TEST Peugeot 107 1.0 12V – Český lev
V roce 2005 uvedené trio Peugeot 107, Citroen C1 a Toyota Aygo se velmi úspěšně etablovalo na důležitých trzích, což kolínské továrně TPCA umožnilo v roce 2008 vyrobit 324.289 vozů všech tří značek. To je dosavadní rekord, který byl dosažen až ve čtvrtém roce výroby a to v situaci, kdy většina automobilových závodů v Evropě musela omezovat produkci kvůli nízké poptávce. Faktorů, které stojí za úspěchem kolíňat je jistě více (mj. šrotovné, vládní podpora nákupu aut s nízkou spotřebou, vzrůst trhu miniaut), nás ale zajímal spíše pohled českého zájemce o podobný vůz.
Taška nejen na nákupy
Hned na úvod je třeba říct, že miniauta to nemají na českém trhu vůbec lehké. Kolem 300 tisíc se dnes u nás nabízejí auta o dvě třídy větší a to často s výbavou, za kterou se u dvousettisícových mini stále nekřesťansky připlácí. Jako rodinné auto se stosedmička uplatní jen u dvoučlenných rodin s nízkým nebo naopak vyšším věkovým průměrem. Předpokladem přitom jsou spíše kratší jízdy s jednou nebo dvěma dovolenkovými výjimkami ročně.
Hlavní rolí, kterou nejmenšímu Peugeotu i na českém trhu přisuzujeme, je role druhého auta v rodině. Dovedeme si totiž živě představit situaci, kdy hlavní přepravní úkoly rodiny obsluhuje například služební auto nižší střední nebo střední třídy, ale k dopravě ratolestí, zajištění nákupů a dalších služeb obyvatel z příměstských satelitů je nezbytná přítomnost dalšího dopravního prostředku, u něhož je pořizovací cena klíčovým faktorem. Mnoho kilometrů se s ním nenajezdí, ale v permanenci je takřka denně. Městský život je celkem náročný, nejde pochopitelně o vysoké rychlosti, ale o časté třenice na parkovištích, časté nastupování a vystupování či nekonečný koloběh rozjezdů a zastavování.
Doma, ve městě
Jak tedy Peugeot 107 v městských disciplínách dopadl? Čistě jednoúčelovým pohledem je to ideální auto do města. Lehká karoserie, extrémně úzké pneumatiky s vyšším profilem (155/65 R14) a velmi lehký tříválec japonské provenience jsou kombinace, kterou byste u konkurence asi jen těžko v tak životní formě hledali. Teď jde především o nízkou spotřebu (ve městě lze jezdit za 6 a snad i méně l/100 km) a velmi snadnou akceleraci z klidu asi do 80 km/h. O poznání hůře jsou na tom ale další měkká fakta. Po prvním nastartování nelze přehlédnout mohutné volnoběžné vibrace motoru, kterému chybí jeden válec, šířené konstrukcí přední části karoserie až k předním cestujícím. Většina dnešních vozů má již alespoň plastovými díly čalouněný interiér, jenže kolínský Peugeot vás vrací do dob stodvacítek, když jsou na dveřích zevnitř po ruce velké plochy plechu v barvě karoserie. Ano, je to zřejmě designový prvek, který současně šetří náklady a koneckonců i prostor uvnitř vozu, ne každý to však vidí jako plus.
Vzadu to až takový med není. Už při nastupování je od dospělého vyžadována určitá dávka obratnosti, neboť druhé dveře jsou krátké a celkem nízké. Vedle logicky omezeného prostoru na zadních sedadlech do délky a výšky, překvapuje i zadní sklo, resp., konec auta několik centimetrů za vaší hlavou. Subjektivnímu pocitu bezpečí to rozhodně nepřidává.
Zavazadelník se skromným objemem je přístupný subtilní celoskleněnou výklopnou stěnou. Při dvoumístném uspořádání se sklopenými sedadly ale není ani v tak malém autě přeprava menší ledničky nebo televize nereálná.
Mimo město se zvýšenou opatrností
Radost z jízdy, kterou řidiče opakovaně provokuje malý japonský tříválec, končí až za hranicí dálničních limitů platných na našem území. Schopnost vytrvalé jízdy rychlostí 130 km/h bez ohledu na výškové rozdíly, které překonáváte, je obdivuhodná. Spotřeba pochopitelně s rychlostí roste, dálniční extrém se zřejmě přehoupne přes 7 l/100 km, ale při klidné jízdě není vůbec problém jezdit pod 5 l/100 km. Jak už bylo uvedeno, hbitou akceleraci čekejte asi do 80 km/h, takže dálniční myšky, ani předjížděcí manévry na běžných silnicích nejsou silnou stránkou tohoto hatchbacku.
To dobré, co předvádí svou dynamikou motor, poněkud kazí podvozek. Řízení s elektrickým posilovačem má dobrou přesnost, ale pocity degraduje jak vyšší deformace pneumatik pod zatížením bočními silami, tak charakteristika podpůrného účinku. Nízká spotřeba nutná pro zisk státních dotací např. ve Francii, si vynutila montáž velmi úzkých pneumatik, které mají za vinu výraznou nedotáčivost i horší brzdné schopnosti auta. Není to nic nebezpečného, ale přímé srovnání s novějšími modely ukáže jistý odstup.
Naopak pochvalu zaslouží příkladné tlumení nerovností širokého rozpětí rozměrů a tvarů, které přeci v běžné praxi oceníte častěji než agilní chování ve vyšších rychlostech. Propad malého kola do velké díry je v případě tohoto auta častou situací, ale jen výjimečně to soustavu pneumatika – pružina - tlumič vyvede z míry. Perfektně zpracovaný i když jednoduše zařízený interiér se ani na kostkách neozývá vrzáním nebo skřípotem.
Závěr
Pětidveřová minivozítka nejsou obvykle určena pro zdolávání rychlých úseků za minimum času a také absenci jízdního potěšení z nejistého podvozku lze omluvit. Malý Peugeot s pomocí vibrujícího, ale živého a úsporného motoru předvádí, že i tříválce mají své jisté místo na současném trhu. Zásadním problémem tedy zůstává cena. Ta ceníková se totiž nebezpečně vyrovnává s většími konkurenty v akčních nabídkách. A na to, jak známo, český zákazník slyší.
První cena vozu | 214.900,- (3D, Smile, 1.0 50 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 214.900,- (3D, Smile, 1.0 50 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 244.900,- (5D, Trendy, 1.0 50 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 279.700,- (5D, Trendy, 1.0 50 kW) |
Plusy
- Nízká spotřeba
- Prostor na předních sedadlech
- Živý motor, který má radost akcelerovat
- Dobré tlumení nerovností
- Schopnost držet krok s ostatními i na dálnici
- Nízká hmotnost auta i motoru
Mínusy
- Vibrace tříválcového motoru
- Jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech
- Malý zavazadelník
- Nevhodná integrace hlavových opěrek do konstrukce opěradel
- Horší výhled vzad, díky svažující se střeše
- Vyšší cena vybaveného vozu