Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mini Coupé
Mini Coupé
Mini Coupé
Mini Coupé
73 Fotogalerie

TEST MINI Coupé Cooper S - Pruhovaný tvrďák

MINI Coupé se konečně dostalo i do našeho redakčního testu. Jak si vedlo na českých okreskách?

O MINI Coupé už byla popsána spousta stránek ve Wordu, před časem jsem si jej měl možnost dokonce vyzkoušet na okruhu Wachauring. Tam dvoumístná ostrovní šipka fungovala přímo báječně, takže nyní šlo o to, zda je podobně suverénní i mimo uzavřenou trať.

Rozvor 2467 mm je shodný s běžným hatchbackem, rozměry jsou velmi podobné (Coupé je o zhruba dva centimetry nižší), hlavním rozdílem je to, že Coupé bylo navrhováno jako dvoumístný Roadster, a tak za dvojicí sedadel najdeme pevnou přepážku s otevíratelným průvlakem o rozměru 36,5 x 23 centimetrů. Ten je praktický, z místa řidiče či spolujezdce totiž v pohodě dosáhnete do kufru. Zavazadlový prostor má hodně solidních (a na MINI rekordních) 280 litrů, za zadními sedačkami je navíc další místo na tašky. Jinak je to v interiéru klasické MINI, opepřené několika detaily jako je zvláštní tvarování střešního čalounění pro více místa nad hlavou. Nesmyslný, ale stylový obří rychloměr zůstal na svém místě také.

mini testy kupemini testy kupe | acz

Prostoru na předních sedadlech je dostatek, pocitově je zde o poznání více místa než třeba v BMW řady 1. Jediným problémem pro urostlejší postavy může být sedák. Ten je totiž poměrně výrazně tvarován (však také stehna v zatáčkách dobře podrží) a rovná plocha mezi vyvýšeným polstrováním krajů má (měřeno napříč) v nejužším místě jen 305 mm. Ze zádi trčí 45 centimetrů dlouhý bičík: nic proti anténám, ale možná méně je někdy více.

Když už máme v ruce metr, zastavme se u výhledu z vozu. Dopředu není problém, šikmo vzad a dozadu se ale řidiči kouká už o poznání hůře. Změřili jsme zadní okno a zjistili, že provoz za vámi sledujete přes 16,5 centimetrů vysoký průhled (kolmo k silnici). A to ještě musíte jet pomalu, protože když jedete rychleji, vysouvá se ze zádi křídlo.

mini testy kupemini testy kupe | acz

Proč křídlo, ptáte se? U postupně klesající helmet roof nastal problém – ve vysokých rychlostech nemělo auto potřebný přítlak a bylo neposedné, takže musel ke slovu přijít střešní spojler a výsuvné křídlo. To můžete nechat vysunuté buď napevno (třeba na okruhu) nebo nechat jeho ovládání na elektronice, která jej při 80 km/h zvedne a uklidí zpět při poklesu rychlosti pod 60 km/h. Výsledkem je až 40 kilogramů přítlaku navíc ve vysokých rychlostech.

mini testy kupemini testy kupe | acz

Pod kapotou se ukrývala benzinová přeplňovaná šestnáctistovka dobře známá z ostatních verzí MINI. Po sundání nohy z plynu se z výfuku (ve sportovním režimu) ozývá zapraskání, někdy vysoké jako když si děláte popcorn, někdy zase hlubší. Poslouchat rozverný dvojitý výfuk je zábavné a kolemjdoucí to jistě ocení, jen před Strakovou akademií se raději kroťte, místní policisté jsou trochu vynervovaní lstivými nájezdy Greenpeace a nemuselo by to dopadnout dobře.

Okresky

Auto k testu dorazilo na málo zajetých zimních pneumatikách, což samozřejmě chování sportovního vozu velmi ovlivní. Překvapivě to však s jízdními vlastnostmi nebylo vůbec špatné, podvozek se dlouho statečně brání nedotáčivosti, která přichází velmi pozvolna a čitelně.

mini testy kupemini testy kupe | acz

V létě a se špičkovými letními gumami byla (na okruhovém asfaltu) přilnavost vozu přímo ukázková. I na suchu se mohlo Coupé pochlubit hravou zádí, která se nerozpakuje v zatáčce jít napřed, pokud jej k tomu vybídnete ubráním plynu, což je vlastnost, kterou je u auta pro zábavu nutno dvakrát červeně podtrhnout. Ano, Coupé umí být zatraceně hodně zábavné! Pořád se v něm něco děje. Dává vám navíc jasně najevo, že jej musíte pevně sevřít do dlaní (jinak vám volant kvůli torque-steeru bude dělat psí kusy) a že musíte dobře zvážit, kdy přidáte plyn tak, abyste přední kola nezaměstnali až moc.

Až si říkám, že by Coupé byla skvělá zadokolka: nekroutí se, nabídka motorů je také zajímavá a přední kola by měla za úkol jenom zatáčení, což by dovolilo nastavit řízení o něco jemněji a precizněji. Takto po zmáčknutí tlačítka Sport, které budete zapínat po každém startu kvůli práskajícímu výfuku, posilovač sice docela příjemně (byť trochu uměle) ztuhne, větší cit v řízení však nenajdete ani pak. To ale není zdaleka největší problém Coupé.

Tím je totiž naladění pružin a tlumičů. To, co fungovalo na hlaďoučkém okruhu, bohužel nefunguje na prachbídných českých cestách. Tlumení propadlých kanálů a příčných spár je velmi špatné a posádka je tak po průjezdu Prahou dokonale naklepaná, stačí jen smočit v trojobalu a šup na pánev. Jízda v Coupé po hrbolatém povrchu mi připomíná dosti tragické chování nezatíženého Citroenu Nemo, malé dodávečky která vesele poskakovala na každém hrbolu. Coupé na nerovnostech hodně znejistí a bouchá, žádné větší odskakování náprav v zatáčce se však neděje, v tom je kupátko naštěstí velmi spořádané.

mini testy kupemini testy kupe | acz

Brzdy krotí 1,2 tuny vážící MINI s nadhledem a dobře se dávkují. Řazení má krátké dráhy a jednotlivé rychlosti zapadají bez protestování, pedály vám navíc dovolí bezproblémové podřazování s meziplynem. Jednička se řadí přitlačením páky k sobě a dopředu, tedy pro MINI či BMW klasicky – u testovaného kousku byl však rozdíl mezi jedničkou a zpátečkou méně výrazný než u jiných modelů, takže se mi několikrát při parkování (kdy už už chcete být v řadě aut) stalo, že tam místo jedničky spadla zpátečka. To se mi u jiných modelů předtím nikdy nestávalo.

Spotřeba paliva se drží v přijatelných mezích, záleží samozřejmě jak moc si s Coupé chcete hrát. Klidná stovečka na dálnici vyústí v odběr 5,7 litru Naturalu na 100 kilometrů, stotřicítka si řekne o zhruba dva litry víc. Sportovní jízda v mezích zákona vás bude stát zhruba osm litrů paliva na 100 km podobě jako městský provoz. Přijatelná čísla.

Závěr

Má střecha připomínat helmu, nebo kšiltovku otočenou dozadu? Ono to je vlastně fuk, kamkoliv přijedete, tam se okamžitě stanete středem pozornosti. A kdyby ne, tak si přece vždycky můžete oční kontakt přilákat zabubláním dvojitého výfuku. Coupé Cooper S je velmi schopné a zábavné auto, jeho jediná, zato zásadní nevýhoda jej ale v očích mnoha potenciálních zájemců bude srážet dolů. Kdyby tak Coupé bylo o něco menší tvrďák...

mini testy kupemini testy kupe | acz

První cena vozu517.500,- Kč (MINI Coupé Cooper, 90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací625.000,- Kč (MINI Coupé Cooper S, 135 kW)
Základní cena testovaného vozu625.000,- Kč (MINI Coupé Cooper S, 135 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků756.825,- Kč (MINI Coupé Cooper S, 135 kW)

Plusy

  • Výkonný motor
  • Brzdy
  • Zvukový projev
  • Snadná ovladatelnost
  • Zábavnost

Minusy

  • Horší výhled vzad
  • Přístup do kufru z kabiny jen skrze malý průvlak
  • Tvrdý podvozek