TEST Peugeot 107 1,0 vs. Suzuki Alto 1,0 – Miniauta za miniceny
Hned na začátku si musíme vyjasnit, jak je to s onou dvousettisícovou hranicí. Obě značky zákazníky lákají na ceny, které začínají ne dvojkou, ale jedničkou! Jenže zatímco u Suzuki dostanete „plnou“ výbavu, u Peugeotu (s nižší reklamní cenovkou) jen základ.
K tomuto srovnání jsme přistupovali tak, jako bychom vybírali druhé nebo třetí auto do rodiny. Malou nákupní tašku na čtyřech kolech, která nebude zbytečně velká, zbytečně drahá a která nebude mít zbytečně vysokou spotřebu.
Podle našeho názoru patří dnes už ke standardu této kategorie klimatizace, což naši volbu výrazně omezuje. Chlazení interiéru nabízejí obvykle jen vyšší stupně výbavy miniaut.
Karoserie
Vyrábět malé prostorové zázraky je v této kategorii dnes už standardem. Kdo je neumí vyrobit, nemůže uspět. Na vnějším designu se tato nutnost projevuje stejně tak, jako úsporná řešení šetřící výrobní náklady.
Obě auta od sebe dělí jen několik délkových centimetrů. 3,5metrové nákupní tašky mají vzhledem k délce karoserie velmi dlouhé rozvory náprav, aby pro interiér zbylo maximum prostoru. Dalším charakteristickým rysem jsou minimální převisy.
Autíčka tohoto formátu jsou už ze své podstaty roztomilá, protože na ty dospělé jim schází délkové půlmetry až metry. Když se navíc designéři snaží – jako v našich dvou případech – je z toho milá automobilová společnost, která snadno osloví ženy-řidičky.
Úspory se týkají například bočních oken (ta v zadních dveřích obou vozů jsou jen výklopná), ale ke standardu i těch nejlacinějších aut teď už patří nárazníky lakované v barvě karoserie. Jestli je to u městského auta výhoda nebo nevýhoda, to posuďte sami. Peugeot alespoň na nejexponovanější místa zadního čela zakomponoval černý kontaktní plast. Výhodou Suzuki je zase tužší víko zavazadelníku. Peugeot se musí spokojit s podobně velkým dílem, tvořeným pouze minimálně vyztuženým tvrzeným sklem.
Ačkoliv Peugeotu napočítáte 7 křížků a Suzuki jen 2, na kvalitě vnějšího designu byste to jen těžko poznali.
Interiér
Významnější funkční rozdíly objevujeme až uvnitř. Než se k nim dostaneme, připomeneme, že společným rysem obou interiérů je, že jsou oba pouze čtyřmístné, v obou případech se lépe nastupuje na přední místa. Ta zadní jsou sice nouzová, ale pobyt zde není s ohledem na délku aut do 3,5 m tak moc za trest, jak byste asi čekali.
Peugeotu se podařilo vymyslet nepatrně větší interiér. Nejvíc je to znát na vnitřní šířce ve výši loktů. Vpředu jsme naměřili 1375 mm (Suzuki 1345 mm), vzadu 1365 mm (Suzuki 1330 mm). Přední sedadla jsou jednoduchá, mají pěnovou konstrukci s integrovanou hlavovou opěrkou, kterou proto nelze nastavovat. Ovšem u Suzuki to není jinak. Jiné je to, že sedadla v Peugeotu mají minimální šířku a žádné bočnice, takže sedíte spíše na nich než v nich. Při běžné jízdě toto prostorově úsporné řešení není na závadu.
Malé vítězství si Peugeot odváží za uspořádání prostoru na zadních místech! Sedáky jsou neuvěřitelných 390 mm nad podlahou, což stosedmičce tiše závidí snad všechny hatchbacky nižší střední třídy. Sedí se tady pohodlně, nad sedákem zůstává 920 mm výšky ke stropu, tj. o 20 mm více než v Suzuki. Proklínat budete tvrdé prvky konstrukce předního sedadla na zadní straně opěradel, které brání pohodlnému opření kolen cestujících na zadních místech.
Samotná přístrojová deska v Peugeotu je designovější, více trendy a jsou na ní použity lepší materiály. Kritika míří k integrovanému rádiu, jehož ovládání je složitější, hlasitost se nastavuje tlačítky, což občas zabere až několik sekund…
Pozor je potřeba dávat – a to v Peugeotu i v Suzuki – na hlavu při nastupování na zadní místa. Dveře nejsou příliš dlouhé, ale ještě horší je to jejich výškou. Tady velmi reálně hrozí kontakt hlavy dospělého se střechou!
Suzuki má lepší sedadla - jsou větší, mají alespoň náznak bočního vedení, delší sedáky. Přístrojový štít je jednodušší než u Peugeotu, má jen jeden budík a nemá otáčkoměr. Středový panel je lépe na očích, ovládání ventilace má klasické otočné prvky a rádio standardní ovládání. Celý interiér je obložen tvrdými plasty, ale jen na přístrojové desce jsme napočítali tři různé barvy plastů, na kompletně čalouněných dveřích jsou dva druhy plastů – to nemá leckterý malý hatchback…
Na zadních místech je v Suzuki o málo méně prostoru než v Peugeotu. Sedák je 360 mm nad podlahou, nad ním zbývá 900 mm výšky ke stropu. To není mnoho, ale průměrně rostlý muž s výškou 175 cm se sem vejde. Příjemným detailem je měkce čalouněná zadní strana předních sedadel, do které lze bez obav ponořit kolena, pokud sedíte vzadu.
Zavazadelník
Skromné objemy jsme čekali, ale výška prahu nad zemí v úrovni 800 mm nás trochu zaskočila. Nic na tom nemění odlišný přístup v konstrukci pátých dveří. V Kolíně vyrábějí výklopná víka jen ze skla, které nepůsobí příliš robustně, ale zdá se, že funkci plní dobře. S víkem u Suzuki se nemusíte bát bouchnout více, klasický ocelový rám přispívá k vyšší tuhosti karoserie. Alto dostalo dvě plynové vzpěry, zatímco Peugeot musí vystačit s jednou.
Zavazadlový prostor | 107 | Alto |
Základní objem [l] | 139 | 129 |
Maximální objem [l] | 751 | 774 |
Nejmenší šířka [mm] | 1010 | 1090 |
Výška po kryt [mm] | 440 | 370 |
Nejmenší délka [mm] | 450 | 470 |
Délka po sklopení sedadel [mm] | 1050 | 1020 |
Výška prahu nad vozovkou [mm] | 800 | 800 |
Plato u Suzuki se zvedá ručně. Pod podlahou s kobercem, jehož materiál ani střih nepůsobí zrovna důvěryhodně, najdete dojezdové kolo. V Peugeotu je kryt na jednoduchém závěsu, rezerva ani tady nechybí.
Páté dveře se u Suzuki otvírají pouze klíčkem nebo mechanicky z místa řidiče, u Peugeotu lze odemknout zámek víka dálkově. Opěradlo v Suzuki je vždy nedělené, Peugeot nabízí možnost sklopení poloviny.
Motor
Od tříválců se moc nečeká, ale možná i proto nás (opět) překvapily! Teprve v tak malém autě si totiž uvědomíte, jak málo kilowattů a newtonmetrů stačí k tomu, aby člověk zažil pocit překvapivé akcelerace a doprovod působivé zvukové atmosféry.
Co předvádí tříválce v autech s pohotovostní hmotností jen lehce přes 900 kg mezi 2000 a 4500 min-1 je skoro neuvěřitelné. Pokud se na zhruba 90 Nm díváte jako na nedůstojnou hodnotu pro čtyřkolový dopravní prostředek, nejprve se svezte! Obě auta se snadno ovládají, v uvedeném (nejpoužívanějším) otáčkovém pásmu okamžitě reagují na podněty z pedálu plynu a semaforová akcelerace z klidu na zhruba 60 km/h překvapí vás i motoristické okolí. Vše uvedené platí, když budete v autě sami nebo ve dvou, což ale bude velmi častý případ. S vyššími rychlostmi schopnost a ochota akcelerovat klesá.
A rozdíly mezi Peugeotem a Suzuki? Peugeot má tišší motor, který tolik nevibruje jako tříválec v Suzuki. Celkově působí kultivovanějším dojmem. Suzuki vás zpočátku zklame hrůzostrašným třasem za volnoběhu, za jízdy se dojem zlepší. Má sice i pak trochu hrubší zvuk, ale posádku neruší nijak zásadně. Při volnoběhu je cítit výrazná nerovnoměrnost chodu tříválce.
Výkony i spotřeba obou aut jsou naprosto srovnatelné. Není problém dostat se ke spotřebě 5 l/100 km, ve městě počítejte spíše se šesti.
Jízda
Pokud znáte charakter jízdních vlastností miniaut z TPCA, tak už víte, že patří k těm nejzábavnějším mezi lacinými přemisťovadly. Lehké auto je ale taky přiměřeně komfortní. Až přímé srovnání s Altem ukázalo, že pružiny, tlumiče a stabilizátory Peugeotu jsou naladěny o stupeň měkčeji. Při vyšších rychlostech na silnicích s horším povrchem se stosedmička občas rozvlní a říká si o přibrzdění. Vláčnější projev mají i brzdy, což trochu souvisí s uzoučkými pneumatikami. Volant má jen výškové nastavení a je poměrně daleko od těla muže-řidiče. Připravte se proto na jízdu „na dlouhé ruce“. Menší postavy (ženy) s tím problém mít nemusí. V konkurenčním srovnání s Altem dopadá nejhůře řazení Peugeotu. Má nepřesně vymezenou kulisu, gumové dorazy a řadička v podobě ocelové trubky trčící z podlahy a zakončené plastovou hlavicí není zrovna pohledná.
Jistější podvozek má Suzuki. I když rozměr pneumatik Alta odpovídá tomu na stosedmičce, je jízda se Suzuki zábavnější, auto lépe drží stopu a časem si s ním dovolíte mnohem víc než s Peugeotem. Příjemné je i to, že tužší nastavení se nepodepsalo negativně na úrovni tlumení nerovností, která je plně srovnatelná s českým Peugeotem. Řadička z většího Swiftu je kratší, má mnohem hodnotnější provedení a přesněji vymezené dráhy.
Cena
Cenový duel vyžaduje pohled do přehledu standardní a příplatkové výbavy. Peugeot sice nabízí levnější základ, ale pokud se chcete dostat na úroveň aspoň zhruba odpovídající Suzuki, skončíte u akčních modelů. Ten s přívlastkem Urban Move 4 přijde na necelých 220 tisíc korun, proti Suzuki dostanete ale i 14palcová kola z lehkých slitin. Nemilým zjištěním je absence bočních airbagů, které jsme se naučili považovat za samozřejmost.
Suzuki v této kapitole vládne cenou, výbavou i zárukou.
Ceny a výbava [Kč] | Peugeot 107 1,0 12V | Suzuki Alto 1.0 12V |
Výbava | Urban Move 4 | GL/AC |
Základní cena | 219.900,- | 189.900,- |
Čelní airbagy | S | S |
Boční airbagy | - | S |
ABS | S | S |
Stabilizační systém | 9.500,- | - |
Manuálně regulovaná klimatizace | S | S |
Autorádio s CD a MP3 | S | S |
Metalický lak | 8.900,- | 8.000,- |
Centrální zamykání s d.o. | S | S |
Elektricky ovládaná okna vpředu | S | S |
Kola z lehkých slitin 14 ´´ | S | - |
Mlhové světlomety | - | 5.900,- |
Záruka 3 roky/100.000 km | 5.522,- | S |
Závěr
Malé litrové tříválce jsou pro nejmenší auta do města ideální řešení. Jejich volnoběhový třas je jejich jedinou bolestí. Kdyby Suzuki uložilo motor v karoserii pečlivěji a vybavilo Alto dalšími tlumicími materiály, byly by oba vozy motoricky plně srovnatelné.
Co japonské mini ztrácí na vybranosti chování motoru při stání na křižovatce, dohání přímočařejšími jízdními vlastnostmi, přesnějším řazením a kompletní bezpečnostní a komfortní výbavou. Jestli se rozhodujete pragmaticky, je lepší volbou Suzuki.
Na jeho vzhledu bohužel není relativní mládí příliš poznat, a tak se může docela dobře stát, že od drahé polovičky uslyšíte, že hezčím z této dvojice je stosedmička. Kdo myslíte, že nakonec rozhodne?
Peugeot 107
Plusy
- Kultivovanější motor
- Více místa a komfortnější sezení vzadu
- Komfortní odpružení
- Větší interiér
- Dělená zadní sedadla
Mínusy
- Nepřesné řazení
- Dveře bez kompletního obložení výplněmi
- Absence bočních airbagů
- Vyšší cena
Suzuki Alto
Plusy
- Dobré jízdní vlastnosti
- Větší sedadla
- Lepší bezpečnostní a komfortní výbava
- Tříletá záruka do 100.000 km
Mínusy
- Vibrace motoru
- Neútulná kabina
- Menší zavazadelník s horším přístupem
- Design neodpovídá mládí modelu