TEST Peugeot 3008 GT 1.6 PureTech 180 – Omlazený elegán
Modernizované francouzské SUV sází především na výraznější vzhled a modernější techniku na palubě, po uživatelské stránce se však jedná o starého známého.
Design, interiér
Automobilka Peugeot představila druhou generaci modelu 3008 již v roce 2016, získala s ním titul evropské Auto roku 2017 a jeho prodeje se do dnešního dne mohly vyhoupnout již na úroveň okolo milionu kusů. Třitisíceosmička se zkrátka zákazníkům trefila do vkusu, z čehož musela mít automobilka jistě radost. Pro designéry, kteří dostali za úkol vymyslet její elegantní omlazení, to však znamenalo novou výzvu. Chopili se jí ale statečně a podle mého udělali z populárního kompaktního SUV ještě elegantnější vůz.
Tesáky po vzoru mladších
Klíčové změny se odehrály na přídi vozu, která je komplet nová. Nejvýraznější novinkou je zvětšená maska chladiče, která postrádá rámeček. U modelů GT a GT Pack navíc automobilka zvolila specifickou masku se „škálovatelným“ vzorem, který by měl podtrhovat dynamičnost vozu. Za pozornost však stojí i výrazné logo značky (ještě to staré, s celým lvem), označení modelu 3008 umístěné nad maskou chladiče a stylově naznačené „průniky“ masky do plastů, které jí obklopují.
Na novou masku elegantně navazují nové světlomety, které jsou již v základní výbavě osazeny LED technologií. Po vzoru mladších modelů 208, 2008 a 508 navíc nové světlomety dostaly výrazné tesáky denního svícení, které se zakusují hluboko do předního nárazníku.
Konkrétně u testovaného kousku jsou světlomety vybaveny Full LED technologií – opět příslušenství vyhrazené pouze pro modely GT a GT Pack. Tyto světlomety se přitom mohou pochlubit dynamickými směrovkami nebo funkcí přisvícení do zatáčky, která funguje až do rychlosti 90 km/h. Příď s nimi ale přichází o mlhová světla, které nahrazuje tzv. „Foggy Mode“ hlavních světlometů. Při aktivaci zadní mlhovky tak vůz aktivuje potkávací světla se sníženou intenzitou.
LEDkové drápy a černá střecha
V rámci modernizace si designéři pohráli také se zadními svítilnami, které již od standardní výbavy Active nabízejí Full LED technologii a tradiční kresbu se třemi drápy. Zadní světla jsou ukryta pod kouřovým sklem, na které navazuje černá vodorovná lišta, opticky rozšiřující záď vozu.
Tolik k modernizaci, ještě si ale pojďme říci pár slov ke vzhledu testovaného vozu. Jeho karoserii zdobil červený perleťový lak Ultimate (+22.000 Kč), který v rámci výbavy GT doplňuje černá střecha společně s černě lakovanými kryty zpětných zrcátek v barvě Perla Nera.
V zadním nárazníku si také můžeme všimnout dvojice dekorativních chromovaných koncovek výfuku, zatímco podběhy vyplňují osmnáctipalcová hliníková kola. Ta by měla mít standardně design Detroit s černým výbrusem, v rámci příplatkového paketu Advanced Grip Control (+8.000 Kč) se však do podběhů nastěhovaly 18“ hliníkové disky Los Angeles šedá s výbrusem, na které automobilka obula pneumatiky Continental o rozměru 225/55 R18.
Displeje, tlačítka a dekory
V rámci modernizace proběhlo několik drobných změn i v interiéru, přičemž tou nejvýraznější je instalace nové obrazovky digitálního přístrojového štítu i-Cockpit. Ten má nově již od základní výbavy úhlopříčku 12,3 palce a jeho panel disponuje technologií „Normally Black“, díky které by měl nabízet lepší kontrast a pohodlnější čtení. Kromě toho panel nabízí několik přizpůsobitelných režimů zobrazení.
Druhou novinkou je 10“ HD displej infotainmentu, který se však v kabině objevuje až od výbavového stupně Allure, nižší výbavové stupně nabídnou pouze 8“ displej. Kousek pod obrazovku infotainmentu pak automobilka umístila sedm „klavírních“ kláves, které slouží pro rychlejší přístup k jednotlivým položkám menu.
U všech modelů se spalovacími motory a automatickou převodovkou se navíc ve středovém tunelu objevuje přepínač jízdních režimů, který standardně nabízí režimy Normal, Sport a Eco. Testovaný kousek ovšem v rámci příplatkového paketu Advanced Grip Control (+8.000 Kč) přidal ještě jízdní režimy Bláto a Písek, asistent pro jízdu ze svahu a již zmíněná 18“ kola Los Angeles.
Ve výbavě dále nechybí automatická dvouzónová klimatizace, couvací kamera Visiopark 1, paket Drive Assist Plus s adaptivním tempomatem, Lane Assist a Active Safety Brake, bezrámečkové zpětné zrcátko s automatickou clonou, kombinované čalounění Alcantara s prošíváním, vykládané koberečky, dekor palubní desky a panelů dveří Alcantara, tmavé čalounění stropu nebo hliníkové pedály, hands-free odemykání, startování a otevírání zavazadelníku, atd. Je toho spousta, poněkud překvapivě však chybí vyhřívání sedadel, které je pro výbavu GT potřeba přikoupit za 7.500 Kč. Testovaný vůz však dostal alespoň bezdrátovou nabíječku mobilu (+4.000 Kč).
Příjemný společník
Peugeot 3008 byl příjemným společníkem již před modernizací, po jeho omlazení je však pobyt v jeho kabině ještě o něco příjemnější. Alfou a omegou soužití s moderními peugeoty je ovšem stále tzv. i-Cockpit, tedy kombinace vyvýšeného přístrojového štítu, na který se řidič kouká nikoliv skrze, ale přes malý volant. Osobně nepatřím k největším fanouškům tohoto řešení, v případě třitisíceosmičky jsem s ním ale zas tak velký problém neměl.
Koncepce samozřejmě vyžaduje nějaké to zvykání, i díky vyšší pozici za volantem se mi však tentokrát nestávalo, že by mi část volantu zakrývala digitální přístrojový štít. Ten přitom opět nabízí několik různých rozvržení i barevných motivů, osobně se mi však líbila především jeho svižnost, zejména při přepínání mezi obrazovkami, a skutečně velice pěkná čitelnost i na přímém slunci.
Svérázný je pak i přístup k ergonomii ovládacích prvků – většina věcí se zkrátka řeší přes dotykovou obrazovku infotainmentu. Přístup sice usnadňují tradiční „pianové klávesy“, odkazující například na audio, ventilaci, nastavení vozu, atd., přesto je mi toto řešení stále dosti nesympatické, neb odvádí pozornost od sledování silnice.
Prostoru tak akorát
Vzhledem k tomu, že se v kabině nic zásadního neměnilo, zůstává stejný i prostor pro posádku a její zavazadla. Hledání správné pozice za volantem může být s ohledem na i-Cockpit komplikovanější, přesto jsem měl při svých 183 centimetrech dostatek prostoru v obou řadách sedadel. Ta jsou poměrně pohodlná a nabízí i slušné boční vedení, vpředu bych si ale uměl představit i nepatrně delší sedák.
Zavazadelník s dvojitou podlahou a jednoduchými tvary nabízí standardní objem 520 litrů, který lze po sklopení zadních opěradel zvětšit na 1482 litrů. Opěradla jsou dělena v poměru 2/3 a 1/3, za prostředním sedákem je vstup pro protažení delších nákladů a obě sedadla se dají pohodlně sklopit z prostoru zavazadelníku. Ložná plocha po jejich sklopení sice není zcela rovná, přesto by měla 3008 nabídnout víc než dostatek prostoru i pro pohodlné rodinné cestování.
Motor, jízdní vlastnosti
Starý známý
Nabídku modernizovaného Peugeotu 3008 otvírá motorizace 1.2 PureTech 130 S&S MAN6, tedy zážehový přeplňovaný tříválec o výkonu 130 koní v kombinaci s šestistupňovým manuálem, který ve výbavě Active startuje od 562.000 Kč. Jedinou alternativou v základní výbavě je pak vznětový motor 1.5 BlueHDi 130 S&S MAN6, tedy vznětový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 130 koní v kombinaci s šestistupňovým manuálem. Cena ovšem startuje již od 602.000 Kč.
Námi testovaná motorizace 1.6 PureTech 180 S&S EAT8 je dostupná až pro vrcholné výbavy GT a GT Pack. Přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1598 cm3, kombinovaný výhradně s osmistupňovým automatem Aisin, nabízí nejvyšší výkon 133 kW (180 k) v 5500 ot/min a nejvyšší točivý moment 250 N.m při 1650 otáčkách.
Tato motorizace pro nás ale není ničím neznámým, pod kapotou se totiž objevovala již před modernizací a navíc ji využívají i jiné modely se lvem v masce. Ostatně v minulosti už jsme si tuto motorizaci vyzkoušeli například pod kapotou Pegeotu 508.
Pod kapotou modelu 3008 si pohonná jednotka musí poradit s pohotovostní hmotností 1508 kilogramů a také horší aerodynamikou karoserie s vyšší stavbou, přesto nabízí velice slušnou dynamiku. Akceleraci z 0 na 100 km/h totiž zvládne za rovných 8 sekund a maximální rychlost dosahuje až 222 km/h, což jsou nejlepší parametry mezi čistě spalovacími motory pro 3008. Poháněna jsou samozřejmě pouze přední kola, pohon všech kol je totiž vyhrazen pouze plug-in hybridním modelům. To už se ale cenou dostáváme přes milion korun.
Vraťme se ale k našemu čistě spalovacímu motoru, který je kultivovaný, svižně reaguje na povely plynového pedálu a díky kvalitnímu odhlučnění se jeho jadrnější zvuk dostává do kabiny až ve vyšších otáčkách. Dobře si také rozumí s automatickou převodovkou, která motor zbytečně nevytáčí ani nepodtáčí. Jako celek tak pohonná jednotka působí celkem vyváženě a pohodově.
Překvapivý charakter ovšem odhaluje v režimu Sport, kde se projevuje Driver Sport Pack vyhrazený pro výbavy GT a GT Pack. Převodovka pak nechává motor točit až na hranici červeného pole, než přeřadí. S přeřazením v nižších otáčkách přitom nijak nepospíchá, díky čemuž vám dává šanci co nejdéle využívat maximální potenciál motoru. Mnohdy toho prostoru ale nechává až příliš, takže není na škodu ji umravnit pádlem pod volantem. Režim manuálního řazení ale opět funguje krásně rychle a plynule.
Podvozek třitisíceosmičky je naladěn spíše do komfortu, což u kompaktního rodinného SUV nejspíš nikoho nepřekvapí. Na lehce rozbitých silnicích se tak příjemně pohupuje a snaží se žehlit, co jen může. V ostřejších zatáčkách se sice karoserie naklání, stále však nejde o žádnou hrůzu. A totéž platí pro setkání osmnáctipalcových kol s většími výmoly, po kterých obvykle následuje jen vzdálené „ducnutí“.
A co spotřeba? Automobilka sice slibuje průměr dle WLTP okolo 6,9 l/100 km, ani tentokrát jsem se však nedokázal dostat na papírovou hodnotu. Většina mých běžných jízd nakonec vedla ke spotřebě okolo 8 l/100 km, v případě svižnější jízdy ale nebyl problém dostat se ještě o něco výš. Naopak při poklidné jízdě po okreskách by se spotřeba klidně mohla dostat ještě o pár deci dolu.
Závěr
Závěr
Když Peugeot představoval omlazenou 3008, designéři se svěřovali, že to nebyl lehký úkol. Nejsem ale sám, komu se výsledek líbí. Modernizovaná třitisíceosmička vypadá k světu a má rozhodně co nabídnout jistě široké paletě zákazníků.
Základní cena testovaného kousku se na první pohled nemusí zdát nejnižší, zahrnuje však nejsilnější čistě benzínový motor i docela bohatou výbavu. Osobně mi však trochu chyběly drobnosti, jako třeba až příplatkové vyhřívané sedačky. Řešení interiéru i-Cockpit je stále dost specifické, zrovna v 3008 mi ale tolik nevadilo. Na delší cesty mi však malý volant stále nepřijde jako nejpohodlnější řešení. A totéž platí pro ovládání různých funkcí čistě přes dotykovou obrazovku infotainmentu.
Peugeot už ale dlouho není jedinou značkou, která razí podobnou koncepci ergonomie. V případě omlazené 3008 navíc rozhodně stojí za pochvalu její výjimečný design i technologická výbava. Peugeot 3008 byl zkrátka velice solidním vozem před modernizací a své postavení si zachovává i nyní.
Nejlevnější verze modelu | 562.000 Kč (Active, 1.2 PureTech 130 S&S Man6) |
Základ s testovaným motorem | 825.000 Kč (GT, 1.6 PureTech 180, S&S EAT8) |
Testovaný vůz bez příplatků | 825.000 Kč (GT, 1.6 PureTech 180, S&S EAT8) |
Testovaný vůz s výbavou | 859.000 Kč (GT, 1.6 PureTech 180, S&S EAT8) |
Plusy
- Design exteriéru
- Komfort
- Prostornost
- Slušný dynamika
- Bohatá výbava
Minusy
- Specifický i-Cockpit
- Ovládání přes infotainment
- Pohon 4x4 pouze u plug-in hybridů