený Seat Ibiza, který je toho zářným příkladem. Za podobný peníz totiž pořídíte srovnatelný Leon.
Ale hezky popořadě
Před dvěma lety jsem si v testu Ibizy – tehdy ještě neomlazené – pochvaloval, že vůz v mých očích nestárne. Pátá generace malého španělského auta přijela v roce 2017 a nedávná omlazovací procedura vlastně přinesla jen drobné kosmetické úpravy. Ono jich víc vlastně ani nebylo potřeba.
Zejména bavíme-li se o zkoušené výbavě FR. Ta se vyznačuje sportovním nádechem doplněným o standardně obouvaná 17“ kola z lehkých slitin (testovaný kus má příplatkové osmnáctky), jiné nárazníky či snížený sportovní podvozek. Připočteme-li červený perleťový lak Desire (+16.900 Kč), je Ibiza svěžím větrem (nejen) do městských uliček.
Zvenčí nedávný facelift žádné velké změny nepřinesl, omlazenou verzi prozrazuje v zásadě jen jiný font nápisu Ibiza na víku pátých dveří. To v kabině došlo k podstatně zajímavějším úpravám. Multimediální systém s 9,2“ obrazovkou se posunul z utopené pozice více do zorného pole řidiče, dříve fádní kabinu teď zdobí horizontálně umístěný dekor či kulaté výdechy topení po stranách. A pochvalu si zaslouží i zachování samostatného panelu s otočnými ovladači pro nastavování teploty.
I když na řadě míst stále narazíme na tvrdé plasty, maskovány jsou podstatně lépe než u předchůdce. A navíc je slícování na velmi dobré úrovni, takže vás v kabině neobtěžují žádné nežádoucí zvuky. Oproti neomlazené Ibize působí interiér té dnešní o pořádný kus hodnotněji.
V ostatních aspektech se nezměnilo zhola nic. Výbava FR dostává standardně sportovní sedačky, které tělo podrží i při svižnějším průletu zatáčkami. Vzhledem k širokým možnostem nastavení volantu i sedadla si tu ideální pozici najde každý. Sám za sebe se s výškou 178 cm vejdu zcela bez problémů a velké strasti nehlásí ani o deset čísel vyšší kolega.
Zavazadlový prostor pojme 355 litrů, což je hodnota, jíž se ještě nedávno vyznačovaly vozy kompaktního střihu. Potěší pravidelné tvary kufru a ložná plocha bez schodu po sklopení zadní lavice. V takovém případě se dostáváme na objem 1165 litrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Jediná cesta ke čtyřválci
Ibiza už nějaký čas sází převážně na litrové tříválce v několika různých kombinacích. Čtyřválce zastupuje motor 1.5 TSI spojený výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou a nejvyšší výbavou FR. Agregát disponuje výkonem 110 kW (150 k) a 250 newtonmetry od 1500 do 3500 ot/min. Na stovku vůz zrychluje 8,2 sekundy a jako jediný rozpohybuje současnou Ibizu na rychlost přes 200 km/h.
Řeč je o neelektrifikované verzi turbodmychadlem přeplňované patnáctistovky s hliníkovým blokem z rodiny EA211. Ta vychází z dřívější čtrnáctistovky, standardně dostává systém odpojování poloviny válců, jenž funguje pomocí otevírání a zavírání sacích a výfukových ventilů prostředních dvou válců. Nechybí ani systém přímého vstřikování pracující s tlakem až 350 bar.
Pokud si od auta neslibujete ryzí sportovní schopnosti, vlastně budete s danou kombinací spokojeni. Patnáctistovka se 150 koni není žádnou kousavou mrchou, se španělským prckem však dokáže zacvičit moc hezky. Jen počítejte s tím, že je průchod ručičky otáčkoměrem spíše lineární, přičemž to nejlepší se odehrává kolem čtyř tisíc otáček.
Nebýt malé ikonky na digitálním přístrojovém štítu (+8900 Kč), o deaktivaci poloviny válců vlastně ani nevíte. Vše probíhá naprosto hladce a nenápadně pomáhá šetřit palivo v poměrně skromné 40litrové nádrži. A sladění se sedmistupňovou dvouspojkou? Ve většině jízdních situacích naprosto bez problému. Jen při potřebě třeba jen jemného přidání plynu v nízkých rychlostech technika na pokyn pravou nohou dlouho nereaguje, aby pak za doprovodu výrazného škubnutí vyrazila směrem vpřed. Pro jedna-pětku je to však jediná možnost. Přitom ještě před třemi lety to bylo přesně naopak, tehdy Ibiza pojila tento motor jen se šestistupňovým manuálem.
Pokud jde o již zmiňovanou spotřebu paliva, Ibizu s patnáctistovkou není problém držet na hodnotách začínajících pětkou. Pokud se tedy budete aspoň trochu snažit. Jestli vám je ekonomika provozu cizí, ani tak to nebude žádná tragédie, kombinace čtyřválce s automatem si nejčastěji řekne o šest litrů a nějaké drobné. Jen na dálnici počítejte s odběrem lehce nad sedmi litry, při popojíždění ucpaným městem je to pak ještě nepatrně více.
Pořád hlavně univerzál
Sportovnější vzhled v kombinaci se sníženým a tužším podvozkem a 150koňovým motorem může navozovat dojem alespoň jakéhosi warm hatche. Už jsme si pověděli, že auto po dynamické stránce nestrádá a špatné to není ani při svižném průjezdu utaženými okreskami. I díky elektronické uzávěrce diferenciálu XDS nemá Ibiza s rychlejším tempem problém, v zatáčkách se nenaklání a jistě drží stopu. Jen nepočítejte se zpětnou vazbou od řízení. Průjezdy atraktivními pasážemi jsou hbité, ale tak trochu bez emocí.
A zapomenout nesmíme ani na příplatková osmnáctipalcová kola. Ta na hladkém asfaltu fungují skvěle, rozbité cesty už ale dávají testovanému vozu zabrat, tu a tam se ozve vcelku výrazná tupá rána. Standardně dodávané sedmnáctky nejsou o nic méně atraktivnější a celkovému jízdnímu komfortu by jistě prospěly. Pokud potenciální kupec poskakuje devadesát procent času po městských kostkách, z dané kombinace bude brzy nešťastný.
I když Ibizu škatulkujeme jako malé městské auto, neztratí se ani mimo metropole. O okreskách už byla řeč, já bych rád vypíchnul ještě dálniční jízdu, kde se auto při ustálených 130 km/h odvděčí příkladným odhlučněním i pohodovou jízdou. A když jste v pravém pruhu nuceni zpomalit za kamionem, do levého se díky dostatečné porci výkonu můžete vrátit bez zdlouhavého rozmýšlení.
Závěr
Závěr
Seat Ibiza FR s motorem 1.5 TSI není tak úplně warm hatchem, jako spíše svižným malým univerzálem, který se neztratí ani mimo město. I po letech vypadá hezky zvenčí, nedávný facelift pak prospěl hlavně kabině, která nyní působí hodnotnějším dojmem.
Je tu však ještě jedna věc, kterou jsme nakousli v úvodu a nesmíme ji opomenout. Jak už jsem říkal, jedna-pětka se pojí jen a pouze s nejvyšší výbavou FR, což znamená, že čtyřválec v Ibize pořídíte od 579.900 Kč. To opravdu není málo. A přičteme-li i veškerou příplatkovou výbavu daného exempláře, dostáváme se na výslednou cenu 682.000 Kč! Uf…
Jen pro zajímavost, za Seat Leon ve výbavě FR s motorem 1.5 TSI v kombinaci s manuálem dáte dnes 659.900 Kč. Automat se pojí s mild-hybridní patnáctistovkou eTSI, taková varianta stojí 724.900 Kč, tedy jen o 42.900 Kč více než testovaná Ibiza. Jasně, bez jakékoliv další příplatkové výbavy, na druhou stranu verze FR nikterak nestrádá a pořád za daný peníz dostáváte o třídu větší a generaci novější automobil. A to už asi nejednoho zájemce donutí přemýšlet…
Nejlevnější verze modelu | 399.900 Kč (1.0 TGI/66 kW Reference) |
Základ s testovaným motorem | 579.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG FR) |
Testovaný vůz bez příplatků | 579.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG FR) |
Testovaný vůz s výbavou | 682.000 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG FR) |
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Modernizované pracoviště řidiče
- Prostorný interiér
- Svižný motor
Minusy
- Tužší podvozek
- Vysoká cena
