TEST Lexus SC430 - Letní sídlo aristokracie
Setkání s noblesním osmiválcovým coupé-kabrioletem značky Lexus připomínalo spíš státnickou schůzku na nejvyšší úrovni. Časově vytížený japonský aristokrat, naturalizovaný v USA, si na nás udělal sice o něco méně času, než jsme zvyklí, ale zanechal hluboký dojem a intenzivní zážitky.
První pohled
na štíhlé aristokratické tělo sice nevyvolal žádné bouření krve ani přehnané nadšení, ovšem prvoplánové emoce se v této kategorii přenechávají horkodechým supersportům. Tvary Lexusu SC jsou až dětsky jednoduché – v podstatě jen navazující oblouky bez velkých překvapení. Ovšem absolutní čistota tvarů a dokonalá vyváženost způsobily, že pohled se na tvary velkého 2+2 místného CC vracel čím dál raději a nakonec je jen nerad opouštěl. Ze všech stran čiší z Lexusu solidně podložená elegance, mírně přikořeněná trochou sportovního šarmu, podtrženého nádhernou kaštanovou barvou, do níž bylo laděno dokonce i zasklení oken a zrcátek!
Atmosféra
která dýchla zevnitř po otevření dveří, byla ochucena vůní kvalitní kůže a pohledem na materiály, hledící na konfekční produkci odkudsi z výšky. Zde se již nenosí plastové imitace – dřevo je dřevo a kov je kov. Při zpracování se nezapomnělo na žádný detail, takže ani při pohledu hodně zblízka na členitou přístrojovou desku, doslova přeplněnou ovladači a hejblátky, nelze objevit špatně slícovaný plast, zadrhávající tlačítko či skřípající krytku. Vše je zkrátka opravdu zkonstruováno, nejen namontováno, a tento fakt vytváří stěží definovatelný noblesní odér.
Usedáme
Startujeme
klasickým klíčkem, známým z „obyčejných“ Toyot, a zpod kapoty se rozlehne tlumené decentní dunění, očištěné od nepříjemných tónin. Moderní osmiválec pod kapotou svou práci prozrazuje nanejvýš nevtíravým způsobem a v nízkých otáčkách jej lze snadno přehlušit puštěným rádiem. Při prvním protúrování se dosud klidný vzduch naplní šťavnatým odvarem z typického „vé-osmičkového“ soundu, který milují všichni vyznavači ostrých sporťáků po celém světě. Vše se přirozeně děje naprosto bez vibrací či jakýchkoliv nepatřičných projevů.
První rozjezd
Jízdní vlastnosti
patří k tomu nejlepšímu z portfolia dojmů. Klasický pohon s precizně vyváženým podvozkem s dvojitými příčnými rameny vpředu a víceprvkovou zadní nápravou se dokáže velice dobře vyrovnat i s těžkým podélně uloženým agregátem nad přední nápravou a zatáčky lze „trefovat“ s pomocí příjemného volantu téměř jako s malým roadsterem. Počítat je třeba jen s vyšší setrvačností – téměř dvoutunový objekt se z jedné vracečky do druhé nesklopí přeci jen tak rychle. Zejména výjezdy ze zatáček pod péčí velkého motoru jsou čirou radostí – mohutná síla je distribuována na správný konec auta, přední kola dělají jen to, co mají – tedy zatáčet – a nejsou obtěžována nutností prát se se setrvačností homokinetických kloubů. K tomu naprosto precizní řízení s bezchybnou zpětnou odezvou a s Lexusem si lze v zatáčkách užít skutečnou benzínem vonící radost a pak s ním přijet rovnou k opeře. Každodenní popojíždění mění Lexus téměř v plavbu po asfaltu a přes montáž tvrdých pneumatik runflat překonává městskou dlažbu, vystouplé koleje či zvlněný asfalt s uklidňujícím odstupem. Nechutnají mu příliš jen vyjeté koleje od kamionu a nechtěné projetí většího výmolu skončí kovovým třesknutím, při kterém se majiteli vozu zatají dech.
Motor
Když nastanou letní horka
stačí zastavit, zmáčknout tlačítko a za necelých 30 vteřin se střecha poskládá za nouzové zadní sedačky a s pomocí na pohled neuvěřitelně komplikovaného mechanismu se elegantní kupé změní v atraktivní kabriolet. Dopadající sluneční paprsky kvalitní béžovou kůži doslova rozzáří a potěší v první řadě estetická centra řidiče i posádky. Na kůži, vystavenou v zaparkovaném autě po několik hodin slunečnímu svitu, usednutí ani poté neznamená riziko popálení – díky speciální povrchové úpravě se nerozpálí. Hltat sluníčko pak lze zcela nerušeně – aerodynamičtí specialisté se doslova překonali a do otevřeného vozu ani při vyšších rychlostech nefouká tolik, aby to bylo nepříjemné. V tomto ohledu je Lexus naprostou špičkou a velmi dobře se obejde i bez výdechů teplého vzduchu na krky posádky, jaké nabízí například Mercedes. Když se vytáhnou relativně malá boční okna, lze se snesitelnou mírou hluku překonat i dvoustovku a neriskovat při tom prach v očích nebo ztuhlý krk. Vyznavači skutečného topless sportování mohou slavit, ovšem musí být střídmí při balení kufrů – složená střecha totiž zabere prakticky celý zavazadelník a pak se do něj vejde nanejvýš tak malá taška, kabát či deštník.
Závěr
Jakékoliv setkání s luxusním kabrioletem fanouška povznese a naplní lepší náladou. Ovšem Lexus SC nás potěšil dvojnásob – svou nečekaností. Není tak okázalý jako někteří konkurenti, o to je pak příjemnější nastoupení do noblesního interiéru s jemnou kůží, dřevem a dokonale ošetřenými plasty. I přes dynamické křivky a výkonný osmiválec pod dlouhou kapotou to není sporťák – i když precizní podvozek umí projet sérii zatáček parádně rychle, celek se daleko lépe cítí při klidné relaxační jízdě, během které poskytuje posádce ten nejlepší luxus. S Lexusem SC si budoucí majitel v našich zeměpisných šířkách koupí zároveň i značnou exkluzivitu – dosud jich u nás jezdí pouhé jednotky kusů a pravděpodobnost setkání s jiným „escéčkem“ je o několik řádů menší, než u evropských prémiových značek. Potěší i ekonomická rozvaha – dva a půl milionu je hodně peněz, ale velké osmiválcové kabriolety od prestižních evropských výrobců na této sumě teprve začínají, většinou s citelně slabší výbavou a navíc „jen“ s plátěnou střechou. U Lexusu se dá navíc předpokládat ultimativní kvalita. Lexus SC430 je horkým tipem pro hledače skutečné kvality, kterým nechybí okázalost a přitom se nechávají rádi rozmazlovat!
První cena vozu: | 2.454.000,- | 4.3 215 kW, SC430 |
První cena vozu s testovanou motorizací: | 2.454.000,- | 4.3 215 kW, SC430 |
Základní cena testovaného vozu: | 2.454.000,- | 4.3 215 kW, SC430 |
Cena testovaného vozu vč. příplatků: | 2.564.000,- | 4.3 215 kW, SC430 |
Plusy
- elegantní stylový design s dotaženými detaily
- noblesně navržený, komfortní interiér
- vyvážené a čitelné jízdní vlastnosti
- výkonný, kultivovaný a relativně úsporný motor
- hladce řadící automatická převodovka
- velmi dobře vyřešené obtékání vzduchu při jízdě bez střechy
- skvělá základní výbava
- vzhledem k přímé konkurenci kulantní prodejní cena
Minusy
- méně síly motoru v dolní polovině otáček
- zpožděné reakce převodovky na náhlý přechod do sportovního režimu
- nervózní chování podvozku na výmolech
- jediné provedení na výběr
- po stažení střechy prakticky nepoužitelný zavazadelník