TEST Seat Ibiza 1.4 TDI - nejlevnější TDI
Momentálně nejmenší model španělské automobilky se k testu dostavil v základním vznětovém provedení, s výbavou Reference a s akční sadou Advantage.
Aktuální koncernové modely Volkswagenu, Škody i Seatu ve třídě malých vozů jsou již v závěrečné fázi modelového cyklu. S tím jsou spojeny obvykle jen mírné stylistické změny, rozšíření výbavy nebo dokonce výraznější slevy ve srovnání s obdobím náběhu výroby. Ibiza prodělala poslední změny nedávno a to byl i důvod proč jsme se o španělskou sestru Fabie zajímali.
Temperament ve třídě malých
Ibiza 2006 se svým letošním faceliftem má přiblížit k jednotné stylistické řeči, kterou Seat použil u nových modelů Altea, Toledo a León. Vzhledem k tomu, že se Ibiza již pět let prodává, nebylo toto sjednocení příliš snadné. Design přídě je nyní agresivnější díky novému standardnímu přednímu nárazníku a patří tak stále k nejzdařilejším partiím Ibizy. I naše základní provedení dostalo dvojité přední světlomety umístěné pod společným krycím sklem.Vnitřní reflektory jsou vyhrazeny dálkovými světlometům, vnější pak zastávají funkci potkávacích světel.
Ze tří koncernových příbuzných hraje Ibiza roli sportovnějšího modelu, čemuž odpovídá především nabídka silných verzí, ale také designové změny, které jsou zavedeny pro celou modelovou řadu, včetně nejlevnějších provedení.
Jednoduchý interiér
Uspořádání přístrojové desky je od počátku výroby odlišné od Fabií i Pol. Před řidičem je přístrojový panel vytvarovaný ve velkém dílu z tvrdého plastu, který pokračuje až na středovou konzoli, natočenou mírně směrem k řidiči. Přístrojovou desku zdobí čtyři kruhové tvary výdechů ventilace, které dodávají spolu s tříramenným volantem interiéru Španělky sportovní image. Designéři upřednostnili velikost rychloměru a otáčkoměru před ukazateli stavu palivové nádrže a teploměru chladící kapaliny, které mají jen titěrné rozměry. Technické písmo použité na všech přístrojích je dobře čitelné a příjemně doplňuje sportovní nádech, který designéři Ibize vetknuli s minimálními náklady. Použité materiály jsou kvalitní, ale ve srovnání s konkurenty působí příliš lacině.
V interiéru jsou provedeny změny na dveřních výplních, středová konzola a rámečky výdechů ventilace jsou nyní temně stříbrné.
Auto pro řidiče
Jízdní vlastnosti Ibizy patří k hlavním argumentům, které by měli prodejci při přesvědčování zákazníků používat. Jednoznačná odezva od všech ovládacích prvků dělá z malého vozu dopravní prostředek s vysokou mírou aktivní bezpečnosti. Vhodně naladěný elektrohydraulický posilovač, dobré brzdy, přesně vymezené dráhy a snadná manipulace s pětistupňovou převodovkou, to vše jsou prvky, díky nimž si řidič může auta dosytosti užít. Odpružení Ibizy je sice tužší, ale přitom dostatečně komfortní. Španělka je snad dokonce o něco pohodlnější než mladoboleslavská rivalka se stejnou motorizací.
Příjemné a v segmentu stále nezvyklé je jednodotykové ovládání ukazatelů směru s jednoznačnou odezvou.
Tříválcové TDI
V útrobách přídě je umístěn tříválcový motor 1.4 TDI o výkonu 51 kW, který je podobně jako mnoho dalších komponent dodáván i do podobně velkých Volkswagenů a Škodovek. Motor s minimální zvukovou izolací postrádá dokonce i ozdobný plastový kryt motoru, pravděpodobně kvůli minimalizaci výrobních nákladů.
Po startu se celý motor otřese jako málokterý soudobý agregát a ani po dosažení provozní teploty není vibroakustický komfort uvnitř silnou stránkou tohoto Seatu. Nejvíce si charakteristického zvuku užijete při nízkých otáčkách a na volnoběh. Vibrace se přenášejí při určitých otáčkách také do podlahy a pedálů. S rostoucími otáčkami se frekvence otřesů zvětšuje a přestává být na obtíž, avšak ruku v ruce s tím dochází malé Ibize dech. Pro městské a příměstské jízdy kombinace Ibiza+TDI bez problému splní svůj účel, delší jízda přes polovinu Evropy bude možná relativně levná díky nízké spotřebě, ale nízký výkon motoru omezuje řidiče v předjíždění na dálnici i mimo ni.
Ach ta cena…
Nejlevnější TDI v Seatu se nyní prodává za 337.900,- Kč, což je o mohutných 46 tisíc korun více, než kolik dáte v současné době za výkonnější čtyřválcovou Ibizu 1.4 (55 kW) se stejnou výbavou Reference. Importér naladil ceny tak, že tyto dva modely budou patřit mezi nejoblíbenější, avšak ten kdo zaplatí za TDI sedminu ceny navíc je buď omámen obrovským jménem, které u nás zkratka TDI má, nebo ročně najede opravdu hodně kilometrů, aby se mu asi dvoulitrový rozdíl ve spotřebě skutečně vrátil.
Zajímavé je také srovnání aktuálních cen pětidveřových malých vozů s motorem 1.4 TDI, které je shrnuto v následující tabulce.
Pětidveřové malé vozy | Seat Ibiza | Škoda Fabia | Volkswagen Polo |
Výbava | Reference | Classic | Trendline |
Cena [Kč] | 350.200,-Kč | 347.900,-Kč | 381.700,-Kč |
ABS | Ano | + 17.900,-Kč | Ano |
ASR | + 5.200,-Kč | + 3.000,-Kč | + 7.800,-Kč |
ESP | + 17.350,-Kč | + 17.900,-Kč | + 19.900,-Kč |
Přední airbagy | Ano | + 7.500,-Kč | Ano |
Boční airbagy | + 8.900,-Kč | + 8.900,-Kč | + 10.900,-Kč |
Hlavové airbagy | + 7.200,-Kč | nelze | + 14.800,-Kč |
Klimatizace | + 34.500,-Kč | + 35.000,-Kč | nelze |
Rádio s CD přehrávačem | + 14.000,-Kč | + 11.000,-Kč | + 14.100,-Kč |
Tempomat | + 8.000,-Kč | + 7.000,-Kč | + 10.900,-Kč |
Metalický lak | + 11.500,-Kč | + 8.500,-Kč | +11.000,-Kč |
Centrální zamykání | + 6.500,-Kč | + 5.000,-Kč | + 30.200,-Kč** |
El. ovl. okna vpředu | + 26.500,-Kč* | + 7.000,-Kč | ** |
* v ceně je i dálkově ovl. centr. zamykání** součást paketu "Elektrika": dálkově ovl. centr. zam., alarm,
elektrické ovl.všech oken, el. ovl. a vyhř. zrcátek atd.
Seat momentálně nabízí akční sadu Advantage, která za 20.500,-Kč zákazníkovi přinese praktické položky výbavy, za které jinak připlácí celkem 60.500,-Kč. Konkrétně jde o klimatizaci Climatic, pětidveřové provedení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektrické ovládání oken vpředu.
Závěr
Seat Ibiza má sice v rodné listě španělský původ, ale jinak od tohoto vozu čekejte německé způsoby. Bezezbytku to platí o precizních jízdních vlastnostech, účinných brzdách se sériovým protiblokovacím systémem, přesné převodovce, ale také o nekultivovaném tříválcovém motoru TDI. Cena je výrazně vyšší než v případě výkonnějších zážehových čtyřválců, ale asi 2 uspořené litry paliva na každých 100 kilometrů jízdy by mohly v některých případech vyšší pořizovací cenu ospravedlnit. Srovnáním s koncernovými konkurenty se dospějeme k závěru, že Seat nyní dokáže nabídnout diesel za nejlepší cenu.
Související články:
První cena vozu | 289.900,-Kč (1.2 12V (47 kW), Reference 3D) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 337.900,-Kč (1.4 TDI (51 kW), Reference 3D) |
Základní cena testovaného vozu | 358.400,-Kč (1.4 TDI (51 kW), Reference 5D Advantage) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 400.000,-Kč (1.4 TDI (51 kW), Reference 5D Advantage) |
Plusy:
- velmi dobré jízdní vlastnosti
- úsporný motor
- přesné řazení, optimální nastavení posilovače řízení
Minusy
- přenos hluku a vibrací od motoru do interiéru
- vyšší cena ve srovnání se zážehovými verzemi