TEST Opel Zafira-e Life L 75 kWh Elegance – Střet s realitou
Dlouhých 20 let býval Opel Zafira typickým kompaktním MPV. Nyní známé jméno nosí výrazně větší osobní dodávka. A výhradně elektrická.
Opel Zafira-e Life představuje další derivát „civilní“ dodávky koncernu Stellantis, kterou seženete také u Peugeotu, Citroënu a Fiatu. Jejich modely se jmenují e-Traveller, ë-SpaceTourer a E-Ulysse – a všechny také využívají už jen elektrický pohon.
Svou verzi nabízí ještě Toyota, u Proace Verso však můžete volit pouze ze dvou výkonových verzí dvoulitrového turbodieselu. I díky tomu se ale Toyota Proace na českém trhu prodává výrazně lépe než elektrické varianty ostatních značek.

Zafira-e Life je stejně jako její sourozenci dostupná ve dvou velikostech: M a L. Obě mají totožný rozvor (3.275 mm), liší se délkou zadního převisu. U „emka“ délka karoserie dosahuje 4.956 mm, u testovaného „elka“ pak 5.306 mm.
Ještě poměrně nedávno byla Zafira Life (stejně jako verze ostatních značek koncernu) k dispozici se spalovacími motory, což je na elektrickém provedení Zafira-e vidět. Na autě totiž stále najdete původní víčko nádrže, které je ale zaslepené a nedá se otevřít, po otevření dveří na straně řidiče pak snadno odhalíte místo, kde se nacházelo hrdlo pro AdBlue. Nový je samozřejmě nabíjecí konektor – místo našel v levém předním nárazníku.
Klasik se slušnou výbavou
Zafira-e Life ve zkoušené výbavě Elegance standardně nabízí osmimístný interiér s konfigurací sedadel 2+3+3, za příplatek jsou dvě další uspořádání: 2+2+3, nebo 2+2+2. K nám dorazilo základní provedení, u něhož šest míst vzadu tvoří dvě posuvné a vyjímatelné lavice dělené v poměru 2:1. Díky tomu velký Opel poskytuje praktický a variabilní prostor pro posádku i zavazadla. Ve všech řadách cestující naleznou příjemné pohodlí, k němuž kromě spousty místa přispívá také třeba klimatizace pro zadní část kabiny. A hodí se i standardně dodávané boční posuvné dveře s elektrickým ovládáním, které významně usnadňují přístup dozadu.
Velikost zavazadlového prostoru ovlivňuje poloha zadní lavice, minimem by mělo být 640 litrů. Kufr je ovšem „vystavěn“ spíš do výšky a podlaha za zadními sedadly posunutými zcela vzad je poměrně krátká. Tradiční předností osobních dodávek je nízko položená nakládací hrana.
Skvělá je také možnost lavice z kabiny vyjmout. Dostanete pak klasickou dodávku (byť s okny) s dlouhou ložnou plochou a objemným prostorem pro velký náklad. Zafira-e Life s delší karoserií takto odveze až 4.900 litrů.
Že je tahle dodávka koncernu Stellantis s námi už takřka sedm let, na interiéru poznáme. Přístrojovku obsadily analogové budíky (místo otáčkoměru je tu ukazatel využití výkonu) a drobný displej palubního počítače. Palubní deska má tradiční tvar a infotainment využívá z dnešního pohledu malou dotykovou obrazovku obklopenou tlačítky, pod níž najdeme samostatný panel s fyzickými ovladači pro nastavení teplotního komfortu. Šikovná jsou také tlačítka pro dálkové otevírání bočních dveří. Elektrická Zafira je prostě klasik, což ale beru spíš jako pozitivní vlastnost. Ovládání je díky tomu logické a intuitivní.
Testovaná varianta Elegance představuje cenový vrchol, výbava je proto slušná. Zahrnuje například dvouzónovou automatickou klimatizaci, už zmíněnou klimu pro zadní část kabiny, vyhřívaná a elektricky nastavitelná přední sedadla, kožené čalounění, kůží potažený volant, navigaci nebo zadní parkovací kameru. Špatné rozhodně není zpracování, potěší množství odkládacích prostor (praktické jsou zejména dvě přihrádky před spolujezdcem) a líbila se mi i pohodlná sedadla – jen opěrka hlavy by mohla být tvarovaná lépe. Za volantem se samozřejmě sedí v typické dodávkářské poloze, z auta je pak také dobrý výhled.

Jak jezdí?
Pod praktickou karoserií se ukrývá známá koncernová elektrická technika. O pohon se stará u přední nápravy uložený elektromotor, poskytující maximální výkon 100 kW a nejvyšší točivý moment 260 Nm. Zájemci mohou vybírat ze dvou velikostí trakční baterie – menší má kapacitu 50 kWh, využitelných je 45 kWh, druhá pak 75 kWh, z nichž je využitelných 68 kWh. Testovaný kousek měl v podlaze tu větší, pro níž Opel udává dojezd až 330 kilometrů.
Dojmy z řízení zásadně ovlivňuje zvolený jízdní režim. Opel totiž dostal výrazně „odstupňovaná“ nastavení: sto kilowattů výkonu Zafira dává jen v módu Power, v režimu Normal je k dispozici 80 kW a v Eco dokonce jen 60 kW. V úsporném „setupu“ navíc auto zřetelně otupuje reakci na akcelerátor a snižuje účinnost klimatizace a topení. Eco režim tak na jednu stranu výrazně potlačuje hbitost vozu, na druhou ale zajímavě pomáhá spotřebě. Jen si tedy musíte zvyknout, že vůz v něm nepůsobí tak hbitě, jak jsme u moderních elektromobilů zvyklí. Na městský provoz ale úsporný mód stačí.
Velká a těžká Zafira se 100 kW pochopitelně není rychlým autem ani v ostatních režimech. Příjemně svižně působí i díky přirozeně hladkému charakteru elektromotoru v městském a příměstském tempu, s rostoucími rychlostmi ochota akcelerovat citelně opadá. Jezdit se s ní ale dá naprosto normálně i mimo obce, kromě dálnice jsem snad nikdy neměl pocit, že by elektrická Zafira byla pomalá. Většinou jsem ale uvnitř seděl sám, s plně naloženou kabinou (s níž se při nákupu takového auta tak nějak počítá) může být dojem odlišný.
Podvozek je naladěný vyloženě komfortně, v kombinaci s rozumným obutím velmi dobře filtruje a tlumí nedokonalosti povrchu pod koly. Trochu rozhodit ho ale umí hlubší výmoly a příčné nerovnosti – když nějakou takovou díru trefíte, auto zakopne a ozve se tlumené bouchnutí. Záď si navíc dovede decentně odskočit, není to však nic hrozného a celkově je poskytované pohodlí opravdu velmi slušné. Ke komfortnímu projevu se skvěle hodí hladký a tichý projev elektrického pohonu, doplněný o obstojné odhlučnění kabiny. Aerodynamický hluk se okolo vysoké karoserie objeví až ve vyšších rychlostech, ani na dálnici však neruší. Jedním dechem však musím dodat, že Zafira se rozjede maximálně na 130 km/h.
A spotřeba? Od těžkého a velkého elektromobilu jsem nečekal zázraky, zvlášť když během testovacího týdne byla poctivá zima s teplotami okolo nuly - a já si topení neodpustil. V pražském pomalém a hustém provozu Zafira jezdila v průměru za 41,5 kWh/100 km, mimo velká města a dálnice s lehkou nohou za 30,6 kWh/100 km. Těsně před vrácením palubní počítač ukazoval dlouhodobý apetit 33,8 kWh/100 km, což odpovídá dojezdu okolo 200 kilometrů…
Možná jste si všimli, že ve výčtu průměrných spotřeb chybí údaj za dálnici. Má to jednoduchý důvod: bohužel ho neumím nabídnout, rychlostí 130 km/h jsem jel jen několik kilometrů, pak jsem musel podstatně zvolnit. Jinak bych zřejmě nedojel, kam jsem potřeboval. Dojezd totiž padal tak brutálně, že mi najednou přestalo všechno vycházet (vzdálenost do cíle a ukazovaný dojezd), takže jsem vážně dostal trochu strach a pro jistotu jsem vypnul i topení. Nakonec jsem zhruba 50kilometrový úsek na D8 projel průměrnou rychlostí 94 km/h se spotřebou 28,4 kWh/100 km.
Tento zážitek však ukazuje, jak složité je s elektromobilem, zvlášť takhle rozměrným, plánovat delší cesty. Zatímco kousek za městem vám palubní počítač ukazuje optimistický údaj o dojezdu, na dálnici pak tohle číslo strašidelně rychle padá. A to snad ani nebudu komentovat, jak nemístné mi připadá jet v roce 2023 po dálnici devadesátkou a bez topení/klimatizace...
Zafira zvládá až 100kW dobíjení stejnosměrným proudem, podle výrobce tak v ideálních podmínkách dobití na 80 procent zabere u verze s větší baterií asi 48 minut. Já jsem měl možnost nabíjet jen na „padesátkách“, v jednom případě stanice dodala 22,8 kWh za 34 minut, přičemž nabití dosáhlo 83 procent, jindy během nákupu 12,6 kWh za 15 minut – to jsem pak odjížděl s 54 procenty. Pro nabíjení střídavým proudem je Zafira vybavena palubní třífázovou dobíječkou s maximálním výkonem 11 kW. Nabíjení z „nuly na sto“ v takovém případě podle Opelu zabere zhruba 7 hodin.
Závěr
Když jsem elektrickou Zafiru vracel, ptal jsem se v duchu, pro koho vlastně je, zvlášť když ceníková cena testovaného kusu činí 1.965.990 Kč. Opel nás sice upozornil na dlouhodobou akční cenu 1.571.679 Kč, ale to také není zrovna málo. Ano, auto je to uvnitř variabilní a prostorné, jenže elektrický pohon jeho využití zásadně omezuje.
Elektromobil už sám o sobě není a nemůže být pro každého. Pokud nemáte vyřešené spolehlivé nabíjení, pak zatím nedává smysl o podobném voze uvažovat. U Zafiry pak vidím jako problém kombinaci praktického rodinného charakteru a omezeného dojezdu, nedokážu o ní kvůli tomu přemýšlet jako o velkém rodinném MPV. Jako takové si totiž představuji auto, které kromě denního provozu (doprava do práce, rozvoz dětí do škol, nákupy a podobně) obslouží i výlety, návštěvy vzdálených příbuzných a známých, cesty za zážitky, na chalupu nebo rovnou dovolené. Tedy auto, které pojede, když vy chcete, nikoli vozidlo, které mezi nabíjeními někdy nezvládne ani 200 kilometrů.
Ale třeba se pletu, třeba se „někde“ najde spousta početných rodin, které chtějí vyloženě elektrickou osobní dodávku do města a jeho okolí a nevadí jím, že stojí víc než 1,5 milionu korun. Ty by mohly být spokojeny, Zafira jezdí hezky, je pohodlná a na řízení příjemná.
Co si ale skutečně představit umím, je využití ve flotilách provozovatelů například letištních a hotelových shuttle služeb.
Plusy
- Slušná výbava
- Cestovní komfort
- Prostorný a praktický interiér
- Až 100kW nabíjení
Minusy
- Spotřeba v zimě
- Spotřeba na dálnici
- Malý dojezd
- Cena
Nejlevnější verze modelu | 1.494.990 Kč (Opel Zafira-e Life M 50 kWh Edition) |
Základ s testovaným motorem | 1.687.990 Kč (Opel Zafira-e Life M 75 kWh Edition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.899.990 Kč (Opel Zafira-e Life L 75 kWh Elegance) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.965.990 Kč (Opel Zafira-e Life L 75 kWh Elegance) |