TEST Mercedes-Benz CLS 350 CDI – Kupé na každý den
Za méně než dva miliony korun si dnes můžete pořídit šestiválcové CLS – auto, které má stylu na rozdávání, pyšní se elegantní karoserií s tvary kupé a jeho ostře pojatý design budí skoro tolik pozornosti jako sportovní SLS AMG. Především se ale jedná o auto, které s naprostou samozřejmostí zvládá nástrahy každodenního provozu.
S první generací Mercedes podnikl odvážné rozhodnutí vyrábět takové auto, druhá generace dostala zase nelehký úkol obstát mezi novou konkurencí, kterou ztělesňuje především dvojice Sportbacků od Audi.
Osobně mi u prvního CLS nevyhovovala subtilní, jemně tvarovaná příď. Novinka tento nedostatek odbourává radikálním řezem: široká maska chladiče je přímo odvozena od SLS, k ní se přidává výrazně tvarovaná kapota motoru a v případě AMG paketu i ostré tvary sportovního nárazníku.
CLS je doslova nádherné z každého úhlu, jen čistý profil mu úplně nesluší. Designéři si ale dobře poradili s umístěním zrcátek na stopkách, zakomponováním pro předchůdce typického tvaru bočních oken i prolisu v zadním blatníku, který si CLS bere pro změnu z třídy E.
Na atraktivitě testovanému vozu přidává také matná designo barva Manganitgrau Shape.
Interiér se oprostil od zakulacené stylizace předchozí generace a vzal si jako základ architekturu aktuální třídy E. Vzdává se ale ostrých geometrických linek a místo nich hýčká zrak posádky jemnějšími tvary. V případě provedení Edition 1 navíc přichází ke slovu vybrané materiály – matné dřevo doplňuje nazelenalá kůže designo corteccia a palubní deska obšitá hrubou kůží, která odráží jen minimum světla na čelní sklo.
Vzadu se dočkáme dvoumístného uspořádání sedadel. I to je ale plně dostačující, navíc prostorové poměry dovolují pohodlné cestování i vzadu. Posádka samozřejmě musí akceptovat pocitovou stísněnost, ještě více zdůrazněnou černým stropem, fakticky je ale do všech stran místa dost.
Novinkou je sportovní tříramenný volant, který připomíná ten z faceliftované třídy C, CLS ale dostalo více hliníku. Ovladač převodovky se přemístil ze středového tunelu k volantu a hodiny si už nepřivlastňují prostor v přístrojovém štítu – místo toho je najdeme nad panelem rádia.
Třílitrový turbodiesel se svými 195 kW a 620 Nm pohon CLS s přehledem zvládá. Agregát je naladěn k použití převážně v nízkých a středních otáčkách, a proto nemá smysl nutit převodovku ke kickdownům. I proto je vcelku zbytečné přepínat z úsporného módu převodovky na sportovní.
Spalované palivo se zvenku jasně identifikuje, uvnitř auta ale panuje klid. Motor téměř není slyšet, při zátěži pak vydává nerušivý šestiválcový zvuk.
Dlouhé zpřevodování jde k duhu spotřebě paliva. Přitom pokud řidič nechá motor pracovat v první polovině otáčkoměru, akcelerace je i na hranici 200 km/h obstojná. K dosažení 250 km/h je už potřeba si chvíli počkat, auto ale této mety skutečně zcela bezproblémově dosáhne.
Při 130 km/h točí motor jen 1900 min-1 a spotřebuje 6,4 l/100 km, ve 100 km/h pak stačí 1500 min-1 a 5,7 l/100 km. Ve městě je potřeba počítat dle hustoty provozu s 6,5 až 9 litry na každých 100 km (350 CDI jako jediná motorizace v CLS nemá start-stop).
CLS jsme zvolili pro cestu přes celé Německo na Nürburgring. Na tamních silnicích a dálnicích příplatkový se vzduchový podvozek předváděl v tom nejlepším světle. V režimu Comfort je doslova komfortní, nabízí plavnější jízdu než třída E, ale zároveň se auto ani nijak výrazně nenaklání – dálniční zatáčku zvládne i ve 200 km/h s naprostým nadhledem.
Sport přitvrdí odpružení i řízení, rozdíl mezi oběma nastaveními je naprosto evidentní.
Na české tankodromy je ale Airmatic krátký. V kombinaci s AMG podvozkem a 18palcovými koly nezvládne odfiltrovat každý utopený kanál nebo zapomenutý výtluk. Řidič proto musí pečlivěji hledat cestu skrz nástrahy českých cest.
Řízení se vyznačuje pro Mercedesy typickým relativně dlouhým převodem, ale také přímým chodem a přesnými reakcemi. V zatáčkách se zhoršenou adhezí se na výjezdu ráda projeví záď se svými choutkami k přetáčivosti, elektronika ale počínající smyk včas zarazí.
Jízdu v noci zpříjemní příplatkové diodové světlomety Inteligent Light System. Natáčení paprsku do zatáček, prodlužování osvětlené plochy na dálnicích nebo přepínání dálkových světel probíhá naprosto plynule.
Řízení usnadní také adaptivní tempomat Distronic Plus, který v nejnovější verzi zvládá měnit rychlost auta podobně, jako by to udělal skutečný řidič. Rozsah rychlosti už od 0 km/h navíc umožňuje využití tohoto zařízení i pro jízdu ve městě. Ve vysokých rychlostech na dálnici zase radar dokáže správně detekovat zatáčející svodidla a snížit rychlost auta před zatáčkou.
Radarový tempomat se navíc letos nabízí v rámci balíčku 125 let inovací společně s aktivními asistenty mrtvého úhlu a jízdy v pruhu za zvýhodněných 12 tisíc korun (běžný příplatek je 65 tisíc).
První cena vozu | 1.540.800,- Kč (CLS 250 CDI, 150 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.624.800,- Kč (CLS 350 CDI, 195 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.624.800,- Kč (CLS 350 CDI, 195 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.988.620,- Kč (CLS 350 CDI, 195 kW) |
Plusy
- design exteriéru i interiéru
- rozsah standardní výbavy
- výkon diodových světlometu
- fungování asistenčních systémů
- spotřeba paliva při běžné jízdě
Minusy
- chování Airmaticu na rozbité silnici
- výkon motoru ve vysokých otáčkách
- objem palivové nádrže