TEST Renault Arkana 1.6 E-Tech full hybrid 145 – Mladší tvář a nový „sportovní“ vrchol
Zmodernizované SUV kupé od Renaultu přijíždí s osvědčenými pohony a novými výbavovými stupni. My jsme testovali vrcholné provedení, které zapomnělo na zkratku R.S. Místo ní Francouzi do popředí staví znovuzrozené označení Alpine.
Design, interiér
Renault Arkana je v podstatě prvním „lidovým“ SUV kupé na trhu. Na rozdíl od ruské verze nevychází z druhé generace Dacie Duster, nýbrž stojí na platformě CMF-B, kterou Francouzi používají také u Renaultů Clio a Captur. Ve srovnání s druhým jmenovaným je arkana o nezanedbatelných 341 milimetrů delší, přičemž rozvor se liší o výrazných 81 milimetrů ve prospěch většího z francouzů.
Tomu návrháři nadělili atraktivní kabát s rychle padající linií střechy, kterou u sportovně-užitkových aut zpopularizovalo především velmi extrovertní BMW X6. Osobně mi tahle móda není příliš blízká, u kompaktního Renaultu Arkana s ní však problém nemám. Design zádě, hlavní bolístka u větších prémiových modelů tohoto ražení, se totiž podařilo zvládnout nakreslit tak, aby nepůsobila příliš odule nebo vulgárně. Také proto v Renaultu v rámci faceliftu exteriér moc neměnili, a to ani v případě přední části.
Menší clio se přitom adaptovalo na nový stylistický jazyk bez světelného „zubu“ ve spodní části hlavních světlometů. Ve výsledku se proto osvěžení na vnějšku auta podepsalo jen na malých detailech v podobě nového loga francouzské automobilky a dalších drobností.
Ty vyniknou především u nového vrcholného stupně Esprit Alpine, který se pojí výhradně se silnější zážehovou třináctistovkou se 116 kilowatty a sedmistupňovou dvouspojkou (od 795.000 Kč bez výkupního bonusu za starý vůz ve výši 30 tisíc korun) či zajímavým full-hybridem s multimódovou samočinnou převodovkou, o které jsme v testech i samostatných článcích již několikrát psali.

Vítané osvěžení
Nejvyšší linie Esprit Alpine se po estetické stránce od druhého stupně Techno odlišuje především zadním difuzorem v šedé barvě s dvojicí černých koncovek výfuku, předním sportovním nárazníkem s šedou lištou (Techno ji má v barvě karoserie), specifickými emblémy na předních blatnících, tmavší maskou chladiče (ta má proti starší verze jiný vzhled) a standardními 19“ koly Elixir. Nižší linie má o palec menší ráfky Silverstone s diamantovým efektem. Byť se jedná o drobné změny, v kovově šedé metalíze to francouzskému SUV sluší více než dříve. Působí subjektivně o chlup dospěleji.
Uvnitř se můžete těšit na tmavé čalounění se světle modrým vzorem a tmavý dekor palubní desky a výplní dveří. Volant, multimediální systém s vertikálním displejem o úhlopříčce 9,3“ a ovládání palubních funkcí zůstaly nezměněné.
Kvůli technickému základu v menších modelech zamrzí pouze jednozónová klimatizace. U auta s pořizovací cenou okolo 800 tisíc je to trochu ostudné. Pochválit však arkanu musím za udržení velkých kruhových ovladačů ventilace s naprosto jednoduchou logikou, kterou pochopí i malé dítě, což se o některých jiných modelech s výhradně dotykovým ovládáním říci nedá.
Esprit Alpine celkově potěší štědrou základní výbavou, jež zahrnuje například vyhřívaná přední sedadla i volant, elektricky nastavitelná sedadla řidiče i spolujezdce (to přitom nemají ani násobně dražší auta, případně až za tučný příplatek), adaptivní tempomat s funkcí stop&go či asistent pro jízdu po dálnici a v koloně. Osobně bych si připlatil ještě za paket City Plus za 18 tisíc (panoramatické parkování a asistent pro příčné, kolmé a úhlové parkování), audiosystém Bose s devíti reproduktory (17.000 Kč) a nějaký hezký lak v ceně od 18 do 22 tisíc. Střešní okno za 25.000 Kč mi přijde zbytečné.
Motor, jízdní vlastnosti
Tohle přece známe
Hybridní Renault Arkana se v testu na Auto.cz objevil poprvé, a zároveň naposledy na podzim roku 2021. A od té doby se nic nezměnilo. Revoluci nepřinesla ani modernizace. Základem je tudíž nadále atmosférická zážehová šestnáctistovka s 69 kilowatty, kterému pomáhá trakční elektromotor o výkonu 36 kW. Dvojici doplňuje ještě startér-generátor s patnácti kilowatty.
Systémový výkon 105 kilowattů je v případě primárně městského a příměstského SUV zcela dostatečný. Na rozdíl od toyot nebo hybridních hond zde máte k dispozici samočinnou převodovku s několika stupni. Tzv. multimódová skříň má dokonce dva převody i pro trakční elektrickou jednotku a čtyři pro čtyřválec. Mechanickou synchronizaci zde nahrazuje právě elektromotor.
Ve srovnání s japonskými hybridy se zde hlučného motoru ve vysokých otáčkách dočkáte jen sporadicky a v určitém režimu. Čtyřstupňový automat tuhle nepříjemnost většinou zdárně eliminuje. Celý pohon navíc co nejvíce preferuje jízdu na elektřinu, kterou si jednotka bere z akumulátoru s kapacitou 1,2 kWh. S ním na jeden zátah ujedete zhruba dva kilometry a kousek, řídicí jednotka ovšem baterii dobíjí už zhruba při polovičním vybití, energie vám tudíž teoreticky nikdy nedojde (tedy pokud budete mít benzin v nádrži). Další možností je samozřejmě rekuperace, kterou můžete zvýšit zařazením režimu B na novém, impulsním voliči převodovky.
S tím jsem měl občas problém. Nereagoval totiž na některé mé povely. K zařazení totiž bylo nutné pořádně sešlápnout brzdový pedál a páčku klidně nadvakrát posunout směrem od R k D (či obráceně), jinak jsem skončil na neutrálu. Ačkoliv se jedná o drobnost, při parkování zbytečně zdržuje.
Do města ideál, ale co jinde?
Život s hybridním pohonem od Renaultu je ovšem příjemný. Po zařazení D se prakticky o nic nestaráte, mezi jednotlivými pohony si přepíná elektronika. Na elektřinu zvládnete i vyšší tempo či strmější stoupání, stačí jemnější práce s plynovým pedálem a plynulé tempo.
Do města a blízkého okolí je hybridní Renault Arkana naprosto ideální. Jakmile se s kombinovaným pohonem naučíte, budete jezdit za pětilitrové i nižší hodnoty. Jestliže ale trávíte větší část času na dálnicích nebo preferujete svižný jízdní styl, dotlačíte hybrid na hranici jeho sil.
Pod zatížením totiž šestnáctistovka svůj zvukový projev úplně zklidnit nedokáže, byť hluk v kabině je stále snesitelný. Problémem v tu chvíli je především mizející efektivita elektrického pohonu, což se odráží na spotřebě. Mně nakonec na konci testu na displeji v kapličce svítila hodnota 6,4 litru na 100 kilometrů, což je číslo srovnatelné s klasickým benzinovým čtyřválcem 1.3 TCe se 116 kilowatty s lepší dynamikou (z 0-100 km/h za 9,1 místo 10,8 s) a cenou nižší o deset tisíc korun (v případě linie Techno rozdíl dosahuje 40.000 Kč). Nutno dodat, že sedmistupňový dvouspojkový automat EDC u třináctistovky zejména zastudena postrádá plynulost, což se projevuje škubáním při rozjezdu či couvání a docela dlouhou reakční dobou.
Jestliže v testu Renaultu Austral s odlišným hybridem s tříválcovou dvanáctistovkou zkraje prosince jsem si stěžoval na jízdní komfort na obutých dvacítkách, o palec menší disky u menší a technicky méně dokonalé arkany mě velmi mile překvapily.
Úrovně luxusních aut se vzduchovými vaky sice atraktivní renault nedosahuje, drncání a natřásání, které jsem zažíval u zmíněného australu, se nedostavilo. Tužší nastavení se tu snoubí se schopností odpružení a karoserie pohlcovat většinu nerovností. Ostré rázy, po kterých vám málem vypadnou plomby ze zubů, Renault Arkana na 19palcových kolech nezná. S menšími ráfky by přitom situace byla ještě lepší, u linie Esprit Alpine jsou však standardem právě devatenáctky.
Závěr
Renault Arkana není úplně mým šálkem kávy. Za částku okolo 800 tisíc bych totiž raději zvolil o třídu větší kombi či SUV s horší výbavou, přesto mě ve výsledku francouzský pokus o lidové BMW X6 nijak neuráží. S hybridním pohonem funguje příjemně, ačkoliv spotřebou se nakonec dostanete na úroveň zážehové třináctistovky za podobné peníze. Záleží ovšem na využití. Ve městě se elektrifikovaná šestnáctistovka vyplatí.
Linie Esprit Alpine již v základu nabízí spoustu výbavy, odstup od nižšího stupně Techno ovšem u verze E-Tech full hybrid 145 dosahuje 76.000 Kč, k finálnímu rozhodnutí byste si ovšem měli vzít kalkulačku. Zaškrtnutím některých příplatků se totiž rozdíl může smrsknout na snesitelnější číslo. Záleží tedy na tom, jak se v konfigurátoru rozšoupnete.
Nejlevnější verze modelu | 629.000 Kč (1.3 TCe mild hybrid 140 EDC Evolution) |
Základ s testovaným motorem | 729.000 Kč (1.6 E-Tech full hybrid 145 Techno) |
Testovaný vůz bez příplatků | 805.000 Kč (1.6 E-Tech full hybrid 145 Esprit Alpine) |
Testovaný vůz s výbavou | 851.000 Kč (1.6 E-Tech full hybrid 145 Esprit Alpine) |
Plusy
- Atraktivní design
- Vcelku komfortní podvozek i na 19” kolech
- Bohatá standardní výbava
- Slušně fungující hybrid…
Minusy
- … který by však mohl být úspornější
- Pouze jednozónová klimatizace
- Dynamika ve srovnání se silnějším čtyřválcem 1.3 TCe
