TEST Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 e-DSC6 – Základ i vrchol zároveň
Francouzská větev koncernu Stellantis u svých novinek ze spalovacích motorů nabízí pouze přeplňovaný tříválec s mild-hybridem. Bude však malý tříválec ve velkém Peugeotu 5008 stačit?
Motor, jízdní vlastnosti
Peugeot v očekávání elektrické revoluce spolu s dalšími značkami z bývalého koncernu PSA výrazně osekal nabídku spalovacích motorů u svých modelů. Již dříve z nabídky téměř zcela vypadl povedený čtyřválcový diesel 2.0 BlueHDi, který byl ideální zejména do větších SUV. Díky dostatečnému výkonu i točivému momentu jste se proto nemuseli bát, že i s naloženou kabinou v dálničním stoupání nezvládnete udržet stotřicítku.
Vedle dvoulitrové nafty jsme se museli rozloučit také s přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou PureTech (tu dostanete pouze u plug-inu). A u zbrusu nových generací Peugeotů 3008 a 5008 nemáme k dispozici ani vznětovou patnáctistovku s 96 kilowatty, která by se přitom do těchto aut hodila. Zejména když o půl litru větší agregát skončil již před lety.
Pokud ovšem toužíte po jedné z dvojice zmíněných novinek, nemáte moc na výběr. Elektrické verze sice nejsou špatné, chybí jim ovšem předehřev trakčního akumulátoru, což se podepisuje pod nižší dobíjecí výkon. Plug-in hybrid se systémovým výkonem 143 kW a baterií s kapacitou 17,8 kWh sice díky akční nabídce vyjde na 1.070.000 Kč (Peugeot 5008), svým charakterem se hodí jen pro ty řidiče, kteří mají přístup k pravidelnému dobíjení doma a ideálně i v zaměstnání.
Jestliže elektřině příliš nevěříte nebo zkrátka nemáte k dispozici parkování s wallboxem (asi jako naprostá většina řidičů), zbude na pouze mild-hybridní tříválec o objemu 1,2 litru a celkovém výkonu 100 kilowattů, který standardně spolupracuje s nově vyvinutou šestistupňovou dvouspojkou. V menším 3008 lze tuhle motorizaci ještě s přivřením alespoň jednoho oka považovat za dostatečnou, u 4,8metrového Peugeotu 5008 se sedmimístným interiérem už ovšem panují oprávněné obavy.
V praxi lepší, ale…
Již v podzimních prvních dojmech jsem z jediného výrazněji elektrifikovaného pohonu nebyl příliš nadšen. Téměř třítýdenní soužití můj názor ale poupravilo. Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 e-DSC6 jsem během delšího testu (tradičně na něj máme pouze týdenní) vyzkoušel i v situacích, které se více blíží reálnému používání skutečných uživatelů.
V rámci cesty na chalupu na Vysočině jsem vedle manželky a malé dcery převážel také dalších zhruba 150 kilogramů nákladu, což představuje ekvivalent dvou štíhlých dospělých osob. I v takovém režimu si tříválcový peugeot zachovával docela slušnou dynamiku.
V případě jízdy ustáleným tempem je 5008 i se základním pohonem vcelku příjemným společníkem. Motor je velmi dobře utlumen a uvnitř se projevuje spíše hlubšími tóny. Zpočátku trochu problematickou spolupráci dvanáctistovky s dvouspojkou se u nového modelu evidentně podařilo vyřešit. Žádné škubání se nedělo, jen skříň občas chvíli váhala s dalším krokem. Rychlejší reakce převodovky by se hodila. V tomhle ohledu je DSG z koncernu Volkswagen o něco lepší.
Na relativně skromné výkonové parametry motoru při běžných cestách zapomenete. Nedostatky se projeví až ve vyšším tempu, respektive při vyšším zatížení. Jakmile do kabiny posadíte více lidí a vyrazíte po dálnici třeba na hory, dvanáctistovka začíná trochu ztrácet dech. Projevuje se to především při potřebě náhlé a prudší akcelerace. V tu chvíli nemá mild-hybridní tříválec dostatečné rezervy, zrychlování proto přichází pozvolně, což při například jízdě do kopce není úplně ideální.
S ohledem na to, že se motor 1.2 může poměrně často dostávat na hranici svých možností, odpovídá deklarovaná spotřeba 5,8 litru na 100 km spíše slabšímu tempu a menšímu využívání přepravní kapacity vozu. Mně se během testu podařilo dostat na 7,6 l/100 km, přičemž jsem vůz nijak nešetřil, zároveň jsem ale dodržoval české rychlostní limity.
Maskování
Díky své délce 4791 mm a rozvoru 2901 milimetrů je nový Peugeot 5008 opravdu kus auta. Za volantem ovšem vnější rozměry velmi dobře skrývá. U podobně velkých aut často mívám pocit, že za sebou tahám „batoh“ v podobě dlouhé zadní části. U peugeotu se mi ovšem nic takového nestávalo. Francouzské SUV ochotně mění směr a tváří se spíše jako menší 3008.
Jízdní vlastnosti odpovídají charakteru auta, které se díky standardní sedmimístné konfiguraci stylizuje do role rodinného vozu. Řízení je tradičně lehčí, ale díky malému volantu máte nad autem pocitově lepší kontrolu. Chválím pouze 19“ kola s pneumatikami 225/55, díky kterým není jízda po rozbitých cestách očistec. Přesto počítejte s lehce tužším odpružením, které je naladěno na očekávané vyšší zatížení. S prázdnou kabinou může podvozek občas lehce bouchnout.
Design, interiér
Peugeot 5008 jsme tu již měli v elektrické verzi, dojmy z designu a vnitřku vozu proto vezmu primárně z vlastního pohledu.
Vzhled exteriéru se návrhářům v Peugeotu v posledních letech daří udržet na velmi vysoké úrovni. Elegantní křivky doplňují zajímavé detaily, jako je například přední maska chladiče. Uvnitř už je to trochu horší.
I zde se totiž musíte smířit s velmi známým konceptem i-Cockpit, který ani v nejnovější podobě není úplně ideální. Ani v Peugeotu 5008 jsem nenašel ideální polohu, aby mi volant s menším průměrem nezakrýval část informací na displeji přede mnou. Trochu mi vadí také rozvržení středového monitoru. Ikona pro přístup nastavení vozu je totiž trochu schovaná věncem volantu. Když navíc po každém startování chcete vypnout pípání při překročení povolené rychlosti a udržování v pruzích, musíte každou volbu ještě potvrdit, což znamená dvě stisknutí na každou funkci. Palubní systém přitom nepatří k nejrychlejším, po finálním potvrzení na vás navíc ještě vyskočí hláška, která překrývá text a znemožňuje tudíž deaktivaci dalších „pomocníků“.
V případě základní linie Allure máte k dispozici více než dostatečně vybavený vůz. Z příplatků bych volil hlavně pakety Vision 360° & Drive Assist za 52.000 Kč a Panoramic Navigation (33 tisíc korun) s propojeným širokoúhlým displejem. S trochou snahy se tak udržíte na dohled 900 tisícům, což za takhle velké auto se třemi řadami sedadel není vůbec špatná částka.
Rozvržení interiéru je trochu divočina, ale zvyknete si. Kusy hrubší textilie nalepené v tenké vrstvě na tvrdých plastech ve vás má vyvolat pocit útulnosti, dekoru ovšem chybí jemnější a příjemnější struktura s čalouněním, které by povrch změkčila. V ostatních ohledech ale kabina působí hodnotně a neošizeně.
Cením docela jednoduchý systém nastupování do třetí řady. Prostřední sedadla lze totiž i se sedáky vyklopit do slušného úhlu. Zcela dozadu se posadí spíše děti, jak je tomu u podobně koncipovaných sedmimístných aut obvyklé. Zamrzí, že pětimístné provedení zatím není k dispozici. Smířit se tak musíte s tím, že vám dvě sedadla drtivou většinu času zbytečně zabírají místo, které byste mohli využít pro přepravu nákladu. I tak ale Peugeot 5008 uveze slušných 916 litrů nákladu (mokrá metoda), respektive 748 dm3. Se všemi vzpřímenými sedadly pak 348 l (259 dm3). Část z toho je ovšem pod podlážkou.
Peugeot 5008 vs. konkurence | Peugeot 5008 1.2 Hybrid | Nissan X-Trail 1.5 VC-T | Škoda Kodiaq 1.5 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 1497 | 1498 |
Výkon (kW) | 100 | 120 | 110 |
Točivý moment [N.m] | 230 | 300 | 250 |
Převodovka | 6 DSC | CVT | 7 DSG |
Max. rychlost [km/h] | 198 | 200 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,3 | 9,6 | 9,9 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5,8 | 7,1-7,4 | 5,9-6,6 |
Vnější rozměry [mm] | 4791 x 1895 x 1694 | 4680 x 1840 x 1725 | 4758 x 1864 x 1659 |
Rozvor [mm] | 2901 | 2705 | 2791 |
Zavazadlový prostor [l] | 348-2232 | 177-1424 | 340-2035 |
Základní cena [Kč] | 820.000 (Allure) | 829.990 (Acenta) | 1.017.000 (Selection) |
Závěr
Relativně malý a slabý motůrek nakonec zanechal lepší dojem, než jsem očekával. Při nižším zatížení funguje dobře a netrpí nedostatkem síly. Ten se projevuje až ve vyšších rychlostech a při vyšším zatížení. Pokud by se jednalo o základní jednotku, asi bych nad tím mávl rukou a doporučil silnější agregát. Tuto volbu sice u Peugeotu 5008 máte, musíte se ale spokojit s tím, že to bude buď plug-in hybrid, nebo elektromobil.
Právě tahle omezená nabídka je z mého pohledu největší slabinou francouzského SUV, u kterého byli zákazníci zvyklí spíše na diesel. Bez něj je plnění role prostorného a praktického rodinného auta dost obtížné.
Díky velmi slušné základní ceně 820.000 Kč se ovšem jedná o alternativu, kterou byste si měli minimálně vyzkoušet. Za tyhle peníze totiž dostanete velký kus dobrého auto, byť s nikterak čiperným pohonem. Z konkurence něco podobného nabídne pouze menší Nissan X-Trail, který i s 30tisícovým příplatkem za 3. řadu začíná jen o necelých deset tisíc výš. Naopak sedmimístnou Škodu Kodiaq nepořídíte pod milion.
Nejlevnější verze modelu | 820.000 Kč (1.2 Hybrid 136 e-DSC6 Allure) |
Základ s testovaným motorem | 820.000 Kč (1.2 Hybrid 136 e-DSC6 Allure) |
Testovaný vůz bez příplatků | 820.000 Kč (1.2 Hybrid 136 e-DSC6 Allure) |
Testovaný vůz s výbavou | 949.000 Kč (1.2 Hybrid 136 e-DSC6 Allure) |
Plusy
Minusy
