Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lexus SC430
Lexus SC430
Lexus SC430
Lexus SC430
51 Fotogalerie

TEST Lexus SC430 - Letní sídlo aristokracie

Setkání s noblesním osmiválcovým coupé-kabrioletem značky Lexus připomínalo spíš státnickou schůzku na nejvyšší úrovni. Časově vytížený japonský aristokrat, naturalizovaný v USA, si na nás udělal sice o něco méně času, než jsme zvyklí, ale zanechal...

Setkání s noblesním osmiválcovým coupé-kabrioletem značky Lexus připomínalo spíš státnickou schůzku na nejvyšší úrovni. Časově vytížený japonský aristokrat, naturalizovaný v USA, si na nás udělal sice o něco méně času, než jsme zvyklí, ale zanechal hluboký dojem a intenzivní zážitky.

První pohled

na štíhlé aristokratické tělo sice nevyvolal žádné bouření krve ani přehnané nadšení, ovšem prvoplánové emoce se v této kategorii přenechávají horkodechým supersportům. Tvary Lexusu SC jsou až dětsky jednoduché – v podstatě jen navazující oblouky bez velkých překvapení. Ovšem absolutní čistota tvarů a dokonalá vyváženost způsobily, že pohled se na tvary velkého 2+2 místného CC vracel čím dál raději a nakonec je jen nerad opouštěl. Ze všech stran čiší z Lexusu solidně podložená elegance, mírně přikořeněná trochou sportovního šarmu, podtrženého nádhernou kaštanovou barvou, do níž bylo laděno dokonce i zasklení oken a zrcátek!

lexus testy kabrioletlexus testy kabriolet | acz

Atmosféra

která dýchla zevnitř po otevření dveří, byla ochucena vůní kvalitní kůže a pohledem na materiály, hledící na konfekční produkci odkudsi z výšky. Zde se již nenosí plastové imitace – dřevo je dřevo a kov je kov. Při zpracování se nezapomnělo na žádný detail, takže ani při pohledu hodně zblízka na členitou přístrojovou desku, doslova přeplněnou ovladači a hejblátky, nelze objevit špatně slícovaný plast, zadrhávající tlačítko či skřípající krytku. Vše je zkrátka opravdu zkonstruováno, nejen namontováno, a tento fakt vytváří stěží definovatelný noblesní odér.

Usedáme

lexus testy kabrioletlexus testy kabriolet | acza od prvního okamžiku se cítíme jako doma. Pod nataženou střechou sice pocitově moc místa není a dozadu si opravdu pohodlně sednou nanejvýš malé děti, ovšem po chvíli zjišťujeme, že nijak nestrádáme a nic podstatného nám nechybí. Sedačky sice neposkytují elektrické seřizování tolika směry, jako ty příplatkové od BMW či Mercedesu, ani masáž a vnitřní ventilaci, ale jsou prostě „jen“ dostatečně rozměrné a velice dobře navržené. 186 cm vysoký řidič si našel pohodlnou polohu okamžitě a i když se do měkké béžové kůže tak neutěsnil, jako do svíracích bočnic a výsuvné stehenní opěrky u konkurence, pohodlí ani boční opora mu nechyběla. Všechny provozní spínače jsou v pohodlném dosahu, jen první pohled na kvanta tlačítek na středové konzole trochu překvapí. Chvíli se v nich orientujeme, avšak počáteční zmatek po chvíli ustoupí – jsou totiž rozvržena do logických celků a navíc lze podstatnou část těch, které zrovna nepoužíváme, schovat pod dva výsuvné kryty – to platí pro navigaci i rádio, které lze poté v klidu ovládat tlačítky z volantu.

Startujeme

klasickým klíčkem, známým z „obyčejných“ Toyot, a zpod kapoty se rozlehne tlumené decentní dunění, očištěné od nepříjemných tónin. Moderní osmiválec pod kapotou svou práci prozrazuje nanejvýš nevtíravým způsobem a v nízkých otáčkách jej lze snadno přehlušit puštěným rádiem. Při prvním protúrování se dosud klidný vzduch naplní šťavnatým odvarem z typického „vé-osmičkového“ soundu, který milují všichni vyznavači ostrých sporťáků po celém světě. Vše se přirozeně děje naprosto bez vibrací či jakýchkoliv nepatřičných projevů.

První rozjezd

lexus testy kabrioletlexus testy kabriolet | aczs pomocí šestistupňové samočinné převodovky zahrne mysl adjektivy o sametu, másle a preciznosti. Absolutní plynulost, s jakou uvede stojící vůz do pohybu, překonává konkurenční převodovky 7G-Tronic či Steptronic. Podobné hodnocení zasluhuje při všech klidných režimech – naprosto neznatelná přeřazení pod hranicí 2000 otáček či dokonale ošetřené meziplyny mohou vzbudit dojem, že místo klasického automatu pracuje v útrobách vozu variátor. Trochu slabší je spolupráce při sportovní jízdě – v režimu „S“ sice převodovka zcela správně řadí o jeden až tři stupně níž, ale jmenovitě čekání na kick-down po náhlém sešlápnutí plynu je dlouhé. Tomu lze do jisté míry předejít manuální předvolbou, prostřednictvím sekvenčního posouvání páky nahoru-dolů. U vozu s tímto nábojem bychom si dokázali představit i řadící motýlky pod volantem, ovšem to je otázka preferencí. Každopádně chválíme převodovku za to, že z navoleného stupně nepřeřadí ani po dosažení červeného pole otáčkoměru – vzhledem k rozsahu použitelných otáček lze celou zatáčkovitou pasáž projet na jeden rychlostní stupeň a místo řazení jen užívat pružnost velkého osmiválce. To je zážitek, kterého se majitelé maloobjemových vyladěných motorků nikdy nedočkají.

Jízdní vlastnosti

patří k tomu nejlepšímu z portfolia dojmů. Klasický pohon s precizně vyváženým podvozkem s dvojitými příčnými rameny vpředu a víceprvkovou zadní nápravou se dokáže velice dobře vyrovnat i s těžkým podélně uloženým agregátem nad přední nápravou a zatáčky lze „trefovat“ s pomocí příjemného volantu téměř jako s malým roadsterem. Počítat je třeba jen s vyšší setrvačností – téměř dvoutunový objekt se z jedné vracečky do druhé nesklopí přeci jen tak rychle. Zejména výjezdy ze zatáček pod péčí velkého motoru jsou čirou radostí – mohutná síla je distribuována na správný konec auta, přední kola dělají jen to, co mají – tedy zatáčet – a nejsou obtěžována nutností prát se se setrvačností homokinetických kloubů. K tomu naprosto precizní řízení s bezchybnou zpětnou odezvou a s Lexusem si lze v zatáčkách užít skutečnou benzínem vonící radost a pak s ním přijet rovnou k opeře. Každodenní popojíždění mění Lexus téměř v plavbu po asfaltu a přes montáž tvrdých pneumatik runflat překonává městskou dlažbu, vystouplé koleje či zvlněný asfalt s uklidňujícím odstupem. Nechutnají mu příliš jen vyjeté koleje od kamionu a nechtěné projetí většího výmolu skončí kovovým třesknutím, při kterém se majiteli vozu zatají dech.

Motor

lexus testy kabrioletlexus testy kabriolet | aczje technicky vyzrálým artefaktem, svým noblesním projevem velmi dobře ladící k celku. Osmiválec 4,3 l, vypůjčený z luxusní limuzíny LS430, byl zkonstruován především pro suverenitu při klidné a noblesní jízdě. Projevy jeho práce nikdy nenarušují pohodu uvnitř ani vně auta a vše co dělá, zvládá s nadhledem a grácií, jak už to u velkoobjemových osmiválců bývá. Poskytuje dostatek síly kdekoliv, kam jej automatická převodovka pustí – již kolem rysky 1300 otáček vyvíjí naprosto dostatečnou sílu a klidné ježdění se vzhledem k velice dlouhým převodům dá s neuvěřitelnou pohodou a klidem kompletně pořídit pod hranicí 2000 otáček a spotřebou, oscilující pod továrními hodnotami. Když je třeba, propůjčí svou sílu do služeb probuzených pudů svého pána a síly mu k tomu zbývá více než dost. Ovšem zde se projeví první konflikt s filozofií Lexusu – ani ladný coupé-kabriolet není stavěný apriori na svištivé vymetání horských vlásenek, i když se mu v případě pánova přání nebrání. Avšak ani silný osmiválec nebyl zkonstruován jako lehkonohý sprinter – přechody mezi klidným nízkým a závodivým horním pásmem otáček nepatří mezi jeho nejsilnější stránky a při opravdu sportovním svezení je nutné podřazovat dříve, než bychom čekali, a nepouštět jej pod 4000 otáček. V tom zůstává osmiválcový Lexus ortodoxním Japoncem. Kdo si rád často zazávodí, měl by zkusit raději šestkové BMW s některým z točivých osmiválců; za cenu ztráty pevné skládací střechy a citelného navýšení cenovky dostane de facto polozávodní speciál, kterým Lexus rozhodně není.

Když nastanou letní horka

stačí zastavit, zmáčknout tlačítko a za necelých 30 vteřin se střecha poskládá za nouzové zadní sedačky a s pomocí na pohled neuvěřitelně komplikovaného mechanismu se elegantní kupé změní v atraktivní kabriolet. Dopadající sluneční paprsky kvalitní béžovou kůži doslova rozzáří a potěší v první řadě estetická centra řidiče i posádky. Na kůži, vystavenou v zaparkovaném autě po několik hodin slunečnímu svitu, usednutí ani poté neznamená riziko popálení – díky speciální povrchové úpravě se nerozpálí. Hltat sluníčko pak lze zcela nerušeně – aerodynamičtí specialisté se doslova překonali a do otevřeného vozu ani při vyšších rychlostech nefouká tolik, aby to bylo nepříjemné. V tomto ohledu je Lexus naprostou špičkou a velmi dobře se obejde i bez výdechů teplého vzduchu na krky posádky, jaké nabízí například Mercedes. Když se vytáhnou relativně malá boční okna, lze se snesitelnou mírou hluku překonat i dvoustovku a neriskovat při tom prach v očích nebo ztuhlý krk. Vyznavači skutečného topless sportování mohou slavit, ovšem musí být střídmí při balení kufrů – složená střecha totiž zabere prakticky celý zavazadelník a pak se do něj vejde nanejvýš tak malá taška, kabát či deštník.

Závěr

Jakékoliv setkání s luxusním kabrioletem fanouška povznese a naplní lepší náladou. Ovšem Lexus SC nás potěšil dvojnásob – svou nečekaností. Není tak okázalý jako někteří konkurenti, o to je pak příjemnější nastoupení do noblesního interiéru s jemnou kůží, dřevem a dokonale ošetřenými plasty. I přes dynamické křivky a výkonný osmiválec pod dlouhou kapotou to není sporťák – i když precizní podvozek umí projet sérii zatáček parádně rychle, celek se daleko lépe cítí při klidné relaxační jízdě, během které poskytuje posádce ten nejlepší luxus. S Lexusem SC si budoucí majitel v našich zeměpisných šířkách koupí zároveň i značnou exkluzivitu – dosud jich u nás jezdí pouhé jednotky kusů a pravděpodobnost setkání s jiným „escéčkem“ je o několik řádů menší, než u evropských prémiových značek. Potěší i ekonomická rozvaha – dva a půl milionu je hodně peněz, ale velké osmiválcové kabriolety od prestižních evropských výrobců na této sumě teprve začínají, většinou s citelně slabší výbavou a navíc „jen“ s plátěnou střechou. U Lexusu se dá navíc předpokládat ultimativní kvalita. Lexus SC430 je horkým tipem pro hledače skutečné kvality, kterým nechybí okázalost a přitom se nechávají rádi rozmazlovat!

První cena vozu:2.454.000,-4.3 215 kW, SC430
První cena vozu s testovanou motorizací:2.454.000,-4.3 215 kW, SC430
Základní cena testovaného vozu:2.454.000,-4.3 215 kW, SC430
Cena testovaného vozu vč. příplatků:2.564.000,-4.3 215 kW, SC430

Plusy

  • elegantní stylový design s dotaženými detaily
  • noblesně navržený, komfortní interiér
  • vyvážené a čitelné jízdní vlastnosti
  • výkonný, kultivovaný a relativně úsporný motor
  • hladce řadící automatická převodovka
  • velmi dobře vyřešené obtékání vzduchu při jízdě bez střechy
  • skvělá základní výbava
  • vzhledem k přímé konkurenci kulantní prodejní cena

Minusy

  • méně síly motoru v dolní polovině otáček
  • zpožděné reakce převodovky na náhlý přechod do sportovního režimu
  • nervózní chování podvozku na výmolech
  • jediné provedení na výběr
  • po stažení střechy prakticky nepoužitelný zavazadelník