TEST Renault Kangoo Van E-Tech Open Sesame – Chytré dveře jsou fajn, ale ne pro každého
Malý elektrický užitkový renault dojede relativně daleko na svou malou baterii, přinejmenším v tomto případě je bohatě vybaven a dveře Open Sesame jsou velmi zajímavým a užitečným nápadem. Mají ale řadu nevýhod, kvůli nimž je třeba jejich pořízení důkladně zvážit.
Design, interiér
Skříňové dodávky patří k mým oblíbeným třídám aut, a tak se mi rozšířily zorničky zájmem, když Renault před pár lety představil novou generaci malé dodávky Kangoo bez pravého sloupku B. Systému pravých předních a posuvných dveří říká Open Sesame podle magické věty z příběhu o Ali Babovi a čtyřiceti loupežnících a já od té doby chtěl tenhle systém vyzkoušet.
Než se ale ponořím do tajů speciálních dveří, začněme zvenčí. Už tady si totiž člověk všimne jistých indicií, že tohle konkrétní kangoo není prostý dělník v základní výbavě, kdy i rádio je vysoce komfortním prvkem. Všimněte si LED světlometů, předních mlhovek či třeba chromovaného obložení přední masky.
A taky, nad pravým zadním kolem, krytu hrdla nádrže. Kangoo – a příbuzný, levnější model Express – totiž člověk může mít taky se spalovacím motorem a vylisovat jiný kus plechu pro pravý zadní roh auta by bylo příliš drahé. Takže tady dvířka nechali, i když se nedají otevřít a nabíjecí konektor je pod logem v přídi vozu. Komický příklad šetření nákladů, leč u elektrických dodávek nikoliv ojedinělý.

Kola nejsou litá; to stříbrné, co vidíte, jsou plastové kryty, jen plechový disk pod nimi také má pět paprsků, které „poklice“ hezky schovají. Příplatek to ale je, stejně jako ta přední světla. A jako již nakousnuté chytré pravé dveře, kterými se začneme prokousávat dovnitř.
Sezame, otevři se
Dveře s přesným názvem „Open Sesame by Renault“ jsou k mání jen ve vyšším výbavovém provedení Extra s krátkou karoserií, což znamená délku 4.486 mm a rozvor náprav 2.716 mm (verze L2 je dlouhá 4.910 mm a má rozvor náprav 3.100 mm). Znamenají příplatek korun a – neuvedl-li Renault technická data v ceníku chybně – zvýšení užitečné hmotnosti na 612 kg oproti 585 kg verze s klasickým B-sloupkem.
Jejich největší trik je ovšem jinde. Jednak v 1.517 mm dlouhém otvoru pro nakládání věcí poté, co otevřete pravé přední dveře do 90° úhlu a odsunete i ty posuvné, a jednak v možnosti přepravit až 3.053 mm dlouhý předmět po sklopení sedačky spolujezdce. Standardně je nákladový prostor pár centimetrů nad podlahou dlouhý 1.704 mm, takže prodloužení o metr třicet je dost výrazné.
Sklápění sedačky je skutečně naprosto do roviny s podlahou nákladového prostoru, navzdory tomu, že je tahle verze elektrická. Není ovšem úplně banální, vyžaduje několik kroků. Předně je třeba vyklopit sedák a zastrčit ho do prostoru pro nohy, následně se na jeho místo uloží hlavová opěrka, pak sklopíte opěradlo a následně otočíte mřížku, aretovanou na dvou koncích odpruženými kolíky. Poprvé mi to zabralo chvíli přemýšlení, potřetí jsem to už dělal skoro automaticky.
Za zmínku také stojí, že pravé přední dveře mají zesílený rám, protože suplují B-sloupek. Bohužel to znamená, že jsou těžší, takže se hůř otvírají do kopce a aretace je neudrží otevřené.
Systém Open Sesame má i další nevýhody, a to zejména v komfortu pasažéra. Pravá sedačka nemá vůbec žádnou možnost nastavování, natož vyhřívání, její boční vedení je dosti bídné a údajně jde v mrazu zezadu zima. Za jízdy jde odtamtud také relativně velké množství hluku, jelikož nákladový prostor pochopitelně postrádá odhlučnění. Máte-li v plánu jezdit častěji ve dvou než s dlouhými předměty, bude vhodnější plná přepážka.
Pracovišti řidiče naopak komfort nechybí, sedačka je standardně nastavitelná, s lepším bočním vedením a mám dojem, že i s drobně měkčím potahem. Elektrická verze dostala velký displej do místa přístrojového štítu, který jde nastavit včetně barvy, stejně jako v řadě jiných malých renaultů. Příplatkový centrální displej s navigací – ta je mimochodem připojená k internetu a nabízí aktualizace mapových podkladů – je užitečný samozřejmě zejména pro zrcadlení smartphonu; v základní výbavě tu je klasické rádio.
Bohatou výbavu dokazuje i digitální vnitřní zpětné zrcátko, které však bohužel nejde vypnout a trvalo mi docela dlouho si na něj zvyknout; zejména na fakt, že do mě jiné auto zezadu nenabouralo, když jeho příď vyjela ze záběru směrem ke mně. Příjemná jsou také parkovací čidla kolem celého vozu, couvací kamera či třeba velké zrcátko na sluneční cloně spolujezdce, díky kterému vidíte kus do mrtvého úhlu vpravo od vozu. Nechybí hlídání mrtvého úhlu a konvexní části vnějších zrcátek – zde by se mohly i větší dodávky Stellantisu učit – ale i tak se zrcátko na cloně hodí.
Parametry nákladového prostoru | |
Délka* | 1.704 mm |
Délka po sklopení pravého sedadla | 3.053 mm |
Šířka mezi podběhy* | 1.248 mm |
Šířka celková* | 1.479 mm |
Výška × šířka zadního vstupního otvoru* | 1.106 × 1.226 mm |
Výška × šířka bočního vstupního otvoru* | 1.050 × 612 mm |
Šířka bočního otvoru po sklopení sedadla* | 1.517 mm |
Celkový objem | 3.300-3.800 l |
Brzděný/nebrzděný přívěs | 1.500/750 kg |
* - změřená hodnota |
Motor, jízdní vlastnosti
Pod kapotou testovaného kousku je elektromotor o 120 koních a 245 Nm, čerpající energii z 45kWh akumulátoru. Ten se standardně nabíjí jen 11 kW střídavého proudu, desetitisícový příplatek však zajistí silnější, 22kW palubní nabíječku a dalších 25 tisíc i možnost nabíjet i stejnosměrným proudem o výkonu 80 kW. Při svých cestách nejčastěji využívám těch 22 kW; vzhledem k tomu, že se baterie má takto dobít z 15 na 80 % za půldruhé hodiny, i čtyřicetiminutové připojení při nakupování má význam.
Automobilka uvádí dojezd na jedno nabití 300 km, já na „první baterku“ – myšleno analogicky k jedné nádrži paliva – ujel po městě 155 km před připojením k nabíječce. Tehdy zbývalo ještě 31 % energie a 81 km dojezdu, takže reálný dojezd s téměř prázdným vozem odhaduji někam k 240 kilometrům. Samozřejmě, plně naložené auto ujede méně a kdyby byl mráz, dojezd by dále klesl; pro srovnání, v teplotách kolem nuly jsem s elektrickým skříňovým Opelem Combo zhruba před rokem dokázal najet na jedno nabití asi 170 km.
Po stránce jízdní dynamiky samozřejmě nečekejte žádné zázraky, přeci jen sedíme v poměrně slabé dodávce. Elektromotor samozřejmě potěší zátahem v nízkých rychlostech, takže ze semaforů vystartujete vždycky první, ovšem zrychlení na stovku 11,6 s a nejvyšší rychlost 130 km/h hovoří o schopnostech vozu naprosto jasně. Nejednou jsem se na dálnici přistihl, že bych rád na zádi vozu viděl nalepenou stotřicítku v červeném kolečku, aby lepící se služební octavia viděla, že ten štrůdl kamionů rychleji předjíždět opravdu nemůžu.
Není to rychlík
Běžná cestovní rychlost ovšem rozhodně není 130 km/h, pokud člověk chce i někam dojet. Pro těch pár krátkých cest po dálničním okruhu Prahy, které jsem s kangoo podnikl, jsem tempomat většinou nastavil na hodnotu okolo 115 km/h a ke stotřicítce zrychloval jen při předjíždění, pokud jsem v levém pruhu nebyl sám.
Celkových téměř 500 najetých kilometrů za testovací týden jsem zvládl s průměrnou spotřebou 18,9 kWh/100 km, jen o dvě desetinky výš, než slibuje katalog dle měřicí metodiky WLTP. Na takovouhle krabici to vůbec není špatné číslo.
V dosahování spotřeby pod 20 kWh/100 km mi pomohla jednak možnost voličem převodovky upravovat intenzitu rekuperačního brzdění, a jednak poměrně dobrá stabilita v zatáčkách. Díky té jsem totiž nemusel tolik zpomalovat, abych oblouk projel.
V ten moment přišla vhod i protiskluzová překližka na podlaze nákladového prostoru, po níž předměty vyjma prudkého brzdění jednoduše nekloužou. Vytáčí mě totiž, když se náklad vzadu pohybuje – v dodávce i v osobním autě – a podlaha mě zbavila potřeby všechno zdlouhavě kurtovat.
Závěr
Když jsem si půjčoval tohle elektrické kangoo se speciálními dveřmi, vlastně jsem netušil, na co mi ty dveře budou. V průběhu testování jsem však potřeboval naložit velkou krabici autodílů na svého starého renaulta, praktičtější bylo ji tam strkat bočními dveřmi a bez sklopení pravé sedačky by se nevešla. I na tohle se tedy můžou dveře Open Sesame hodit.
Nejsou ale jasným zlepšením, mají své nevýhody, a tak je třeba zvážit, jestli je opravdu využijete. Zbytek auta je dobrou malou dodávkou, která si z těch větších vypůjčila např. zmíněné zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, či třeba možnost zamknout a odemknout přední a zadní část vozu nezávisle na sobě. Celek tedy musím hodnotit velmi vysoko, protože své úkoly dokáže splnit velmi dobře.
Nejlevnější verze modelu | 465.500 Kč bez DPH (Kangoo Van L1 Tce 100, 6st. man., 74 kW, Extra) |
Základ s testovaným motorem | 797.000 Kč bez DPH (Kangoo E-Tech Van L1 EV45, 45 kWh, 90 kW, Advance) |
Testovaný vůz bez příplatků | 845.000 Kč bez DPH (Kangoo E-Tech Van L1 EV45, 45 kWh, 90 kW, Extra Open Sesame by Renault) |
Testovaný vůz s výbavou | 995.700 Kč bez DPH (Kangoo E-Tech Van L1 EV45, 45 kWh, 90 kW, Extra Open Sesame by Renault) |
Plusy
- Chytré dveře
- Dojezd na relativně malou baterii
- Systém zrcátek
Minusy
- Nepříliš komfortní pravá sklopná sedačka
- Hlučnost
