TEST Opel Vectra GTS 2.8 V6 Turbo - rychle a (relativně) úsporně
Facelift Opelu Vectra, uvedený před časem na náš trh, zahrnuje vedle nových stylistických a výbavových prvků, také několik novinek pod kapotou. Tou největší je světový vidlicový šestiválec 2,8 l, přeplňovaný turbodmychadlem. Jeho slabší provedení se 169 kW jsme měli příležitost vyzkoušet.
Vectra v novém
…se čtenářům představila před několika týdny v testu vozu Opel Vectra 1.9 CDTI Caravan a tak se u vzhledu pětidveřového provedení GTS zastavíme jen krátce. Nejmarkantnější jsou pochopitelně nové přední světlomety a jinak uspořádaná maska chladiče, jež je nyní nedílnou součástí nového nárazníku. Vectra se tak velmi přiblížila designu hierarchicky níže postavené Astry, což nebývá právě standardní postup vytváření stylistické rodinné příslušnosti. Rozměrné sdružené světlomety zasahují do boků i do plochy tvořené hliníkovou kapotou. Přední zaoblená část v pohledu z boku ostře kontrastuje s přísně ukončenou zádí, na které se s faceliftem mnoho nezměnilo.
Šestiválec jako vstupenka mezi VIP
Toužíte-li po komfortním šestiválcovém voze střední třídy, nemusí to vždy znamenat vstup do cenové oblasti nad milion korun. Oželíte-li image prémiových značek, lze v cenové relaci kolem 900 tisíc korun získat výkonný vůz se slušnou standardní výbavou. Jedním z několika příkladů je také Vectra s novým vidlicovým šestiválcem. Jeho původ je v koncernovém portfoliu General Motors. Podobný motor snadno vypátráte v nabídce švédského Saabu nebo amerického Cadillaku.
Ke změnám, které jsou spojeny s novým šestiválcem ve Vectře patří také návrat k hydraulickému posilovači řízení (výhradně pro V6 Turbo, jinak elektrohydraulický), jehož účinek je závislý na otáčkách.
Jízda
s civilně vyhlížející Vectrou je velmi pohodová. Ani značná síla motoru nezměnila komfortně orientovaný charakter vozu. Výrazně jiné to však asi bude ve verzi OPC. Náš exemplář se potýkal s nástrahami českých cest a silnic s přehledem, jen při pomalejší jízdě se občas podvozku nepovedlo utlumit nerovnost s patřičnou noblesou. Lehké pohupování při běžných cestovních rychlostech umožňuje cestujícím zapomenout na kvalitu českých cest, jakmile příjde požadavek je přímější odezvy vozu, je zde tlačítko systému IDS Plus, které změní mj. tlumící charakteristiky podvozku a kalibraci pedálu akcelerátoru. K řízení s posilovačem klasické konstrukce jsme neměli výhrady, podobné hodnocení bychom mohli udělit brzdám.
Spotřeba paliva překvapila
Nová motorizace je podle nás unikátní svou schopností nabídnout jak okamžitý výkon a schopnost zrychlovat za všech okolností, tak dosahovat spotřeby paliva, srovnatelné s konkurenčními motory podávajícími o třetinu nižší výkon a točivý moment.
Manuálně řazená převodovka
naší šestiválcové Vectry měla šest stupňů, které se řadí krátkou pákou, jejíž přesnost mohla být ještě o kus lepší. Na druhou stranu chválíme optimální rozložení převodových stupňů. Velmi krátký první rychlostní stupeň lze sice využít opravdu jen na razantní rozjezd, poslední dva stupně však naproti tomu umožňují jízdu vysokými cestovními rychlostmi při nízkých otáčkách motoru. Při rychlosti 130 km/h na otáčkoměru odečtete 3100 ot./min při zařazeném 5. r.s. a pouze 2600 ot./min při zařazeném 6. r.s. Šestiválec s dvouhmotovým setrvačníkem je z principu motorizací s minimem vibrací. Přeplňování v kombinaci s časováním ventilů mu pomáhá podává vysoké točivé momenty i v nízkých otáčkách. Výsledkem je nízká hladina hluku a vibrací od motoru i nízká spotřeba paliva současně.
Závěr
Související články:
- Test: Opel Vectra 1.9 CDTI Caravan - Stopadesátispřeží pro rüsselsheimský kočár
- Test: Opel Vectra GTS - vzpomínka na Calibru
- Test: Opel Vectra 2.2 DTI - Plavba
- Test: Opel Vectra Caravan 2.2 DTI - Polykač nákladu
První cena vozu | 594.900,- (1.6 16V, 77 kW, Essentia) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 899.900,- (2.8 V6 Turbo 169 kW, Sport) |
Základní cena testovaného vozu | 899.900,- (2.8 V6 Turbo 169 kW, Sport) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 986.300,-Kč (2.8 V6 Turbo 169 kW, Sport) |
Na celou modelovou řadu je v současné době poskytována sleva ve výši 70.000,- Kč z ceníkových cen.
Plusy:
- výkonný motor s klidným chodem
- jízdní komfort
- vzhledem k výkonům příznivá spotřeba
- dobré odhlučnění
- objemný zavazadelník
Minusy
- nepřehledné ovládání funkcí palubního počítače
- vzhled přídě připomínající menší Astru
- cenová politika mimořádných výbav, např. příplatek 10.500 Kč za elektrické ovládání zadních oken