TEST Peugeot 207 1.4 16V - z lvíčka málem králem zvířat
Vraťme se na chvíli do roku 1998. Peugeot právě představil nástupce legendy 205, jež v hojném počtu brázdí evropské silnice, a doufá v pozitivní reakce motoristické veřejnosti. Novinka nese o jednotku vyšší označení, tedy 206 a vnáší do segmentu malých vozů, do něhož o rok později vstupuje i Škoda Auto s modelem Fabia, něžnost a hravost. Nová 206 úspěšně navazuje na předchůdce a brzy se stává nejprodávanějším vozem starého kontinentu, Peugeot s novinkou boduje i v České republice.
Malá 206 se dlouhodobě drží mezi nejprodávanějšími vozy B segmentu, nebýt Fabie a částečně i Hyundai Getz, jenž dýchal lvíčkovi nebezpečně na záda, neměla 206 mezi dováženými auty konkurenci. Vskutku snová kariéra. Na autosalonu v Ženevě v roce 2006 Peugeot dává znovu „hlavu na špalek“ a prezentuje nástupce veleúspěšné 206 ocejchovanou číslem 207. Z obličejů představitelů francouzské automobilky lze vyčíst otázku: Bude 207 úspěšná?
Překvapení? Jen z části
První setkání s Peugeotem 207 přineslo určité rozpaky. Statický exponát prezentovaný v Ženevě na mě velký dojem neudělal, především jsem se nemohl ubránit dojmu, že designéři neměli dostatek odvahy na radikální řez a raději hledali inspiraci v šatníku sourozenců. Po dlouhé době jsem u nějakého nového vozu Peugeotu postrádal originalitu a novátorství. Pocity jsou však jedna věc a logika, technika nebo ekonomika věc druhá. Ta říká, že lepší než zvolený postup neexistuje.
Vezmete prostě designový styl, jež momentálně razíte a v jeho duchu postavíte jedno, dvě, tři nebo deset nových vozů. Každý samozřejmě přináší dílčí inovace a posunuje onen designový styl o kousek dál, ale pokud vedle sebe všechna auta konkrétní značky postavíte, zjistíte, že jsou si náramně podobná. Není tedy překvapením, že 207 svádí řidiče a řidičky velkýma očima a širokým úsměvem (obrovský vdech vzduchu v předním nárazníku).
Rovněž nepřekvapí, že z koutků vystupují kulaté mlhové světlomety (jsou-li tam), nebo že lvíček na přídi předchozí generace vyrostl v skutečného krále zvířat. Největší změnu odhalí boční pohled. Nedlouhá kapota přecházející v mohutné čelní sklo plynule navazuje na střechu, jež se ve své druhé polovině náhle zlomí a prudce klesá. Odtud jde vše ráz na ráz – ostrá odtrhová hrana, průměrně velké zadní sklo, dynamické světlomety a nárazník s mohutnou ochranou lištou z černého plastu.
Malý, ale šikovný
LED efekt zadních světlometů za moc nestojí, spíše mám dojem, že zhoršuje viditelnost směrových světel, ale jako celek se zadní světla povedla. Otevírám víko zavazadlového prostoru. Je malé, lehké a zvedá se dostatečně vysoko nad mou hlavu (zámek – potenciální nebezpečí - se nachází ve výšce 193 cm od země). Na obou stranách jsou vytvarovaná madla a vzpěry nekladou velký odpor, takže i zavírání probíhá hladce. Základní objem kufru 270 litrů není oslnivý, ale znám horší případy.
Možná vám více prozradí následující měření. Do kufru jsem naskládal čtyři balíky limonády, každý o šesti lahvích o objemu 1.5 litru, pět krabic s džusy (objem jeden litr), jednu basu piv, jednu velkou tašku plnou zeleniny, čtyři litrové láhve nejmenovaného alkoholického nápoje a šest sáčků s chipsy. Nezbylo místo na košík se zeleninou, ten musel putovat na zadní sedadlo.
Lepší ve všech ohledech
V interiéru si vzal Peugeot doporučení motoristických žurnalistů skutečně k srdci. Průměrně až podprůměrné zpracování a velmi diskutabilní materiály jsou minulostí, interiér 207 ovládly kvalitní a precizně slícované a zpracované plasty. Francouzský výrobce se podobou kokpitu zabýval dokonce natolik, že odstupňoval kvalitu v závislosti na druhu výbavy. Nejlevnější verze, mnou testovaná, nabídne pouze tvrdé materiály, dražší varianty disponují i měkčenými plasty.
Ale nebojte. Zajímáte-li se o základní model, nebudete o nic zásadního ochuzeni. Jasně, pokud se pokusíte zabořit prst do horní části palubní desky, zlomíte si nehet, ale i z tvrdých plastů vytvarovaná palubní deska vypadá důstojně. Víc než to. Povrchová úprava s mírnými vrásněním a lehkým pogumováním budí dojem daleko vyšší kvality, než dokazuje hmat. Opravdu milé překvapení. Pozitivní dojem ve mně palubní deska zanechala i svými tvary, jež působí velmi svěže.
Pojítkem s minulostí zůstávají páčky pod volantem s nikterak exaktním chodem a rozvržení středové konzoly s přehlednými ovládacími panely ventilace/klimatizace a audiosystému. Orientace na středové konzole vám skutečně nebude činit potíže, všechna tlačítka jsou dostatečně velká a dobře přístupná.
Mohlo to být lepší
Za odkládací plochy si Peugeot 207 zaslouží metál. Počítejte se mnou – velká odkládací plocha pod informačním displejem na vrcholu středové konzoly, přihrádka v samém středu konzoly, přihrádka na rozhraní středové konzoly a tunelu, přihrádka pod pákou ruční brzy, prostor na dva kelímky na konci středového tunelu. Počítáme dál: velké kapsy na dveřích schopné pojmout 1.5litrovou láhev – naležato, malé kapsičky na dveřích, boční kapsy vedle zadních sedadel a velmi hluboká přihrádka před spolujezdcem.
Součet dává 12 různých přihrádek. Tomu říkám pořádná porce praktičnosti. Důkazů, že malý Francouz dospěl, nacházím čím dál víc. Marně hledám měkké sedačky s krátkými sedáky nevýrazným bočním vedením z minulého modelu, nyní se 207 chlubí optimálně tvrdými komfortními sedadly s optimálně dlouhým sedákem i širokým opěradlem s dostatečně silným bočním vedením. Nalezení ideální polohy trvá několik sekund, v třídveřové verzi se pouze mohly posouvat více dopředu a vytvořit tak větší prostor na nastoupení na zadní sedadla.
I vzadu se sedí pohodlně a to hlavně díky překvapivě dlouhé sedací části. Jen tak dál peugeotku, jen tak dál. Hovořme nyní o vnitřním prostoru. Víme, že 207 ve srovnání s předchůdcem 206 narostla do délky (o neuvěřitelných 200 mm), šířky i výšky, o 95 mm se natáhl také rozvor. Jak se to projevilo uvnitř? Upřímně řečeno mnohem méně, než jsem čekal. Vpředu čeká pasažéry komfort téměř na úrovni vozů nižší střední třídy, ale vzadu se Peugeot nevytáhl.
Ano, proti 206 se zvětšil prostor u kolen i ramen, ale místo se rozhodně nenafouklo přímo úměrně s vnějšími rozměry. Jestliže za volantem sedí 180 cm vysoký řidič, stejně vysoký pasažér se za ním poskládá s obtížemi a nebude se cítit dvakrát pohodlně. Problém není místo u kolen, ale spíše nedostatek volného prostoru nad hlavou způsobený prudce klesající střechou a také vedle hlavy, kde je velmi blízko čalounění nad oknem. Je škoda, že konstruktéři Peugeotu nedokázali využít dramatický nárůst vnějších rozměrů lépe.
Ideální do města
Nový Peugeot 207 si můžete v současné době pořídit se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory s objemy od 1.4 do 1.6 litru a výkony od 54 do 110 kW. Největší zájem očekávají dealeři o benzínovou čtrnáctistovku, která ve své základní verzi poskytuje maximální výkon 54 kW, šestnáctiventilová varianta vyvine potom výkon 65 kW. Právě silnější 1.4 16V s výkonem 65 kW při 5250 otáčkách a točivým momentem 133 Nm při 3250 otáčkách poháněla testovaný model.
Parametry motoru nejsou špatné, ale s excelentní dynamikou nepočítejte. Tato jednotka nebyla stvořena na sportovní vyžití, ale pohodovou jízdu v městském provozu a s ohledem na objem, výkon a třídu relativně svižný přesun mezi městy a obcemi, to vše se zachováním příznivé spotřeby. Těžko říct o motoru něco nového, jednotka postupně sílí od nejnižších otáček, špička se dostavuje nad 5000 otáčkami, ale ručička rychloměru ochotně překročí i 6000 otáček.
Předjíždění žádá vysoké otáčky, to znamená včasně podřazení. Přesto mějte stále na paměti, že 65 kW a 133 Nm nejsou žádné závratné hodnoty, takže předjíždění vyžaduje více času a nejlépe dlouhou přehlednou rovinku, která potřebný čas poskytne. Na ochotě vozu zrychlovat se výrazně podepisuje klimatizace. Při zapnuté klimatizaci se motor dostává do tempa pomaleji, s vypnutou klimatizací letí ručička otáčkoměru nahoru výrazně rychleji.
Peugeotu se podařilo jednotku velmi dobře utlumit, v nízkých otáčkách se uvnitř ozývá nepatrně, od středních otáček nabývá zvuk na intenzitě, ale ani v oblasti maxima není zvuková kulisa nepříjemná. Dobré utlumení i fakt, že se jedná o benzínový motor, oceníte především v městském provozu. Naopak se spotřebou ve městě asi úplně spokojeni nebudete. S 207 jsem strávil asi 60 procent času právě ve městě a spotřeba se tam vyšplhala až na 9 litrů benzínu na 100 km jízdy.
V kombinovaném cyklu se snížila, ale stále kolísala mezi 7 a 8,5 litry Naturalu 95. S lehkou nohou na plynu a správným řazením rychlostní stupňů můžete dosáhnout spotřeby okolo šesti litrů, ale raději počítejte se spotřebou blížící se sedmi litrům. V 50 km/h točí motor na třetí převodový stupeň 2500 otáček, na čtvrtý 1900 otáček. V 90 km/h točí motor na čtvrtý převodový stupeň 3400 otáček, na pátý potom 2600 otáček. 130 km/h znamená na pětku 3900 otáček.
Na druhý převodový stupeň můžete uhánět maximálně 90 km/h rychlostí, na třetí převodový stupeň z auta vymáčknete přesně 130 km/h, potom zasáhne omezovač.
Starý pes zvládá i nové kousky
Technicky vzato se nic nezměnilo. I nový peugeotův hatchback stojí na podvozku s přední nápravou typu McPherson nově s upravenými spodními rameny a zadní nápravou s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou. Kdyby se tedy 207 chovala na cestě stejně jako 206, nemohli bychom se tomu divit, ale ona se tak nechová. Peugeot 206 je docela tuhé a skákavé auto. To u 207 neplatí. Dvěstěsedmička postavená na 15palcových kolech si s většinou nerovností poradí bravurně.
Projetí výtlukem či dokonce přejetí kolejnic se uvnitř projeví tlumeným cvaknutím, ale nikoliv hlasitým rázem. Ani kostková dlažba nečiní 207 větší potíže. I při takto komfortním odpružení se ovšem auto v zatáčkách málo naklání a výborně drží stopu. Peugeotu se zjevně podařilo vymáčknout z podvozku jednoduché koncepce maximum. Lvíček se kupodivu nezalekne ani losích testů a dobře se vypořádá také se situacemi, kdy musíte náhle změnit směr jízdy nebo intenzivně brzdit v zatáčce.
Peugeotu se podařilo dotáhnout téměř k dokonalosti aerodynamické odhlučnění, v rychlostech okolo 130 km/h panuje v kokpitu příjemný klid. Je velká škoda, že Peugeot nedokonal své jinak mistrovské dílo zásadní rekonstrukcí řazení. Řadicí páka se nadále pohybuje v nepřesně vymezených drahách, takže se vám může stát, že zařadíte jiný než požadovaný stupeň. Alespoň že rychlosti zapadají docela hladce.
Základ pod 300.000 Kč
Základní cena Peugeotu 207 začíná v Česku na 299.900 Kč. Za tuto částku dostanete model s nejslabší čtrnáctistovkou o výkonu 54 kW a výbavou Urban. Výbava Urban v sobě zahrnuje čelní a boční airbagy, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdných sil a samočinnou aktivací výstražných světlometů, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektrické ovládání předních oken. Za manuální klimatizaci se připlácí 30.000 Kč, mlhové světlomety 4.000 Kč, rádio s CD přehrávačem a ovládáním pod volantem stojí 10.000 Kč.
Testovaný model se silnější 1.4 16V přijde s výbavou Urban na 317.900 Kč. To není málo, ale základní výbava zase obsahuje většinu důležitých položek. Za povšimnutí stojí rovněž fakt, že Peugeot nabízí za příplatek například stabilizační systém ESP (za 24.000 Kč) nebo handsfree sadu s bluetooth, tedy prvky známé spíše z dražších modelů. Pro pořádek dodávám, že s nejlevnějším vznětovým motorem 1.4 HDI a taktéž výbavou Urban stojí třídveřová 207 345.900 Kč. Za pár dveří se připlácí 15.000 Kč.
Well done
Na začátku převládaly rozpaky, na konci zůstalo nadšení. Peugeotu se podařilo odstranit většinu neduhů 206 a vytvořit auto, které má nejlepší předpoklady nejen navázat, ale i překonat prodejní výsledky svého předchůdce. Model 207 se pyšní robustní karoserií, komfortním a kvalitně zpracovaným interiérem, dobře utlumeným a relativně úsporným zážehovým motorem a výbornými jízdními vlastnostmi. Kaňkou na kráse zůstává nepřesné řazení, rozpaky trvají ohledně vnitřního prostoru na zadních sedadlech.
Plusy
- kvalitní materiály a zpracování
- komfortní sedadla
- spousta odkládacích ploch
- výborná ergonomie
- komfortně naladěný podvozek
- dobré jízdní vlastnosti
- dobře utlumený motor
Minusy
- dlouhý převod řízení
- málo místa na zadních sedadlech v oblasti hlavy
- nepřesné řazení