TEST Mini Cooper - hrátky s čertíkem
Druhou novodobou generaci Mini Cooperu na ulici pozná jen málokdo, ale to asi příznivcům značky vůbec nevadí. Nové Mini budí pozornost stejně dobře jako předchozí provedení a příjemných okamžiků s ním pořád ještě užijete více než dost.
Vytvořit nástupce legendárních modelů jakými jsou Porsche 911 nebo Mini patří bezpochyby k nejtěžším úkolům. Je to těžká práce pro designéra, techniky i marketing. Někdo totiž musí určit jak moc je třeba měnit tvar, kam posunout kompromis mezi pohodlím a jízdními vlastnostmi, jak vylepšit interiér nebo zaujmout zcela nové zákazníky. Jednoznačné je pouze jedno hledisko: pokud možno nabídnout lepší motory a působivější parametry.
Nové Mini je téměř stejné jako to předchozí, má svůj styl, výborný motor a perfektní jízdní vlastnosti. Ani teď jej ale nelze hodnotit z měřítkem užitné hodnoty. Tedy s výjimkou těch řidičů, kterým užitek přináší potěšení z jízdy.
Zase zpět do třídy Mini?
Zásadní nárůst rozměrů se uskutečnil už v minulé generaci. Ta se z původních 3,1 m prodloužila na 3,625 m, rozvor z 2,035 m vzrostl na 2,465 m a tak dalších několik málo desítek milimetrů, o které narostlo nejnovější provedení, už vlastně nehraje velkou roli. S délkou 3,7 m už tento automobil takřka opouští třídu nejmenších vozů, ale tento trend zmírňuje anomální nárůst mnoha malých vozů, jejichž délka překračuje čtyřmetrovou metu.
Mini Cooper - srovnání tří generací | |||
Rozměr | Mini 1995 | Mini 2000 | Mini 2007 |
Délka [mm] | 3100 | 3625 | 3699 |
Šířka [mm] | 1440 | 1690 | 1683 |
Výška [mm] | 1351 | 1410 | 1407 |
Rozvor [mm] | 2035 | 2465 | 2467 |
Pohot. hmotnost [kg] | 700 | 1075 | 1140 |
Vnější design
…zachovává hlavní poznávací znaky. Působivou siluetu, extrémně krátký zadní převis a řadu detailů, které naštěstí nepodlehly úsporným opatřením. U BMW si dobře uvědomují, že právě prvky jako bílá střecha a kryty vnějších zpětných zrcátek uchycených na stopkách v blatníku nebo bohaté chromování na masce, patří k nesmírně důležitým detailům, které tvoří celek a zachovávají charakter.
Hledání rozdílů
… mezi dvěma generacemi novodobého Mini je nesnadný úkol.
Trapézovitá koncová světla jsou na první pohled širší, boky nového Mini výraznější a mlhové světlo, umístěné uprostřed zadního nárazníku, je rozměrnější. Čistotu designu lehce poznamenalo zmenšení překrytí C-sloupku bočním sklem, které bylo v předchozí generaci téměř dokonalé, ale dnes je na B-sloupku jen černý plast s aerodynamickou ploškou.
Uvnitř
…došlo jen k dílčím evolučním změnám.
Standardem Mini Cooperu zůstává dvouramenný volant. Za náš výborný tříramenný volant obšitý kůží zaplatíte 3.216,- Kč a k tomu vám kůží navíc obšijí ještě hlavici řadicí páky a manžetu resp. rukojeť ruční brzdy.
Příplatková sportovní sedadla mají optimální základní tvarování, dobré boční vedení v oblasti stehen a boků, ale minimální oporu očekávejte v oblasti ramen. Zde se totiž sedadlo elegantně zužuje, ale tvar dostal přednost před funkcí.
První dojmy
…za volantem nového Mini jsou stejně překvapivé jako pokaždé, když přesedáte z jiného konvenčně navrženého auta. Vzdálenost mezi řidičem a nesmyslně kolmým a nízkým čelním sklem je neuvěřitelně velká. Opticky to zvětšuje automobil, prakticky pak jen objem interiéru. Aniž byste se rozjeli, máte i potmě naprosto jasno, že sedíte v Mini. Výhled vpřed i do stran vás jednoznačně informuje, kdeže jsou kořeny tohoto auta.
Ve dne se při prvním usednutí budete chvíli kochat designem interiéru, který vybočuje ze zavedených obvyklých tvarů a řešení, které jsou dnes v autech běžné. Ve sledovaném rozměru „šířka ve výši loktů“ na tom není nové Mini špatně (1430 mm) jen díky prolisu v daném místě. Ve výši ramen, kde již překáží mohutný tvar plastového čalounění dveří, je hodnota vnitřní šířky (1300 mm) podstatně méně optimistická.
Po zasunutí elektronického klíče do otvoru schovaného za věncem volantu lze startovat miniaturním tlačítkem umístěným hned vedle.
Vzadu
…je těsno cestujícím i zavazadlům. Do druhé řady je třeba nastupovat po odklopení některého ze sedadel, ale ještě předtím je třeba vhodně upravit polohu vpředu sedících cestujících. Zcela vzad posunutá přední sedadla totiž nedovolují sezení vzadu ani malým dětem. Na dvou zadních místech není pro dospělého mnoho prostoru, překáží jak nízký strop, tak málo místa v podélném směru.
Zavazadlový prostor se symbolickými 160 litry lze rozšířit postupným sklopením zadní řady. Tím vznikne na dně schod vysoký 20 cm a ložná délka se u dna prodlouží ze 420 na 1200 mm. Mezi podběhy jsme v nejužším místě naměřili 920 mm a výška k platu činí 500 mm.
Inovovaný motor
…používaný také kooperačním partnerem (Peugeot) má nyní o několik kilowattů vyšší výkon, moderní variabilní rozvodové ústrojí, a elektronika se stará nejen o otevírání škrtící klapky, ale také o velikost zdvihu a časování ventilů. Reakce motoru jsou bezprostřední a zejména od 2500 ot./min výše je se zážehovou šestnáctistovkou radost akcelerovat. Zvuková kulisa není příliš výrazná, ale to odpovídá postavení Cooperu v modelové řadě Mini. Nad ním je totiž momentálně Cooper S a očekávají se ještě další varianty a tuningové kity.
Jak se vyvíjel model Mini Cooper v posledních 12 letech je zřejmé z následující tabulky.
Mini Cooper - srovnání tří generací | |||
Motor | Mini (model 1995) | Mini (m.2000) | Mini 2007 (m.2007) |
Zdvihový objem [cm3] | 1273 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 46/5700 | 85/6000 | 88/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 95/3900 | 150/4500 | 160/4250 |
Max. rychlost [km/h] | 148 | 200 | 203 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,5 | 9,1 | 9,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,3 | 6,9 | 5,8 |
Krátké zpřevodování
…prvního až čtvrtého rychlostního stupně dovolují hbité změny rychlosti ve městě i na dálnici. Při rozjezdu je však třeba zpočátku dávat pozor na záměnu prvního rychlostního stupně a zpátečky (v kulise vlevo vpřed). Zejména řidičky, které budou opět tvořit nemalou část řidičů Mini, by ocenily důkladnější jištění proti potenciálně fatálnímu omylu. Kulisa řazení je přesně vymezena, chod robustní řadící páky s kulovitou hlavicí o průměru 55 mm má příjemný mechanický odpor a dráhy jsou přitom sportovně krátké.
V běžném provozu
…vás Mini Cooper bude těšit extrémně přímým řízením, optimálním rozložením hmotnosti a nízkým momentem setrvačnosti celého vozu, který se v praxi projevuje příjemnou ochotou zatáčet ihned po natočení volantu. Odpružení není v kombinaci s velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami právě z těch komfortních, ale to je zřejmě daň za výjimečnost a schopnosti, které Mini ukazuje v extrémních situacích. Karoserie je tuhá, nepřekáží v tom ani bezrámová skla ve dveřích. Ovladatelnost Cooperu je ukázková za všech okolností a protiřečí tak politice mateřského BMW, které nevyrábí žádný model s uspořádáním vše vpředu.
Slibný údaj výrobce o spotřebě
Současný základní model
…značky Mini, náš Cooper, dostane brzy slabšího sourozence. Nepochybujeme o tom, že s ním bude stejná radost jezdit jako s Cooperem, jenže cena zřejmě výrazně klesne pod půlmilionovou hranici.
Lidí, kteří hledají auto do města, které by bylo současně stejně výrazné na silnici i na parkovišti v centru města i u nás přibývá, a proto se o budoucnost Mini nebojíme. V nejnovějším vydání sice nepřinesl německý vlastník nic designérsky nového, ale technika (motor, řízení, řazení, brzdy) patří opět k tomu nejlepšímu na trhu. Provedení základních verzí možná už není tak ryzí jako dříve, ale pořád je tu bohatý program tovární individualizace a neméně důležitá nabídka lifestylových aktivit a zboží, které pěstuje komunitu majitelů Mini.
Už teď se těšíme na test Mini Cooperu S…
První cena vozu | 525.000,-Kč (Mini Cooper (88 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 525.000,-Kč (Mini Cooper (88 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 525.000,-Kč (Mini Cooper (88 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 631.129,-Kč (Mini Cooper (88 kW)) |
Plusy
- jízdní vlastnosti, dobré brzdy, přímé řízení
- odstupňování převodovky, 6 stupňů, přesnost řazení
- design
- silné image
- živý motor
Minusy
- nevhodně umístěný rychloměr, který se zrcadlí
- omezené boční vedení sedadel v oblasti ramen
- málo místa na zadních sedadlech, malý zavazadlový prostor