TEST Seat Ateca FR vs. Cupra Ateca – Sportovní SUV dvojí optikou
Cupra Ateca není jediným SUV se sportovními ambicemi, které můžete od španělské značky pořídit. Seat Ateca FR je sice o dost slabší, ale jsou mezi nimi velké rozdíly i v dalších ohledech?
Design, interiér
Po ztrátových letech se španělská automobilka Seat dostala do rozpoložení, ve kterém si může hvízdat. Je zisková, nabízí plejádu zajímavých modelů a dokonce si založila vlastní sportovní značku. Dařit se začalo v době, kdy představila své historicky první SUV – kompaktní Atecu. Ta se okamžitě stala natolik žádaným zbožím, že jej společnost nestíhala vyrábět.
Střih o dva roky později. Vedle Atecy už Seat nabízí malý městský crossover Arona a sedmimístné SUV Tarraco. Finanční úspěchy pokračují a do toho všeho vzniká pod křídly automobilky zcela nová sportovní značka s dobře známým názvem Cupra. Nechce tvořit jen „přebrandované“ seaty, ale i vlastní modely. Jenže úspěch modelu Ateca nelze opomíjet, takže nepřekvapí, jaký produkt představuje nová společnost jako první. Ano, Cupru Atecu.
Jak už ukázaly naše předchozí zkušenosti, ostrá Ateca je opravdu rychlá a hlavně bezkonkurenční. V dané třídě byste aktuálně nenašli žádné obdobné 300koňové SUV. Minimálně ne do příjezdu T-Rocu R. Jenže ve sportovním hávu můžete dostat ještě jednu Atecu, konkrétně s přívlastkem FR. Stěžejní rozdíly jsou dva, první hraje ve prospěch Cupry – 81 kW a 80 newtonmetrů navíc, které ždímá z totožného motoru, a sice dvoulitrového TSI. Druhý zase nahrává „eferku“ – o téměř 400 tisíc korun nižší cena.
Cena za exkluzivitu
A podrobnější zkoumání ceníku ukazuje, že 400.000 Kč navíc nevytasíte na stůl dealera Cupry za výbavu. Už Ateca FR je totiž hodně slušně vybavená, nechybí ji automatická dvouzónová klimatizace, adaptivní tlumiče, navigace, tempomat či osmnáctipalcová litá kola. To všechno má i Cupra Ateca, standardně však přijíždí na devatenáctkách.
Z našeho vzorku příplatkových položek si v případě „eferka“ musíte navíc připlatit jen za digitální přístrojový štít (+10.900 Kč) a parkovací kameru (+4900 Kč). Překvapivě ani Cupra Ateca nemá vyhřívané přední sedačky, v obou exemplářích je pořídíte s paketem Winter za 11.900 Kč. Jak ukazuje přiložená tabulka, prvky jako panoramatické střešní okno či tažné zařízení přijdou na stejné peníze.
Nůžky se výrazněji rozevírají v případě servisu, který je u Cupry Ateca dražší, byť ne nijak dramaticky. Rozdíl v ceně brzdových destiček je sice citelných 8472 Kč, ale sluší se dodat, že testovaná Cupra Ateca přijíždí s příplatkovými brzdami Brembo (za 64.900 Kč). Záruky jsou pro oba vozy shodné, prodlouženou záruku na pět let (nebo 100.000 km) dostanete standardně.
Pořizovací náklady | Seat Ateca FR | Cupra Ateca |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | 2.0 TSI/140 kW DSG 4Drive | 2.0 TSI/221 kW DSG 4Drive |
Stupeň výbavy/cena [Kč] | Xcellence/804.900 Kč | Cupra Ateca/1.199.900 Kč |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Litá kola [Kč] | S (18") | S (19") |
Adaptivní tlumiče [Kč] | S | S |
Automatická dvouzónová klimatizace [Kč] | S | S |
Digitální přístrojový štít [Kč] | 10.900 | S |
Vyhřívaná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka [Kč] | S | S |
Full LED přední světlomety [Kč] | S | S |
Kolenní airbag řidiče [Kč] | S | S |
Navigace [Kč] | S | S |
Parkovací kamera [Kč] | 4900 | S |
Tempomat [Kč] | S | S |
Vyhřívané přední sedačky [Kč] | paket Winter (11.900) | paket Winter (11.900) |
Elektrické ovládání pátých dveří [Kč] | S | S |
Panoramatické střešní okno [Kč] | 22.900 | 22.900 |
Tažné zařízení [Kč] | 21.500 | 21.500 |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 20.615/9320 | 24.941/11.277 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 8826/8656 | 10.335/9968 |
Přední blatník [Kč] | 4207 | 5090 |
Čelní sklo [Kč] | 5479 | 12.173 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 2392/698 | 10.854/845 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 18.602 | 21.818 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 5 (nebo 100.000 km)/3/12 | 5 (nebo 100.000 km)/3/12 |
Prodloužená záruka | S | S |
Příbuznost nezapřou
Když se bavíme o dvojici značek Seat/Cupra, nemohu nevzpomenout obdobné rozvětvení Citroënu a DS. Jenže zatímco luxusní francouzská značka se snaží od mateřské společnosti maximálně odlišit (byť sdílí techniku citroëních modelů), Cupra Ateca příbuznost nezapře ani na chvilku. Z jistoty vás na první pohled mohou rozhodit jen jiné odznáčky měděné barvy (měď je latinsky cuprum, takže proto) či jiné výplně masky a nárazníku. Cupra zároveň přijíždí na kolech s vlastním designem a má o 10 mm nižší světlou výšku. Ano, zvenčí vypadá o poznání dramatičtěji, na druhou stranu ani Ateca FR se nenechá zahanbit. Nemá sice dramatickou záď se dvěma dvojitými koncovkami výfuku, ale červená barva v kombinaci s těmito koly a sportovními detaily? Ano, prosím!
Jestli zvenčí vozy působí jako blízcí příbuzní, v interiéru už to jsou jednovaječná dvojčata. Rozdíly v kabinách byste totiž napočítali na prstech jedné ruky. Bezpečným poznávacím znamením je vlastně jen logo uprostřed volantu a některé měděné detaily.
Zbytek zůstává stejný, což mně osobně nijak nevadí. Pracoviště řidiče považuji za ergonomicky velice zdařilé, řidič má vše potřebné ihned při ruce a kolem sebe dostatek místa. Ani nejvyšší verze multimediálního systému s osmipalcovou obrazovkou nezanevřela na konvenční tlačítka po stranách (na rozdíl od většího Tarraca) a oddělený zůstal i panel pro nastavování teploty, což rozhodně chválíme. Na druhou stranu je znát, že tu s námi Ateca už nějaký pátek je. Třeba displej infotainmentu by klidně snesl kvalitnější obraz.
O vnitřku atecy byla na našem webu řeč již nesčetněkrát a není nic, co by mu šlo vyloženě vytknout. Vždy jsme hovořili o prostorném, praktickém a promyšleném interiéru, a to platí i po letech. Někteří sice budou brblat nad koncernovou nudou, ale vážně někomu může vadit auto, do kterého sednete a bez zdlouhavého seznamování okamžitě vyrážíte?
Sedačky jsou v obou případech pohodlné a dostatečně široké, navíc disponují slušným bočním vedením.
Pokud se bavíme o autech, které od sebe dělí 400 tisíc korun, asi bych si v kabině dokázal v případě Cupry Atea představit něco trochu exkluzivnějšího. Dostává sice vytříbené materiály, ale tak nějak mi tam ve srovnání s „eferkem“ chybí nějaký wow efekt navíc. Něco, co by mě vyloženě posadilo na zadek. Mohly by to být skořepinové sedačky, které však nejsou součástí standardní výbavy, dostanete je za příplatek 39.900 Kč. Na „neseatí“ přístup k práci si tedy budeme muset počkat až do představení sériové Cupry Formentor, chystaného SUV-kupé, jehož předobraz se letos ukázal v Ženevě.
Motor, jízdní vlastnosti
Shodný základ, zásadní rozdíl
Jak jsem už stihnul zmínit, pod kapotami obou aut pracuje přeplňovaný zážehový čtyřválec s dvoulitrovým objemem. Cupru stejně jako FR pořídíte v jediné konfiguraci, konkrétně s pohonem všech kol 4Drive s mezinápravovou spojkou a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Hlavní rozdíl je v technických parametrech motoru. Zatímco v „eferku“ dvoulitr poskytuje výkon 140 kW v 6000 otáčkách a 320 newtonmetrů točivého momentu v pásmu od 1450 do 4200 otáček, cupra je naladěna na čísla, která v žádné jiné atece nedostanete. Hovoříme o výkonu 221 kW (rovných 300 koní) od 5300 do 6500 otáček a točivém momentu 400 N.m od 2000 do 5200 otáček. Ateca FR je na stovce za 7 sekund, cupra o 1,8 s dříve. A zatímco „normální“ ateca umí maximální rychlost 212 km/h, cupra zvládá 247 km/h.
Dvoulitr pochází z řady EA888, stejně jako někdejší osmnáctistovka. Dostal však odlišně řešený litinový blok, větší zdvih a osm protizávaží namísto čtyř. Jiná je i dvojice vyvažovacích hřídelů rotujících v bloku a poháněných samostatným řetězem. Dvoulitry využívají jiný výfukový vačkový hřídel a odlišné jsou i výfukové ventily, stejně jako sací potrubí s jinak tvarovanými vířivými klapkami.
Vrcholná verze dvoulitrového motoru, jež je ukotvena v cupře, se ve srovnání se slabšími verzemi liší v dalších faktorech. Motor s označením CJXC má především jiné turbodmychadlo, které se liší rotorem dmychadla, ale i turbíny. Odlišný je i materiál skříně turbíny, který lépe odolává vyšším teplotám spalin.
Rychlá a sakra rychlá
Nemá smysl něco tajit, musím přiznat, že když jsem Cupru Atecu řídil při mezinárodních jízdách vůbec poprvé, příliš mě nenadchla. Nejspíše to bylo mým přehnaným očekáváním, že auto vycházející ze mnou tolik oblíbené atecy nabídne ještě něco výrazně navíc. Jenže potom ostrá Ateca dorazila jako tradiční testovačka, já se svezl vícekrát, v různorodějších podmínkách a nakonec jsem tomu autu začal postupně přicházet na chuť.
Že by mě tohle hodně rychlé SUV mohlo pobavit, jsem zjistil při dynamickém měření na letišti. Kombinace 300 koní, pohonu všech kol a dvouspojkového automatu pod taktovkou systému launch control je totiž něco, co v přímce dokáže slušně zacvičit i se zkušeným řidičem. Jak napsal Machi ve srovnáváku s Kodiaqem RS, i v takovémhle autě se vám při akceleraci z místa může udělat šoufl.
Právě přímé zrychlení je největší zbraní Cupry. Odpich z místa si na letišti zkouším dvakrát, třikrát, čtyřikrát… A vlastně mě to pořád baví a kouzlí úsměv na tváři.
Dynamické měření | Seat Ateca FR | Cupra Ateca |
Pneumatiky | 245/40 R19 | 245/40 R19 |
Pružnost v aut. režimu 60-100 km/h)/80-120 km/h [s] | 4,6/5,5 | 2,8/3,4 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2600 | 2400 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 49,1/87,9/127,3 | 48,9/87,2/126,3 |
Přísun výkonu je přitom lineární, není cítit, že byste šplhali na nějaký výkonnostní Mount Everest. To samé krát dva platí pro Atecu FR. Rozhodně to ale nechápejte, že by byla pomalá, to vůbec ne. I tady umí dvoulitr, byť s menším výkonem, s autem hodně slušně zacvičit. Na poměry dnešních SUV bych skoro řekl, že nadstandardně. Ani tady launch control nechybí, i když příval adrenalinu zdaleka není takový.
Na stovce je Cupra Ateca o necelé dvě vteřiny rychleji a logicky se jí lépe daří také v pružném zrychlení. V automatickém režimu a nejsportovnějších módech totiž produkt Cupry akceleruje z šedesátky na stovku za 2,8 sekundy, Ateca FR potřebuje 4,6 s. Z 80 na 120 km/h se bavíme o časech 3,4 vs. 5,5 s ve prospěch silnější z dvojičky SUV.
A teď zatáčky
Bezhlavé zrychlování na letištní dráze je sice zábavné, ale nebude vás bavit donekonečna. Nás samozřejmě zajímá, jak se vozy budou chovat v klikatějších úsecích. Tady si všímám občasného klopýtnutí samočinné převodovky. Znát je to především v cupře, kde od ústrojí, vzhledem k charakteru auta, zase čekám něco víc. Jenže převodovka je i v nejbrutálnějším režimu Cupra poměrně striktní, červeného pásma otáčkoměru se bojí jak čert kříže a ani při volbě manuálního řazení nenechá práci kompletně na vás. V Atece FR je to při svižné jízdě hodně podobné, v celkovém kontextu mi to tady však vadí o něco míň.
Cupra Ateca naopak těží z příplatkových brzd Brembo. Okruhové dovádění před časem sice ukázalo, že nejsou k neutahání, ale v kontrastu s klasickými brzdami Atecy FR je to obrovský rozdíl.
Ale pojďme konečně na ty zatáčky. Obě atecy se v nich chovají vlastně hodně podobně. Tužší řízení ve sportovním režimu sice nedává tolik zpětné vazby, ale oblouky budete vykreslovat s maximální přesností. Hlavně cupra v zatáčkách držela opravdu dobře. Možná nezatáčí tak ochotně, s dostupným výkonem si ale umí poradit velice slušně a máte v ní absolutní jistotu. S rostoucí rychlostí jsou intenzivnější náklony karoserie, není to ale nic dramatického. U Cupry se to alespoň z části snaží vykrýt nižší světlá výška, ani to ale neumí stavbu karoserie zcela vymazat.
Plusem cupry je výfuk s aktivními klapkami, které mění zvukový projev na základě zvoleného jízdního režimu. Není to sice hromobití jako u osmiválcových AMG, i tahle Ateca si ale umí docela naštvaně zabrumlat. „Eferko“ takovou možnost vůbec nemá.
Nabízelo by se říct, že Cupra Ateca je určena těm, kteří chtějí jezdit opravdu rychle, zatímco Ateca FR je spíše pro mainstreamové řidiče. Omyl. Přepněte Cupru Atecu do střízlivého režimu a stane se z ní obyčejné a vcelku komfortní auto s tuhým podvozkem, které klasické nerovnosti žehlí s grácií, ty větší s občasnými ranami od podvozku. A to se stále bavíme o autě obutém na devatenáctipalcových kolech se sadou zimních pneumatik. Jen dodám, že podvozek se u Atecy FR i Cupry skládá z modifikovaného zavěšení McPherson vpředu, zatímco vzadu je umístěn víceprvek.
Cestovat navíc dokážete s relativně slušnou spotřebou. Když se budete cestou spíše kochat a pojedete s lehkou nohou, počítadlo se odmění hodnotou pod deseti litry. Svižnější tempo či dálnice si řeknou klidně třináct litrů, v průměru tak počítejte s nějakými jedenácti. V tomto ohledu umí být Ateca FR o něco úspornější, ale rozdíly nejsou markantní. Počítejte s hodnotami kolem devíti litrů.
Závěr
Začátek našeho vztahu sice nebyl růžový, ale postupem času jsme se s Cuprou Ateca spřátelili. V segmentu sportovně-užitkových vozů vám dnes skutečně nabídne něco, co nikdo jiný. Silný motor, skvělé zrychlení, slušně fungující podvozek, parádní zvuk… A všechno přichází ruku v ruce s výhodami SUV - vysokým posezem, prostorností a praktičností. Naladění DSG by zasloužilo trochu více péče, interiér více originality a cena nějakou akční nabídku. To je ale tak vše, co může ostré Atece vytknout.
Ateca FR je příjemným autem, které poslouží i náročnějšímu řidiči, v porovnání s Cuprou Ateca se ale určitě nebavíme o rovnocenných soupeřích. Ta porce výkonu a točivého momentu je výrazná nejen na papíře, ale také v praxi. Pocítíte to nejen při akceleraci z místa, ale třeba i na výjezdech ze zatáček. „Eferko“ je slušivé auto, pořád je to ale jen sportovnější výbavový stupeň. Cupra Ateca už je sympatické sportovní náčiní. Ve světě SUV určitě.
Seat Ateca FR (2.0 TSI/140 kW)
Nejlevnější verze modelu | 564.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Style) |
Základ s testovaným motorem | 804.900 Kč (2.0 TSI 4WD DSG/140 kW Xcellence) |
Testovaný vůz bez příplatků | 804.900 Kč (2.0 TSI 4WD DSG/140 kW FR) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.000.400 Kč (2.0 TSI 4WD DSG/140 kW FR) |
Plusy
- Hezký design
- Komfortní jízda
- Poměr cena vs. výbava
Minusy
- Tupější brzdy
Cupra Ateca (2.0 TSI/221 kW)
Nejlevnější verze modelu | 564.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Style) |
Základ s testovaným motorem | 1.199.900 Kč (2.0 TSI 4WD DSG/221 kW Cupra Ateca) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.199.900 Kč (2.0 TSI 4WD DSG/221 kW Cupra Ateca) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.432.600 Kč (2.0 TSI 4WD DSG/221 kW Cupra Ateca) |
Plusy
- Perfektní zrychlení a slušná pružnost
- Za nic důležitého nemusíte připlácet
- Umí být i normálním autem
Minusy
- Váhavá práce DSG
- Sebevědomá cena
Model | Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive | Seat Ateca FR 2.0 TSI (140 kW) |
Cena základní sestavy | 1 199 000 Kč | 804 900 Kč |
Cena testované sestavy | 1 432 600 Kč | 1 000 400 Kč |
Motor
| ||
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 1984 | 1984 |
Zdvihový objem (ccm): | 221 / 5300 | 140 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 400 / 2000 - 5200 | 320 / 1450 - 4200 |
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): | 0 / 0 - 0 | 0 / 0 - 0 |
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): | 0 / 0 | 0 / 0 |
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): | 0 | 0 |
Provozní vlastnosti
| ||
Maximální rychlost (km/h): | 247 | 212 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 5.2 | 7 |
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): | 0 / 0 / 8.5 | 0 / 0 / 6.9 |
Emise CO2: | 168 | 156 |
Rozměry a hmotnosti
| ||
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): | 485 / 1604 | 485 / 1604 |
Objem nádrže (l): | 55 | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1632 / 518 | 1541 / 539 |
![]() | ||
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
| ||
a) délka (mm): | 4376 | 4376 |
b) šířka (mm): | 1841 | 1841 |
c) výška (mm): | 1615 | 1615 |
d) rozvor (mm): | 1631 | 1631 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1573 | 1573 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1547 | 1547 |
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
| ||
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 860 / 1150 | 860 / 1150 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 630 / 860 | 630 / 860 |
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): | 1030 | 1030 |
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): | 1020 | 1020 |
k) šířka vpředu (mm): | 1490 | 1460 |
l) šířka vzadu (mm): | 1460 | 0 |
Délka sedáku vpředu (mm): | 520 | 520 |
Délka sedáku vzadu (mm): | 450 | 450 |
Výška opěradla vpředu (mm): | 680 | 680 |
Výška opěradla vzadu (mm): | 680 | 680 |
Místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano | Ano |