TEST Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 8A 4x4 – Konečně ideální kombinace
Design, interiér
Už je tomu více než rok, co jsem poprvé řídil druhou generaci Opelu Insignia. Tehdy s nejsilnějším motorem v nabídce - dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 191 kW, jenž se pároval výhradně s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Slabinou jinak pohodlného a komfortního auta byla právě skříň s hydrodynamickým měničem a její tápající spolupráce s motorem. Nepotěšila ani žíznivost daného exempláře. Tento motor však v nabídce vlajkové lodi Opelu již nenajdete, stal se jednou z obětí zpřísňujících se emisních norem.
Relativně nedávno jsem se s novou Insignií svezl podruhé, tentokrát s dieselovým dvoulitrem biturbo spolupracujícím rovněž s osmistupňovou samočinnou převodovkou, která posílala sílu na všechna čtyři kola. Toto provedení mi už přišlo zdařilejší, ale opět tu byl problém. Benzinový dvoulitr zmizel z nabídky a náhrada v podobě šestnáctistovky ještě nebyla na trhu. Dieselový čtyřválec tak byl pro sportovně laděný exemplář GSi jedinou dostupnou volbou. A motor měl všechno, jen ne sportovní charakter.
Ale zdá se, že v případě mého poznávání Insignií platí “do třetice všeho dobrého”. Naposledy testovaný exemplář má sice stejný motor jako GSI, je to však praktičtější kombi, navíc v provedení Country Tourer, tedy jakýsi „skautík“, který se nezalekne ani nezpevněných cest. A jak se v průběhu týdenního test ukázalo, tohle je konečně ta správná kombinace. Pro mě osobně dokonce nejlepší.
Neomrzí se
V testech Insignie jsem si vždy pochvaloval povedený design a nejinak tomu je i teď. Tohle auto se Opelu jednoznačně povedlo a s odstupem času musím říct, že kombík se mně líbí snad ještě víc než liftback.
Vlajkovou loď Opelu nadále poznáte díky výraznému okřídlenému blesku v masce chladiče či prolisům na bocích. Svá poznávací znamení však má i varianta Country Tourer. Nejde jen o ochranné plasty na karoserii, automobil dostal také o 25 milimetrů zvýšený podvozek, aby si co nejlépe poradil mimo asfaltované cesty. Specialitkou jsou i pneumatiky, rozměr 235/50 na osmnáctkách z lehkých slitin totiž na žádné jiné Insignii nedostanete.
Z příplatkových položek určitě vyzdvihněme adaptivní LED Matrix světlomety, které se prodávají v sadě společně s parkovacími senzory vpředu a vzadu za 35.000 Kč. O dvě stovky dražší je panoramatické střešní okno, na dalších 17.000 Kč přijde hezká vínová metalíza. Country Tourer sice působí odolněji, zároveň ale Insignia v tomto provedení neztrácí nic ze své reprezentativnosti. Aktivní manažeři se o svou pověst určitě nemusí bát.
Nezahanbí se ani v momentě, kdy v kombíku někoho svezou. Country Tourer je již sám o sobě slušně vybaveným autem. Ve standardu najdeme kromě LED denního svícení a diodových světel vzadu rovněž automatickou dvouzónovou klimatizaci, sedmipalcovou obrazovku multimediálního systému se sedmi prémiovými reproduktory či bezklíčové startování.
Kabinu testovaného kousku rozmazluje příplatková sada Inovace s bezdrátovou indukční nabíječkou, head-up displejem a 8“ LCD přístrojovou deskou. V balíčku je i bezdotykové otevírání pátých dveří a celkem za něj zaplatíte 46.300 Kč. Dalších 18.000 Kč dáte za OPC interiérovou sadu s vyhřívaným volantem v kůži, černým čalouněním stropu či sportovními pedály. Navigaci s evropskými mapovými podklady a připojením k internetu stojí 22.200 Kč.
Samotný infotainment má velké ikony, přehledné menu a svižný chod. Jen některé funkce jsou schované „hluboko“ a je zkrátka potřeba hledat. Kvitujeme však to, že Opel do multimédií neschoval i nastavování teploty či vyhřívání sedaček, těmto úkonům zůstává vyhrazen samostatný panel.
A co ony Matrix LED světlomety? I ty fungují velmi dobře. Světla disponují dvaatřiceti individuálně řízenými diodami, které tak zabraňují kupříkladu oslňování ostatních účastníků provozu. Chytré řešení dokáže ostatní vozy rychle rozpoznat a v noci je právě díky vypínání jednotlivých diod vystínit, takže máte stále skvělý výhled před sebe, zároveň ale neomezujete protijedoucího řidiče. Světla se navíc umí automaticky přizpůsobit tomu, jestli jste v městě, na dálnice, nebo třeba zrovna parkujete.
Ani interiéru není moc co vytknout. Tmavo-světlá kombinace působí moderně a elegantně, zároveň ale pracoviště řidiče zůstává věrné klasice a nesnaží se za každou cenu odlišit, což většina řidičů jistě ocení. V ramenou i kolem nohou mám za volantem dostatek prostoru, ideální pozice se hledá snadno i díky možnosti manuálního prodloužení sedáku. Potěší i pohodlí na dlouhých cestách, které vedle výrazného bočního vedení podtrhuje certifikát AGR.
Jedničku zaslouží také prostornost vzadu. Sedačky jsou komfortní a při rozvoru 2829 mm zůstává slušná rezerva před koleny i člověku s výškou ke dvěma metrům. Svažující se linie střechy ani panoramatické okno navíc neubírají mnoho prostoru nad hlavou. Třem dospělým už tu bude hodně těsno, spíše tedy doporučíme posadit dozadu dva lidi, kteří mohou využít vestavěné loketní opěrky.
A jak je na tom Insignia s celkovou praktičností? Zavazadelník v základu pojme 560 litrů. Není to sice málo, konkurenční kombíky však zvládnou více. Namátkou Passat Variant má objem 650 litrů, do Superbu se dokonce vejde ještě o deset litrů více. Se sklopenou zadní lavicí se u Insignie dostáváme na hodnotu 1665 litrů, zároveň je k dispozici rovná ložná plocha a díky vysoko se zvedajícímu víku i slušný nákladový otvor. Na pováženou tak zůstává jen světlé provedení zavazadelníku. V kabině to vypadá skvěle a třeba koberečky jsou zase černé, takže tu nevidíte každou čmouhu. Pokud ale v kufru vozíte i něco jiného než pracovní tašku s notebookem, počítejte s vyššími investicemi na vrub čistících firem.
Motor, jízdni vlastnosti
Nejsilnější skaut
Insignii Country Tourer koupíte v aktuálním vydání se třemi různými motory. Základ tvoří zážehová šestnáctistovka turbo s výkonem 147 kW, kterou lze mít pouze s šestistupňovou samočinnou převodovkou. Manuál pořídíte ve slabším dieselu, a sice dvoulitrovém CDTI o výkonu 125 kW. Tuto motorizaci lze mít jako předokolku s manuálním šestikvaltem či osmistupňovým automatem. Nabízí se i jako čtyřkolka, avšak jen s přímým řazením.
Testovaný exemplář dostal nejvýkonnější agregát, tedy vznětový dvoulitr biturbo s výkonem 154 kW při 4000 otáčkách a 480 N.m točivého momentu při 1500 otáčkách. Silná nafta se nabízí výhradně s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol.
V případě převodovky se opět bavíme o skříni s hydrodynamickým měničem, čtyřkolka je zase v Insignii řešena systémem společnosti GKN s dvojicí nezávisle řízených spojek. Podle Opelu jde o lehčí řešení, které umožňuje lepší distribuci točivého momentu v závislosti na dané situaci či zvoleném jízdním režimu. Ty se v autě vybírají díky adaptivnímu podvozku FlexRide. Najdeme jej ve standardní výbavě Country Toureru, myslete však na to, že se páruje pouze se čtyřkolkou.
Fantastický podvozek
Výborně fungující podvozek Insignii zůstal i se zvýšenou světlostí, která pro variantu Country Tourer narostla o 25 milimetrů. Opel neladí jeho fungování jen na základě té které motorizace, ale i výbavy a příplatkových položek. Na výběr jsou režimy Tour, Normal a Sport a překvapí, jak velké rozdíly mezi nimi jsou. Zatímco se sportovním režimem podvozek citelně ztuhne, v režimu Tour zase nabídne komfortní plavnost, na nerovnosti se jen tak ladně zhoupne a pokračujete dál. Oceníte to zejména na dlouhých dálničních cestách. Všeobecně lze ale říct, že s osmnáctipalcovými koly je Insignia pohodlná a vyhoví širokému spektru řidičů.
Pokud vám dvakrát přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec v útrobách přijde hlučný, pak jen zvenčí. Že je kabina dobře odhlučněna od vnějších vlivů ukázaly už předchozí Insignie, tomuto exempláři navíc pomáhá ještě odhlučňovací sada s laminovanými skly, která je součástí sady Inovace. Agregát se hbitě dostává z nízkých otáček a jeho parametry na papíře tak nějak odpovídají tomu, co dostanete v praxi. Zmiňuji to proto, že při testu nejsilnějšího benzinu tomu tak nebylo a motor zůstával spíš za očekáváními.
I celkové jízdní vlastnosti jsou hodně podobné liftbacku, kombík zatáčí neméně ochotně a při svižnějším tempu netrpí nedotáčivostí. Řízení nedává příliš zpětné vazby a není výrazně tuhé, vzhledem k zaměření automobilu ale v tomto ohledu není Insignii moc co vyčítat.
Těžko říct, jestli už jsem si na neduhy osmistupňového automatu zvykl, nebo se Opelu podařilo převodovku nějakým způsobem lépe odladit, ale i ta mi v tomto exempláři přišla lepší. Možná je to však tím, že na rozdíl od GSi nemáte výraznou snahu sportovat a snáze se spokojíte s klidným a pohodovým tempem, ve kterém ústrojí střídá jednotlivé kvalty s rozvahou a nevyznačuje se ani cukáním při rozjezdech.
A pokud jde o spotřebu paliva, se silnou naftovou Insignií lze s lehkou nohou jezdit okolo šesti litrů na každých sto kilometrů. Není to sice hodnota, ze které by se milovníci úsporných naftových aut posadili na zadek, ale připomeňme, že je to pořád přes 1,7 tuny vážící auto s automatem a pohonem všech kol. Pojedete-li normálním tempem, počítejte se spotřebou kolem sedmi litrů, o něco více si auto řekne při předpisové dálniční stotřicítce.
Závěr
Závěr
Insignia Country Tourer mě osobně mile překvapila. A když se podívám na aktuální nabídku, opravdu si troufám říct, že jde o ideální kombinaci. Dvoulitrový diesel ani podvozek nejsou určeny pro nějaké sportování, potěší pohodlným podvozkem na dlouhých cestách a sympatickou spotřebou. A když přijde na zimní výlety po horách, přijde vhod čtyřkolka, která je pro daný motor standardem, stejně jako osmistupňový automat.
Pokud vám oplastovaná Insignie padla do oka, počítejte s cenou přes 900 tisíc korun. To není zrovna málo, myslete ale na to, že dostanete opravdu slušně vybavené auto, se kterým se neztratíte ani mimo zpevněné cesty. Když si ale usmyslíte příplatkové LED Matrix světlomety, panoramatické střešní okno, navigaci, lepší materiály v interiéru a nějaké další drobnosti, cenovka se jako mrknutím oka vyšplhá přes jeden milion.
Nejlevnější verze modelu | 812.900 Kč (1.6 Turbo/147 kW) |
Základ s testovaným motorem | 915.900 Kč (2.0 CDTI BiTurbo/154 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 915.900 Kč (2.0 CDTI BiTurbo/154 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.116.600 Kč (2.0 CDTI BiTurbo/154 kW) |
Plusy
- Atraktivní kombík
- Ergonomické pracoviště řidiče
- Praktická kabina s pohodlným sezením
- Velmi dobře fungující podvozek
Minusy
- Světlé provedení zavazadelníku
- Vyšší pořizovací cena dané motorizace
Foto: Petr Homolka
