Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
46 Fotogalerie

TEST Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – Wankel se vrátil ve jménu ekologie

Lukáš Volšický

Mazda začátkem loňského roku vylepšila elektromobil MX-30 novým prodlužovačem dojezdu, vycházejícím z koncepce kultovního Wankelova motoru. Umí chytit za srdce, ale reálná efektivita není moc příznivá.

Design, interiér

Elektrická Mazda MX-30 přijela do světa elektromobilů v roce 2020 s příjemným osvěžením, ale i nepříjemnou studenou sprchou. První elektromobil japonské značky z Hirošimy byl zajímavou kombinací tradičního elegantního designu značky, sportovního nádechu i na standardy elektromobilů pokročilejších jízdních vlastností, ale bohužel neujede příliš daleko. S malou baterkou a pomalým nabíjením se musí pohybovat hlavně ve městech a „rychlonabíjení“ je pro něj cizím slovem.

Až začátkem loňska se Japonci konečně rozhodli největší nepříjemnost výhradně elektrické „MX-třicítky“, jakou je značně omezený dojezd, vyřešit inovativní technikou. Mazda odhalila světu novou vylepšenou Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV s kompletně novým hnacím ústrojím, díky němuž se z původního elektromobilu stal plug-in hybrid s legendárním Wankelovým motorem pracujícím jako prodlužovač dojezdu. Sice není takovou wankelovou mazdou, jakou bychom chtěli, ale i tak umí vykouzlit úsměv na tváři „rotačních nadšenců“.

Na každém boku jsou dveře a půl

Nová hybridní Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV kompletně vychází z elektrického modelu a designově není o moc jiná. V každodenním provozu modernější variantu se spalovacím rotačním motorem poznáte hlavně díky symbolu trojúhelníkového pístu s písmenkem „e“ na předních blatnících a novém modelovém označení na pátých dveřích.

Video placeholder
Mazda MX-30 R-EV • auto.cz

Subkompaktní crossover už na první pohled zaujme sportovním stylingem a siluetou připomínající kupé, která je navíc charakteristická znovuzrozeným unikátním prvkem z minulosti značky. Už výchozí elektrická verze nás znovu okouzlila protisměrně otevíranými dveřmi, oficiálně pojmenovanými „freestyle doors“, jimiž poprvé disponovalo wankelové kupé Mazda RX-8, vyráběné v letech 2003 až 2012.

Mazda se tak u stylového elektromobilu rozhodla navázat na zvláštní technické řešení dveří, které se v dnešním automobilovém průmyslu už moc neobjevuje. Absence B-sloupku umožňuje pasažérům snazší a příjemnější nastupování na zadní sedadla, aniž by byla výrazně omezena celková tuhost a bezpečnost karoserie. Stejně jako u starší RX-8 jsou zadní „polodveře“ vybaveny odolnou svislou výztuhou, jež se při zavření zakotví mezi boční práh a střechu.

Absolutní jednoduchost

Mazda se v posledních letech snaží vystoupit z davu, což už udělala nejen pojetím modelu MX-30, ale současně i wankelem fungujícím jako prodlužovač dojezdu. V příjemném duchu to charakterizuje také celkovou filozofii interiéru, protože se nás značka nesnaží ohromit nejmodernějšími výstřelky, velkými svítícími displeji a až futuristickým minimalistickým designem kabiny. V obou mazdách MX-30 si totiž budete připadat jako ve všech ostatních modech značky, snad s výjimkou Toyoty Yaris jménem Mazda 2 Hybrid.

Částečně digitální přístrojový štít zobrazuje pouze ty nejdůležitější jízdní data, jednoduchý infotainment s 8,8“ obrazovkou bez dotykového ovládání a ovladačem HMI se inspiruje povedenou bavoráckou architekturou iDrive a před sebou máte nádherný multifunkční volant, který s radostí budete držet oběma rukama. Už během prvních kilometrů na okreskách si totiž uvědomíte, že MX-30 je jedním z mála normálních elektrických aut, v nichž si můžete jízdu opravdu užít.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EVMazda MX-30 e-Skyactiv R-EV | Auto.cz/Michal Kollert

Asi největším designovým výstřelkem v kabině je v autech nezvyklý korek na středovém tunelu. Ekologičnosti celého modelu pak přispívá i skutečnost, že je k dispozici pouze s čalouněním z látky a umělé kůže.

Už to však nebudu dlouho zdržovat, pojďme se podívat na to nejdůležitější – praktičnost. Dokonce i plug-in hybridní Mazda MX-30 s wankelem je stejně prostorná jako výchozí elektromobil. Dveře se otevírají v téměř pravém úhlu, takže se na zadní sedadla protáhnou i osoby většího vzrůstu a zvládnou na nich i rozumně dlouhou cestu. Prostornost předních sedadel je bezproblémová a zavazadlový prostor disponuje základním objemem 350 litrů.

Vrcholná výbava Edition-R

Novinářská Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV se navíc v Česku půjčuje ve speciální edici Edition-R, která v konfigurátoru modelu představuje vrcholnou výbavu. Exteriérovým designem vychází z konceptu elektromobilu MX-30 100th Anniversary, oslavujícího výročí 100 let od založení automobilky v roce 2020, a písmenkem „R“ v názvu odkazuje na anglické slovíčko „return“ (česky návrat), nikoliv „rotary“, jak by si milovníci wankelových motorů mohli myslet.

Speciální Edition-R je dostupná pouze s černým lakem v kombinaci s kontrastní vínovou střechou v metalickém odstínu Maroon Rouge. Ten se poprvé objevil už v roce 1960 na prvním sériovém osobním automobilu značky, modelu R360. Dalšími specifickými doplňky exkluzivnější edice jsou specifické koberečky a loga Edition-R na podhlavnících předních sedadel.

Motor, jízdní vlastnosti

Čistě elektrická Mazda MX-30 bohužel není v dnešním světě elektromobility příliš konkurenceschopná, protože s malým vysokonapěťovým akumulátorem o kapacitě 35,5 kWh ujede pouhých zhruba 150 kilometrů na jedno nabití a návštěvy veřejných nabíječek s maximálním dobíjecím výkonem 50 kW stejnosměrného proudu nejsou zrovna lákavou aktivitou. Elektrická verze se vyplatila jen lidem s malými nájezdy a wallboxem doma v garáži, a tak se Mazda rozhodla zamíchat kartami a oslovit větší klientelu.

Wankel 8C pro nabíjení akumulátoru

Z původního elektromobilu vyvinula praktičtější plug-in hybrid slibující kombinovaný dojezd až 680 kilometrů v cyklu WLTP. Novinka s polovičním akumulátorem většinu energie čerpá z relativně velké palivové nádrže o objemu 50 litrů a ve spalovacím wankelu ji přeměňuje na elektřinu, kterou následně přes akumulátor pohání jeden elektromotor na předních kolech. I wankelová Mazda MX-30 se pohybuje ryze elektrickou silou.

Kompaktní jednorotorový wankel umístěný pod přední kapotou s obchodním pojmenovanou Skyactiv-R nese interní označení 8C a duchovně navazuje na dvourotorovou jednotku Renesis, továrně označovanou jako 13B-MSP, z Mazdy RX-8. Inženýři Mazdy však provedli zásadní změnu, protože z původní konstrukce kombinující ocel s hliníkem vyvinuli čistě hliníkovou jednotku. Mezigeneračně tak rotační motor odlehčili o 15 kilogramů.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EVMazda MX-30 e-Skyactiv R-EV | Auto.cz/Michal Kollert

Wankel 8C je současně historicky prvním rotačním motorem podle původní konstrukce Felixe Wankela s přímým vstřikováním paliva, čímž se automobilce povedlo dosáhnout snížení spotřeby až o 25 procent. Nová jednotka tak je nejúspornějším a emisně i „nejzelenějším“ wankelem všech dob, ale jeho reálná spotřeba je závislá na pravidelnosti, s jakou hybridní MX-30 nabíjíte. Mimochodem, závisí na tom i spotřeba oleje ve spalovací komoře.

A než budeme věnovat jízdním schopnostem i reálným zkušenostem se spotřebou benzinu i elektřiny, pojďme si připomenout základní techniku. Jednorotorový wankel 8C má objem 830 centimetrů krychlových a vyvine maximální výkon 55 kW (75 koní) při 9000 ot./min. Kombinovaná síla plug-in hybridu pak je 125 kW (170 koní), vrcholný točivý moment dosahuje 260 newtonmetrů a elektrickou energii systém čerpá z lithium-ion akumulátoru s kapacitou 17,8 kWh.

Co wankel vyrobí, to elektromotor sežere

Aktivní spalovací motor, zrovna vyrábějící elektrickou energii, na kombinovaném přístrojovém štítu symbolizuje malá ikonka trojúhelníkového rotoru vedle ukazatele stavu nabití akumulátoru. Aktuální maximální dojezd můžete vyčíst hned ze dvou údajů o dojezdu čistě na elektřinu nebo kombinaci elektřiny a benzinu. S plně natankovanou nádrží i nabitou baterií se reálný dojezd pohybuje okolo 600 kilometrů.

A jak se wankel projevuje při jízdě? Je slyšet a ve výchozím jízdním režimu Normal se startuje automaticky při vysoké zátěži, tedy při větším nebo plném sešlápnutí akcelerátoru. Při normálním jízdním stylu nechává akumulátor vybít na minimálně 43 procent a následně udržuje stav okolo této hodnoty. Můžete jezdit výhradně na elektřinu, ale stejně tak můžete jezdit s neustále nastartovanou spalovací jednotkou, když si to vynutíte v nabíjecím režimu Charge.

Ten je praktický hlavně při jízdách na dálnici, kde si MX-30 zpravidla pomáhá spalováním benzinu, takže to rovnou můžete využití k dobití akumulátoru pro následnou elektrickou jízdu po městech. Na dálnice je plug-in hybrid mnohem vhodnější než elektrická verze, hlavně díky dojezdu, ale rozhodně jim nevládne. Maximální rychlost wankelové „MX-třicítky“ je totiž pouhých 140 km/h, přičemž při aktivním nabíjení generátorem jede jen 135 km/h.

A to představuje problém, protože když chcete na dálnici předjet auto jedoucí necelou „stotřicítkou“, máte tak malou rezervu rychlosti, že když vám následně zrychlí, prostě se s potupou musíte vrátit zpět. Při maximální rychlosti to pak v praxi vypadá, že plug-in hybrid vyrábí a spotřebovává elektrickou energii 1:1 – MX-30 Skyactiv R-EV umí jet po dálnici soběstačně, aby bylo nutné ji nabíjet

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EVMazda MX-30 e-Skyactiv R-EV | Auto.cz/Michal Kollert

Reálná spotřeba a nabíjení

Mazda udává oficiální kombinovanou spotřebu paliva 1 l/100 km v režimu WLTP, ale to jen v provozu, kdy jezdíte z absolutní většiny na elektřinu. Plug-in hybridní MX-30 s konektory CCS Combo a Mennekes nabízí stejnosměrné nabíjení typu DC s maximálním výkonem 36 kW a střídavé nabíjení typu AC až 11 kW. V reálném provozu pak umí nabít akumulátor z 20 na 80 procent stavu za přibližně 25 minut.

Plug-in hybrid však svádí k tomu, abyste častěji jezdili i se spalovacím motorem. Testování s celkem 540 ujetými kilometry jsem uzavřel s výslednými hodnotami 9,6 l/100 km plus 18,6 kWh/100 km. Reálně to odpovídá tomu, jako bych provozoval jedno spalovací auto a jeden elektromobil současně, což není zrovna efektivní. Musím se však přiznat, že jsem během testování nabíjel pouze jednou, abych si to vyzkoušel.

Během víkendového provozu bez kolon jsem plynulou jízdou dosáhl nejnižších naměřených hodnot 7 l/100 km plus 14,1 kWh/100 km. To sice není o moc lepší výsledek, protože to stále jsou dvě auta v jednom, ale ve skutečnosti se bavíme o nejúspornějším wankelu všech dob. I s přepočtem elektrické energie na benzin (1 litr paliva je 8,9 kWh) se Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV vejde do 10 litrů na 100 kilometrů.

Na okreskách si ji zamilujete

A teď konečně to nejlepší z Mazdy MX-30. Dokonce i tady japonská automobilka vsadila na svou filozofii „Jinba Ittai“, inspirovanou spojením jezdce a koně, a dala světu řidičsky zábavný elektromobil. Už standardní verze se řídil skvěle, ale bohužel ne moc dlouho. S prodlužovačem dojezdu pod kapotou však můžete neustálou potřebu nabíječek hodit za hlavu a vyrazit za řidičskou zábavou.

I s docela obyčejným předním zavěšením MacPherson a zadní torzní příčkou je Mazda MX-30 s trochu sportovnějším naladěním nejen přijatelně komfortní, ale také schopná dynamické jízdy v zatáčkách. A když během toho vymetete nerovnost, podvozek ji zvládne pohltit a ztlumit tak, aby elektromobil ani plug-in hybrid nevyjel z vámi zamýšlené stopy. Upřímně, bylo to snad poprvé, kdy jsem se za volantem elektrického vozu takhle bavil, aniž bych potřeboval pohon zadních kol.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EVMazda MX-30 e-Skyactiv R-EV | Auto.cz/Michal Kollert

S okamžitou odezvou na plyn vyjíždí ze zatáček tak, jak chcete a současně pořád jedete rychlostmi, kdy při zachování rozumu nehrozí žádné nebezpečí. Stovkou můžete jet na rovinkách i v zatáčkách, a protože si pomocí pádel pod volantem lze nastavit nebo úplně vypnout míru rekuperace, svobodně si určujete tempo a dynamiku jízdy. A to, že s vypnutou rekuperací umí plachtit jako docela normální auto, je jen třešničkou na dortu.

Závěr

Mazda MX-30 Skyactiv R-EV není příliš efektivní plug-in hybrid, protože stále spotřebovává dost elektrické energie i benzinu, ale dost možná je hlavně vývojovou platformou. Mazda údajně stále pracuje na vývoji wankelova motoru, a tak se nabízí otázka, zda plug-in hybridní MX-30 není jen „produkční prototyp“ při testování reálné účinnosti i spolehlivosti. Mazda totiž podle uniklých patentů pracuje na hybridním sportovním kupé, duchovním nástupci modelů RX.

Vraťme se však k našemu testu. Největší nevýhodu modelu jsem už uvedl, je to hlavně reálná spotřeba paliva. Osobně si myslím, že Mazda MX-30 s wankelem bude hlavně volbou nadšenců, protože i s deseti litry na sto kilometrů je s ohledem na dnešní standardy spotřeby až moc hladová.

Jenže skvěle vypadá, parádně se řídí, a navíc ani není drahá. Variantu s prodlužovačem dojezdu Mazda uvedla na trh za stejnou cenu jako výchozí elektromobil. V základní výbavě Prime-Line za obě verze zaplatíte základní cenu 949.000 Kč. A pravdou je, že když za tyto peníze můžete mít výrazně delší kombinovaný dojezd, proč byste vůbec měli uvažovat o elektromobilu, co neumí ujet ani 200 kilometrů na nabití a moderní nabíjecí výkony jsou mu cizí?

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EVMazda MX-30 e-Skyactiv R-EV | Auto.cz/Michal Kollert

Plusy

  • Praktické otevírání dveří
  • Jízdní vlastnosti
  • Solidní maximální dojezd
  • Není dražší než elektromobil

Minusy

  • Zoufalá maximální rychlost
  • Reálná spotřeba
Nejlevnější verze modelu959.000 Kč (eSkyactiv R-EV Prime-Line)
Základ s testovaným motorem959.000 Kč (eSkyactiv R-EV Prime Line)
Testovaný vůz bez příplatků1.127.900 Kč (eSkyactiv R-EV Edition-R)
Testovaný vůz s výbavou1.127.900 Kč (eSkyactiv R-EV Edition-R)

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
Cena základní sestavy
1 127 900 Kč
Výbava základní sestavy
7” digitální přístrojový štít, projekční head-up displej, síťová zásuvka 150 W, automatická klimatizace, korkové obložení středové konzoly, LED osvětlení, vyhřívaný kožený volant, tepelné čerpadlo, adaptivní LED světlomety, nabíjecí kabel combo CCS2, bezklíčové odemykání Smart Card, nabíjecí kabel typ 2, přední parkovací senzory, zadní parkovací kamera, adaptivní tempomat, 360stupňový Top View Monitor, konektivita Apple CarPlay/Android Auto a další
Cena testované sestavy
1 127 900 Kč
Výbava testované sestavy
speciální edice Edition-R, dvoubarevné lakování s odstínem střechy Maroon Rouge, loga Edition-R na předních sedadlech, exkluzivní koberce Edition-R
Motor
Typ motoru:
elektrický
Válce / ventily:
0 / 0
Zdvihový objem (ccm):
0
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
125 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
260 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
140
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 0
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
350 / 1171
Objem nádrže (l):
0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1778 / 0
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4395
b) šířka (mm):
1795
c) výška (mm):
1555
d) rozvor (mm):
2655
e) rozchod vpředu (mm):
1565
f) rozchod vzadu (mm):
1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
510 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
890
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
880
k) šířka vpředu (mm):
1450
l) šířka vzadu (mm):
1440
délka sedáku vpředu (mm):
470
délka sedáku vzadu (mm):
460
výška opěradla vpředu (mm):
700
výška opěradla vzadu (mm):
700
místo vzadu pod předním sedadlem:
ano